Mohu dát dva příklady za sebe: příklad první - kamera do auta (černá skříňka) z Číny. Zboží, co přišlo, zdaleka nemělo deklarované parametry (mj. úhel, rozlišení a výstupy, např. HDMI). Čínský e-shop na reklamace nereagoval, po měsíci urgencí z nich vylezlo, ať jim to na vlastní náklady pošlu a že se uvidí. Raději jsem neposlal, protože by se s jejich přístupem už nikdy nic vidět nemuselo.
Příklad druhý - nákup na Amazon.co.uk (u prodejce), zboží přišlo poškozené. Okamžitě jsem ho reklamoval, prý ho mám poslat zpět (nikoliv "přijedou si pro něj"). Poslal jsem ho zpět, dostal jsem nové vyměněné a s žádostí, ať mi uhradí poštovné za cestu k nim, se mi vysmáli. Obrátil jsem se přímo na Amazon.co.uk a připadal jsem si tam jak na infolince našeho Telecomu. Postěžuju si, že mi prodejce v rozporu s informacemi na stránkách Amazonu nechce vrátit poštovné za vadné zboží, dostanu odpověď, že nejsem v zemi, na kterou by se toto vztahovalo. Tak odpovím, že jsem v ČR, načež se dozvím, že vrácení poštovného je volitelné, nikoliv povinné. Dám jim odkaz přímo na jejich web, kde je to jasně uvedeno, že se poštovné vrací a oni mi odpoví, že to sice ano, ale mého případu se to netýká. Chci kontakt na nadřízeného, protože týdenní komunikace tímto stylem je na nic. Odpoví mi, že žádné kontakty dávat nesmí. No přístup naprosto neskutečný. Do konce jsem to dotahoval ze zvědavosti, protože rentabilita byla fuč po prvních dvou vyměněných mailech. Výsledek - i tak renomovaný e-shop jako Amazon se na vás vyflákne, na maily neodpovídá a když odpoví, tak buď na úplně něco jiného nebo nějakým nesmyslem a čeká, až vás to přestane bavit. To jsou zkušenosti za posledních půl roku, dávám si celkem pozor, kdy v cizině nakupuju, protože o nějakém vstřícném přístupu popisovaném v článku si můžu nechat zdát. Spíš mi přijde, že autorovi se jednou něco podělalo, náhodou udělal pozitivní zkušenost a hned z jedné ojedinělé zkušenosti udělá trenad a napíše o tom článek.
Ano, take mi to tak prislo. Jedna, dve kladne zkusenosti s reklamacemi v zahranici a hned je to udalost o ktere se musi napsat clanek + prihodit jen tak mimochodem nekolikanasobne vice poznamek o spatnych reklamacich v CR (a kde jsou ty dobre, co?).
Treba delka reklamace. Zakon proste rika, ze prodejce ma 30 DNU na vyrizeni. Takze i kdyz to treba nekdo v USA vyridil behem par dnu, je naprosto nesmyslne si stezovat, ze v CR to trvalo 3 tydny. To je proste doba, kterou zakon povazuje za akceptovatelnou.
Každý prodejce si může vybrat, jestli bude zmrd co se pohybuje na hranicích zákonných lhůt, nebo se bude snažit ze všech sil, aby u něj zákazník nakoupil i příště.
Btw, zákony jsou dynamická věc vznikající kodifikací ustálených společenských norem, ne kamennou deskou od boha s nápisem "reklamovanou věc 30 dnů zákazníkovi pozdržíš"
Ja zas kupoval na anglickem Amazonu zbozi za cca 120 liber. Kdyz mi v rozumne lhute neprislo (posilaji to jako obycejne psani), napsal jsem jim, ze mi nic neprislo, a jak to mam resit. Obratem prisla odpoved, ze posilaji zbozi znova a ze se moc omlouvaji za nedodrzeni standardu. Navic mi vratili penize za postovne.
A pote, co mi ten druhy balicek uz prisel, bych se vubec nedivil, ze jsem ten prvni nedostal jen proto, ze mi postacka "zapomnela" hodit do schranky oznameni - tim, ze to bylo poslano jako obycejne psani, tak to CP nemela v systemu, takze i kdyz se po nem clovek ptal a nevedel, ze je to obycejne psani, tak ho proste "nevideli"...
Ale za sebe musim dat anglickem Amazonu za pristup 1*.