Doufám, že to nebude úplně jako na Nově, kde je polovina reklam 16:9, polovina 4:3 a pořád se to přepíná. Na ČT mi bylo líbilo, že vysílají všechny reklamy stejně a ty "široké" dávají do letterboxu. Takže doufám, že to teď bude jen obráceně a nebude se pořád přepínat tam a zpátky.
Také bych řekl, že momentálně je poměr 4:3 a 16:9 reklam asi půl na půl, takže by byla vhodná chvíle k přepnutí na 16:9 a dávání těch 4:3 do letterboxu. Ostatně by to mohlo fungovat jako tlak na reklamky, aby nové reklamy vyráběly jako široké, protože zadavatelé by asi nebyli nadšeni, že se jejich draze zaplacené reklamy na (obecně menších) 4:3 obrazovkách zobrazují jako "letterbox in letterbox".
Tuším, že na ČT to jde stejně jako na Nově, takže přepínání formátů po krátkých intervalech.
Ovšem máte trochu pravdu s tím, že by se vše mohlo vysílat v 16:9 - když se podívám do zahraničí, třeba Švýcarská SF (Schweizer Fernsehen) vysílá reklamní blok kompletně 16:9. A pokud je reklama vyrobená ve 4:3, pak je zacentrovaná se dvěma postraními pruhy. Ovšem je tu opět česká zaostalost. Zatímco ve Švýcarsku jsem viděl v celém bloku reklamu ve "čtverci" jen jednu jedinou, v Čechách je takových 40-50%.
Ano, odpočítávání jsem si také v minulosti všiml. Jenže například odpočítávání před regionálními zprávami v 18:00 je poue na ČT 1. ČT 24 má program sestavený tak, aby byl začátek přesně v 18:00 a žádné odpočítávání předtím nepotřebuje. A protože ČT 1 kompletně na širokoúhlý formát ještě zdaleka nepřešla, bude otázkou času, než se všechno "rozšíří".
Jenže, jak se to vezme... Už asi 90% domácích výrobců reklam na 16:9 přešlo - jde jen o zahraniční výrobu na kosmetiku a prací prášky (= dabované reklamy bez nápadu). Těmto výrobcům bude rozhodně jedno, že to kvůli Čechům "musí bejt" 16:9. Ovšem chce to čas a nakonec přejdou úplně všichni. Na druhou stranu spousta domácích výrobců reklamy natočené širokoúhle cpe ve střižně do letterboxu a zbylé dva pruhy nahoře a dole využívá pro titulky - vemte si třeba GE Money Bank. Takovým výrobcům by rozhodně bič v podobě "Západního modelu reklamního bloku" prospěl.