Jenže, jak se to vezme... Už asi 90% domácích výrobců reklam na 16:9 přešlo - jde jen o zahraniční výrobu na kosmetiku a prací prášky (= dabované reklamy bez nápadu). Těmto výrobcům bude rozhodně jedno, že to kvůli Čechům "musí bejt" 16:9. Ovšem chce to čas a nakonec přejdou úplně všichni. Na druhou stranu spousta domácích výrobců reklamy natočené širokoúhle cpe ve střižně do letterboxu a zbylé dva pruhy nahoře a dole využívá pro titulky - vemte si třeba GE Money Bank. Takovým výrobcům by rozhodně bič v podobě "Západního modelu reklamního bloku" prospěl.
Také bych řekl, že momentálně je poměr 4:3 a 16:9 reklam asi půl na půl, takže by byla vhodná chvíle k přepnutí na 16:9 a dávání těch 4:3 do letterboxu. Ostatně by to mohlo fungovat jako tlak na reklamky, aby nové reklamy vyráběly jako široké, protože zadavatelé by asi nebyli nadšeni, že se jejich draze zaplacené reklamy na (obecně menších) 4:3 obrazovkách zobrazují jako "letterbox in letterbox".
Ano, odpočítávání jsem si také v minulosti všiml. Jenže například odpočítávání před regionálními zprávami v 18:00 je poue na ČT 1. ČT 24 má program sestavený tak, aby byl začátek přesně v 18:00 a žádné odpočítávání předtím nepotřebuje. A protože ČT 1 kompletně na širokoúhlý formát ještě zdaleka nepřešla, bude otázkou času, než se všechno "rozšíří".
Tuším, že na ČT to jde stejně jako na Nově, takže přepínání formátů po krátkých intervalech.
Ovšem máte trochu pravdu s tím, že by se vše mohlo vysílat v 16:9 - když se podívám do zahraničí, třeba Švýcarská SF (Schweizer Fernsehen) vysílá reklamní blok kompletně 16:9. A pokud je reklama vyrobená ve 4:3, pak je zacentrovaná se dvěma postraními pruhy. Ovšem je tu opět česká zaostalost. Zatímco ve Švýcarsku jsem viděl v celém bloku reklamu ve "čtverci" jen jednu jedinou, v Čechách je takových 40-50%.
Doufám, že to nebude úplně jako na Nově, kde je polovina reklam 16:9, polovina 4:3 a pořád se to přepíná. Na ČT mi bylo líbilo, že vysílají všechny reklamy stejně a ty "široké" dávají do letterboxu. Takže doufám, že to teď bude jen obráceně a nebude se pořád přepínat tam a zpátky.