To ano, ale jazyk se nemeni. Kdyz mi ted odpovite na dotaz "odlety z Prahy" slovy "leta airbus z letiste Ruzyne v XYZ". Tak mi tim vlastne rikate, ze az se me nekdo zepta na "nejake odlety z Prahy", mam mu hledat ty odpovedi, kde jsou i slova "leta", "letiste", "Ruzyne"...
Nerikal jsem, ze za 50 let budu porad vracet ty stare odpovedi, ale ze slova ze starych odpovedi primicham do dotazu, nez ho bude stroj resit. V tom je setsakra rozdil...
To mi vyrazne vylepsi kvalitu odpovedi i za 50 let. Kdyz mate terabyty dat, potrebujete nejak urcit co vlastne user chce...
Z praxe musim rici, ze se opakuje tak 1% dotazu. Kdyz jsme nas projekt uvadeli do zivota, tak jsme predpokladali, ze by to mohlo byt kolem 10%. Okruh otazek pri vyzve "Polozte nam jakoukoli otazku" je opravdu hodne veliky. Za napr. 10let se zaprve budou lide ptat na uplne jine veci. To kdyz si tak prohlizim databazi z roku 2000 a zadruhe odkazy, ktere jsme posilali v roce 2000 na hledane informace jsou dnes jiz neplatne, takze musime i pri stejne otazce znovu hledat. Snazili jsme se texty ze stranek vkladat do txt souboru a minimalizovat tak riziko ztraty odkazu kvuli zruseni ci presunu serveru, ale to lze pouze u nekterych odpovedi.
Myslim si, ze databaze zodpovezenych dotazu za 10 lez zpet by bylo cteni vhodne pro pobaveni.
Predstavme si, ze jsme v roce - no treba 2008. Nejaka firma - rikejme ji Gugl - uz nestiha zpracovat vsechny dokumenty na webu, protoze se pripojila Jizni Amerika a tak nikdo centralne nestiha indexovat veskerou spanelstinu...
A tu jednoho zamestnance napadne, ze by se daly pouzit dotazy a jejich vysledky, na kterych uz Gugl jednou svuj desatek vydelal. Takze do metody - rikejme ji rankoPaze - pridaji vypocet, ktery zohlednuje drivejsi manualne zodpovezene dotazy.
Kdyz se pak na neco stroje zeptate, zjisti si nejdriv, zda-li ma podobne manualne zodpovezene dotazy. Vas dotaz obohati o odpovedi manualnich hledacu a to teprve vyhodnoti. Tim se zvysi sance, ze vrati stranky co muzou obsahovat i informace o tom, co manualni hledaci driveji pracne hledali v knihovnach a ve svych vzpominkach.
A to je konec male pohadky o tom, jak take mohou vypadat obchodni modely a strategie velkych hracu...
Jakakoliv podobnost s cimkoliv a kymkoliv (i titulkem puvodniho clanku) je pochopitelne zcela nahodna.