Týdenní revize: Křišťálová Lupa a posilování silných

24. 11. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
Projekt roku v anketě o nejoblíbenější projekty českého Internetu získal Stream.cz, mj. díky vstupu Seznamu. Ten hodlá zaútočit na pozice televizí, zatímco Atlas a Centrum jsou prý na prodej a zájem o ně má mít i Nova. Kromě toho jsme pro vás přinesli pohled na lifecasting a jeho vliv na soukromí, novou metodu ověřování e-mailů a aktuální podíl vyhledávačů podle Navrcholu.

Navrcholu.cz totiž znovu analyzovalo několik desítek tisíc webů, na nichž měří návštěvnost, a porovnávalo počty příchozích (refererů) z českých vyhledávačů. Jak jsme krátce zmiňovali již v týdenní revizi z minulé soboty, Seznam si udržel svůj dvoutřetinový podíl, zatímco Google získal 16 procent navíc – zejména na úkor malých vyhledávačů. Portály však bojují více zbraněmi a důkladnější vyhodnocení rozložení sil tak vyžaduje širší pohled, zahrnující kromě vyhledávání i mapy či multimédia.
David Antoš: Seznam vede, ale bude to mít těžké

Křišťálová Lupa podruhé ocenila nejoblíbenější projekty českého Internetu. V anketě vás hlasovalo téměř 20 tisíc a hlasování podpořili prakticky všechny významné internetové (i tiskové) mediální domy. Projekt roku patří projektu Stream.cz, u kterého odborná porota ocenila odvahu a rychlost, se kterou se jeho tvůrcům podařilo získat nejsilnějšího hráče na trhu. Z Anticeny se opět může těšit lifestylový portál Peprnet.cz, „cenu“ si však stejně jako loni může rozdělit s odpovědnými úřady, které schválily a následně liknavě kontrolovaly milionovou dotaci na jeho rozjezd. Kdo další z českých internetových jmen sklidil potlesk odborné i širší veřejnosti?
Martin Vyleťal: Ceny Křišťálové Lupy za rok 2007 předány

Stream.cz si ostatně zaslouží pozornost i z jiného aktuálního důvodu: v internetové verzi obchodního rejstříku (web justice.cz mimochodem také získal Křišťálovou Lupu v kategorii Web veřejné správy) se objevila výše podílu, který Seznam ve Streamu získal – 50 procent – a odpovídající částka 22 milionů (skutečná investice Seznamu však může být i vyšší). Seznam se Streamem nyní cílí na vysoké pozice: chtějí si ukousnout ze štědrého koláče televizní reklamy i počtu diváků (díky propagaci na Seznamu má už nyní Stream mnohonásobně vyšší návštěvnost). Nová reality show PekloDanielem Landou je prvním ze společných počinů, které mají následovat další.

Nova, největší hráč na televizním trhu, si dobře uvědomuje nutnost rozvoje internetových služeb (nedávno pro svůj zamýšlený internetový zpravodajský portál získala Zdeňka Šámala) a trh očekává další kolo akvizic. Podle informací Hospodářských novin by mohlo jít dokonce o největší obchod v historii českého Internetu: Centrum a Atlas jsou na prodej a Nova je mezi zájemci. Dočkáme se revoluce na mediálním trhu?
Tomáš Krause: Centrum a Atlas jsou na prodej
David Antoš: Internet dotahuje klasická média

Kromě Křišťálové Lupy samozřejmě celý čtvrteční den opět patřil celodenní konferenci Czech Internet Forum, mapující zajímavé trendy a témata, hýbající českým Internetem. Několik desítek odborníků diskutovalo a přednášelo, předávaly se zkušenosti i vyhraněné názory a vyměňovaly kontakty. Protože kapacita sálu byla samozřejmě omezena, připravili jsme pro vás jak živé zpravodajství z místa dění (v podobě zpráviček), tak přehledný záznam toho nejzajímavějšího, co na konferenci zaznělo. A že toho nebylo málo.
Jan Ambrož: Inspirativní myšlenky a osobnosti na Czech Internet Forum 2007

Uplynulý týden lze bez velké nadsázky označit nejen za vrchol ročního nasazení Lupy při monitoringu českého Internetu, ale i za veskrze konferenčních sedm dní. Kromě Czech Internet Fora proběhly další dvě zajímavé akce, široce pojímající Internet jako součást dnešního světa – z pohledu umělců, vědců i ekonomů. První z nich, sympózium s mezinárodní účastí pod názvem Philantrophy 2.0, mapovala zapojení vlastností webu 2.0 do zdánlivě nepříbuzné oblasti – charity a půjček. Že si tyto obory nemají co říci? Právě naopak…
Jan Rylich: Mikrofinance a Filantropie 2.0

Pro „lidi od počítačů“ pak podobně nezvyklou událostí mohl být festival ENTER3, nahlížející na nové technologie očima vědců a umělců. Zajímavé nápady a prototypy zařízení, o kterých se nám ještě před několika lety ani nesnilo, však přitáhly zaslouženou pozornost. Je libo procházka po podlaze s Google Earth, navigační deštník či Internet v metrové krychli?
Jan Rylich: Když umělec pracuje s Internetem

Minulý týden jste se mohli dočíst o nových záměrech organizace BSA, sdružení významných výrobců softwaru za účelem potírání softwarového pirátství. Hodlá oslovit na 15 000 českých firem, protože míra pirátství je v Česku údajně stále vysoká. Je však postup BSA smysluplný a hlavně užitečný pro uživatele?
Vojtěch Bednář: BSA křičí: Chyťte piráta! 

Na podzim roku 2003 vyhlásil český T-Mobile ambiciózní cíl: do čtyř let se stát mobilní jedničkou co do počtu zákazníků i finančních ukazatelů. Podle nyní publikovaných výsledků se mu to podařilo, jen pokud jde o počet zákazníků. Podle finančních ukazatelů je stále ještě druhý. Ale už je docela blízko prvenství i zde.
Jiří Peterka: Stalo se: T-Mobile dohání O2

Volba e-mailového klienta nebývá pro uživatele, preferujícího desktopové prostředí, zrovna jednoduchým úkolem, protože pro systém Windows je nabídka zajímavých řešení spíše chudá. Jedním z nových pokusů Microsoftu o ovládnutí perspektivního trhu je vydání nového Windows Live Mail, nástupce populárního Outlook Express. Zaujme vás?
Jiří Macich: Windows Live Mail: nástupce Outlook Expressu

Samotné Windows jsou ostatně snad nejoblíbenějším terčem vtipů a urážek jeho vlastních i cizích uživatelů. Ke skepticky sledovaným cyklům života tohoto nejrozšířenějšího operačního systému patří uvádění nových verzí a problémy s kompatibilitou a ovladači. Tomu se nevyhnula ani poslední verze, Windows Vista.
Jiří Macich: Windows Vista: wow, nebo huh?

Všichni víme, že spam a další poštovní neřádstvo většinou mívá falešného odesilatele. Občas dokonce člověk posílá úžasné nabídky sám sobě. DomainKeys Identified Mail (DKIM) přináší možnost ověřit vybrané informace z dopisu, zejména zda skutečně pochází z toho zdroje, který je v něm uveden. Navíc to dělá způsobem velmi decentním, umožňujícím postupné zavádění a využití v malém.
Pavel Satrapa: DKIM – dopisy ověřeného původu

MM Influenceři

Internetové video – jeho sdílení a streamování, zapojení do stávajícího obsahu a obliba souvisejících online služeb – bylo bezpochyby výrazným trendem celého letošního roku. Jeden způsob jeho využití střídá druhý, a tak se dnes můžete čím dál častěji setkat s živým přenosem dění z okolí některého z videoblogerů – lifecastingem. Novinka však s sebou nemusí vždy obnášet pozitivní přínosy: jedním z ohrožených prvků „starého světa“ se rázem může stát soukromí…
Petr Mára: Přichází lifecasting – zahoďte soukromí?

Toho se ostatně často na Internetu vzdáváme sami a dobrovolně. Vyplňováním různých dotazníků, ale i používáním některých sociálních sítí či komunitních webů. S důvěrou se svěřujeme odlidštěnému prostředí plnému lidí. Potenciál z toho plynoucího si samozřejmě uvědomují i zadavatelé reklamy a jejich agentury, takže prakticky všichni významní hráči dnes experimentují s novými formami reklamy, počítajícími s výraznou personalizací. Co všechno to pro nás může znamenat?
Michal Černý: Věštění z lístků čaje a záložek
David Antoš: Už i reklama je sociální

Ztratíme jednou soukromí na Internetu?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).