Navrcholu.cz totiž znovu analyzovalo několik desítek tisíc webů, na nichž měří návštěvnost, a porovnávalo počty příchozích (refererů) z českých vyhledávačů. Jak jsme krátce zmiňovali již v týdenní revizi z minulé soboty, Seznam si udržel svůj dvoutřetinový podíl, zatímco Google získal 16 procent navíc – zejména na úkor malých vyhledávačů. Portály však bojují více zbraněmi a důkladnější vyhodnocení rozložení sil tak vyžaduje širší pohled, zahrnující kromě vyhledávání i mapy či multimédia.
David Antoš: Seznam vede, ale bude to mít těžké
Křišťálová Lupa podruhé ocenila nejoblíbenější projekty českého Internetu. V anketě vás hlasovalo téměř 20 tisíc a hlasování podpořili prakticky všechny významné internetové (i tiskové) mediální domy. Projekt roku patří projektu Stream.cz, u kterého odborná porota ocenila odvahu a rychlost, se kterou se jeho tvůrcům podařilo získat nejsilnějšího hráče na trhu. Z Anticeny se opět může těšit lifestylový portál Peprnet.cz, „cenu“ si však stejně jako loni může rozdělit s odpovědnými úřady, které schválily a následně liknavě kontrolovaly milionovou dotaci na jeho rozjezd. Kdo další z českých internetových jmen sklidil potlesk odborné i širší veřejnosti?
Martin Vyleťal: Ceny Křišťálové Lupy za rok 2007 předány
Stream.cz si ostatně zaslouží pozornost i z jiného aktuálního důvodu: v internetové verzi obchodního rejstříku (web justice.cz mimochodem také získal Křišťálovou Lupu v kategorii Web veřejné správy) se objevila výše podílu, který Seznam ve Streamu získal – 50 procent – a odpovídající částka 22 milionů (skutečná investice Seznamu však může být i vyšší). Seznam se Streamem nyní cílí na vysoké pozice: chtějí si ukousnout ze štědrého koláče televizní reklamy i počtu diváků (díky propagaci na Seznamu má už nyní Stream mnohonásobně vyšší návštěvnost). Nová reality show Peklo s Danielem Landou je prvním ze společných počinů, které mají následovat další.
I Nova, největší hráč na televizním trhu, si dobře uvědomuje nutnost rozvoje internetových služeb (nedávno pro svůj zamýšlený internetový zpravodajský portál získala Zdeňka Šámala) a trh očekává další kolo akvizic. Podle informací Hospodářských novin by mohlo jít dokonce o největší obchod v historii českého Internetu: Centrum a Atlas jsou na prodej a Nova je mezi zájemci. Dočkáme se revoluce na mediálním trhu?
Tomáš Krause: Centrum a Atlas jsou na prodej
David Antoš: Internet dotahuje klasická média
Kromě Křišťálové Lupy samozřejmě celý čtvrteční den opět patřil celodenní konferenci Czech Internet Forum, mapující zajímavé trendy a témata, hýbající českým Internetem. Několik desítek odborníků diskutovalo a přednášelo, předávaly se zkušenosti i vyhraněné názory a vyměňovaly kontakty. Protože kapacita sálu byla samozřejmě omezena, připravili jsme pro vás jak živé zpravodajství z místa dění (v podobě zpráviček), tak přehledný záznam toho nejzajímavějšího, co na konferenci zaznělo. A že toho nebylo málo.
Jan Ambrož: Inspirativní myšlenky a osobnosti na Czech Internet Forum 2007
Uplynulý týden lze bez velké nadsázky označit nejen za vrchol ročního nasazení Lupy při monitoringu českého Internetu, ale i za veskrze konferenčních sedm dní. Kromě Czech Internet Fora proběhly další dvě zajímavé akce, široce pojímající Internet jako součást dnešního světa – z pohledu umělců, vědců i ekonomů. První z nich, sympózium s mezinárodní účastí pod názvem Philantrophy 2.0, mapovala zapojení vlastností webu 2.0 do zdánlivě nepříbuzné oblasti – charity a půjček. Že si tyto obory nemají co říci? Právě naopak…
Jan Rylich: Mikrofinance a Filantropie 2.0
Pro „lidi od počítačů“ pak podobně nezvyklou událostí mohl být festival ENTER3, nahlížející na nové technologie očima vědců a umělců. Zajímavé nápady a prototypy zařízení, o kterých se nám ještě před několika lety ani nesnilo, však přitáhly zaslouženou pozornost. Je libo procházka po podlaze s Google Earth, navigační deštník či Internet v metrové krychli?
Jan Rylich: Když umělec pracuje s Internetem
Minulý týden jste se mohli dočíst o nových záměrech organizace BSA, sdružení významných výrobců softwaru za účelem potírání softwarového pirátství. Hodlá oslovit na 15 000 českých firem, protože míra pirátství je v Česku údajně stále vysoká. Je však postup BSA smysluplný a hlavně užitečný pro uživatele?
Vojtěch Bednář: BSA křičí: Chyťte piráta!
Na podzim roku 2003 vyhlásil český T-Mobile ambiciózní cíl: do čtyř let se stát mobilní jedničkou co do počtu zákazníků i finančních ukazatelů. Podle nyní publikovaných výsledků se mu to podařilo, jen pokud jde o počet zákazníků. Podle finančních ukazatelů je stále ještě druhý. Ale už je docela blízko prvenství i zde.
Jiří Peterka: Stalo se: T-Mobile dohání O2
Volba e-mailového klienta nebývá pro uživatele, preferujícího desktopové prostředí, zrovna jednoduchým úkolem, protože pro systém Windows je nabídka zajímavých řešení spíše chudá. Jedním z nových pokusů Microsoftu o ovládnutí perspektivního trhu je vydání nového Windows Live Mail, nástupce populárního Outlook Express. Zaujme vás?
Jiří Macich: Windows Live Mail: nástupce Outlook Expressu
Samotné Windows jsou ostatně snad nejoblíbenějším terčem vtipů a urážek jeho vlastních i cizích uživatelů. Ke skepticky sledovaným cyklům života tohoto nejrozšířenějšího operačního systému patří uvádění nových verzí a problémy s kompatibilitou a ovladači. Tomu se nevyhnula ani poslední verze, Windows Vista.
Jiří Macich: Windows Vista: wow, nebo huh?
Všichni víme, že spam a další poštovní neřádstvo většinou mívá falešného odesilatele. Občas dokonce člověk posílá úžasné nabídky sám sobě. DomainKeys Identified Mail (DKIM) přináší možnost ověřit vybrané informace z dopisu, zejména zda skutečně pochází z toho zdroje, který je v něm uveden. Navíc to dělá způsobem velmi decentním, umožňujícím postupné zavádění a využití v malém.
Pavel Satrapa: DKIM – dopisy ověřeného původu
Internetové video – jeho sdílení a streamování, zapojení do stávajícího obsahu a obliba souvisejících online služeb – bylo bezpochyby výrazným trendem celého letošního roku. Jeden způsob jeho využití střídá druhý, a tak se dnes můžete čím dál častěji setkat s živým přenosem dění z okolí některého z videoblogerů – lifecastingem. Novinka však s sebou nemusí vždy obnášet pozitivní přínosy: jedním z ohrožených prvků „starého světa“ se rázem může stát soukromí…
Petr Mára: Přichází lifecasting – zahoďte soukromí?
Toho se ostatně často na Internetu vzdáváme sami a dobrovolně. Vyplňováním různých dotazníků, ale i používáním některých sociálních sítí či komunitních webů. S důvěrou se svěřujeme odlidštěnému prostředí plnému lidí. Potenciál z toho plynoucího si samozřejmě uvědomují i zadavatelé reklamy a jejich agentury, takže prakticky všichni významní hráči dnes experimentují s novými formami reklamy, počítajícími s výraznou personalizací. Co všechno to pro nás může znamenat?
Michal Černý: Věštění z lístků čaje a záložek
David Antoš: Už i reklama je sociální