Omezení je v hmotnosti a principu ovládání
Pokud ji překročíte musíte platit dost šílené pojištění díky kterým už spousta lidí takové modely prodalo.
Pokud hmotnost stoupne ještě víc . Potřebujete dokonce extra licenci
Další věc je ta, že je zakázáno provozovat takový letoun "mimo dohled" . A ten dohled !!nepočítá!!! s dohledem kamerou.
Takže většina borců co létá s brýlema kde má LCD n které zobrazuje informace z letadla je pokutovatelená.
Znamená to třeba kamery s vyšším rozlišením, noční vidění s laserovým přisvícením nebo třeba další, náročnější zařízení.
Ten laser je dosti nebezpecna vec proti pilotum, ridicum atd. s nocnim videnim, kdy lze tezko identifikovat kam to odleti, komu to patri je to uz nebezpecna zbran, staci dat foukacku otravenych sipek nebo mensi zbran.
Klid ono to dost jednoduchý
-bezpečnostní složky ty se nikoho ptát nemusej
-Nazveme je "ti zlý" , ty se kupodivu taky nikoho ptát nebudou
-obyčejní občané po zjištění povinné pojistné částky na bezpilotní prostředek o hmotnosti rovné nebo vyšší než 7kg. Si drony rozmyslí.
Tohle firmou se nezmění vlastně nic.
Předpisy tu jsou dávno. Jen tím, že drony považujem eza hračky to šlo a jde mimo nás. Ti co měly za koníček RC modely letadel a helikoptér už vědí...
Presne tak, toleruju modelare na louce nebo byvalem letisti, take me to jednoho casu bavilo ale litat s tim ve mestech, kde to vitr prevrati a nekoho to zabije + neustale nataceni ruznejma vykukama, co si budem povidat, pul mesta si bude natacet vasi dceru u bazenu na zahrade.....
Jsem pro zakaz v obydlenych oblastech a nad soukromymi pozemky, kde to nemaji domluvene.
Konkrétní částka není. Dost těžko určit pokud na rozdíl od aut nemáte tabulkové hodnoty. Dron\RC model není normální auto kterých se vyrobí xx xxx kusů. Nejdná se o běžné pojištění.
Většina lidí ale po zavedení na to reagovala tak že ty "velké" modely , prodala nebo je neprovozuje. Poměr ceny model vs pojištění byl dost špatný.
Tyhle drony by měly být pro komerční využití a tedy potencionálně rizikovější. Jenže stejně s tím nesmíte létat v noci, xxx metrů od zástavby , xxx metrů od letiště.... u bezpilotního letounu nad xkg vzletové hmotnosti se nesmíte přiblézit k jiné osobě na vzdálenost menší než 50m atd.... nesmíte xxx m vysoko. Nesmíte zahazovat náklad atd...
U létajících aprátů se kromě velikosti sleduje i to, jak často to létá či je to jinak namáháno (nejjednodušeji počtem nalétaných hodin) a podle toho se určují prohlídky a životnosti součástek. Proč - v letectví se jde po hmotnosti, takže se věci dělají tak tak "slabé" jak jen to jde.
U modelů (jak vy říkáte hračky) se předpokládá, že se používají pár hodin v měsíci, takže se to často neřeší.
Nelze tyto věci kategorizovat jen podle toho, jak je jaké zařítení veliké.
Nějaký pidivrtulníček s kamerkou, které nějakému "profesionálovi" stačí se při každodenním používání může namáhat jinak, než počítal jeho autor co ho jako hračku navrhl (pokud ta "hračka" nejasného původu vůbec měla nějakého autora co něco počítal)
Bohužel se obávám, že zdejšímu sboru legislativců se podaří uklohnit nějaký paskvil, co zlikviduje modeláře a provozovatele hraček pro zábavu, ale různý komečním vykukům s kamerkama na vrtulníku nechá dost prostoru aby hračkou nazvali kde co. Jako se to stalo cyklistům. Poslanici se snažili zákonem potlačit pořádání různých tajných diamantových závodů luxusních sporotovnćh automobilů a dopadlo to tak, že "tajné závody" se jezdí dál a prakticky skončily amatérské cyklistocké silniční závody.
Dobrý den, já jsem si před nedávnou dobou pořídil dron s kamerou z českého e-shopu https://www.modely-rc.cz/ , tak doufám, že se mne netýká povinnost mít na to letecký průkaz? Máte někdo bližší informace?
Myslím, že než napíšete takto arogantní odpověď, měl byste si alespoň v krátkosti ony základní principy GPS prostudovat. Zasílaná data amozřejmě obsahují kromě času i onu "podvrženou výšku" a další údaje. Co jste především opomněl je fakt, že se dráhy GPS družic dozvídáte právě ze stejného zdroje, jako onen "jediný podstatný" čas.
Úplně jiná věc je smysl a obtížnost takto prováděného útoku. Rozhodně je jednodušší GPS signál prostě zarušit.
Vzpoměl jsem si na jeden starý vtip. Jak by to dopadlo, kdyby programátoři začali vyrábět auta. Stály by do 50.000 Kč, měly by spotřebu 2 l/100 km, jezdily by 300 km/h, ale jednou za rok by vybouchly a zabily všechny vevnitř.
Tidle ti droni mi přijdou z velké časti přesně tendle případ. Včera to programovalo e-shop s hrnkama, dneska vrtulníček. Jde o zdraví, při stroše smůly o život, přesto se do to toho vrhá kdo má ruce nohy.
Když někdo chce projetovat třeba most, musí mít nějaké školy či atesty, někdo jiný mu to musí oponovat. Když chce někdo stavět a prodávat letadla, je s tím docela papírování.
Doufejme že stát nastaví co nejdříve jasná pravidla. Stavět drona je především letecká záležitost, ne programátorská. A podle toho by měla vypadat kvalita kontroly vývoje, výroby a provozu zařízení.
Síce cena drona nie je v článku spomínaná, ale 25 000 Kč za deň požičania je asi tlačová chyba, nie? Však za €1159 si môžem kúpiť kvalitného drona aj s kamerou a náhradnou baterkou.
Nosnosť drona je úctyhodná, ale nemyslím si, že je to taká pridaná hodnota, aby dokázal konkurovať s cenou €900/deň. Nehovoriac o tom, že za deň dokáže lietať len pár minút alebo ho požičiavate s 48 nabitými baterkami?
Jistě, uvedl jste výši pojistky. Jaká je však výše pojistného na takovou pojistku?
Jako příklad uvádím, že povinné ručení za automobil, které platím, stojí několik tisícikorun ročně (tj. pojistné) a jsem kryt do výše XY miliónů (tj. pojistka, resp. výše pojistné částky).
Předpokládám, že Váš předřečník měl na mysli právě pojistné a nikoliv výši pojistky, kterou jste uvedl.
Pokud to nebudou pilotovat ručně, tak bude zábava s GPS vysílačem, kde se nastavý podvržená výška a svý stroje budou sbírat po silnicích. Byla by to lepší sranda než se širokopásmovou rušičkou. Myslím, že jim to nikdo nepojistí a způsobený škody taky ne. Budou padat jak komáři.
To si sice založit můžete, ovšem řekl bych, že sestřelením "poštovního dronu" se dopustíte poškození cizí věci, ve městě obecného ohrožení (nevíte, na koho ten dron - a že to nebude žádný drobek - spadne) a v některých případech asi i porušení tajemství dopravovaných zpráv... Já bych ten zájem nepřeceňoval.
Ano, to je klíčová otázka - jak se bude řešit bezpečnost? Poryv větru je jen jedna z příčin, na jejímž konci je nekontrolovaný pád s potenciálně fatálními následky.
A to je také důvod, proč mi přijde zbytečné se nyní rozčilovat a přemýšlet o tom, jak v budoucnu drony sestřelit, dokud totiž samo jejich provozování potenciálně naplňuje skutkovou podstatu obecného ohrožení, nemyslím si, že by se nám drony začaly nad hlavami prohánět.
A myslíte, že snad pojištění letounu, bude levnější než auta? To je uvedené minimum co vyžaduje stát , nikoliv jak a nakolik to bude chtít pojišťovna.
Povinné ručení přeci jen platí x xxx xxx subjektů a kolik bude tohle několik set. Tak to bude levnější ? Kde že.
Ono není jedinný problém pojištění, ale i omezení pro provoz drony pro komerční využití zatím autuje ze hry.
Vzhledem k tomu, že přesnost určení výšky podle GPS se pohybuje v řádech desítek metrů, nemusel byste na létající stroj, který by u země určoval výšku podle GPS, ani nijak útočit.
Ale "zábava s vysílačem, kde se nastavý podvržená výška" je ještě větší zábava, než ti vaši padající komáři. Akorát nevím, zda byste se měl dřív věnovat pravidlům českého jazyka, nebo pochopení základního principu GPS. Pro začátek - jediný údaj podstatný pro určení polohy dle GPS, který GPS "vysílač" vysílá, je přesný čas. Vedle toho pak už jen potřebujete znát parametry drah GPS družic.
Nikoli, zasílaná data samozřejmě nadmořskou výšku neobsahují, už jenom s z toho prostého důvodu, že vysílání družice není adresné, ale plošné všem příjemcům v dosahu. Nadmořskou výšku dopočítá zařízení příjemce podle vypočtené vzdálenosti od jednotlivých družic. Pokoušet se přijímač zmást tím, že mu pošlete podvržené efemeridy, mi nepřipadá jako dobrý nápad - netušíte, jak často přijímač tu hodnotu obnovuje. Navíc nikde není zaručeno, že ten přijímač vůbec získává efemeridy z GPS a že si je třeba v rámci A-GPS nestahuje z internetu.
To je holt pokrok, dnes se musíte proti šmírákům bránit v přízemí kdekoliv, v jedenáctém patře budov nevhodně sousedících s jinými stejně vysokými... a zítra v jedenáctém patře jakékoliv budovy, to mi nepřide jako nějaký revoluční skok, jo kdyby to byl dron velikosti mouchy a vletěl mi do pokoje pootevřeným oknem, to by byla jiná.
Minimální výše pojistné částky, na kterou musí být sjednáno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního prostředku (limit plnění): a) činí v případě bezpilotních prostředků, jejichž maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 7 kg,
i) 1 000 000 Kč u bezpilotního prostředku účastnícího se leteckého veřejného vystoupení;
ii) 3 000 000 Kč u bezpilotního prostředku použitého k provozování leteckých prací;
b) činí v případě bezpilotních prostředků, jejichž maximální vzletová hmotnost je rovna nebo přesahuje 7 kg, ale zároveň nepřesahuje 20 kg,
i) 3 000 000 Kč u bezpilotního prostředku účastnícího se leteckého veřejného vystoupení;
ii) 5 000 000 Kč u bezpilotního prostředku použitého k provozování leteckých prací nebo k letům pro experimentální a výzkumné účely;
c) je pro bezpilotní prostředky, jejichž maximální vzletová hmotnost je rovna nebo přesahuje 20 kg a na které se vztahuje toto bezpečnostní opatření, určena přímo použitelným předpisem Evropských společenství, tedy nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 ze dne 21. dubna 2004, o požadavcích na pojištění u leteckých dopravců a provozovatelů letadel.