Zajímavý počin, protože v dnešní době hodně lidí nějak intuitivně počítá s tím, že "se děti s počítačema naučí, 'dyť počítače jsou dneska všude", ale mnohem méně lidí chápe, že algoritmické myšlení je něco úplně jiného (a na začátku pro mnoho lidí neintuitivního) a naučit to děti je potřeba.
Jiná otázka je, jestli je Karel zrovna vhodný jazyk na to. Mluvím o jazyku, ne o grafickém zpracování prostředí. Ten jazyk je sice dobrý jako prostor pro myšlenkové cvičení pro starší a pokročilé, ale podle mě vůbec ne pro začátečníky. Tím, že neobsahuje proměnné, totiž vede na velmi složitá řešení i těch nejjednodušších problémů. Což opravdu není pro žáky povzbuzující, spíš to odrazuje. Já jsem velmi abstraktně myslící člověk a podobné úkoly mám od malička rád, s tužkou a papírem. A stejně jsem od Karla potřeboval utéct - zkoušel jsem si ho později jako zajímavost, matematickou olympiádu, bokem - ale na počítače jsem chodil jinam, kde mi ukázali skutečné normální programování. A proto, ne kvůli líbivému grafickému designu, je mnohem, mnohem lepší pro děti Scratch, aspoň podle mých zkušeností. Také s ním mám mnohem větší úspěchy u dětí - nejenže neutečou, ale samy se naučí.
Já, jako desetileté dítě, prošel výukou Karla. Není to jazyk na psaní programů, ale na pochopení základních principů algoritmizace. A "vpravo-vbok = vlevo-vbok, vlevo-vbok, vlevo-vbok" je geniálně jednoduché. Učitelé by neměli mít pocit, že s ním vydrží celý rok. Naučili jsme podmínky, cykly, rekurzi a po dvou měsících přešli na jiný jazyk (bohužel, volba byla jediná možná: BASIC-G).
A co testuješ v podmínkách a cyklech, když ne proměnné?
KDYŽ NENÍ ZEĎ
.... KROK
KONEC
DOKUD JE ZNAČKA
.... ZVEDNI
KONEC
Karel je určený pro úplné začátečníky, kterým ukáže že co počítač ještě neumí ho mohou sami naučit - už v okamžiku kdy Karla naučí udělat ČELEM-VZAD a VPRAVO-VBOK přichází okamžik pochopení, zdolání prvního schodu. Jedno jestli je to družina v české třetí třídě nebo první semestr americké univerzity. Pak prostě lezou nahoru, přitom je to pořád jenom hra.
A ještě v DOSu jsem si hrál s Karlem, který měl nejen proměnné, ale i předávání parametrů podprogramům, navíc dokázal psát písmena na plochu, nejen pokládat značky. Ale i bez toho se dá dobře vyhrát: https://www.youtube.com/watch?v=R9ZeXiz_-B0
Pokud je ti to pořád málo, pomůže Králík Petr.
Kdysi jsem vyrobil tohle: https://sourceforge.net/projects/pyrel/
Je to Karel napsany v Pythonu s 3D vizualizaci.
Mozna by to chtelo oprasit.
Valim oci. Uz nekde 1987 jsem v male vesnici v krouzku vypocetni techniky ucil na Atari 800XL decka z 2.-4. Tridy zakladni skoly programovat v Karlovi. A docela jim to slo. Po roce uz nektere resily ulohy typu "projdi bludiste, najdi namesti, kde je uprostred socha, postv se na sever od sochy a otoc Karla na vychod." A dnes se to uci i na VS.
Tenkrat pro decka bylo jeste LOGO.
A co když si "Martina nechce hrát s počítačem"? Nebude výuka algoritmizace dětmi brána jako kdysi hraní na housle?
K Čapkovým robotům by mi více seděl nějaký sofistikovanější jazyk s aplikací strojového učení a modelování multiagentních systémů. Výuka čehokoliv by patřila spíše ke Komenskému, který programoval asi stejně jako Čapek :-)
Zdravím
Je to někde ke stažení?
Soubory bych čekal zde:
https://sourceforge.net/projects/pyrel/files/
Název pyrel už bohužel používá jiný produkt:
https://pypi.org/project/pyrel/
Jestli se do oživování pustíte, přeji mnoho zdaru.
No, přiznám se vám, že se mi více jak pět let "válí" v šuplíku docela rozšířená koncepce na Robota Karla. Tento článek mně inspiroval k tomu, že bych ji zkusil už konečně také realizovat. Prozatím jsem za dva dny napsal Karlovo město s editorem, přes xText vygeneroval parser a teď dopisuji v C++ zatím jednoduchý WASM engine na interpretaci IL Karla. Během týdne by mohlo být na www.robotkarel.cz první online demo, jen co se mi ty komponenty podaří propojit.