Vlákno názorů k článku Robot Karel upadl v zapomnění, začínajícím programátorům ale má co dát, říkají tvůrci verze Karel 1981 od MilanV - Zajímavý počin, protože v dnešní době hodně lidí...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 11. 2021 8:03

    MilanV

    Zajímavý počin, protože v dnešní době hodně lidí nějak intuitivně počítá s tím, že "se děti s počítačema naučí, 'dyť počítače jsou dneska všude", ale mnohem méně lidí chápe, že algoritmické myšlení je něco úplně jiného (a na začátku pro mnoho lidí neintuitivního) a naučit to děti je potřeba.

    Jiná otázka je, jestli je Karel zrovna vhodný jazyk na to. Mluvím o jazyku, ne o grafickém zpracování prostředí. Ten jazyk je sice dobrý jako prostor pro myšlenkové cvičení pro starší a pokročilé, ale podle mě vůbec ne pro začátečníky. Tím, že neobsahuje proměnné, totiž vede na velmi složitá řešení i těch nejjednodušších problémů. Což opravdu není pro žáky povzbuzující, spíš to odrazuje. Já jsem velmi abstraktně myslící člověk a podobné úkoly mám od malička rád, s tužkou a papírem. A stejně jsem od Karla potřeboval utéct - zkoušel jsem si ho později jako zajímavost, matematickou olympiádu, bokem - ale na počítače jsem chodil jinam, kde mi ukázali skutečné normální programování. A proto, ne kvůli líbivému grafickému designu, je mnohem, mnohem lepší pro děti Scratch, aspoň podle mých zkušeností. Také s ním mám mnohem větší úspěchy u dětí - nejenže neutečou, ale samy se naučí.

  • 8. 11. 2021 8:35

    lazywriter

    Já, jako desetileté dítě, prošel výukou Karla. Není to jazyk na psaní programů, ale na pochopení základních principů algoritmizace. A "vpravo-vbok = vlevo-vbok, vlevo-vbok, vlevo-vbok" je geniálně jednoduché. Učitelé by neměli mít pocit, že s ním vydrží celý rok. Naučili jsme podmínky, cykly, rekurzi a po dvou měsících přešli na jiný jazyk (bohužel, volba byla jediná možná: BASIC-G).

  • 8. 11. 2021 9:09

    Michal Kubeček

    Cílová skupina je asi ten největší problém: pro mladší je to moc složité, pro větší moc infantilní. Co si vzpomínám, tak mi v té době mnohem zajímavější přišlo logo, ale to jsem bohužel neměl kde zkoušet.

  • 9. 11. 2021 7:48

    Radovan.

    A co testuješ v podmínkách a cyklech, když ne proměnné?

    KDYŽ NENÍ ZEĎ
    .... KROK
    KONEC

    DOKUD JE ZNAČKA
    .... ZVEDNI
    KONEC

    Karel je určený pro úplné začátečníky, kterým ukáže že co počítač ještě neumí ho mohou sami naučit - už v okamžiku kdy Karla naučí udělat ČELEM-VZAD a VPRAVO-VBOK přichází okamžik pochopení, zdolání prvního schodu. Jedno jestli je to družina v české třetí třídě nebo první semestr americké univerzity. Pak prostě lezou nahoru, přitom je to pořád jenom hra.

    A ještě v DOSu jsem si hrál s Karlem, který měl nejen proměnné, ale i předávání parametrů podprogramům, navíc dokázal psát písmena na plochu, nejen pokládat značky. Ale i bez toho se dá dobře vyhrát: https://www.youtube.com/watch?v=R9ZeXiz_-B0

    Pokud je ti to pořád málo, pomůže Králík Petr.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).