 
Ono se mezi tím blbě hledá nějaký poměr. Ano, jsou lidi, kteří by si nikdy nic nekoupili, když to mohou mít zdarma. Pak jsou lidi, kteří by si to nikdy neoficiálně nestáhli, když to mohou koupit. Zbytek je někde mezi tím. Takže ano, existence možnosti stahování knih zdarma (neautorizovaně) autora, který staví na prodeji, poškozuje, jenom nevíme, jak. Jediné, co autor získává, je reklama, ovšem v komunitě, kde není zvykem platit - a opět (a tedy) s těžko vyhodnotitelným přínosem pro autora.
 
Na to už dnes máme odpověď. Počet takových lidí klesá tím, jak se čtení řady typů literatury přesouvá do elektronické formy. Až budete kompletovat elektronické vydání, už je víc jedno, jestli je to originál, nebo nějaký RIP. Papírová xerokopie nevypadá tak dobře, jako původní tisk.
Takže otázka bude, zda se podaří najít nějakou přidanou hodnotu, za kterou budou uživatelé ochotni si připlatit (a ta se jinde zatím nenašla, booklety u CD to pro mě nejsou), nebo zda bude internet jen tlakem na snižování ceny a tím i kvality (levné překlady, levné korektury, nulová sazba, ilustrace z google image search).
Osobně bych řekl, že nepodaří a výsledek bude docela jednoduchý: kniha se vrátí na dlouhou dobu do své propagační formy. Co si totiž musíme uvědomit je, že literatura slouží tomu (no, nejen ona, ale o ní se bavíme), kdo si za ni platí. Dokud si platili čtenáři, psalo se pro ně. Teď platit nebudou (nebo ne dost), tak se bude psát tak, aby se vyhovělo těm, kdo platí. Tak už to tady bylo před tím a dokud se nenajde jiná forma, zase to tak bude :)
Ne, problémy s pochopením tu máte jenom Vy: Vaše příklady jsou totiž úplně mimo. Nikdo Vás přece *nenutí* nic kupovat, jestliže to nechcete! Autoři se jen dožadují toho, aby bylo dodržováno jednoduché pravidlo:
Chceš-li číst, tak mi za to zaplať, kolik chci.
Nevyhovuje-li ti cena, tak to *nečti* (případně si to půjč z knihovny, to je OK).
Na tom pravidle není *nic špatného* - je naprosto férové. U *zábavních* produktů totiž neexistuje jediný důvod, proč by to mělo být jinak...!
 
A napadá vás nějaký? Zatím jediná novinka je "přímá distribuce" - tedy prodej přes eshop se snížením ceny a z části i kvality, kterou čtenáři tolerují, protože čtečky neumí nic extra, takže se ani žádná extra grafická úprava nečeká a občasná hrubka se zkousne.
Druhý model je to, co říkám já: literatura se více vrátí k propagační funkci, jedno teď, jestli církve+panovníka nebo firmy+produktu. Osobně mi to bude líto, protože to se mi nebude číst dobře (asi hlavně vůbec).
Jistě, že jsou modely, ale jsou zatím okrajové a "parazitující" na jiných modelech, kde se zatím vliv digitální distribuce tolik neprojevil. Autoři třeba píší scénáře pro filmy, reklamy, divadelní hry atd. Ale to bylo už před tím. Ovšem když půjdou do kytek i filmy (ty přeci taky mají být levné, nejlépe free), vezme to s sebou scénáře a tím i autory, kteří z nich žijí. Zbude ta propaganda. Což mi připomíná, nechcete sepsat nějaký pamfletek? Zadejte téma, zda pro nebo proti a IQ cílové skupiny, naceníme to ...
 
Ad první odstavec - jasně že se najde pár fanatiků, kteří nechtějí čekat ani chvíli. Na druhé straně se ale taky najde řada čtenářů, kteří se o knize dozví až nějakou dobu po vydání a zaujme je. Zrovna u fantasy sérií je to typické - někdo někde narazí na knihu, zaujme ho a začne se zajímat i o starší díly.
A s tím, že o úspěchu rozhodne první (půl)rok - často ano, ale výjimek je hodně. Je poměrně běžné, že se nějaké dílo autora stane bestsellerem, tak se automaticky zvedne zájem i o jeho starší knihy, které třeba bezprostředně po vydání nezaujaly. A čas od času pak nastane i situace, kdy se dokonce ta starší kniha stane bestsellerem až "zpětně".
Predne to samozrejme mozne je (cet sem cca 700 strankovy fan HP napriklad a nebylo to vubec spatne), a druhak pokud by to fanousky mrzelo, tak by ji ti fanousci tedy meli poslat vice penez. Nemuze si ale preci stezovat na nekoho, kdo ji penize poslat nechce.
Je to preci totez jako kdyz pujdu po ulici a tam bude nekdo sedet cojavim s kytarou a s kloboukem. I kdyz si ho poslechnu, tak to jeste neznamena, ze mu do klobouku neco hodim. Ba co vic, kdyz mi bude mlatit do toho dreva pod oknem a kazdy den, muze se mu klidne stat, ze vylezu, kytaru mu rozslapnu a jeste prilozim neco jemu osobne.
Ty jsi opravdový hňup. Ty jsis tu elektřinu nezaplatil, ty jsi ji ukradl a dále prodával. Proto přišel ČEZ, odstřihl ti černou přípojku, dal ti do zlodějskýho pysku a ještě po tobě vymáhá náhradu škody. Už to chápeš? Ty jsi tu elektřinu nezaplatil, pouze jsi kradenou dále prodával. Ty jsi tu elektřinu nezaplatil, pouze jsi kradenou dále prodával. Ty jsi tu elektřinu nezaplatil, pouze jsi kradenou dále prodával…
Ještě nerozumíš? Pak si klekni ke zdi, silně se zakloň a pak prudce předkloň. Už se ti v hlavě zajiskřilo? Že ne? Holt tak to máš nesmrtelnou hlavu. Proč? Protože kde nic není, tak tam ani smrt nebere…
 
Předřečník chtěl naznačit, že nekoupená kniha, není automaticky škoda, protože ten kdo si ji nekoupil, protože si ji stáhl, by si ji ve skutečnosti nejspíš nekoupil ani v případě, že by si ji stáhnout nemohl.
Logika 1 zdarma stažená kniha/písnička/film = ušlý zisk v hodnotě zaplacené knihy/písničky/filmu je nesmyslná.
Ale paní spisovatelce nic nebrání dojednat si s vydavatelem méně rizikovou smlouvu, v níž bude převážná část rizika za neprodej výtisků na straně vydavatele a ona dostane jednorázové vyrovnání hned na začátku. Na západě to takhle funguje, samozřejmě to jednorázové vyrovnání může být ve finále nižší, než výsledné podílové prodeje, ale jak se říká, lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše.
Autorská práva sice respektuji, ale my se tady bavíme o vydavatelských právech. Může mi být líto, jestli paní spisovatelka nemá na obživu, pak jsem ochotný případně přímo jí za její knížky (které zatím neznám) zaplatit, ale opravdu mi nijak žíly netrhá, že Polygram nebo Sony či podobné firmy vydělají o pár EUR méně díky tomu, že ode mne za muziku nebo filmy nedostávají peníze.
Chápu, že korektury a grafika atd. něco stojí, ale to už je obchodní rozhodnutí, jestli se paní autorce vyplatí si to dělat sama, nebo si na toho někoho najít. Víte jak dělníka vytáčí, že vyrobí za 10 minut ložisko, které stojí 1000,- ale ošklivý podnikatel mu za to dá jen 50,- za hodinu, protože zbytek prý spolyká marketing, logistika, a dokonce i ta ředitelova nafrněná kozatá sekretářka? :))
Autořina je taky kšeft, a pokud to někdo dělá pro peníze, tak musí nést podnikatelské riziko, tvářit se, že psát knížky pro peníze není podnikání je přece nesmysl. Pokud se to někomu nelíbí, může se nechat zaměstnat že :)
Tvé výroky "…ošklivý podnikatel mu za to dá jen 50,- za hodinu, protože zbytek prý spolyká marketing, logistika, a dokonce i ta ředitelova nafrněná kozatá sekretářka…", "…Autořina je taky kšeft, a pokud to někdo dělá pro peníze, tak musí nést podnikatelské riziko, tvářit se, že psát knížky pro peníze není podnikání je přece nesmysl. Pokud se to někomu nelíbí, může se nechat zaměstnat že…" či "…by si ji ve skutečnosti nejspíš nekoupil… jen dokazují, že o problému nic nevíš. Nikomu, kdo ve svých "názorech" operuje slovem "prý" a "nejspíš" nevěřím, protože "prý" v Roswellu spadlo UFO a prý to říkala paní Nováková támhle dole v konzumě…
Podnikatelské riziko přece není o tom, že tě někdo bude okrádat, ale o dobrých (a špatných) rozhodnutích, změnách poměru poptávka - nabídka atd. Když budeš provozovat sámošku a "kupující" ti budou krást zboží - budeš tomu také říkat podnikatelské riziko a nebo budeš naštvyný na zloděje, kteří tě okradli? Kopírování knih je zlodějina, stejně jako krádež stavebního materiálu či veřejných prostředků. Nic ti nebrání si přečíst recenze, kterých je web plný, nebo si knihu prolistovat v knihovně a pak se rozhodnout. Protože když si ji čmajzneš někde ze sítě, tak si ji ne "nejspíš", nýbrž si ji již rozhodně nekoupíš.
Navíc nikdo netvrdil, že "autořina" není řemeslo. Je to řemeslo stejně, jako havířina, IT či právničina. Spisovatelé se živí řemeslem, psaním. Nebo máš pocit, že, abys mohl číst vše zadara, by měli autoři psát pro tvé blaho po večerech, když přijdou večer z práce? Tak to bys měl sbalit kramle a požádat o azyl v Kremlu a nebo v Pekingu, tam se ti již o bezplatné čtení postarají…
Na úvaze, že nekoupená kniha není automaticky škoda sice něco je. Ale dá se taky uvažovat takto:
a) knihu si stáhnu a přečtu a jinak bych si ji koupil = jasná škoda pro autora
b) knihu si stáhnu a přečtu ale kdybych ji nestáhl tak si ji nekoupím. Ale proč si ji nekoupím? Z části i proto, že mám jiné věci, které můžu číst. Třeba ty které jsem si stáhl. Ale když si nestáhnu ani ty, tak bych neměl co číst pokud si něco nekoupím. Takže bych si asi musel něco koupit. Neříkám, že nutně si JÁ koupím tu první knihu. Ale statisticky někdo ani a tím pádem to prostě pro autora škoda je.
Nenutí ji k tomu nikdo. Na druhou stranu fanoušky by velmi mrzelo, kdyby se rozhodla dělat něco jiného. Pokud to berete tak, že si má autorka najít práci a k tomu psát knihy, tak se obávám, že nemohu souhlasit. Není pořádně možné psát opravdu plnohodnotnou literaturu, u níž se počty stránek na dílo počítají klidně ve stovkách (a hodiny práce též), a při tom "bouchat hodiny ve slévárně" (to je nadsázka). Pokud mi dokážete, že se mýlím, tak smeknu a omluvím se. Přesto si však dovolím ponechat názor, že to nemusí dokázat každý, a že to rozhodně každý netouží praktikovat.
Však za bolševika to tak bývalo. V různých antologiích, kde jsou vzadu medailonky jednotlivých autorů, se člověk dočetl věci typu "pracuje jako účetní" nebo "je inženýrem elektrotechnikem" nebo "vyučuje na stavební fakultě". A jaké báječné texty z těch účetních a elektrotechniků a stavařů padaly! :-) To až dneska si každý přizdipsáč myslí, že je J. K. Rohlíková a že příští týden mu na dveře zaklepe Chris Columbus se scénářem.
Zásadní rozpor je mezi tím, co předpokládáte, a tím, co o své obživě říká (v článku!) sama autorka. Možná jsem fakt divnej, ale já mezi jejím nejistým příjmem od nakladetele (nepříliš vysokém a hlavně závislém na tom, kolik toho nakladatel prodá) a Vaším jistým příjmem od zaměstnavatele vidím dost podstatný rozdíl. Proto mi Vaše situace a situace autorky přijde *silně* nesrovnatelná - a tudíž cokoli, co z té "obdobnosti" vyvozujete, *silně* na vodě...
Hodnota kopie není 0, stejně jako není nulová hodnota myšlenky. Nechci zabředávat do žádných hádek, ale řekněte si, jaký časový interval relaxace, zábavy, potěšení a objevování nového Vám kopie knihy, filmu, hry..atd. poskytne. Jakou cenu pak má pro Vás hodina Vaší zábavy? Děkuji a přeji hezký večer
>> Odvádím práci pro svého zaměstnavatele, za kterou jsem podle smlouvy zaplacen. Předpokládám, že u "profesionálních" spisovatelů je to obdobné.
Hmmm. Tak si nejdřív přečtěte článek, pod kterým svá moudra vyjadřujete. Ono dělat *dobrovolnou* práci "navíc" - když máte jistý (zajištěný) příjem - je trochu něco jiného, než to, čeho se domáháte po autorech.
Přeloženo pro tatary: Autorce nevadí pokud si někdo udělá kopii nebo el. podobu listinné knížky, ale vadí ji když si někdo přečte knížku a nekoupí si ji. Pokud by tak dělali všichni tak se opravdu můžou kreativci jít pást.
Příměr k TV není stejný, protože TV se živí reklamou tzn. čím víc lidí kouká tím lépe a obsah je pro ně pouze náklad. Kdežto u autora jsou peníze to co se prodá a náklady něco jiného.
Pokud distributor nebo sám autor zajistí smysluplnou distribuci díla tak nevidím problém s koupením. Něco jiného je, když daná věc není dostupná v CZ.
 
Tak já tedy odcituji druhou část té věty znovu: "Předpokládám, že u "profesionálních" spisovatelů je to obdobné." Tedy nevidím ve svém názoru rozpor.
Ostatně si moc neumím představit, že by, podle Lupy úspěšná, spisovatelka psala do šuplíku, během té doby žila o chlebu a vodě a pak obíhala vydavatele, jestli by její dílo náhodou nechtěli vydat. Tak se možná chovají začínající spisovatelé, ale ti předpokládám mají i jiné zaměstnání a teprve se "učí" psát a budují si renomé (v tom případě je šíření jejich děl to nejlepší co se může dít - Paulo Coelho by mohl vyprávět).
Do knihovny chodis za pakatel, knihovna vetsinou hitovky kupuje. Nevim jak to delaji ted, ale sveho casu zrovna fantasy a sf kupovali ve velkem. (Na okraj, skoda, ze neni nutne delat povinny vytisk do vice knihoven.) Knihovna spise nebude problem proto, ze maji fyzicky jeden vytistk, ktery se tak snadno nerozsiri.
Děkuji za názor. Nějaký model bych měl. Ten si ale zatím nechám pro sebe. Tady a teď ale mohu slíbit, že Vás budu informovat o úspěchu, či neúspěchu akce. V současnosti je vše připraveno a spuštění bude relativně brzy (ve dnech).
Co se týče přímého prodeje. Ano loni jsem ho vyzkoušel a doplnil o slevový server a spolupráci s ním včetně dalších partnerů. Pokud byly čísla prodeje e-knih, které jste prezentovali na Lupě v lednu pravdivá, tak to byl bestseller. (mysslím pouze zaplacené e-knihy). Dokonce ta akce byla úspěšnější, než prodej všech "e-knihkupectví" dohromady.
Budu Vás informovat, jak jsem již slíbil .... Hezký den.
Patriku, literární překlady jsou už levné dávno, průměrná cena se odhadem pohybuje kolem 120 Kč/nms, já třeba dostávám víc, ale to zase vyvažují nešťastníci na Moravě, kteří pracují za 70 Kč/nms. Korektoři dostávají už léta 10 Kč/nms, to je denně hezkých 800 korun hrubého. Oč níž se ještě dá jít? Chytří lidé prchnou, zbude toxický odpad, haleluja.
>> nevidim zadny rozdil v tom,jestli si koupim papirovou knizku a budu ji pujcovat nebo jestli si koupim e-book a nasdilim ho po netu
Chcete říct, že papírové knihy, které si kupujete, máte vyskládané v polici někde venku na ulici, aby si je mohl půjčit *kdokoli*, kdo jde kolem?
K vašem "na západě to tak funguje".. Kterou část západu máte konkrétně na mysli? třeba německy mluvící ? Němčinou mluví podle wikipedie 200 mil lidí, z toho 100 mil jsou rodilí mluvčí. A to nemluvím o angličtině. Ono se špatně srovnává vyjednávací pozice autorů nebo třeba překladatelů na trhu, kde je minimálně 10x míň potenciálních zákazníků.
Své soukromé knížky vyskládané nemám, ale v Brněnské SVČ Lužánky (volnočasové centrum, cca 4000 klientů za rok) máme v čekárně knihovnu. Kdokoliv si může cokoliv půjčit i domů (kromě sudoku, křižovek, ... - je to na nich napsáno). Nic se neeviduje, nikdo to nehlída. A kupodivu to funguje. Ještě tam máme napsáno, že pokud někdo něco chce věnovat, tak může. A někteří nosí, někteří odnášejí, ale bilance je celkem vyrovnaná.
Jediná ochrana je ta, že na knížkách je viditelně napsáno "Patřím do Lužánek" a je to i na některých vhodných stranách uvnitř. A samozřejmě tam nemám super-nové trháky.
Obchodních modelů je celá řada, stačí se poohlédnout u těch kteří s tímto problémem (produkt v podstatě dostupný komukoliv zdarma) "zápasí" už skoro 20 let a uspěli, ať už jde o sw, film, hudbu nebo knihy. Úspěšná řešení mají několik společných rysů
1. absolutní odstranění barier k získání díla (včetně nulové ceny za dílo samotné - max. režijní náklady za zprostředkování)
2. vytvoření nebo napojení na centrální "místo", kde je nejvíce nejkvalifikovanějších informací a dalších zdrojů nějak spojených s dílem
3. nastavení cen pro jednotlivé (přímé nebo doplňkové) služby nebo produkty na hladinu blízkou instinktivnímu nákupu.
4. nízké provozní náklady
Efekt jednotlivých kroků:
Ad 1) Maximalizace trhu a jeho penetrace s minimálními náklady, maximalizovaný síťový efekt při nízkých koncových cenách
Ad 2) Nasměrování většiny trhu na sebe, lidé upřednostňují získávat zboží od zdroje místo od prostředníků, pokud je kvalita zboží i služeb od obou srovnatelná, natožpak pokud je u zdroje více než jinde
Ad 3) snad není třeba vysvětlovat.
Ad 4) cena vytvoření, uchovávání i distribuce digitální kopie je limitně blízká nule - kopie nikdy nedojdou, nespotřebovávají prostor (vytvoření až v okamžiku potřeby) atd. Umoření třeba i značných prvotních nákladů je při vhodném nastavení *pouze* věc času a nikoliv druhotných nákladů, zbytek už je jen zisk.
A to jsou jen základy, existuje ještě řada dalších podpůrných prostředků.
Ehm, a jak to souvisí s tím, že je fér za svou zábavu zaplatit tomu, kdo mě baví? Nebo chcete tvrdit, že Vás baví ono *kopírování* jako takové? Nu, pak přeji příjemnou zábavu! :)
Jo, a měl jsem za to, že dneska máme trochu jiný způsob života a žebříček hodnot než lidé ve středověku - ale pokud chcete platit komediantům až po představení, klidně se na tom s nimi dohodněte; nebudu s tím mít nejmenší problém...
Pár příkladů těch založených na svobodných licencích:
Software: Red Hat je největší a nejznámější, není jediný
Hudba: Jamendo
Film, knihy: vesměs menší projekty, ale v posledních letech je znát výrazný růst u knih díky čtečkám a tabletům. Stačí hledat. Jeden příklad ze světa filmu http://yfias.com/
Pár příkladů těch co prosperují na výše uvedených principech i když je totéž co nabízejí i zdarma na warezu:
Hudba: Apple
Film: Apple, Netflix, Hulu atd.
Knihy: Amazon, Apple, Kosmas, palmknihy
 
Ale proboha, to je jako že voda nepoteče ani dokopce a a niz kopce...taky dobrej kompromis nee....tady prostě není prostor na volbu, protože buď akceptujeme techniky a realitu a pak kopie má nulovou cenu, nebo to nerespektujeme a podle totho to vypadá - ACTA, HADOPI a pdobné kokotiny, kde úzká skupinky lidí realizuje svůj ekonomický zisk násilím na druhé skupině.
Konečně mi došlo, co se myslí tím „ach booooze“. http://en.wiktionary.org/wiki/booze
Prakticky poškodíš i nepoškodíš. :-D Na takto obecně položenou otázku se těžko odpovídá konkrétně. Pokud by ch se o to pokusil, tak dospěji k následujícím cílům. Každý z nás má jen omezené množství kamarádů s nimiž si půjčuje knihy. Tudíž k určitému prodeji knih dojít muselo, aby sis mohl knihu od kamaráda vypůjčit. Navíc je značná šance, že dost z lidí, kteří si ji nejdříve půjčili(v knihovně, u známých---atd.) se pro dílo nadchne a ve výsledku si ho koupí. S určitou odchylkou by se tak dal vysledovat i životní cyklus knihy, kdy si ji nejprve koupí Ti, kteří už o autorovi/díle/sérii vědí, což jsou největší obraty za nejkratší dobu, ale pak se kniha prodává třeba ještě celé roky těm, kteří si ji pravděpodobně nejprve někde půjčili.
A každý uvažující člověk chápe, že si nemohu všechny knihy zrovna koupit, protože bych se nedoplatil a nakoupil bych mimo kvalitních děl i spoustu hloupostí, o které nemám zájem.
Opět jsem nucen oponovat. Fyzické využívání věci a přečtení knihy se srovnává těžko. Pokud bych však měl využít váš příměr, tak tu knihu si dopředu prohlédnout můžete. Na mnoha serverech s literární tématikou se publikují recenze knih a často i úryvky z nich. Vy spíše říkáte, že byste rád přišel do autobazaru, tam byste si vzal auto a řekl majiteli, že si s ním nějakou dobu pojezdíte, jen takovou, dokud ho budete potřebovat a bavit. A pokud Vám to auto bude vyhovovat, tak pokud Vám na to z nějaké další výplaty zbude, tak mu ho zaplatíte.
A proc autorum vadi ten muj (naprosto v souladu se zakonem) naplneny disk, kdyz je to totez, ale navic maji sanci (o poznani vetsi), ze v te hromade najdu neco, co vyhodnotim jako hodno nakupu?
Mimochodem, fakt me bavi jak ce snazite chcat proti vetru, i maly decko pochopi jaka je to kravina.
Kdyby jen na Moravě. A taky je potřeba rozpočítávat honorář ne od počtu normostran, ale od počtu měsíců či let nutných k jeho vymožení. Honorář "stodvacet korun za normostranu" zní docela hezky, kdežto honorář "stodvacet korun za týden" mi sežere inflace dřív, než nakladatel pošle poslední složenku. :-)
To je chybné přirovnání: když si soused nekoupí televizi, je to totéž, jako když si nekoupí počítač. Pak je mimo hru a nějaké diskuze o stahování knih a poškozování autorů se ho netýkají. Ovšem Petra říká něco jiného: "Pokud si lidé stahují knihy bez úmyslu si je koupit"...! Čili chtějí je číst a nechtějí zaplatit. V tom je ten rozdíl. Pokud knihu nechtějí číst, protože je nezajímá, pak samozřejmě autora ani nakladatele nijak nepoškodí. Pokud je ale kniha zajímá, dokonce tak moc zajímá, že si jí nejen stáhnou sami, ale doporučí ji i všem kamarádům, a přesto za ni nehodlají zaplatit, pak je to pro autora smůla. Bude možná mezi čtenáři populární, ale protože nedostane ani korunu, tak to bude jeho poslední knížka. Nejsme ještě v komunismu, aby někod chodil do práce jen proto, že ho to baví. Leda, že by autorovi a jeho rodině poskytovali bydlení a jídlo zdarma jeho fanoušci a přívrženci, kteří ho tak rádi čtou!
Takže ještě jednou: 1) abyste zhotovil kopii, musíte mít originál. Ten něco stojí. 2) zhotovení kopie stojí rovněž cosi, co je možné vyčíslit: sehnání originálu, vytvoření kopie na programech, které byste měl mít placené, umístění na médium, platbu za připojení... Třeba jsou to halířové položky - ale prostě není pravdou, že ono samo a ono za darmo se cosi udělá.
Shodou okolností reálné zkušenosti mám. A ačkoliv nechat potopit s.r.óčko není úplně složité, rozhodně je s tím spojeno více práce a nákladů než se stahováním knih z internetu. Nehledě na to, že okrást člověka kterého znám, se kterým jsem v osobním kontaktu, vyžaduje přeci jenom trošku silnější žaludek než okrást autora kterého jsem nikdy neviděl.
Skutečnost že Fedora není zcela totožná s RHEL, a že CentOS je zpožděný *přebalený* RHEL (minus non-FLOSS věci) nic nemění na tom, že RHEL můžete mít i zadarmo a naprosto legálně (stačí nakopírovat od někoho kdo si ho koupil). CentOS je pouze exemplární příklad důsledku toho, že můžete.
BTW, Scientific Linux a Oracle Linux jsem neuvedl záměrně (pro účel argumentu nadbytečné a u OL navíc ne zcela v intencích toho co jsem se snažil vyjádřit).
Uz jsem tu od vas cvetl spoustu nesmyslu, ale tohle je asi nestupidnejsi. Evidente vubec netusite jak to s autory je. Klasicky autor, ktery se tim co ho bavi chce zivit (tak jako treba grafik svymi vytvory), si musi cestu ke ctenarum najit bud medialni masazi (nejruznejsi kecy o politice, Hradu atp. kucharky, VIP pokecy) ... nebo postupne ziskava ctenare kratsimi vytvory - povidky, fejetony .. a nebo zaujme vydavatele, ktery odhadne jisty potencial na zaklade dodaneho textu. Petra Neomilnerova psala povidky publikovane v casopisech (napr. Pevnost, Sarden), byla ocenovana Akademii sci fi, fantasy a hororu (http://www.asffh.info/) a nakonec samozrejme byla vydana knizne jak ve sbirkach povidek, tak i v podobe romanu.
Blaboly o tom, ze by se melo platit AZ po precteni (polsechnuti, shlednuti) jsou vice fantasticke nez autorcina dila. Nekde vyse jste bud vy, nebo nektery s vami souznici kolega uvedl coby priklad muzikanty hrajici do klobouku. Napadlo vas, proc patri (a vzdy patrili mezi ty nejchudsi? Rozhodne to nenji proto, ze by byli spatni - ale kolik z lidi jim DOOPRAVDY zaplati? Mnoho z nich si polsechne, ale kdyz se blizi placeni, odchazi.Vzhledem k ceske vychcanosti by to u velke masy fungovalo zrovna tak, pokud by se za knihy, ci cokoliv platilo podobne. A prosim nesmesujte tu dokupy poplatky z medii - za to nemohou aoutori, ale pro zmenu vychcanost lidi ovladajicich prave ony zastupitelske organizace. Vadi-li vam to, obratte se tam, kde to bylo umozneno - k politikum - a nekalejte na hlavy autorum.
A jeste k vasim vysmesnym slovum ktere se tycou poctu ctenaru - napadlo vas, ze diky postupnemu zdrazovani CENY KNIH (papir, tisk a dalsi sluzby) se od 90. let zvedly z cca 60Kc za knihu na 350-400Kc? A hadejte jak moc se za tu samou dobu zvedl honorar? Takze pokud se drive knihy vydavaly v desetitisicovych nakladech (coz ovsem bylo za komnacu az do rekneme r. 1994) pak dnes jsou to naklady "jen" tisicove, protoze za a) lide uz moc nectou (proc cist, kdyz zabavu serviruje tv/film bez namahaveho procesu cteni a premysleni na knihou) a za b) tem co ctou, obvykle stezi staci i 10 knih na mesic. Ovsem tolik se jich (myslim ctivych) za stejnou dobu ani nevydava a pri tech cenach to je minimalne 3500 a vic penez mesicne. To si take ne kazdy muze dovolit. Ceny by samozrejme byly nizsi, kdyby knihy byly vydany pouze v elektornicke podobe, ale to opravda mnohym ctenarum nevyhovuje, navic (jak uz vyse psala Alraune, je snadnejsi odrbat ebook a mrsknout ho na fileserver, ze?
No jo, ale problém je v tom, že oni to "hovno" chtěj prodat za X Kč a vy to nechcete zaplatit a místo toho, aby jste to nekoupil nebo sehnal si substitut tak se to snažíte obejít a stejně si to vemete.
Pravidlo nabídky a poptávky prostě v tomhle případě neplatí.
Přesná analogie by byla jako když "svině pekař" Vám chce prodat rohlík za 40 Kč. Cena je přemrštěná a vy si to nechcete koupit. Každý Vám rozumí a souhlasí s Váma. Místo toho, aby jste si koupil od někoho jiného chleba nebo jiný rohlík tak se večer vloupáte k pekaři a ukradnete mu ten rohlík za 40Kč.
V takovém případě příjde o peníze jak ten co Vám chtěl prodat rohlík za 40Kč tak i jiný pekař co Vám to mohl prodat taky za jinou cenu nebo v jiné kvalitě. Díky tomu ve finále proděláte jenom Vy protože místo toho aby na trhu byli pouze kvalitní producenti co vám to nabídkou za rozumnou cenu tak budou všichni živořit a nebo se na to vykašlou a na trhu bude jenom ta sračka za 40Kč.
To co tady většina nechápe je to, že to není náš problém, že chtěj prodávat film za 1000Kč nebo muziku za 700 Kč. Problém je, že pirátění lidi nepodporujou lokální producenty ale nadnárodní korporace. Místo srágor z holywoodu lidi začnou poslouchat pořádnou hudbu nebo koukat na kvalitní filmy nebo se na to úplně vy... a začnou číst knížky.
Kdzž je něco drahé tak si hned každý rozmyslí jestli mu to stojí za to a nebo má větší nutkání chtít lepší kvalitu.
btw pokud si přečtu knížku tak si ji už nemám důvod koupit, jelikož se stejně většina knížek dělá v paperbacku. Je lepší si ji koupit už rovnou.
Hm, teď jsi se utopil sám a na vlastní lžíci vody. Ano na webu je možná stovka vyhledávačů, ale buď jsou na hovno a nebo vykrádají data z dvou dominantních - Seznamu a Gúglu, které mají relativně solidní výsledky. Takže tím, že ty je vykradeš, přicházejí oba uvedené vyhledávače o příjmy z kontextové či bannerové reklamy.
Kdyby se na vyhledávání Gúgl se Seznamem (čistě hypoteticky) vysrali, pak by sice zůstalo na netu 100 dalších sraček, které by bez dat těchto dominantních vyhledávačů dodávaly ne výsledky, ale blbosti a ty bys na netu nenašel ani sám sebe.
Podobně je to s psaním. Kvalitní autoři holt vydávají knihy a grafomani, jejichž výplody by nikdo nečetl, pak píší a prudí na netu, jací že ti autoři jsou lotři že nepíší zadara… Hm, tak proč ČEZ nedodává zadara elektřinu a pekař housky? Protože by pošel na úbytě a musel by se jít pást do lesa…
Vršíte jeden nesmysl na druhý.
Za prvé: Ano, pokud někdo požaduje odškodnění, rozhoduje o jeho výši soud. Platí to i v případě vydavatelů, což musíte dobře vědět - takže nechápu, na co si stěžujete.
Za druhé: Jsou odškodnění např. i za pomluvu. Přišel pomluvou někdo o něco "hmatatelného"? Hmm, asi to s tím odškodněním nebude tak primitivně jednoduché, jak to tu někteří malují.
Víc nemá smysl se k tomu vyjadřovat.
To je velmi praktická rovina. Stačí si odpovědět na dvě otázky:
1. Kolik knih celkem jsem přečetl?
2. Kolik z nich jsem přečetl více než jednou (nebo alespoň mám v plánu si ji přečíst ještě jednou)?
U mě drtivě převažují knihy, ke kterým se vracet nebudu (a to se mi většina z nich líbila!). Knihy, ke kterým se nehodlám vracet, si po prvním přečtení tutově kupovat nebudu. Takže pokud jsem si takovou knihu nejprve koupil a pak přečetl, tak autor vydělal; pokud jsem měl tu knihu půjčenou (staženou), tak je to bez výdělku.
Ale hovno, kdyz chce televize neco odvysilat, tak plati podle poctu potencielnich divaku (mimo jine). Navic KAZDY kdo ma TV PLATI za to ze ma tu TV.
Je to naprosto totez, jako kdyby k vam prisel majitel rybnika nebo koupaliste a chtel po vas poplatek za vodovod, protoze proskytujete vodu kolemjdoucim.
 
Možná bys měl číst celý vlákno a míň se zaobírat svejma dojmama. Reagoval jsem na toto "že tisk knihy je za kus stejný při rozdílném náklady (pro zjednodušení) a bude řekněme 70,-/kus " kde se víceméně mluví o "kradení" knihy přetiskem (neautorizovaným vydáním).
Takže můžeš svý žvásty mlít ještě jednou a ještě jednou je ti to úplně k hovnou páč cintáš nesmysly.
Nebavme se jenom o knihách, ten problém je obecný. To co nás obkopuje, současná kultura, technologie, to vše je alespoň částečně důsledkem zavedení patentového zákona a institutu duševního vlastnictví. Tyto zákony byly koncipovány za účelem podpory rozvoje a přesně takový efekt také měly.
Dnešní doba je jiná, nedošlo však k přehodnocení etických principů o které se institut duševního vlastnictví opírá, pouze se stalo prakticky nemožným jeho ochranu vynucovat. Teprve dodatečně, v důsledku těchto změn čistě technického charakteru, jsou vymýšleny různé racionalizace a obhajoby současné široce rozšířené praxe porušování kopírovacího monopolu. To se mi zdá pokrytecké.
Já netvrdím že represe a utahování šroubů jsou tou správnou reakcí, je ale potřeba k situaci přistupovat upřímně, zodpovědně a pokoušet se nalézt konstruktivní řešení.
Jakkoliv se považuji za progresivního jedince, tak s argumentací většiny zastánců volného kopírování prostě nemůžu souhlasit, zdá se mi totiž pokrytecká a nezodpovědná.
A druhy znalec ... :-(
Fedora ma s RHEL spolecneho pouze spravce, jinak slouzi jako testovaci laborator, co by se asi tak mohlo jednou objevit v RHELu, pokud se to osvedci (testovani na lidech). CentOS je upraveny RHEL - v souladu s licencnimi podminkami (a zpozdenim v radu mesicu)
Jeste take existuje Scinetific Linux a Oracle Linux (upraveny CentOS) - to pro uplnost :-)
Aha, takže jestli to chápu správně tak by autoři měli knížky rozdávat zdarma aby si vybudovali mezi uživateli v podstatě skoro monopol jako má M$ a pak budou nuceni si ti kupující nuceni kupovat knihy jen od nich protože od nikoho jiného to nebude mít smysl.
Promiňte, ale přirovnání s M$ je opravdu padlé na hlavu.
A když pominu to přirovnání tak podle vašeho tvrzení znamenají pirátské kopie pro autory zisk? To myslíte vážně?
>> Jak proboha může autorovi vzniknout nějaká škoda, když mu nic neubylo?
Šmarjá. Na to, aby vznikla škoda, musí někde něco zmizet? Rozhlédněte se trochu kolem sebe, za co vše se běžně vyplácí odškodnění...
>> Nebo mi tu chce někdo tvrdit, že když půjdu do kina na nějaký super vychvalovaný film, a pak zjistím, že to byla strašná volovina, tak jsem byl majitelem kina poškozen a mám žádat odškodné?
Motáte páté přes deváté. Majitelem kina byste mohl být poškozen jedině v případě, že by Vám pustil jiný film, než který sliboval. V daném případě jste mohl být poškozen těmi, kteří ten film tak vychvalovali - ovšem pouze v případě, že ho vychvalovali "falešně" (ve skutečnosti se jim nelíbil). A pokud se těm, kteří ten film vychvalovali, ten film opravdu líbil - nu, pak amen: poškodil jste se sám tím, že jste mylně předpokládal, že co se líbí jim se musí líbit i Vám. Uf :(
Co se týče stahování, není to totéž jako chodit do knihovny: žádná knihovna Vám nepůjčí domů *celou* svou sbírku. Žádná knihovna taky nemá všechny knihy neustále dostupné (nemluvě o tom, že knihovny mívají "občas" zavřeno). Proto knihy, na kterých mi záleží (chci je mít po ruce), mám doma - koupené.
Co se týče životnosti, tak málokterá knížka se v knihovně těch 100 let dožije. Mnohem dřív se jí většinou rozsype vazba, některé strany se poztrácejí, zašpiní nebo zamažou, případně tu knihu někdo ztratí (nebo "ztratí").
Ty vole, to jsi snad opsal z nějakých "chytrých" skript, asi z Plzně, ni? Můžeš mi přiblížit jediného konkrétního filmového producenta, sw firmu či vydavatele, kteří šíří své produkty zdarma a jsou vysoce ziskoví? Chtěl bych si ten geniální nápad - perpetum mobile - také zkopírovat…
 
Ano, je to tak a praxe jasně ukazuje, že lidé si taková díla (nejen knihy, ale třeba i hudbu) kupují i v případě, že ji mohou mít zdarma, protože chtějí podpořit autora, nebo mají jinou motivaci - tedy jak jsem psal, úspěch autora stoupá a padá se zájmem jeho čtenářů.
Myslím, že se shodneme, že nikdo nemůže zákazníka nutit, aby si něco koupil. Zákazníka lze pouze přesvědčovat (a k tomu je Internet úžasný nástroj). Pokud si knihu někdo nechce koupit, tak si ji prostě nekoupí - půjčí si ji od kamaráda, půjčí si ji v knihovně, stáhne z Internetu, nebo si ji prostě nepřečte vůbec (což je myslím pro autora nejhorší varianta) - vždy tu někdo takový bude. Ale nezapomínejme, že je tu ten zbytek lidí (většina), kteří jsou potenciální kupci a pokud si je vydavatelé, případně sami autoři znepřátelí svoji rétorikou (viz např. fašoun Alexander Tomský), budou je perzekvovat a zastrašovat, pak spláčou na výdělkem, respektive prodělkem.
Bavíme se o kultuře, o lidských emocích, pocitech, o něčem nehmotném a obtížně zachytitelném - netvrdím, že to autoři měli, mají a budou mít lehké (a měli by mít?), ale nabízejí neuvěřitelně zvláštní zboží a nevěřím, že ti co si úspěch zaslouží jej nedostanou.
Pak je tu samozřejmě ještě zábavní průmysl, ale to je úplně jiná sorta "zboží", je to spotřebák a jako takový je třeba jej chápat, nabízet a podle toho musí být také stanovena cena.
 
Ehm nějak nám tady plácáte čísla jak se Vám to hodí.
1) Kouknul jsem se za kolik se Vaše díla prodávají a to nové má stát 238 Kč včetně DPH takže 200 bez DPH
2) 3000*200=600000 Kč tržba
3) údajně máte cca 8-10% z ceny t.j 60000 Kč
4) Údajně to píšete 3 měsíce tj. mzda 20000 Kč/měsíc
Nebo jinak za posledních 10 let jste vydala knihy v celkovém nákladu 50000 výtisků, takže při ceně 200/kniha a 10% jste si za 240 měsíců vydělala rovný milión korun což je tedy ubohých 4166 Kč/měsíc.
Tak nějak mi ty čísla smrděj nepravdou. Buď máte ještě nějakej jinej příjem, nebo nám tady mlžíte.
Navíc tím pádem sama tvrdíte že víc jak 3000 lidí po Vaší knize netouží ani zadarmo. Nebo že by to bylo tak, že jenom obhajujete blbej distribuční model za každou cenu ?
Ono možná zadarmo by si to přečetlo ne 30000 ale 10000 lidí a to už může být zisk zajímavý. ... Zkuste to.
oni snad autorske svazy nevybiraji vypalne? me tim napriklad okradaji, konkretne integram o 4.800kc/rok, jelikoz jsem si dovolil dat do kancelare radio a tato sousedi i se vzorkovou prodejnou kam je otevrenymi dvermi slyset. tomu vazeny pane rikam cista zlodejina ne pochybne skopceni knizky/mp3.
Pokud chcete ziskat u soudu nejake odskodneni, tak musite skodu prokazat (a zdaleka nestaci ze si myslite ze vam nejaka vznikla), jen "autori" si cucaji skody s prstu. Skoda se pak prokazuje tim, ze neco nemate/nemuzete pouzivat/...
Co ze to autorovi chybi nebo nemuze pouzivat? On snad nemuze svuj vytvor dale prodavat? Aha, muze, takze mu zadna skoda navznikla ani vzniknout nemohla, navic to byl prave on kdo neco zverejnil. Nikdo ho k tomu nenutil. Stejne jako jej nikdo nenuti pouzivat tak pochybne a lehce kopirovatelne medium jako je trebas papir, ze. Muze svou knihu trebas tesat do kamene, pak se nemusi bat, ze to nekdo okopiruje.
Majitel kina me poskozuje hned po vztupu - promita reklamni blaboly, dale me poskozuje hlasitosti nesmyslne vysokou ...
Do knihovny samozrejme chodim zdarma(poplatek za vydani prukazky v desitkach korun) a knihovna tu knihu kupodivu nekupuje, protoze ji dostava ze zakona (ta do ktere chodim). Nehlede na to, ze nevidim zadny rozdil v tom, jestli si koupim papirovou knizku a budu ji pujcovat nebo jestli si koupim e-book a nasdilim ho po netu.
pokud za toho tatara povazujete mne, pak bych vam rad oznamil, ze vas preklad stal za vyliz ...
takze to zkusim znova jak poskodim pani spisovatelku clovek ktery NIKDY nemel v umyslu si jeji knihu koupit za penize tim, ze si ji precte?
primer s tv sedi, kdyz si lidi nekoupi tv tak nova chcipne hlady pac nebude mit inzerenty. nekoupeni tv je pak podle vas okradeni novy.
Pro tebe a jiné podobné tápající: je to jednoduché, mezi nelegálně staženými kopiemi a fakticky neprodanými (tzn. to co by se prodalo bez dostupných nelegálních kopií) je určitý vztah, rozhodně se ty dvě čísla nerovnají, je to určité procento. Něktěří lidé by si nekoupili knihu, i kdyby na internetu nebyla, někteří ano.
Neviděl bych to tak černě. Není to o technických možnostech, je to boj o základní morální nastavení společnosti. Jinými slovy: aby bylo normální, že když už "kradu", tak se za to aspoň budu někde v koutku stydět. Zrovna jako se nikdo nechlubí, že v tramvaji nechal stařenku s hůlkou stát (když už to z nějakého důvodu udělá). Jde o to, že když se člověk zmíní, že něco takového udělal, musí přidat nějaký argument na svou obhajobu - aby na něj ostatní nekoukali skrz prsty.
Samozřejmě, že se občas stane, že tej stařence to místo nikdo neuvolní. Ale kvůli tomu, jak se na to společnost dívá, je to výjimka (a ne pravidlo).
A to je přesně to, o co se teď bojuje u autorských děl: jestli bude považováno za normální za ně platit, nebo ne. Jestli ten, kdo neplatí, se bude muset morálně hájit - nebo jestli to jeho okolí bude jedno. Nejvíc mě děsí varianta, která je dnes a denně k vidění v diskusích: ti zloději sami sebe považují za hrdiny, za jakési Jánošíky, kteří bojují proti zlým vydavatelstvím. A spousta lidí jim to "žere" :(
To se zasadne pletete, soud o vysi odskodneni vubec nerozhoduje soud rozhoduje pouze o tom, zda skoda vznikla, a pokud jeji vznik !!!prokazete!!! prizna vam nahradu.
Jestli tu nekdo placa, tak vy, protoze michate dokupy naprosto nesouvisejici vec. Ale to je u lidi vaseho razeni klasika, kdyz reknu ze venku prsi, ta vy rekneme ze trakare nepadaji ...
Ale proč? Jenom proto, že se naše civilizace naučila dřív neomezeně kopírovat knihy než například uhlí? Pokud by lidi nečetli, není o čem diskutovat, tahat z lidí co nechtějí číst peníze jenom proto, že se někdo chce psaním živit, by bylo nehorázné. Ale pokud vznikají neoficiální elektronické verze knih (někomu stojí za to do konverzí z papíru investovat nemalé úsilí), které se následně stahují a čtou, vyvolává to v autorech oprávněný dojem, že lidi číst chtějí… a třeba by za to jednou mohli i platit… nějak… aspoň trochu… a tak přesun do uhelných dolů pořád odkládají.
Negramotum pomoci bohuzel nedokazu, lekar nejsem. Pokud si odkazovanou studii nedokazete najit (a je zminovana o par postu vyse - zadavala si ji vlada Svycarska, prave na podnet zlodejskych organizaci typu OSA a kostatovano bylo, ze lzou => vysledek je, ze vlada se postavila k situaci jedinym spravnym zpusobem).
A jinak racite byt zdrav?
Na jednu stranu pozadujete, aby byly knihy distribuovany pres net, na druhou to povazujete za ekvivalent polozeni petikila na lavicku na hlavnim nadrazi ... O tech autorech a vydavatelich, kteri nesouhlasi s digitalni distribuci, ani nechci mluvit. A kdyz to jen trosicku rozvineme, tak se dostavame k filmum a muzice ... tam to bude asi stejne ***** argumentace, ze?
Přečetl jsem spousty knížek, které jsem nikdy nekoupil. Kvůli tomu lidi už dávno před internetem vynalezli veřejné knihovny. Ale také by se našlo dost těch, které jsem si koupil přesto, nebo právě proto, že jsem je mohl mít z knihovny (prakticky) zadarmo. Přeloženo pro tatary: nelze po nikom požadovat, aby si povinně kupoval knihy. A je zatraceně jisté, že velká většina čtenářů přečte mnohem víc knih, než si jich opravdu koupí. Myslím si navíc, že knize, která se za půl roku od vydání nechytne, může šíření po internetu jen pomoci najít nějaké nové čtenáře. Každý z nich si ji určitě nekoupí, ale část ano. Což je to nejlepší, v co může autor doufat a čirou náhodou přesně to, jak fungoval pro relativně neznámé autory knižní trh i před internetem a pirátskými e-booky zdarma. Naopak knihovny, kamarádi a internet "zadarmo" jsou docela slušná reklama.
jelikoz evidentne patrite mezi primitivy co nedokazi zadat do vyhledavaciho pole google tri slova, pak pro vas zcela zdarma a bez naroku na autorkou odmenu vc. 70 let po me smrti mam odkaz na tiskovou zpravu na strankach Eidgenössisches Justiz- und Polizeidepartement. snad to pro vas nebudou pirati, zbytek (cele zneni one zpravy) dohledate jiz velice snadno.
http://www.ejpd.admin.ch/content/ejpd/de/home/dokumentation/mi/2011/2011-11-30.html
To nemáte tak. Není pravdou, že do patnáctého století se platilo za vystoupení až pak. Egypt řešil platby umělcům odvody z faraónovy kasy, fungovaly v něm chrámové školy, které poskytovaly umělcům domovské právo, zakládaly se celé umělceké vesnice, jež pracovaly na výzdobách funerálií atd. Řím své oblíbence odměňoval donátory a mecenáši. Řecko umožňovalo různá štědře dotovaná klání, která umožňovala talentům vytvořit si společenské postavení. To, co uvádí platilo v katolizované Evropě snad pro kočovné společnosti, nikoli pro oblíbence stavů.
Není pravdou, že si někdo vymyslel knihtisk. Guttenberg dřel na svém vlastním vynálezu (nikde ho neobšlehl, ani v Číně) minimálně osmnáct let. Čtyřikrát přišel o celou dílnu při požárech a nájezdech vojsk. S vynálezem přišel právě proto, aby prolomil monopol královských (a městských) písařů a a by umožnil šíření vzdělanosti. To se mu povedlo - knihtisk nastartoval ohromný techologický skok lidstva. Díky němu (bohužel pro mě) můžete i Vy šířit svou nevzdělanost...
 
Říká se tomu střet nabídky a poptávky.
Cena je vždy otázka kompromisu, a to, zda je ten kompromis nastaven správně, rozhoduje o výsledku podnikatelského záměru.
Vy máte něco na prodej, chcete za to dostat co nejvíce, někteří zákazníci to koupí za 1000,-, někteří jen za 100,- a někteří max za 10,- a pak jsou tací, co to nejsou ochotni zaplatit, maximálně to zkonzumují zadarmo.
A je na vás jakou cenu nastavíte, zda se spokojíte s 10 zákazníky za 1000, nebo 10+750 zákazníky za 100,- nebo 10+750+3300 zákazníky za 10,- :)
To je otázka obchodní kalkulace. Ale jistě chápete, že ať dáte cenu za 1000, nebo 100 nebo 10, ty poslední zákazníky prostě k zaplacení nedonutíte nijak... to je ta mrtvá váha, která bude vždy u nenulové ceny.... a to těžko může být ušlý zisk, protože z těch by žádný zisk nebyl při stanovení jakékoliv ceny. Člověka co vlastní auto nepotřebuje (např. jezdí taxíkem nebo autem z půjčovny či služebním autem) prostě ke koupi vlastního vozu těžko přesvědčíte.
To je další blábol, protože to, že někdo zaplatil radiokomunikacím(apod.) za technickou distribuci signálu neznamená, že zaplatil za vyhrávání do okolí. Vyhrávání do krámu je v podstatě ekvivalentní rozdávání kopií, a proto ten poplatek.
To, že vám to připadá jako krádež, narozdíl od zkopírování knížky nebo mp3 je proto, že někdo bere prachy vám. Holt z cizího krev neteče.
 
Jistě, ovšem ochota platit je pak ovšem přiměřená tomu, jak to konzumenta bavilo.
Mám plnou poličku originálních PC her (několik desítek) a steam knihovnu na dvě stránky, většinu z nich jsem si koupil, protože mne ta hra bavila ještě předtím, než jsem si ji koupil :) Bohužel taky je dost her, které jsem si nekoupil, protože mne nebavily ani "zadarmo". A pak je dost her, které jsem koupil v důvěře v zavedenou značku, a pekelně lituji vyhozených peněz, protože jsem je ani nedohrál a vrátit mi za ně peníze nikdo nechce.
:))))))))))))))
- zkuste v kině říct, že zaplatíte až jestli se Vám bude film líbit
- zkuste v tesku říct, že zaplatíte za CD nebo DVD až podle toho, jak se Vám bude hudba/film líbit
- a v divadle se Vám tento obchodní model již povedlo prosadit?
Psal jsem tuhle UPC, že jim budu platit vždycky následující měsíc podle toho, jestli budou vysílat dobré filmy.... a představte si, že o tom nechtěli ani slyšet.
Obávám se, že se míjíme pohledem na věc. Bohužel téměř absolutně. Nejsem nijak svatý ohledně kopií, ale nemám pocit, že by záměrem autorů bylo nás Orwelovsky kontrolovat. Spíše se jedná o nešťastný, hloupý a nesmírně byrokratický způsob vynucování jejich pochopitelných a ospravedlnitelných práv prostřednictvím vládních orgánů. Toto vynucování se však neděje v pravomoci autorů. Dokonce naprostá většina z nich ani nijak nezasáhla do vytvoření zmiňovaných legislativních změn. Jediné co průměrný autor chce, je dostat zaplaceno za čas a námahu, kterou věnoval do vytvoření originálního a jedinečného díla(dobře, obě přídavná jména mnohdy neplatí, ale to není případ spisovatelky Neomillnerové). Nikoho z nás by netěšilo, kdyby za svoje úsilí nebyl nijak odměnen. A aby bylo z čeho autora(korektory, vydavatele, grafiky) odměnit, tak je nutné zabývat se něčím tak mrzkým a zastaralým jako je prodej. Závěrem bych chtěl říct, že Vy se možná bez uměleckých děl obejdete, ale můj život by byl tímto vývojem nesmírně až nesnesitelně ochuzen. Přeji hezký večer.
Ale samozřejmě, že spisovatel má dělat v "Kauflandu" a povídky či romány psát zadarmo.
Samozřejmě, že programátor má dělat v "Kauflandu" a programy psát zadarmo. Atd.
Bohužel, ať dělám co dělám, zatím se mi nepodařilo najít třeba kvalitní program pro převod pdf - text zadarmo. Vlastně ano, Google docs to umí, ale pro normální práci není moc vhodný.
Problém je v tom že se tu nebavíme o stávajících perspektivách jednotlivých autorů, ale o budoucnosti knižního (potažmo "ideového") byznysu jako celku. Kde není tržní poptávka není producent, kde není producent nejsou zaměstnavatelé a zaměstnanci. Je to všechno velice jednoduché a v konečném sledu jde o ochranu zájmu nás konzumentů.
A ještě poznámka pod čarou. Vaše komunikační metody (repost vlastních příspěvků v momentě kdy máte důvod se domnívat že protistrana nechápe vaší argumentaci) prozrazují značnou aroganci.
 
Jak proboha může autorovi vzniknout nějaká škoda, když mu nic neubylo? Ten čtenář mu nic neukradl, pouze si přečetl "nějaký" text a teď je otázka, jaký užitek to tomu čtenáři přineslo a jak se na základě toho užitku dále zachová. Nebo mi tu chce někdo tvrdit, že když půjdu do kina na nějaký super vychvalovaný film, a pak zjistím, že to byla strašná volovina, tak jsem byl majitelem kina poškozen a mám žádat odškodné? Proč ne, ale asi by se na mě dívali jako na blázna.
Pravda je taková, že knihovny kupují knihy minimálně v několika desítkách kusů, a také odvádějí poplatky Dilii. Navíc plní funkci propagační, archivační... její úlohu upravuje Knihovnický zákon (sama jsem bývalá knihovnice). Papírová kniha jaksi má také omezení a životnost, jednou vypuštěný soubor žádná omezení nemá, kopírovat se může neomezeně. Ani náhodou to není stejné. Mimochodem, jen málokdo veřejně sdílí ebooky koupené a pokud by se to stalo, je to argument proti tomu, vydat ebook zároveň s tištěnou verzí. Vykostit ho od sociálního drm a hodit na net je přece jen snadnější, než celou knihu nascanovat, projet ocr, korigovat, vytvořit ebook a pak teprve pustit ven.
Mnooo... pokud byste chtěl, aby Váš příměr o pekaři byl přesný, měl byste napsat spíš něco jako:
"... a večer se vloupáte k pekaři a PROHLÉDNETE SI ten jeho rohlík za 40 Kč (pokud "rohlík" = stahnutelný obsah, pak ten rohlík NEZMIZÍ!)... a když vidíte, že se ten "báječný" rohlík za 40 Kč hemží červy, už si ho prostě nekoupíte..."
A na druhou stranu - už jsem si takto "prohlédl" mnoho rohlíků, které jsem si posléze došel koupit právě proto, že se mi líbily... a vzhledem k ceně bych si je "naslepo" rozhodně nekupoval...
... jen pro upřesnění mého posledního (možná ne nejlépe formulovaného) odstavce: PRÁVĚ DÏKY TOMU, že jsem si mohl některé rohlíky nejdříve prohlédnout, jsem si jich ve finále koupil VÍC, než bych se odvážil kupovat "naslepo"!
(Ostatně studie, pokud nejsou zadané přímo "poškozovanými" vydavateli, hovoří o stejném jevu - sdílení ve skutečnosti podporuje prodej, poněvadž dobrému dílu dělá reklamu.)
Nejvetsi prdel je, ze tohle uz rikaji i studie tech "poskozenych" - staci se podivat na vyvoj prijmu ze zabavy obecne (neb prave to jsou substituty), ktere rocne rostou o desitky procent. To ze se prestavaj prodavat placky totiz vubec neznamena, ze se prestava prodavat muzika/filmy, naopak, prodava se jich cim dal vic a v sume za cim dal vic penez.
Váš názor je logický, ale omlouvám se, že Vám musím vytknout jednu logickou chybu. Profesionální spisovatel je zaplacen, ale to jeho knihu musí vydavatel prodat. Jen tím získá prostředky na autorský honorář a investice do riskantního hledání nových a originálních autorů, kteří se téměř nikdy neprosadí úplně hned, ani v případě, že mají talent a píli tvořit kvalitní knihy. Proces objevování autora chvíli trvá. Po tu dobu musí jak vydavatel, tak korektoři, autoři, grafici, tiskaři a e-book publikátoři z něčeho žít. A i zaběhlý autor s jistou fanouškovskou základnu potřebuje, aby se jeho díla prodávala, neb život spisovatele nekončí vydáním knihy...Většinou
Co nechapete na tom, ze prodejce musi krome produktu nabizet akceptovatelne podminky? Co nechapete na to, ze ctenari proste NECHTEJI zivit parazity, at si autorka najme koho chce, to je jeji vec, ale at da na net svy cislo uctu/svuj paypal/...
Nj, jenze to by musela (jako kazdy podnikatel) nejdriv pekne vzit SVOJE penizky a hezky si to vsechno zacalovat. A to vsechno s rizikem, ze se to nikdy nevrati.
A presne v tomhle okamziku je tu ta uzasna moznost se na vsechny parazity vykaslat a zdarma hodit svoje dilko na net s moznosti dobrovolne platby. Investice 0 (nemluvim o case, neb to nema smysl, cas musi investovat vzdy kazdy), ale potencielni zisk se blizi nekonecnu.
 
povazuji za spravne kdyz platim az pokud mne umelec o kvalite produkce presvedci. Ale model plateb i za veci ktere s produkci nesouvisi je proste neospravedlnitelny.
Jinak ve svatem sermovani ekonomickou teorii zapominate na jednu vec: umeni neni fabrika - umelec ktery ma opravdu co rici to rekne i zadarmo. Rika se tomu tvurci pretlak a na to realny business plan postavit nelze. Bohuzel vsechny ty Dilie i OSy jsou vysledkem snahy ekonomu nacpat umeni do excelu.
Pitomec ses leda ty, protoze vysledek je totozny, drive nebo pozdeji budou uspokojeni vsichni zajemci. Akorat v pripade toho nasdileni ma autor sanci, ze si nekdo neco koupi, v pripade pujcovani papiru si nikdo nic kupovat nebude (prave proto, ze se to k nemu dostane trebas spoustu let po vydani a uz stejne neni kde koupit).
Stejne jako kazdy podnikatel by rad dostal zaplacen zdaleka nejen cas, ale investovany material, penize ... a taky mu to naprosto NIKDO, natoz stat negarantuje a pokud chcete neco vymahat, tak do toho vymahani musite vite co? Ano, investovat SPOUSTU penez.
Pokud vam jako podnikateli nekdo neco nezaplati, tak mate proste smulu, svy prachy uz s pravdepodobnosti 99% neuvidite. To je vase riziko. Nechapu, proc by zrovna autori meli nest mensi nez truhlar/tesar/ ... nebo trebas vyvojar webu.
 
Tak já tedy odcituji druhou část té věty znovu: "Předpokládám, že u "profesionálních" spisovatelů je to obdobné." Tedy nevidím ve svém názoru rozpor.
Ostatně si moc neumím představit, že by, podle Lupy úspěšná, spisovatelka psala do šuplíku, během té doby žila o chlebu a vodě a pak obíhala vydavatele, jestli by její dílo náhodou nechtěli vydat. Tak se možná chovají začínající spisovatelé, ale ti předpokládám mají i jiné zaměstnání a teprve se "učí" psát a budují si renomé (v tom případě je šíření jejich děl to nejlepší co se může dít - Paulo Coelho by mohl vyprávět).
 
Aha, takže souhlasíte s tím, že až budete chtít koupit ojeté auto, že půjdete do autobazaru, do kanceláře, tam si vyberete podle značky a typu auta, zaplatíte a pak se teprve na to auto podíváte, no a když se vám nebude líbit, holt řeknete, hmmm měl jsem dneska smůlu.......nebo že by ne ? :):):)
Každé zboží si obvyklae člověk může předem prohlédnout a často i vyzkoušet ...mno jenom ty Vaše sračky ne....čím to...nebo že by to nebylo až tak úplně normální zboží ?
Pro tupce:
S elektrinou kterou si zaplatim si muzu delat co chci - muzu ji (napriklad) prodavat dal, nebo ji muzu rozdavat. Je to muj majetek a moje vec. Co vic, ja si dokonce (jak tragicke) muzu tu elektrinu sam vyrabet.
Takze jestli nekomu chybi moralka, tak zlodejum jako ty, protoze ne ctenari, ale vydavatele a potazmo autori jsou ti, kteri tu nekoho okradaji.
Ehm, jaka ze ma papirova kniha omezeni?
Z pohledu ctenare, OK? Prijdu do knihovny, a chci knizku X, ta je pujcena, tudiz si pujcim knizku Y. Vzdy existuje minimalne jedna knizka, kterou si muzu a chci pujcit => z pohledu ctenare je knihovna nekonecnym zdrojem knizek zdarma.
Jestli si stahnu z netu 1, 10 nebo milion knizek je uplne jedno, protoze za jednotku castu jich prectu stejne mnoztvi. Jen to co mam na disku je na nekolik zivotu.
Ad zivotnost, v knihovnach jsou bezne knizky 100 let stare a vetsina z nich uz nepodleha ochrane, tudiz zivotnost papirove knihy nehraje roli. Nehlede na to, ze prodavate prece autorske dilo, tudiz by knihovna mela za opotrebene dostat nove knizky za cenu tisku.
 
Myslím že vámi nedochází pointa. Já osobně s tímto principem problém nemám a co chci to si koupím. Realita je ale taková že vámi predestrene pravidlo je na dnešním trhu spíš přání než skutečnost a lepší to nebude. Bude to vezmou autoři na vědomí nebo ne, to je jejich boj. Nepřítelem jsou jejich vlastní zákazníci. Riskují to, že přijdou i o ty, kteří ještě plati.
 
Jistě že to byla čísla nástřelem, ale jsou to čísla v cenové relaci odpovídající knihám.... aby byl Váš podnikatelský záměr úspěšný, pak musíte přesvědčit při takto vysokých fixních nákladech cca 10x tolik čtenářů než kolik jsem nadhodil já... a to bude dost těžké řekl bych...
Bože, vy si snad myslíte, že když prodáváte pralinky, že si je prostě musí každý koupit? Někdo si prostě raději doma dá štrůdl a já třeba raději klobásu.
Když mi kolegyně v práci nabídne pralinku ze svého, tak si ze zdvořilosti vezmu, ale samotného by mne ani nenapadlo si ji koupit.
Já být mladoboleslavskou škodovkou, tak zákonem vylobuji zákaz MHD a jízdních kol a bot na turistiku, protože to jsou všechno ošklivý paraziti, díky kterým prodá málo automobilů a uchází jí zisk.
Odpověď je v tom, že patrně nabízíte špatný výrobek :))) Holt musíte najít takový výrobek, za který jsou zákazníci ochotni platit, a ne uplácat neprodejný zmetek, a pořvávat, že za to nikdo nechce platit :)))
Kdy už konečně proboha živýho pochopí(te), že zákazníkům se musíte podbízet a ne je trestat? Pornobranže to pochopila hned, protože nejsou natvrdlí, producenti počítačových her už to pochopili taky, protože chápou technologie a ví, že pokrok nezastaví, ale hudební a filmový průmysl, to jsou mastodonti....
15 let bojovalo SONY proti MP3 na všech frontách, a prohrálo na plné čáře.... 30 let tady mastí CCS a BlueRay ochranu, narvou do toho miliardy které nadrbou na zákaznících, a pak jim to crackne student.... 15 let sony betonuje playstation, a nakonec jim to jiný student prolomí.... právo nemůže bojovat proti realitě, fyzikální zákony nejde obejít... tržní pravidla nejde změnit.... a bude hůř, protože to dlouhodobě směřuje k větší radikalizaci uživatelů, čím tvrdší budou tresty, čím veřejnější bude boj "brandů" s uživateli, tím větší budou mít tendenci něco pro to dělat... i kdyby to mělo být třeba jen propůjčení výkonu desktopu v rámci P2P klienta pro "pirátské" účely.....
Kazda knihovna mi VZDY poskytne dostatek knizek, ktere stiham cist. Celkove mnoztvi knizek je naprosto irelevantni, ale to uz sem psal. Stejne tak sem psal, ze vzdy je dostupna alespon jedna dalsi knizka, o kterou mam zajem. Takze opet, knihovna JE NEKONECNYM zrojem knizek. Je uplne jedno jestli mam na disku 100 nebo 100 000 knizek, rychleji je stejne neprectu.
 
To máte tak... do 15. století bylo normální komediantům neplatit předem, ale až po vystoupení do klobouku, pokud se líbili....... a spisovatelé a hudebníci apod. byli "zaměstnanci" bohatých velmožů k jejich kratochvíli a celkem třeli bídu že...
Pak někdo vymyslel knihtisk a blesklo mu hlavou, že by se na tom dalo vydělávat, tak přemluvil panovníka (protože byl sám vysoký šlechtic tak k němu mohl), aby mu na to dal monopolní glejt... a hle, máme copyright :)
400 let tenhle královský regál fungoval, protože tiskárna/nahrávací studio/filmové studio aspol. byly v rukou "šlechty", která opravdické umělce dost odírala, a teď má tiskárnu/kopírku/nahrávací studio atd. každý z nás doma za babku a monopol fungovat přestává... a dostáváme se zase tam, kde jsme před knihtiskem byli.. každý si může udělat kopii zadarmo... dneska vypalovačkou apod.... před knihtiskem opisem nebo převyprávěním.....
Ty ses opravdovy debil, protoze knizku sem si zaplatil a pak nechapu, proc bych z ni nemoh (na vlastni naklady) vyrobit 100 milionu kopii (a klidne je prodavat, neb sem do toho investoval jen a pouze ja).
Stejne jako tu elektrinu sem zi zaplatil. Lidi jako ty je treba cituji: "hladit a hladit az budou uplne vyhlazeni".
Nabídku reprezentuje výrobce respektive obchodník. Poptávku zákazník. To máte pravdu. V okamžiku, kdy se do tohoto vstahu přidají parazité a zloději, kteří nabízejí ten samý výrobek prakticky za nula (mohou protože nemají riziko), tak se těžko hledá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou.
Váš příměr k auto by měl znít: Člověka co vlastní auto nepotřebuje, protože si ho ukradnul prostě ke koupi vlastního vozu těžko přesvědčíte.
 
Víte, můj děda říkával "kdyby byly v prdeli ryby, nebyly by rybníky"....tohle je naprosto nesmyslné uvažování, ta kniha musí být prostě napsána tak, aby platilo, že
a) knihu si koupím a přečtu = jasný zisk pro autora
b) knihu si stáhnu, přečtu a nekoupím = vedlejší zisk pro autora
jinak to v tomto reálném světě nejde.
Voda do kopce nepoteče navzdory tomu, že kdyby tekla, tak na tom dokážu vydělat majlant...prostě je to tak
 
Nikdo nechce od ČEZu elektřinu zadarmo a ani od autora knížku zadarmo. Jenom těmi knížkami prostě a jednoduše nezasírejte internet a je to. POkud někdo vystaví knížku na net, logicky musí počítatat s tím, že si ji někdo stáhne a nezaplatí. Necháš-li na hlavním nádraží na lavičce pětikilo, nemůžeš čekat že ho tam ráno najdeš. To je realita.
 
Doprdele už kurňa pochopte, že po autorech nikdo ale vůbec nikdo NIC NECHCE !!!! to ONI chtějí změnu a to tím směrem, že ONI chtějí prodat své dílo a chtějí mne kvůli tomu, aby jej mohli vydávat na internetu, šmírovat, prohlížet mi notebook a telefon na hranicích, mažou mi kvůli tomu moje fotky na megauploadu a pod. !!!!!! Takže ať jdou zkurvený autoři a vydavatelé do prdele, svoje braky ať si natlačej kam chtěj, já se bez nich obejdu.
 
Já bych to shrnul asi tak, úspěch, či neúspěch autora závisí pouze a jedině na čtenářích kteří si jeho knihu přečtou. Pokud už se autor dostal na úroveň, kdy má jakési renomé, není možné aby na knize prodělal. Osobně si neumím představit, že bych na novou knihu od Sapkowskiho čekal půl roku po vydání, abych si ji někde mohl stáhnout. Znám řadu lidí, kteří si dokonce z nedočkavosti kupují polský originál, a pak ještě český překlad až výjde. Navíc o úspěchu (prodejnosti) knihy svědčí právě první půlrok, případně rok po vydání.
O paní Neomillnerové se v článku píše jako o úspěšné, ale já o ni nikdy v životě neslyšel, ačkoliv fantastiku a také Sci-Fi mám velmi rád a kromě odborné literatury skoro nic jiného ani nečtu. Je to asi tím, že jsem hodně zaměstnaný (rozuměj, nemám čas sledovat co se děje "na scéně") a také konzervativní čtenář - mám svoje oblíbené autory a těch se držím. Možná, že kdyby vydavatel a paní autorka dalí některá svá díla, třeba i pár let po vydání ke stažení zdarma a udělali tomu virální reklamu, což by v našem rybníčku neměl být problém i s malými náklady, třeba bych si našel čas něco z její nabídky přečíst a třeba by tak získala dalšího věrného čtnáře, pro kterého by prostě bylo "povinností" koupit si každou její knihu.
Snažím se tím říci, že nějaké pirátství zůbec není problém, problém je dostat knihu ke čtenářům v čemž online distribuce a Internet dává autorům a vydavatelům velmi mocný nástroj, který může jejich produkt snadno a levně dostat k obrovskému množství zákazníků, kteří ani nevědí jak jinak a kde si jejich dílo "na černo" stáhnout. Paní autorka hovořila o tom, že nulové ceně se nedá konkurovat, ale to je nesmysl a žádná nulová cena neexistuje. Omlouvá ji jen to, že je spisovatelka, nikoliv ekonom. Ostatně o tom jsem již psal na svém blogu zde.
Skoda pravda neni nulova, naopak, je zaporna.
Co je pro autora lepsi, kdyz si jeho knizku 1000 lidi neprecte nebo kdyz si ji 1000 lidi precte zdarma? VZDY je lepsi, kdyz si ji 1000 lidi precte zdarma, kdyz nic jineho, autor tim ziskava "slavu". A pokud se tem 1000 lidem bude knizka libit, nejspis o ni reknou minimalne dalsim 3000 lidem a z nich si trebas 100 lidi knizku koupi - tedy vznikne zisk, ktery by neexistoval, pokud by si tech 1000 lidi neprecetlo knizku zdarma.
Proc myslite ze M$ nezabrani uzivani piratskych kopii sveho SW? Protoze to velmi dobre vi!
A dasi tupec co ani neumi cist....
Nemam pocit, ze by autor minecraftu mel zasadni problem s tim, ze se jeho vytvor kopiruje, protoze mu ten vytvor prinesl miliony. Presto ze si !kazdy! muze poridit kopii zdarma....
Tak kde mate kurva pisalci nakej problem? Zadnej neexistuje, jen o ty vase lejna nikdo nestoji.
Ale Vy jste si nezaplatil právo vyrobit a šířit 100 tisíc kopií; vy jste si zaplatil právo šířit (tj. darovat, prodat nebo půjčovat) tuto *jednu* kopii. Je to asi takový rozdíl, jako kdybyste si myslel, že na základě nájemní smlouvy na jeden *byt* máte právo uzavírat podnájemní smlouvy na *celý činžák*.
Ach bóóóže, ty jsi prostota sama. Pár knihoven dostává knihy zadara, 99% si je ale musí koupit. Tvé "argumenty" jsou ale hodně infantilní. Stejně jako názor "kolegy" výše, že by si ji "nejspíš" nekoupil. No dobrá, nekup, je to tvé právo a rozhodnutí, nikdo tě ke koupi nemůže nutit. Pak tu knihu ale také neužívej.
Pro - jak by řekl Bolek Polívka - hňupa jako ty trochu více po lopatě - elektřinu si také nemusíš nechat domu připojit. Je to tvé svobodné rozhodnutí. Nezaplatíš, neužívej. Na okně sice můžeš točit větrníkem, ale domácnost ti to neutáhne. Neplať, fajn, ale nekraď.
Chybí ti, stejně jako našim politikům, jeden základní rys - morálka. Vźdyť kopírování (kradení) není jen otázkou technických prostředků a možností něco namnožit, ale také morálky. A té se ti zjevně nedostalo (pokud vůbec chápeš, co to je).
Proto jsem psal statisticky. Je mi jasné, že všichni co knihu stáhnou by si ji nekoupili. Ale jen jsem chtěl poukázat, že ta škoda prostě je nenulová.
Co se týče nastavení ceny - je jasné, že prodeje budou větší u nižší ceny. Je ale otázka, jestli ta hranice ceny u které by došlo k velkým prodejům už není pod výrobními náklady. Protože když vezmu vaše čísla (a je mi jasné, že to jsou čísla jen pro příklad) tak když budu uvažovat, že tisk knihy je za kus stejný při rozdílném náklady (pro zjednodušení) a bude řekněme 70,-/kus a ostatní náklady se sazbou atd. atd. mimo autorova honoráře budou třeba fixní na úrovní 30k Kč. tak jsem u první varianty 20,7k Kč v mínusu. U druhé jsem 30 070,- Kč v mínusu a u třetí 27 3600,- v mínusu. Ale bylo to výborné, prodal jsem u třetí varianty 400x víc knih.
Už z toho, že všechno vyšlo záporné je jasné, že ceny jsou nastaveny nástřelem, ale ilustruje to, že nízká cena nemusí být výhra.
rozhovor i autorka se jevil rozumne pouze do cituji
"pokud lidé knihy jen stahují bez úmyslu někdy si je koupit, autora i nakladatele to poškozuje".
boze to je blabol, jak to proboha poskozuje autora/nakladatele? poskozuje muj soused tv nova a jeji inzerenty protoze si nekoupil televizi?
jak jde alespon hypoteticky prodejce/vyrobce poskodit tim kdyz nemam ani umysl danou vec koupit? nechapu.