"změnit paušál u mobilního operátora se stovkami ve skutečnosti předražených (a často nepotřebných) "volných" minut na něco skutečně přiměřeného potřebám vlastní mobilní komunikace"
Ano, touto fází právě procházím. :)
Zatímco před lety jsem přechod z předplacenky na tarif považoval za pokrok, teď považuji přechod opačný za racionální ústupek. :)
Pokud mi VF u tarifu dá tzv. "volnou minutu" za 6,50kč a u předplacenky za 3kč do sítě vlastní a 7,20 do cizí, vyjde mě při mém modelu telefonování (zejména mezi 2 čísly ve stejné síti, bez SMS a v objemu max několik desítek minut měsíčně) na polovinu s "Divokou kartou", než s tarifem "Nabito 119". :)
Souhlas. Nechápu sice, jak si může někdo platit jentak 300 měsíčně telekomu za pevnou linku, ale mít internet + voip to je hned o něčem jiném. Já používám www.nonoh.net a můžu volat za cca 350 Kč kreditu čtvrtletně gratis na pevné linky do skoro celého světa, takže paráda. Navíc si ten kredit můžu celý vyvolat např. na mobily. + jsem navíc rodinu a kamarády naučil používat skype.
Jen tím, že používám telefon, když jsem opravdu venku v terénu, mám účty v řádu desetikorun. Na druhou stranu je škoda, že nám operátoři nenabízí tak výhodné tarify jako mají v Rakousku. To bych mobil používal více.
Příčina je mi ale jasná. Asi stále dost lidí kupuje tarify za ceníkové ceny, tak se to operátorům pořád vyplatí.
Přešel jsem přesně opačným směrem. Používal jsem VoIP, protože jsem si myslel, že je to levné. 40h za minutu znělo lákavě, tak bych byl přece blbý, kdybych toho nevyužil. Volal jsem tedy z VoIP a propadaly mi volné minuty u mobilního operátora. Když jsem se na to podíval realisticky, tak VoIP je nepohodlné a volná minuta u operátora mne stojí 0,25Kč libovolně po ČR.
Můžete nějak vysvětlit, v čem je VoIP technologie nepohodlná? Já používám v zásadě tři varianty: 1. Zvednu sluchátko klasického telefonu (resp. DECTu), dostanu běžný český tón, zadám nebo vyberu ze seznamu číslo a volám (vhodné pro pevné připojení). 2. Vezmu do ruky nakonfigurovanou Nokii E51, zadám číslo nebo vyberu ze seznamu, a jsem-li v dosahu "svých" WiFi nebo 3G, mobil přednostně sestaví hovor přes VoIP (jinak přes GSM).
3. Zapnu netbook připojený k Internetu, připojím USB sluchátko s mikrofonem, spustím (např.) program SJ Phone, zadám číslo nebo jej vyberu ze seznamu a volám.
Mírné nepohodlí je myslím pouze u třetí varianty. První je naprosto shodná s telefonováním přes klasickou pevnou linku (říká i babička), druhá je standardní volání z mobilu.....
Samozřejmě. V mém případě se jedná o volné hodiny za desetikoruny a i další sazby jsou opravdu hodně nízké.
Rozvádět to nebudu. Zde se nepodepisují jen všeobecné podmínky, ale i ceník je zabalen do paragrafů jako obchodní tajemství.
Musím jen konstatovat, že je hnus, jak markantní rozdíl je mezi běžnými tarify a tím, co operátor nabídne v rámcové smlouvě u větší společnosti.
1. Tyhle SIP DECT telefony nejsou zrovna laciné a navíc spotřeba el. energie. Modem, router a telefon sežerou měsíčně cca tolik, co odpovídá 4h volání přes MT při mém tarifu. Ano, tady se o nepohodlí moc mluvit nedá, ale kvůli finančním nákladům absolutně nezajímavá varianta.
2. WiFi v mobilu a SIP jsem používal. Stačilo pár zdí a měl jsem po hovoru.
3. Parodie, co si nezaslouží komentář.
Je to hlavně o penězích. Mobilní operátor dal takovou nabídku, že v mém případě nemá cenu o VoIP uvažovat.
Je to tak. Internet dneska uz ma temer kazdy a pridat k nemu VoIP v podstate zadne dalsi naklady neprinese. Naopak prinese pomerne velkou usporu.
A jeste tu je jedna vec. VoIP muzete pouzivat i v zahranici (s nomadickym cislem), pokud tam mate dostupny internet a nemusi vas vubec trapit nehorazne (i po zasahu EU) roamingove ceny.
Ještě je nutno zodpovědět otázku, kolik těch volných minut musím měsíčně za 0,25 Kč nakoupit a kolik jich reálně potřebuji. Ona není ani tak důležitá cena minuty, notabene minuty volné, jako celkové náklady na komunikaci při uspokojení mých potřeb. Odpovídá-li mé potřebě například hodina volání měsíčně, není asi příliš rozumné, platit si třeba "neomezený" tarif.
Já teď řešil pár firemních čísel u VF, i při retenční slevě 50 % vycházeli dráž než "šedivka", kam jsem nakonec čísla převedl (a kde se kromě ceny vyřešilo i mizerné pokrytí).
Ale co je nejdůležitější: i když vyjde u nového operátora minuta okolo 3,- Kč (při nulovým paušálu a účtování 60+1), tak stejně jde prakticky veškerý provoz přes VoIP, kde to je pod 2,- (při nulovým paušálu a účtování 1+1) a ještě to snad od léta klesne. Mobilní operátoři jsou tak držením cen sami proti sobě, protože si likvidují byznys stejně jako to udělali telekomouši s pevnými linkami. V celém světě když chce někdo volat, tak sáhne po mobilu, u nás se naučí díky "špecifikám" šahat po něčem jiném.
Myslím, že jste udeřil hřebíček na hlavičku v tom, že řešením je VoIP, respektive návrat k digitálním pevným linkám (nikoli klasickým analogovým) od alternativních operátorů. A samozřejmě, změna návyků. Pokud si platím internet (či kabelovou televizi) lze zpravidla bez větších problémů dosáhnout i pro retailového zákazníka na ceny volání do mobilní sítě výrazně nižší (30 - 50 %), než jaké nabízejí mobilní operátoři. A volání do pevné sítě může být levnější i o více než 90 %. A jelikož 2/3 - 3/4 času pobýváme doma či v zaměstnání, je zpravidla možné a více než vhodné odtud volat prostřednictvím těchto levnějších alternativ. Pro začátek třeba stačí umístit VoIP telefon na dostupnější místo než mobil a změnit paušál u mobilního operátora se stovkami ve skutečnosti předražených (a často nepotřebných) "volných" minut na něco skutečně přiměřeného potřebám vlastní mobilní komunikace :-)