Mohl/a byste upresnit vyrok o "polovzdelanych ucitelich"?
Pokud je mi znamo, vyzaduje se VS pedagogickeho zamereni.
Chapu, ze vam o tom na ucnaku nerikali, ale ...
No, za nás se říkalo, že pajdák je nejvyšší vyskoká škola, protože tam končí své VŠ vzdělání studenti ze všech ostatních vysokých škol.
Jinak být tady podobný šmírovací systém (kamery, čipy, atd.), tak by nikdy nedošlo k revoluci a svržení komunistického režimu. Mít to k dispozici nacisté, tak vyhráli válku (protože by eliminovali odboj).
Jakmile bude mít státní aparát k dispozici takovou mašinerii, může postupně, krok po kroku, eliminovat veškerou opozici. Jedna polovina národa jim bude nadšeně tleskat a tu druhou zastraší. Blbost? Ani ne. Viz "správné" názory a lá tzv. "politická korektnost".
Svoje děti si máš, inteligente, vychovávat hlavně ty a ne to chtít po druhých. Učitel není od toho aby ty tvoje nevychovance vychovával, má jiné poslání.
Žel jsi názorný příklad toho, jak se daří sdělovacím prostředkům a vrchnostem křivit veřejné mínění.
Podle toho, co vím o práci učitelů, bych nikdy nechtěl toto povolání vykonávat. Tato "česká společnost" z nich dělá největší blbce. Dřív nezbedný žák dostal rákoskou, později stačil pohlavek. Rozzlobený rodič pak přišel panu učiteli připomenout aby mu příště vrazil dvakrát tolik.
Dnes by kantora za pohlavek propustili, papínek by učitele zažaloval za ublížení na zdraví, matinka klidně omluví několikanásobnou nepřítomnost ve vyučování a dítko pošle pana učitele před celou třídou hlasitě do prdele....
Učit se ani moc už nikdo nemusí, pan učitel musí (povinnost...)napsat do posudku jen kladné vlastnosti, s nimiž musí souhlasit rodiče, a na střední školy a gymnazia se dostanou téměř všichni i když mají trojky a čtyřky. Málokdo jde do učení jako ty.
A nyní si představte, že tyto děti budou mít jednou taky děti ....... asi se jednou vrátíme zpět na stromy ...
Vrchnostem to ale vyhovuje a dokud na to nepřijdeš ty a tobě podobní, půjde to "od deseti k pěti" a bude čím dál tím hůř...
Mily kantore. Pevne doufam, ze nikdy nedostanes do rukou my dite. Tva predstava vychovavat rakoskou a par fackami mluvi za vsechno. Slaboduchy system Ceskeho skolstvi, ktere nuti deti do nekonecna memorovat nesmyslna fakta bez vzajemne souvislosti zabiji v detech vsechnu touhu po poznani a tak jsou potrebny cipy a nasili, aby deti vubec sli do skoly. A tam jsou pak vystaveny hovadum jako ty, starym zapsklym zenskym nenavidicim decka a podobnym kreaturam, ktere v detech navzdycky zabiji touhu po poznani a nauci je jen drzet hubu a ohnout hrbet.
Sam mam ctrnactiletyho syna a dostavam zachvaty zurivosti, kdyz vidim co vsechno se decka musi mechanicky namemorovat, kolik zbytecnych dat a fakt jen proto ze jakesi absurdni osnovy a ucitel to tak prikazuji. Je to jako kdyby jsme decka nutili naucit se naspamet telefonni seznam namisto toho aby jsme je ucili v nem hledat. Jedine co skola deti nauci je, ze ucit se musi ne proto, aby jim to v budoucnu neco dalo ale proto ze ucitel prikazal.
Co je to funkcni negramotnost si vygooglujte, pokud by vam to delalo problemy, tak je to stav, kdy nekdo umi cist pismena a slova, ale nechape smysl vet, ktera se z tech slov skladaji. Je to u nas dost caste. Prozradil jste se tak, ze jste Milla oznacil za kantora. A castecne i tim, ze jste vychovu rakoskou oznacil za jeho predstavu.
- Co je funkcni negramotnost vim, zajimalo mne jen, zda pod timto oznacenim chapeme oba totez. Casto se totiz v literature za funkcni negramotnost povazuje spis neschopnost "administrativniho styku" (takto oznacovany clovek neni schopen vyplnit tiskopis v bance nebo jednoduchy dotaznik).
- Mam ve svem okoli a pribuzenstvu nekolik kantoru a jejich projev, reci o rakosce, pripadne nazor ze "ja tem malym hajzlum ty vedomosti do hlavy natlucu i proti jejich vuli", mi prisli v Millove prispevku tak duverne znamy, ze jsem ho otipoval na kantora s velkou pravdepodobnosti, navic podporenou jeho az hysterickou reakcii na "utok" na kantory. Mozna se mylim...
- Cituji z Millova prispevku:
"Dřív nezbedný žák dostal rákoskou, později stačil pohlavek. Rozzlobený rodič pak přišel panu učiteli připomenout aby mu příště vrazil dvakrát tolik.
Dnes by kantora za pohlavek propustili, papínek by učitele zažaloval za ublížení na zdraví, ... "
Pokud z tohoto textu nevyplyva touha po navratu rakosky jako vychovni metody, pak sorry, zrejme mate ve sve diagnoze pravdu...
- A na zaver zacituji z vaseho prispevku: " ... je to stav, kdy nekdo umi cist pismena a slova, ale nechape smysl vet, ktera se z tech slov skladaji. Je to u nas dost caste."...
Otazka je, nakolik se pod tuto "funkcni negramotnost" podepsali kantori, kteri nedovedou dite nic naucit, nic vysvetlit a chteji u pisemek slabomyslne opakovani svych 50 let uzivanych frazii uvedene doslovne. Jednoho takoveho kantora ma muj syn na fyziku. Kdyz se slovo po slovu memoroval definice ze svych poznamek, zjistil jsem s hruzou, ze si za temi slovy nedovede nic predstavit, ze jsou to pro nej jen jakasi prazna slova. Onen kantor jim nechal 20 krat zopakovat na do poznamek napsat znamou vetu o "telese ponorenem do kapaliny..." a par vzorcu, aniz by se jim vubec pokusil neco vysvetlit na jednoduchem prikladu s vanou nebo na jednoduchem pokusu s kadinkou, zavazim a silomerem. Pro ty decka je pak Archimeduv zakon taky jen prazdna smes slov vyznam ktere vubec nechapou a kterou se musi namemorovat "protoze musi" a protoze z toho budou psat pisemku...
V tom, ze za funkcni negramotnost (za tu "lehkou verzi" o ktere mluvim ja) muze predevsim skolsky system, ktery krome potrebneho memorovani, uz casto neuci deti nic jineho, se rozhodne shodneme.
Dovolim si nesouhlasit s problemem tupeho memorovani informaci.
Ikdyz jsem si prispevky cetl jako pauzu od uceni definic matematicke analyzy.....:-)
Samozrejme jsem proti ucitelum kteri chteji definice "slovo od slova" a nic jineho neuznaji, ale hrube memorovani je stejne dulezite jako pochopeni problemu. A ten se nejlepe chape z definice, kdyz si ji teda pamatujete.
Jak chcete sestrojit v hodinach geometrie trojuhelnik, kdyz si z hodiny matematiky nepamatujete co to trojuhelnik je, ze ma nejakou vysku (a ta se da geometricky nebo matematicky urcit), teznici, strany, uhly, kruznici opsanou a vepsanou.....a myslite ze vam pomuze encyklopedie nebo "vedet kde to mam hledat"? a co kdyz prejdete z trojuhelniku na lichobezniky, ruzne metody zobrazeni vicerozmerneho prostoru .... to taky najdete v encyklopedii?
Myslim, ze memorovani je vec, ktera ceske vedce atd odlisuje od zahranicnich (jako ze jich mame hodne a na velmi vysoke urovni), nebot maji lepsi prehled (pamatuji si informace) i o jinych disciplinach nez je jenom jejich obor...
Ja jsem psal "krome potrebneho memorovani". Je jasne, ze neco memorovat musime a cim vice tim lepe (pokud mam neomezene casu). Je zajimave, ze zastanci memorovani mluvi o nutnostech memorovani naprostych zakladu (co je to trojuhelnik, potom je jeste oblibeny lekar, ktery nevi kde jsou jatra). Takovych zakladu, ktere se memoruji uplne vsude na svete.
Zatim mi nikdo nevysvetlil, proc jsem musel v osme tride memorovat silene mnozstvi sutraku a proc me kvuli tomu poprve hrozila na vysvedceni trojka.
Na stredni skole opet silene memorovani. Svym zpusobem dikybohu za nej, neco si porad pamatuji, ale to je vyhoda pro me. Na stredni nas absolutne nevedli k samostatne praci (mimochodem slusne prestizni regionalni gymnazium) a ja jsem se to naucil na vysoke, takze mam namemorovano a umim i pracovat s informacemi. Spoluzaci ktery na VS nesli, neumeji dobre samostatne resersovat dodnes. Ale zato si pamatuji hudebni skladatele a znaji vzorecky fyzikalnich zakonu, kterym nerozumi (a casto to ani nevi). Vetsina vysokoskolaku pochopila takovou trivialitu, jako je ohmuv zakon az na vysoke (myslim opravdu pochopila co ta trojclenka rika).
Ze se cesti vedci odlisuji od ostatnich je hezke. Ale je to k necemu dobre? Jak ceskym vedcum pomahaji jejich encyklopedicke znalosti? Nekdo kdo posila clanek do International Journal of Pattern Recognition ma snad "body navic", kdyz ma namemorovano jak se rozmnozuji mloci?
Aaaa, pardon. Moje chyba. Clanky a prispevky nectu tak dopodrobna jako definice :-)
Samozrejme, je to tak.
Osobne tedy, jsem se na stredni snazil co nejvice ignorovat vyucujici a naucit se toho co nejmene (zcela uspesne)...a ted mi to chybi.
Proto se mi i cely napad s cipy zda zbytecny....jaky je rozdil mezi tim, kdy jsem ve skole a nezajima me, a tim kdyz tam nejsem (samozrejme je a velky, ale nechce se mi to rozvadet:-).
Vse je podle meho nazoru o vyberu zaku a kvalite ucitelu (+ vedeni)...cipy uroven vzdelani 100% nezvysi. Pouze povedou k tomu co je psano v clanku.
S temi vedci to je taky docela pravda. Ted uvedu hodne nerealny a zmateny priklad: v pripade, kdy si treba nejaky biolog zkoumajici nejake bakterie vzpomene na nejaky elektromagneticky efekt, tak treba pochopi proc se k sobe bakterie z niceho nic v urcite fazi vyvoje priblizuji a spojuji...kdyby tyto zaklady nemel, tak ho to ani nenapadne. Nakonec z toho treba vyjde lek proti dane nemoci. Verim, ze tento priklad je nesmysl, ale nic realneho me nenapadlo.
Jenze ten biolog rozhodne nepotrebuje vedet co se v kterym meste vyrabi, kterej pitomec se tam narodil a spoustu dalsich hovadin, z kterych 90% uz za nekolik dnu nemusi byt pravda (vlastiveda/zemepis). Pripadne se biflovat z pameti jak se menuje ktery sutr, bakterie, prvok, ....
Od zaku ZS bych ocekaval, ze kdyz se jich zeptam "Zlata bula Sicilska", tak ze reknou co to je (a zbytek si trebas dohledaji) a ne ze reknou "1212". Ucit se zpameti data udalosti je take pekna blbost.
Nase skolstvi (komplet ZS, SS i VS) vede zaky k jedinemu spravnemu pristupu, nadrtit se nazpamet na pisemku a po te rychle zapomenout, informaci, ktere budu potrebovat priste je minimum.
Tomuhle zadne chipy nepomohou, co je platne ze prijde najaka SMS "Vas syn prisel 10 minut po zvoneni".
Dobre, o zemepisu toho biolog opravdu moc vedet nepotrebuje, ale co takovej pravnik, novinar, geolog....a kdo vybere co se ucit bude a co ne? kazdej tenhle predmet a kazda "zbytecna" informace dava zakovy predstavu o tom co ho bavi a zajima a co ne. Kdyz se nebude ucit i ty "zbytecny" informace jako sou data, tak se mu treba historie extremne zalibi a pujde ji studovat...a tam zjisti, ze nejde jen o tom vedet, ze se neco stalo a jakej to melo smysl, ale ze si musi pamatovat i vic, treba i to datum. Co si pomysli student potom? ze si v 15, nebo 20 letech bude hledat jinej obor, kterej ho bavi a je schopnej ho studovat, kdyz si proste neni schopnej zapamatovat nesmyslny data, ikdyz by logicky navaznosti udalosti zvladl lehce.
A se zemepisem na tom chceme taky byt jak americani? bude se ucit jenom ceskej zemepis, ale kdyz potom v televiznich novinach bude zprava o necem treba v zambii, tak nikdo nebude vedet o cem je rec. (jestli si nekdo vsiml, tak treba na CNN byva u uvedeni zpravy i mapka, kde na svete to je (takova vetsi, s napisem evropa, a pak "zoom" mapa CR, s napisem Czech Republic), aby tupej american vedel, kde je ta zeme co je porazila na mistrovstvi v hokeji)....
Opravdu mi neni jasne, jak vzbudite neci zalibu v zemepisu tim, ze ho donutite naucit se zpameti vsechna africka hlavni mesta.
Co ja bych dal za to, aby moje deti mohly chodit na tupou stredni skolu, kde jim nekdo nekdo zada nejaky zemepisny referat a ukaze jim cestu ke knihovne. To by bylo ale prilis osnovy narocne hlavne pro ucitele.
Neco jineho je zpubob vyuky a neco jineho je pozadovany objem latky. Obyvatele nekterych statu (hlavne velkych) se proste mezinarodnimu zemepisu venuji malo. Podobne je to treba i s vyukou jazyku - cim mensi stat, tim vetsi pravdepodobnost, ze bude venovano hodne casu cizim jazykum. Nemusite chodit pro priklady az za ocean. Staci Francie. Zemepis se uci s dejepisem v jenom predmetu a probira se temer vyhradne Francie. Cizi jazyky se uci, ale moc to neprehaneji.
Mozna se da souhlasit, ze ceske skolstvi je z velke casti postaveno na obycejnem memorovani. O tom, ze tento pristup muze nektere deti "omezovat" se da polemizovat.
Neni ale vetsina dalsiho zivota vetsiny lidi o nejakem "omezovani"? "Chci nejnovejsi model Audi, chci, chci, chci!!! a honem at ho mam", neni to omezovani me svobody, ze ted hned nemuzu danou vec mit?Ze se musim omezit pockat az si na danou vec vydelam?...
Ale zpatky k tematu. Stejne tak jako jsou chytri zaci, ktere memorovani dat muze brzdit, tak je tu plno ucitlist, kde inteligence zaku klesa hluboko pod bod mrazu. Jejich jedinym cilem je vyhulovat cigara od rana do vecera a tvarit se ze jsou mistri sveta. To ze do podobnych ustavu musi pravidelne jezdit policie resit drogy, kradeze(nad 5000Kc, zadne ukradnute prezuvky) se nikde neresi.
Kdyz u techto zaku chybi jakekoliv socialni chovani vuci spolecnosti, pripada mi informace rodicum o prichodu jako to nejmensi zlo...
Pokud Vam dobre rozumim, tak plne schvalujete, kdyz takovy 14lety fakan prijde k ucitelce a rekne ji neco jako: " Ty kravo, uz me neser, mam vetsi kapesny nez ty plat. A na znamky ti seru, tat mi koupi misto na stredni i s maturitou"
Je to tak?
Protoze chybi jakakoli koncepce vzdelavaciho systemu. Kazdou chvili se vi, ze za X let bude chybet tolik a tolik lidi v urcitem oboru... - dnes to jsou "cerne profese", za par let to bude stredni zdravotnicky personal, za 5 let to budou stomatologove atd. A presto neni zadna koncepce aby usili mladych lidi bylo smerovano k tomu, aby z toho spolecnost mela odpovidajici profit... nicmene cekat od nasi hlavy soudruha Paroubka a jeho nohsledu Ratha a spol. neco jako koncepci je prilis troufale...:-(
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).