1. Jaké projekty spojené s Facebookem máte v současnosti rozjeté a jaký generují roční obrat? Může mít IPO Facebooku na vaše podnikání nějaký vliv?
David Šmehlík, Fleveo: V současné chvíli se ve Fleveo staráme o digitální strategii našich klientů, zejména o nastavení komunikační strategie, připravujeme pro ně menší i větší akviziční aplikace, zajišťujeme outsourcing komunikace a poskytujeme konzultace a školení. Sociální sítě (Facebook speciálně) jsou pro firmu v současné chvíli nadpolovičním zdrojem příjmů. Co se týče vstupu Facebooku na otevřený akciový trh, nedomnívám se, že by nás měl ohrozit. Naši klienti cílí v první řadě na koncové zákazníky, kteří se jim v sociálních sítích pohybují, a těch by se IPO viditelně dotknout nemělo.
Jakub Mach, MicroMedia:Provozujeme analytický a statistický server ZoomSphere, který generuje reporty pro všechny hlavní sociální sítě, včetně Facebooku. ZoomSphere je aktuálně ve své beta verzi a zdarma. Vstup Facebooku na burzu předpokládám, že nebude mít na chod naší služby žádný vliv.
Olda Neuberger, Duck on truck: Na Facebooku provozujeme globální Miss Internet, soutěž, která by před Facebookem nebyla možná. Pokud IPO pomůže Facebooku dosáhnout jeho plánovaných 2 miliard uživatelů, pak to prospěje celému ekosystému aplikací.
2. Jaká je reálná tržní hodnota Facebooku? Mluví se o částce kolem 100 miliard dolarů. Je to adekvátní? Za jakou cenu byste si akcie sám koupil?
David Šmehlík: Nemyslím, že by mi příslušelo hodnotit reálnou hodnotu celé platformy. Je však očividné, že technologické a online startupy jsou z pohledu burzy naceňovány pod vlivem „bubliny“. Minulý rok se při IPO společností jako LinkedIn, Zynga, Groupon a dalších ukázalo, že “obchodování online světa” je nesmírný buzz. Za kolik bych si já sám koupil akcie? Nepřemýšlel jsem nad tím, v současné chvíli neobchoduji a nejsem si jistý, jestli se do toho pustím – bojím se, že bych burze propadl. :-)
Jakub Mach: Neumím určit tržní hodnotu Facebooku a do akcií neinvestuji, takže tato otázka nepadá zrovna na úrodnou půdu a nekvalifikovaně se nevyjadřuji. :-)
Olda Neuberger: Největší zdroj trafficu na internetu, vlastník detailních dat o miliardě lidí, největší sociální platforma? Těžko říct, ale vypadá nezastavitelně. :-)
3. Na čem bude podle vás Facebook za tři roky nejvíc vydělávat? A předežene Google?
David Šmehlík: Podobných diskusí o tom, jestli se Facebooku podaří předehnat Google, jsem za poslední 2 roky slyšel několik. Za mě osobně – myslím si, že ano. Google je pro mě v posledních několika měsících firmou s největším počtem viditelných chyb; sám uvažuji o tom odsunout od nich své online služby. Mimo to má Facebook podle mého „dobře našlápnuto“ na to stát se dlouhodobě nejnavštěvovanější online službou.
Jakub Mach: Očekávám nástup Facebook Credits do reálného života. To je velká výzva pro Facebook. Co se týče srovnání s Googlem, tak si myslím, že se obecně velmi podceňuje Google+. Nástup této sociální sítě je velmi nenápadný, ale o to rafinovanější. Google úžasně pokrývá svými nástroji (Search, Youtube, Docs, Gmail, G+…) potřeby uživatelů internetu a vzájemná spolupráce nástrojů bude to s čím bude muset Facebook soupeřit.
Olda Neuberger: Spekuluje se, že Facebook představí v souvislosti s uvedením na burzu (a koncem lock-up period) dvě novinky: rozšíření svého reklamního systému mimo Facebook, tedy obdobu Adsense s přesnějším cílením a fulltextové vyhledávání, jako přímou konkurenci Google. Na první zmíněné dozajista dojde a měl by to být další kardinální posun v ziskovosti. Druhé je spekulace, ale pokud by se Facebook do hledání skutečně šel, pak může Googlu aktivně sekundovat.
4. Co vás nejvíce zaujalo z údajů, které o sobě Facebook zveřejnil ve formuláři pro americkou Securities and Exchange Commission? (Na Lupě jsme o tom psali v tomto článku.)
David Šmehlík: Překvapilo mě (a současně trochu vyděsilo), jak velká část uživatelů Facebooku se na platformu vrací denně. Celkově však dodávám, že se Facebooku podařilo za 8 let dosáhnout velmi slušných čísel, a to jak z pohledu počtu uživatelů, tak růstu ročních zisků.
Jakub Mach: Nic. Nemám čas to pročítat, musím vydělávat.
Olda Neuberger: Bezesporu kolik procent (26) si Mark Zuckerberg do této chvíle po všech kolech investic zachoval!