Vlákno názorů k článku Rušení domén: Jednou to přijít muselo od Stepan Cirkl - Dobry den Bude to trochu delší, protože to bude...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 1. 2000 19:09

    Stepan Cirkl (neregistrovaný)
    Dobry den

    Bude to trochu delší, protože to bude zesumírovaná reakce na více příspěvků.

    Posílání výzev

    Spousta z nás nadává, že výzvy přišli pouze elektronickou poštou, a to v mnoha případech ještě na špatné emailové adresy. Základní problém je neaktuálnost či dokonce neexistence těchto údajů v databázi NIC.CZ. Za správnost údajů všude odpovídáte vy. Vy musíte nahlásit všechny změny (bydliště,....) policii, pojišťovnám atd. jinak problémy budete mít Vy. Pokud nezaplatíte fakturu například na pojištění proto, že jste se přestěhovali a pojišťovně nenahlásili změnu, tudíž Vám ji ani nemohla pojišťovna zaslat, asi se nepozastavíte nad tím kdo je viníkem v tomto případě. Stejná (nebo minimálně podobná) situace je i u registrace domény. A jelikož pochybuji že správnost normálních adres v databázi je větší než elektronických, mám pocit že by situace nevypadala jinak ani v případě rozesílání požadavků na platbu papírovou poštou jak mnozí tvrdí. Ano, mnoho problémů okolo validity takovéhoto požadavku by odpadlo, ale základní problém zde stejně není. Hlavním problémem, tedy podle mne, je právě neaktuálnost databáze majitelů domén.
    Komu zaslat požadavek na platbu? Fakturačnímu kontaktu. Na fakturační kontakt je ovšem po zaplacení zasílána klasická papírová faktura včetně razítka a podpisu hlavně pro finanční úřady. Mnohým tato faktura nepřišla. Mám otázku. Máte správný fakturační kontakt? Ono komu jinému také tuto fakturu zaslat než fakturačnímu kontaktu.
    Jak už jsem výše uvedl za aktuálnost dat odpovídá majitel domény. Pakliže starost domény delegoval na někoho jiného tak tuto odpovědnost přenesl smluvně na tuto osobu. Ale ani v tomto případě odpovědnost nenese NIC.CZ ale je rozložena mezi majitele a osobu na kterou správu domény delegoval. Rovněž pakliže osoba se kterou máte smlouvu o správě domény a jež je bill-c by se měl postarat o zaplacení/přefakturování. Pakliže toho není schopen, asi by jste měli uvažovat o vypovězení smlouvy a najit si někoho jiného. Už jenom pro to, že jakožto "profesionál" by měl mít přehled o tom co se děje na poli jím poskytovaných služeb. A o placení se ví už od září 99. (Tedy 1999)
    P.S. Pokud se dobře vzpomínám již před více než půl rokem jsem viděl na stránkách NIC.CZ upozornění aby si všichni dali tyto údaje do pořádku.
    P.P.S. Tady mam také trochu nejasnost. Jak se mnění email na vlastníka domény s přechodem k jinému ISP. Předpokládám že když mám doménu tak ji také využívám pro své emailové adresy. Čímž se vyhnu přetváření emailové adresy při různých přesunech.

    Za ty peníze bych to uměl lépe...

    Ano, taky mam pocit, že by se to dalo udělat líp. Že k tomu skoro nic nepotřebuji a je to. Tak co vlastně potřebuji. Podle mne. Počítač pro vedení name serveru, počítač pro databázi a pro webové stránky, zjištění je jich 100% dostupnosti, jejich zabezpečení. Déle napsat všechny potřebné programy, další počítače na správu, nepřetržité připojení k Internetu, zaplatit lidi, zajistit účetnictví, podporu zákazníků, tolik diskutované informování a fakturování zákazníků. Prostředky pro platbu právníků při právních sporech. (Neplacení, žaloby okolo odstřižení, problémy s registracemi některých domén...) A to je toho určitě více. Myslím že to není zase až tak veliký trhák jak si někteří myslí.

    Složitost registrace

    Dle mého názoru to zas tak složité není. Sice mi není trochu jasný význam subjektu SC482_XX ke kontaktní osobě sc482 a na webu jsem toto vysvětlení nenašel, ale zaregistrovat doménu problém není.

    Jak sem na tom já

    Možná to vypadá jako bych měl všechno v pořádku a hrál si na kazatele. U dvou domén figuruji jako technický kontakt. V srpnu 99 jsme měnili ISP a s tím i sekundární NS. Nový ISP se uvedl jako bill-c. Admin. Kontakt je na kolegu, který u tohoto ISP sice shodou okolností částečně působil a při přeregistrování jsem vypadl jakožto Tech-c. Přidávali jsme mne tam dodatečně. Vše proběhlo bez problémů, ale po rozjetí této kauzy jsem se jal zkontrolovat všechny údaje u NIC.CZ. A zjistil jsem že jako emailovou adresu jakožto kontakt na mne je uvedena adresa nic@ces.net, přestože již více než 6 měsíců s nimi nemáme nic společného. Je to samozřejmě moje chyba, ale přesto mi není jasné jak se tam vůbec tato (mě nepatřící) adresa dostala. Samozřejmě jsem si ihned veškeré údaje opravil. Jak je vidět, minimální smysl této akce by mohl být alespoň v aktualizaci dat v databázi NIC.CZ.
  • 13. 1. 2000 19:51

    Stepan Binko (neregistrovaný)
    Dik, po delsi dobe konstruktivni prispevek.
    Hodne problemu by si asi NIC odboural vytvorenim nejakeho triv. rozhrani, kde by si vsichni mohl zkontrolovat, zda je ta ci ona domena jednoduse "v poradku". Kdyby tomu bylo jinak, necht problem resi s tim, kdo jim zarizoval registraci....
    Stacilo by tomu dat trochu publicity a bylo by to....
  • 13. 1. 2000 21:18

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Jaké rozhraní? Vždyť na www.nic.cz vzniklo krátce po 1.9.1999, a v komfortnější podobě na http://www.lupa.cz/whois/ A do 1.9.1999 bylo možné všechny údaje najít v RIPE, kromě bill-c, který byl ke stažení na www.nic.cz a v komfortni podobe na http://www.domeny.cz/nic/ .
    Jenomže po internetové neprofesionály je to k ničemu. Sám jsem (zdarma) registroval domény pro cca 20 cizích lidí a firem a po zavedení bill-c jsem dostal od pracovníků EUnetu jasnou informaci, že do bill-c se vyplňuje spojení na providera. Tak jsem prvních cca 10 domén zaregistroval tak, že jsem byl bill-c já. Po čase mi došlo, jaká je to blbost a dalším jsem už zakládal vlastní bill-c. Teď začátkem července 1999 jsem všechny admin-c dotyčných domén, které měly bill-c na mě požádal, aby si ho převedli na sebe. Ačkoliv jsem jim popsal postup, téměř nikdo to nezvládnul. Po 1.9.1999 jsem je požádal opět, opět za mnou přišli, že se v tom nevyznají, tak jsem využil "díry" v systému a v cizích doménách jsem změnil bill-c sám. Proč to píšu? Protože pro běžné uživatele Internetu je systém registrací domén naprosto nepochopitelný. A tedy si nejsou ani schopni nic zkontrolovat.

    Jiná věc je informovanost o placení, ta byla dost mizivá. Termín byl mnohokrát od 8.12.1997 oddalován a pak už to dopadlo jak v té bajce - ovčákovi vlci trhali ovce, ale vesničani se mu už jen smáli, že mu na to znovu nenaletí.
    Myslím, že např. pořádná bannerová kampaň by byla bývala pomohla.

  • 13. 1. 2000 22:22

    Stepan Binko (neregistrovaný)
    Skoro sis sam odpovedel. Musel by to byt velmi trivialni formular pro velmi trivialniho BFU :-) Proste tak, aby i nekdo kdo nic netusi o Internetu a umi jen tupe brousit kliknul na kriklavy reklamni banner na svem oblibenem periodiku a jen zadal jmeno sve domeny a objevilo by so velkym cervenym pismem NENI V PORADKU nebo treba zelene JE V PORADKU. (nemluvim o vyuziti intel. banneru).

    Proste to udelat maximalne "idiot friendly". Zandy xxx-c nic takovyho.

  • 13. 1. 2000 23:51

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    Jenom poznamka k te zmene mailu. CESNET vam v RIPE
    zaregistroval person zaznam v tomto tvaru.

    person: Stepan Cirkl
    address: Masarykova stredni skola chemicka
    address: Kremencova 12
    address: Praha 1
    address: 116 28
    address: The Czech Republic
    phone: +420 2 24915336
    fax-no: +420 2 24915336
    nic-hdl: SC842-RIPE
    notify: nic@ces.net
    changed: janout@cesnet.cz 19980728
    source: RIPE

    Jak vidite chybi polozka e-mail, ale je tam polozka notify
    s e-mailovou adresou, na kterou ma byt posilano upozorneni
    pokud by doslo k zmene zaznamu. Tato adresa byla pouzita
    jako nahrada neexistujiciho e-mailu, protoze jsme vychazeli
    z predpokladu, ze provider uvedenim notify projevil zajem
    o fungovani zakaznika.
  • 14. 1. 2000 12:45

    Stepan Cirkl (neregistrovaný)
    Dobre, ja nevim jak to registrovali, v te dobe jsem dokonce ani nevyplnoval udaje pro Cesnet. Ale kdyz sem nedavno kontroloval udaje, tak notify bylo prazdne a u meho e-mailu bylo nic@ces.net?

    V tom pripade nevim kde je chyba, mozna pri neake konverzi?
  • 14. 1. 2000 15:56

    MK (neregistrovaný)
    Mno ja nevim, ale neni to tim, ze zaznam e-mail je NEPOVINNY ?

    Pokud je dokumentace k RIPE databazi na jejich webu spravna, tak se podivejte na http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-157.html#toc13

    Cekal bych, ze se dotycnych lidi otazete, zda jsou udaje korektni. Jiste Vam nemusim vysvetlovat, ze udrzba lidi se deje zcela nezavisle na udrzbe domen, takze kdyz jsem pred peti lety registroval zakazniky, stale tam maji ve svem 'person' zaznamu moje data, protoze vetsina provideru meni jen zaznam o domene ...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).