A i kdybyste měl na mysli pana Netušila, těžko můžete vědět, jestli zrovna nemá "okénko" a nebude ještě dvě hodiny učit. Nebo jestli nebude večer opravovat písemky, připravovat písemky nebo se jiným způsobem připravovat na výuku.
Je mi docela líto učitelů, kteří jsou za svou náročnou práci brutálně podhodnoceni a ještě musejí od lidí jako vy poslouchat, jak se vlastně flákají...
Především jste napsal jako první komentář naprostou pitomost, ze které je validní jen první slovo:
Nevím kolik učitelů základních škol se připravuje 1 hodinu na každou hodinu. To je podle mě nesmysl. Příprava je podle mě minimální, zejména když se 10 let učí pořád to samé dokola. Tím mají učitelé poměrně slušnou hodinovou mzdu, ne?
Samozřejmě jsou pedagogové, kteří se vezou, ale to je asi ve všech profesích. Statistiky jsou snad ale dostatečně výmluvné, mzda ve školství je podprůměrná (nechtějte příklad z naší rodiny, kde syn s maturitou na gymplu, bez vzdělání v oboru, nastupuje do soukromé firmy za o 50% vyšší základní plat, než má jeho matka na specializované střední škole, která jako vysokoškolský odborník tento obor učí a také ho stejně úspěšně dělá). A nejde jen o mzdy, útěk schopnějších byl po převratu ze školství masivní. Ale snad občas něco k věci čtete, když se pouštíte do diskuse?
Samozřejmě mnohý pedagog nevýhody překousne, protože ho tahle práce zkrátka a dobře baví, a jiní třeba nemají šanci dělat cokoliv jiného... Je to možná zajímavé, ale ne nepochopitelné.
Ten sabbatical year není žádná kanadská specialita, to existuje i jinde. Ale týká se to univerzitních pedagogů, takže i ten smysl je trochu jiný. Obvykle bývá využit k napsání knihy nebo k ročnímu pobytu na jiné univerzitě.
Vaše představa o základním školení pro začátečníky je poněkud zcestná. Poprvé jsem školil před patnácti lety a mohu vás ubezpečit, že od té doby jsem za ta léta viděl plno "studentů" přivydělávajících si vedením kursů i v "renomovaných" školících střediscích, jejichž kursy měly tak zoufalou úroveň, že šlo v podstatě o prachsprostou "holírnu" (student se sice spokojí i se 120 Kč za hodinu a některým stačí i méně, ale ceny školení jsou posazeny většinou dost vysoko). Ono to není vůbec jednoduché, k výuce nestačí jen umět tahat myší a vědět o trochu víc, než ví žák. O tom, že zcela podobně selhávají i tak zvané "profesionální" firmy, jako je třeba již zmíněná EIITE, která se podepsala na manuálech Z v SIPVZ, nepochybujte. Manuály GD ke školení ICTK jsou rovněž zoufalé a jsem přesvědčen o tom, že většina lektorů neví JAK školit. Pro případ další diskuse na toto téma, mám jeden poměrně jednoduchý (ale poměrně validní) test kvality lektora i školícího střediska, který v případě potřeby můžeme na konkrétním případě použít. Garantuji, že ve většině případů bude indikovat "systémovou" chybu ve způsobu školení.
Pokud do lavic, tak to by bylo o něco přínosnější. Tedy možná. Přítelkyně mi vyprávěla, jak její přednášející na FJFI dostal na starost pár poslanců, aby jim vysvětlil, jaký je rozdíl mezi jaderným reaktorem a jadernou bombou, a zda je vzduchotechnika jaderné zařízení. Bez valného úspěchu.