Názory k článku Do pěti let budou dostupná auta, která se řídí sama, věří Sergey Brin z Googlu

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 9. 2012 10:32

    Ondřej Kučera (neregistrovaný)

    Doufám, že se dožiju doby, kdy to bude povinné. Alespoň na dálnicích!

    Při posedlosti EU bezpečností na silnici je to snad splnitelné přání...

    Ten nápad totiž není jen o nějakém "čtení si v autě". Zcela to změní náš pohled na auta. Vlastnictví auta se ukáže jako neekonomický nesmysl, kapacita silnic se znásobí, cestovní rychlosti se zvýší, auta budou moci jezdit plná, může klidně zaniknout hromadná doprava s pevnými jízdními řády, zastávkami a trasami atd. atd.

  • 27. 9. 2012 11:32

    Martin P.

    Pokud to je ironie sarkazmus a nadsázka tak bych to bral. Stavíte tam myšlenku a pak zase popřete. Píšete ...Vlastnictví auta se ukáže jako neekonomický nesmysl > auta budou moci jezdit plná > může klidně zaniknout hromadná doprava... tak že co?

    O autonomních dopravních prostředcích jsem četl již v 80tých letech v technickém magazínu. Ikdyž systémy pokročily, to co tenkrát vznesl někdo jako závažnou překážku, je doteď. Není dostatek kupců, nemáte životaschopný prodejní model.

  • 27. 9. 2012 11:55

    sdf (neregistrovaný)

    asi myslel osobní vlastnictví, prostě si spousta lidí bude moci domluvit odjezd u nějaké "taxikářské" společnosti a ta naplnánuje nejvýhodnější cestu, po cestě sesbírá další, kteří jedou na trase atd., aut se bude moci vyrábět méně, protože nebudou trčet v garažích, z garáží se stanou volné prostory pro jiné využití atd. samozřejmě to nebude absolutní, někdo bude mít "svoje auto" pořád, ale vlastnictví auta protože na vesnici zrušili autobus a potřebuji jet na nákup už potřeba nebude a bude levnější jen pronajmout na konkrétní čas.. je to ale hudba budoucnosti

  • 27. 9. 2012 12:04

    Petr (neregistrovaný)

    Ona je tato domluva nějak závislá na tom, aby to auto řídilo samo? Kdyby tohle mělo smysl, už by to dávno bylo s řidičem, ale on je to nesmysl. To by těch lidí, kteří se vzdají auta muselo být tolik, aby tyto "taxíky" křižovaly silnice pořád a nečekal jsem věčnost. A pokud věčnost čekat nebudu a pojede to jen kvůli mě, tak jste právě definoval taxi. Nějak jsem si nevšiml, že by taxíky odrazovaly lidi od vlastnictví auta.

  • 27. 9. 2012 12:16

    Ondřej Kučera (neregistrovaný)

    Taxikář musí uživit sám sebe a ještě zabírá 1/4 kapacity auta.

    Jinak je na světě mnoho zemí, kde žádná hromadná doprava s jízdním řádem nefunguje, ale přesto se lze velmi levně dopravit z bodu A do bodu B. Například na Kubě státní "úředníci" rozmisťují do aut "stopaře", v Indii řidič vykřikuje místo kam se jede a vyjede až po naplnění kapacity atd. atd. :)

  • 27. 9. 2012 22:04

    L (neregistrovaný)

    Ale ja nechci jezdit namackanej v krabici s dalsima 20 lidma a cuchat jejich puchy, nemoci si natahnout nohy,co mi je po nejvyhodnejsi ceste pro 50 lidi. Navic duvodem MHD je ze clovek zije s jistotou ze to v ten cas prijede, jizdni rad je pevne danny, ulehcuje to nasemu mozku a neni tolik ve stresu "co bude dal, jak se ted nekam dostanu". Ne cekat v mraze 40 minut protoze auto naslo optimalnejsi cestu a bere to oklikou kvuli dalsim zajemcum.

    U pocitacem rizenych aut muzete prodavat prioritni sloty kdy vam ostatni budou muset uhnout, nikdo vas nebude vybrzdovat, zadnej upocenej kamionak najizdet zezadu. kdyz budete unaveny, lehnete si vzadu, dodelate praci na notebooku.

  • 27. 9. 2012 11:59

    Ondřej Kučera (neregistrovaný)

    To přece nejsou protichůdné myšlenky.

    Už teď bych si bral radši auto z půjčovny a zbavil se vlastního, kdyby mi vždy v případě potřeby dojelo přímo před dům a například o dovolené nestálo pak 14 dní před apartmánem s pár jízdami, ale pěkně si odjelo do místní pobočky půjčovny a já bych nic neplatil.

    Různé modely car-sharingu. Různí lidé ho můžou špatným stylem jízdy ničit. Automatické auto pojede vždy stejně.

    Hromadná doprava nahrazená taxíky, které zastaví přímo před domem a zvolí optimální trasu a časy podle předem definovaných potřeb lidí.

    Automatické kamiony bez nutnosti odpočinku, které systém just-in-time pozvednou na další úroveň.

    atd atd. Nepřeberné množství výhod musí každý inteligentní člověk vidět!

    A že není kupec? Pche! Až to povolí legislativa, tak první budou kamiony, pak taxíky a půjčovny a pak už to pojede samo!

    Nebezpečí vidím jinde. Železnice nejspíš zkrachuje, povolání "řidič" zanikne s dalekosáhlými sociálními důsledky, miliony lidí budou prskat, že si nesmí šáhnout na volant (zákaz "lidského" řízení je totiž logický důsledek)...

  • 27. 9. 2012 12:11

    x (neregistrovaný)

    Automaticke kamiony .... jo aha, to se vetsinou jmenuje vlak ... a kupodivu to umime zcela automaticky nalozit i slozit, a umime to zcela automaticky dopravit z mista A na misto B ... ale nejak se to porat ne a neujmout .... hmm

    Krtek v praglu taky umi jezdit zcela bezobsluzne ... ale z nejakyho duvodu tam ten pilot porad je ...

  • 27. 9. 2012 17:26

    vf (neregistrovaný)

    ano je, tak to by mě zrovna zajímalo z jakého důvodu ? :) řekl bych, že ten důvod je, že peníze na vývoj někdo přehnal přes ostrov a stopil, jiný mě nenapadáý

  • 27. 9. 2012 14:38

    mikiqex

    Mám doma jeden výtisk nějakého technického magazínu z 80. let a už tenkrát se třeba řešila 3D televize. Zaujalo mě ale, že jak se v 60. a 70. letech psalo o běžných supersonických letadlech na konci 20. století, tak v 80. letech už psali, že budou neekonomická a proto se neprosadí.

  • 27. 9. 2012 14:47

    Ondřej Kučera (neregistrovaný)

    A proč by nemohli v 80. letech psát o 3D televizi, když se stereoskopickým kotoučkem si hrál už váš pradědeček v 19. století!

    Tehdy bylo "3D" ve velké oblibě, existovaly prohlížečky, 3D pohlednice, fotografové vám udělali 3D fotku.... Krásná doba.

  • 27. 9. 2012 16:36

    Libor Novacek

    Tak on např. hypertext a systém, zahrnující prohledávání osobní pošty, článků a knih byl nastíněn jako "memex" už v roce 1945. A Mach se Šebestovou měli úplně obyčejný a tehdy již existující mobil + telefonní číslo na kouzelného dědečka :-)

  • 27. 9. 2012 11:55

    Petr (neregistrovaný)

    Doufám, že vy a vám podobní o tom rozhodovat nebudete. Pravděpodobně nemáte auto, případně starou šunku. Pokud budou jezdit auta plná, čí to budou auta? Soukromá? To určitě, nemám zájem auto půjčovat, pronajímat, nemám zájem vozit cizí lidi, někam zadávat, kam chci jet a muset po cestě někoho nabírat, čekat atd. To párování by pro běžné jízdy stejně nikdy nefungovalo, já chci být na místě ještě letos. Pokud budou ta auta "státní", tak to je hromadná doprava. Nebo možná chcete vynalézt taxi - i nyní by se hromadě lidem vyplatilo jezdit taxíkem místo vlastnictví auta, jednou týdně do Kauflandu.. Ale stejně má "každý" auto, protože všechno se na peníze přepočítat nedá. Starat se o velkou zahradu u domu je taky ekonomický nesmysl, můžu si přece zajít do parku, nebo ne?

  • 27. 9. 2012 12:02

    Ondřej Kučera (neregistrovaný)

    No tak si to ještě užijte :)

    Pak už si zajezdíte jen na okruhu, protože v počítačem řízené dopravě si se svými pomalými reakcemi a chybovostí už ani neškrtnete.

  • 27. 9. 2012 17:02

    kolemjdoucí (neregistrovaný)

    Víte, tohle se říká s příchodem každé nové technologie, která nějak zásadněji mění zažité postupy. U těch automatických je to pak vždy jen otázka času - pračky jsou nesmysl, protože pradlena vypere mnohem lépe, myčka je nesmysl, protože ruční mytí je lepší, mobilní telefon je nesmysl, platební karta je nesmysl... Nejsem ještě žádný stařec, přesto už těchto výkřiků pamatuju pěknou řádku. Postupně se ale ta technika zabydlí, lidé si zvyknou a názor změní.

    Auto, které pojede samo, se postupně prosadí také. Je dost možné, že na konci to bude vize O.K., ale možná taky ne. Určitě to ale postupně půjde tak, že si tato auta koupí firmy, protože je vyjde levněji bezpečný a spolehlivý provoz, někteří lidé tato si auto také sami koupí, protože naznají, že jim mohou ušetřit mnoho starostí, později se zjistí, že jsou bezpečnější, pak přestane být povinen řidič (to bude hodně zásadní věc, protože postupně "vymřou" profesionální řidiči) a pak zřejmě také ubyde samostatně vlastněných aut a objeví se nějaká forma car-sharingu a více se rozšíří pronájmy. Je prakticky jisté i to, že časem se změní pravidla a člověk se na silnici za volant prakticky neposadí (případně to bude sešněrováno spoustou pravidel).

    Ono totiž auto vlastnit je i dnes pro mnoho lidí ekonomicky zbytečné. Má smysl pohodlí, že kdykoli kamkoli dojedu, ale pokud si to představíte tak, že vás pak časově vyjde úplně nastejno, jestli si dojdete pro své auto do garáže, nebo jestli vám za stejnou dobu předjede auto přímo před dům - a to kdykoli, tedy se stejným komfortem jako vlastní auto, navíc s možností výběru různě velkého auta (proč jezdit do města velkým SUV, když stačí mini, proč se tísnit na dovolené v levném hatchbacku, když si mohu půjčit mnohem větší, proč se v létě neprojet cabriem atd.), tak najednou vlastnictví auta skutečně ztratí pro spoustu lidí smysl.

    Píšu to i z pohledu majitele auta - mé vlastní auto většinu času stojí naprosto nevyužité před domem. V týdnu pracuji doma nebo jedu MHD, málokdy vyrazím autem. Využiju ho o víkendu (a ani to ne vždy) a na dovolené (ale opět na hodně dlouhé trasy raději volím jinou dopravu). Nicméně protože auto chci a potřebuji mít stále při ruce, tak holt jsem vlastníkem jednoho kombíka.

    Pochopitelně pokud bych byl třeba obchodník, co tráví polovinu své pracovní doby na cestách, řemeslník, který má auto nacpané nářadím, tak je to něco jiného. Stejně tak pokud bych měl veterána či nějaké "vymazlené" auto, tak je ten vztah majitele jiný, ale ve chvíli, kdy ročně najezdím méně než 20 tis. km, tak mohu auto klidně s někým sdílet, pokud mi to poskytne srovnatelné pohodlí. A právě automatická auta tuto ambici jednoznačně mají.

  • 27. 9. 2012 18:37

    Martin P. (neregistrovaný)

    Tyhle teze mají jednu "drobnou" vadu. Ekonomika západní Evropy nikdy nestále na pradlenách, výrobcích pevných telefonů, nebo tiskárně cených papírů.

    Takže je možné při "úspěchu" takové technologii by ekonomiky několika států EU šli dokopru. Protože pokud takhle zásadně by jste změnil fungování západní společnosti a vypadlo by vám několik motorů ekonomiky muselo by se to někde projevit, nebo je nahradit.
    Pokud víte jak takový výpadej nahradit Němeská vláda vám bude vděčná, třeba díky Oplu.

    Buď by to znamenalo plošné zdražení všeho. Nebo najít někoho kdo to odskáče. Tedy buď zaplatí, nebo mu zavřete přísun financí a přesměrujete ten tok jinam.

    Je tu drobný detail v tom, že jestli jste si nevšiml tak tyhle idealistické dopravní prostředky jsou dražší. Aď se jedná o současné "koupitelné" elektromobily, nebo technologický demonstrátor GoogleCar. Nebude se to prodávat > nebude seto vyrábět > nebude důvod pro výrobu zaměstnávat lidi. Tím zpomalujete kompletní ekonomiku.

    Základy totiž nestojí na autech jako je Google car, nebo Opel Ampera , ale na takových vozech jako je spíš Dacia Logan. Pokud odseknete to spodní patro , vyšší patra nabídky budou ještě dražší se všemi důsledky..

  • 28. 9. 2012 23:35

    kolemjdoucí (neregistrovaný)

    v 19. a 20. proběhlo už několik zcela zásadních proměn ekonomiky. Kde jsou dnes manufaktury? Kde je řemeslná výroba s cechovním systémem? Vzpomeňte na změny v textilním průmyslu, změny v dopravě (nástup a dominance železnice a její opětovný ústup z výsluní), vzpomeňte na mizení těžkého průmyslu v posledních letech.

    Zcela zásadních průmyslových odvětví bylo v historii mnoho. Jenže všechny budou jednou vytlačeny. I automobilové odvětví. Není důvod se domnívat, že bude nějakou výjimkou.

    Víte, dříve byly v dopravě hlavní koňské povozy a automobily byly jen hračkou pro majetné. Dnes mi oponujete Loganem. To je stejný argument, jako byste kdysi oponoval tím povozem. Prostě časem automatika přijde i do nejlevnějších dopravních prostředků.

    Zkuste se pořádně podívat do historie - můžete pak lépe předvídat budoucnost. Já netvrdím, že to proběhne za pět let, ani za deset. Ale takových třicet let už je celkem reálných. Za těch pět až deset let se s tím začneme setkávat na silnicích, za třicet to bude už naprosto běžná věc a lidský řidič bude na ústupu. Pochopitelně pokud nedojde k nepředvídatelnému zlomu jako třeba válka, multikulti krize apod. Nicméně války obecně většinou vývoj paradoxně zrychlují. Aspoň ty dosavadní velké.

  • 27. 9. 2012 19:30

    Petr (neregistrovaný)

    Auto nikdy nepřijede před dům tak rychle, jako auto, co tam už stojí, nikdy to nebude tak pohodlné (nemusím udělat nic, vyjdu ven a auto je mi k dispozici), to auto nikdy nebude tak komfortní - koukněte se, jaké "skvosty" jsou v půjčovnách a pokud tam je něco lepšího, cena astronomicky roste. Půjčit cabrio si mohu nyní taky. Ano, vlastnit auto je pro spoustu lidí (pro mne taky) ekonomicky "zbytečné". Většinu času stojí. Ovšem "nikdy" žádný systém mi nenabídne to pohodlí, tu svobodu atd atd. Vždyť je to jak s tou zahradou, proč jí lidi chtějí, když metr stojí majlant, údržba taky a parky jsou zdarma? Neznárodníme pozemky? Bude to pro všechny levnější než kupovat (platit se bude za vstup) a mohu si jít jednou na zahradu rovnou, jednou ve svahu se skalkami, jednou na zahradu s jezírkem..

  • 28. 9. 2012 23:45

    kolemjdoucí (neregistrovaný)

    nikdy, nikdy, nikdy... To je tak hrozně dlouhé slovo.

    Podívejte - vždy můžete najít nějaké externality, které narušují obecný trend. Jenže jsou to externality, které ten trend reálně neovlivní.

    V poslední stovce let došlo k velkému posunu ve vnímání bydlení. Lidi vlastní pozemky reálně moc nechtějí. Krátkodobá vlna stěhování na venkov na tom nic nemění, většina lidí i nadále bydlí ve městech, v bytech a o zahradu nestojí. Proč taky. Stávající bydlení jim posytuje jiné výhody a jsou spokojeni. To, že vy, já a x procent další lidí preferuje vlastní dům, nemění skutečnost, že většině stačí ten byt.

    Ono to s auty bude naprosto stejné. Pokud vytáhnou telefon (či adekvátní elektronickou hračku) a do pěti, deseti minut budou mít ve městě před domem auto, tak přestanou mít důvod auto vlastnit. To, že x procent lidí i nadále bude vlastnit auta a parkovat je u svého domu, na tom nic nezmění.

    Zkuste skutečně opustit tu nesmyslnou binární logiku - mně to nikdy nenabídne pohodlí, tak to nenabídne nikomu. To je naprostá kravina a klidně bych řekl, že je to vaše hloupost (s prominutím). Spíše se rozhlídněte kolem sebe a podívejte se, co lidé akceptují. Většinou jde o nějaký kompromis typu "dostatečně dobré". To platí v bydlení, dopravě, oblečení, jídle, zábavě... Zkrátka každý má určitou hranici, kolik chce za něco zaplatit a co ještě hodlá akceptovat. Většina lidí má tu hranici obojího poměrně nízkou.

  • 27. 9. 2012 17:35

    ji (neregistrovaný)

    100 procent trhu tak fungovat nemusí, ale část ano, třeba by jelo více lidí vlakem, kdyby jim odvezl bágl někdo přímo z domu, že? třeba do práce by jelo více lidí spolu, kteří se dnes neznají ale mají shodnou cestu, do spousty vesnic jezdí spoje velmi málo i vůbec, auto je nutností ne volbou.. a to hlavní, je spousta lidí, kteří si raději než řízení přečtou třeba knihu, pustí film, zahrají video hru.. to vše může být na palubě :) tací jako vy si mohou zahrát nějaký simulátor těch prehistorických aut :)

  • 27. 9. 2012 19:12

    Petr (neregistrovaný)

    Pokud si přečtete první příspěvek, tak jsem reagoval především na "povinné" a "vlastnictví auta jako ekonomický nesmysl". Pokud tak bude fungovat jen část trhu, i kdyby ta část byla 95%, tak mi to je jedno. Auto je pro mne především svoboda. Tahle debata je ve stylu: zrušíme všechna média, zrušíme HDD a všechna data a programy budou muset být online v cloudu. Představte si ty výhody! Ušetří se za HDD, lidem odpadne starost o zálohy, data dostupná odkudkoliv. Sám mám některá data v cloudu už teď, ale rozhodně jsem proti, aby mi někdo diktoval, že nesmím používat HDD nebo navrhoval, že si mám pustit simulátor prehistorického počítače v prohlížeči z cloudu.
    p.s.: zkuste si sám odpovědět, kolik by asi stála cesta vlakem, když i teď se při 2 lidech vyplatí auto a to nepočítám cestu k vlaku z domu, cestu od vlaku v cíli, kdo asi ženě bude tahat zavazadla mezi autem a vlakem, když v autě nebude řidič atd - jsou to prostě ekonomické a praktické nesmysly. Jako volba proč ne.

  • 28. 9. 2012 21:00

    lobotron (neregistrovaný)

    >> když i teď se při 2 lidech vyplatí auto
    No, evidentne to zalezi odkud kam jedete.
    Praha - Pardubice (cca 100km)
    vlak: 130*1,6=208kc
    auto: 6*37=222kc

  • 27. 9. 2012 10:49

    vasheg (neregistrovaný)

    Tyhle auta predpovedel uz v roce 1967 Nikolaj Nosov v knizce Neznalek ve Slunecnim meste :)

  • 27. 9. 2012 12:06

    Ondřej Kučera (neregistrovaný)

    To sice ano, ale ani on si nedokázal představit neuvěřitelnou zázračnost aktuální technologie:

    "Auto samozřejmě neví nic," odpověděl Krychlička, "ale přesto vás doveze, kam je libo, ovšem když zmáčknete tlačítko. Ve stroji je totiž takzvaná elektronková paměť. Paměť se tomu jen tak říká, protože auto jako by si doopravdy pamatovalo všechny trati, po kterých už jednou jelo. Každý nový automobil s tímhle zařízením jezdí nejdřív s řidičem - prostě jakýsi řidičský kurs. Na začátku učební jízdy zmáčkne řidič tlačítko s názvem nějaké ulice a pak tam s autem jede. Potom zmáčkne tlačítko s názvem další ulice a jede zase tam. Volant auta je spojen s elektronkovou pamětí, a když pak to tlačítko stisknete podruhé, elektronkové zařízení řídí už automobil spolehlivě správnou cestou samo a bez řidiče."
    ...
    "A proč je tedy v autě volant, když jezdí samo?" zeptal se Neználek. "To kdybyste náhodou potřebovali jet někam hodně daleko. Za město už totiž tlačítkové taxi samo nevozí, na takové cesty by musela být elektronková paměť příliš složitá. V tom případě si můžete sednout za volant a řídit. Jakmile vezmete volant do ruky, elektronková paměť se samočinně vypne a auto začne fungovat jako obyčejný vůz."

    Neboli: "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

  • 27. 9. 2012 11:46

    JKL (neregistrovaný)

    Tak tohle EU socialisticky okamžitě zatrhne, protože "To by ale všichni řidiči kamionů, aut, autobusů, taxikáří, pizzaboys atd. byli bez práce!!! Unii si západními imperialisty rozvracet nedáme!"

    Protože většina lidí, jejichž mozková kapacita je poměrně značně omezena limitem "cvičené opice", dělá práci, kterou zvládne trochu dobrý software nebo mírně cvičená opice: Ženský většinou pípají na kase a chlapi točí kolečkem při jízdě z bodu A do bodu B nebo dokolečka obchází nějaký objekt.

    A když jim člověk jenom navrhne, že by se mohli začít učit něco, kde se využívá v mozku také neocortex a dělat SKUTEČNOU práci, kterou nezvládne cvičená opice nebo papoušek "Žako", tak se cítí strašně dotčeni, jakou drzost po nich to vlastně někdo žádá a obrací se na úřady, aby hájil jejich práva... EU jim samozřejmě vždy vyhoví a zaměstnavateli napaří patřičnou pokutu, co že si to dovoluje!

    Vždyť jenom považte, dnes taková rozšířená drzost, jako chtít po někom, aby například uměl základy angličtiny - hrůza, drzost a nestoudnost!

  • 27. 9. 2012 16:02

    bez přezdívky

    Vy a pan Ondřej mi přijdete tak trochu jako technofašisti opakovaně hlásající nadřazenost křemíkové rasy:). Kdyby situace byla tak jednoduchá, tak byste byli už oba miliardáři, protože byste rozjeli podnikání v oboru "náhrady lidských zdrojů stroji".

  • 27. 9. 2012 17:48

    JKL (neregistrovaný)

    Většina cvičených opic jde nahradit stroji už dnes... Ovšem problém je CENA, fabrika si buď může nechat cvičenou opičku za 10 000 Kč měsíčně nebo si může koupit pořádnou mašinu, která stojí 80 m. Kč.

    Vzhledem k tomu, že cvičená opička je levnější, tak používají ji.

    Ovšem technika jde dopředu a dopředu a ty ceny se snižují, takže jednou přijde doba, kdy mašina k pásu vyjde na stejné peníze jako jeden měsíční plat opičky. Zrovna tak řídící jednotka auta vyjde na stejné peníze jako jeden měsíční plat opičky kroutící kolečkem...

    Já jenom říkám, že by se cvičené opice měly naučit nějakou normální lidskou dovednost, protože až bude nelegální řídit auto ručně, jiná než plně automatická pokladna na bázi RFID v supermarketu nebude a u pásů ve fabrikách budou pouze CNC stroje, tak bude opravdu těžké pro opičky najít práci, když nic jiného než vykonávat manuální, monotónní činnost neumí a NECHTĚJÍ UMĚT! Ovšem na manuální, monotónní činnost vždy bude nejlepší stroj :)

  • 27. 9. 2012 22:20

    MM (neregistrovaný)

    Drive bude 3. svetova valka nebo epidemie, z 9 mld lidi se udela 5.

    Ja jsem castecne za "cvicene opice" rad, mam mensi konkurenci, vice prilezitosti. Ve svete kde zije 7 miliard techniku, chemiku, lekaru a fyziku bude model uplne stejny. Byt z dnesniho pohledu to bude svet plny chytraku, spodnich 5 miliard bude opet vykonavat "podradnou" praci a elita nadavat na spodinu.

  • 27. 9. 2012 22:46

    JKL (neregistrovaný)

    Tak kdyby tady bylo 7 miliard vzdělanců, jistě ten poměr by byl pořád stejný, ale jde o celkovou úroveň a ta by byla mnohem vyšší než teď. Navíc pracovní doba by taky mohla být klidně jen pár hodin týdně.

    Protože přece jenom je rozdíl "podřadná práce" typu kopání krompáčem nebo třeba jen zadávání dat do PC.

    Navíc dnes neexistuje něco jako "elita" a "spodina", svým životem, chováním atd. si každý vybírá kam bude patřit. Když se dnes nejposlednější kopáč rozhodne "patřit k elitě", tak stačí, když začně číst knihy jako ona, učit se stejné věci, číst stejné noviny a weby, stýkat se se stejnými lidmi, pak změní práci blíž tomuto prostředí a znovu a znovu... A za pár let je z něj právoplatný člen "elity".

    Internet to ještě všechno usnadňuje, protože přes něj můžete čerpat aktuální informace přímo od světových špiček v jakémkoli oboru nebo okruhu zájmu.

    Jenže "cvičené opice" se vědomě brání rozšiřování svých znalostí, dovedností nebo nějakých osobních hodnot. Ony vyloženě chtějí zůstat tupé opice a tím poškozují ekonomiku celého systému.

    Když se podíváte na mapu průměrného IQ a podíváte se na mapu průměrné ekonomické situace, tak je to jako zrcadlo. Když jsem to viděl, tak jsem si uvědomil, že různé sbírky "na pomoc rozvojovému státu XY" jsou zbytečné - protože mu někdo pomáhá už od roku 1900, ale když je tam průměrné IQ 65, tak to je prostě konečná, vymalováno, beznadějné - nikdy tam nebudou na úrovni vyspělých států.

  • 27. 9. 2012 22:55

    DgBd

    Z hlediska toho, že průměrné IQ je definováno jako 100 pro každou populaci, tak se obávám, že máte někde chybu v úvaze :-)

  • 27. 9. 2012 23:08

    JKL (neregistrovaný)

    Proč? Samozřejmě, když se dělá studie rozležení inteligence na planetě, tak populace = planeta Země :-D.

    Jinak by skutečně bylo 100, 100, 100, 100... :-D

  • 27. 9. 2012 23:15

    DgBd

    Problém je v tom, že tak se to dělat nedá, protože neexistují stejné parametry pro křováka a pro newyorčana. IQ je definováno jako poměr mentálního věku ke skutečnému. A to v různých oblastech znamená různé věci. V africe třeba to, jak rychle jste schopen najít vodu.

  • 28. 9. 2012 9:17

    JKL (neregistrovaný)

    Tak to je pouze děláno proto, aby "si byli všichni lidé rovni", i když samozřejmě NEJSOU!

    Protože rozdíl mezi evropanem a afričanem je ten, že afričan se vydá hledat vodu stovky kilometrů daleko s kyblíky na oslovi nebo velbloudovi a evropan prostě vybuduje studnu přímo na místě, kde je a pokud tam zrovna nelze vůbec, tak celý tábor přesune tam, kde lze.

    A pokud vůbec nerozumí technice, nemá prostředky, tak se je snaží získat.

    Každopádně ve výsledku má evropan funkční vodovod a odpad, zatímco afričan má znečištěnou vodu někde z kaluže v kanystru...

    Já teda nevím jak se to počítá, ale afrika je země, kde je úplně jedno jestli je rok 5000 př. Kr. nebo 2500 po Kristu, prostě tam uběhne několik tisíc let a žádný vývoj nenastává. Zatímco v Evropě lze jenom podle maleb, architektury, oblečení, nástrojů atd. přesně určit století a v moderních dějinách dokonce i bezpečně desetiletí.

    Když se podíváte na fotku afričana, tak opravdu nepoznáte jestli je z roku 1890, 1950 nebo 2020 :-D. Řekl bych, že toto nějak s inteligencí dost souvisí!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).