Vím o tom, že nejezdím dobře a je mi to fuk. Křižovatkám se snažím vyhnout a když už tam musím a nejsou tam semafory, tak na řidiče mávnu ať jedou a dávám všem přednost. V tomto ohledu si myslím že dopravní nehodu nezpůsobím a pokud ano, tak mám dobré havarijní pojištění
Máte pravdu koncept samořiditelných aut je naprosto nesmyslný, protože Vám může ve 130 na dálnici vytéct brzdová kapalina v okamžiku, kdy Vám předtím selhala kontrolka a to všechno těsně přesně před prudkou zatáčkou.
Škoda jen, že se nedá nouzově zastavit pomocí záložního systému...
Zkrátka lidská intuice je nenahraditelná, kam se na ní hrabou nějaké možnosti komunikovat s okolními vozy - předvídat nehodu ještě než se vůbec stala, vědět, že bude auto před vámi brzdit, dřív, než začne spomalovat a takové zbytečnosti.
Když k tomu připočteme abscenci ospalosti, nasranosti, neomalenosti a podobných lidstkých kvalit.. je zřejmé, že lidmi řízené vozy jsou prostě neskonale bezpečnější.
Čím přesně se liší robotický náklaďák od robotického osobáku, pokud jde o aktuální stav vývoje? Leda tím, že ten náklaďák je těžší a testovat ho v reálném provozu by bylo rizikovější (a nákladnější), potřeba "číst" okolní provoz a adekvátně reagovat je u obou stejná. No a až se to odladí a schválí pro komerční nasazení, tak to Google prodá komukoliv, kdo si to bude moct dovolit.
Přičemž je tu zároveň otázka, co se vlastně schválí, osobáky jsou možná z hlediska potřeby na konci, ale přece jen pustit na silnice tunový robotický osobák je o trochu menší rozhodnutí než na ně pustit řádově těžší náklaďák či autobus.
Ufff... tak to je sila. Ze se k tomu uchyluji ciste zpravodajske weby (ktere se predhaneji, kdo prvni publikuje clanek o tom, ze se nekde narodilo "roztomile hrosi mladatko") sice neschvaluji, ale trochu chapu. Ale Lupa, server tvarici se odborne? To je sila. Jak mohu verit, ze mate spravne fakticke informace, kdyz si to ani neprectete? Jak asi vypadala reserse? Co overovani zdroju? Hruza.
Když se to pokazí tak auto nepojede.... ....ona ta vize\koncepce do budoucna počítá ještě se jednou důležitou věcí. Vozidlo bude služba , bude pronajímáno.
To že dnes lidé jezdí s auty které mají nějakoou závadu vyplývá i z toho že závada není pro bezpečnost a plynulost provozu významná a pak z toho že je "donucen" okolnostmi tu věc použít nemá náhradní vozidlo.
V té koncepci se počítá stím že vám přijede vždy opravené vozidlo , v případě závady dorazí operativně náhradní.
Ne, ono nastane jenom to, ze 50+% tech aut nebude neco fungovat. Jednomu cidlo vzdalenosti vpredu, druhemu vzadu, tretimu zboku, dalsimu nebude fungovat GPS, jeste dalsimu cidla ucinosti brzdeni, jinemu cidlo otevreni klapky, hromade z nich nepujde internet ... coz jsou dnes zcela bezne zavady vsech novejsich aut, ale ridici s tim presto zcela bez potizi jezdi. Jenze pocitac bez tech cidel jezdit neumi. Takze budeme montovat cidlo na zjisteni zavady cidla ... a co kdyz se pokazi? No na to potrebujeme cidlo na zjisteni zavady cidla zjistujiciho zavadu cidla.
Nikolivek, je zde uctivano boztvo normalni jizdy, proto vsichni kaslou na tu svitici osmdesatku, ktera na tom prazskem okruhu je i klidne uprostred noci s nulovym provozem. A vubec nejlepsi je padesatka nebo tricitka na dalnici ... i takove vymozenosti v CR mame. Nejspis abychom nerusili vcelicky co kolem bzoukaji.
V zemich krale Miroslava jsou omezeni na mistech, kde se rychleji stejne jet neda. A tam kde se rychle da, zadna nejsou.
Věta „původně se to zkoušelo až s dojezdem k perónu“ by mohla napovědět, že dnes souprava celá až k perónu nedojede, nebo-li zastaví na začátku a strojvedoucí tedy nastoupí dopředu. Takže podél peronu už soupravu veze on a „detekce“ pádu osob do kolejiště je na něm. Zároveň tedy nepřechází celý peron úhlopříčně, ale pouze na šířku. Je o tom třeba článek na Technetu z doby, kdy se to zkoušelo, obecně je popsán také na Wikipedii a jak se dospělo k současnému stavu je popsáno třeba v diskusi na Metrowebu.
No, upřímně řečeno, mám tak nějak pocit, že popisujete přesně postup Lupy, jen to podle nálady nekontroluje šéfredaktor, ale korektorka ;-).
Aby ale neměla redakce pocit, že se jí zastávám, také musím nad tímto postupem vyjádřit údiv. Většinou píšete články, které by těch deset minut klidně počkaly a jeden korektor na celý váš web musí stačit. Mimo pracovní dobu snad není problém určit nějakou odměnu za korekci článku a nechat to udělat někoho, kdo má zrovna čas.
Za prvé, automatický řidič nejedná striktně podle pravidel. Zkoušeli to, ale zjistili, že pokud robotické auto striktně dodržuje rychlost, tvoří v provozu překážku a je to k neprospěchu věci. Takže robota upravili tak, aby rychlost mohl mírně překračovat.
Za druhé, při 100% nasazení automatů by se doprava nezastavila, naopak by byla mnohem plynulejší, a to i kdyby auta rychlost dodržovala. To, co způsobuje zácpy, totiž není rychlost, ale neplynulost provozu. Je dávno známo, že dopravním zácpám lze předcházet tak, že se sníží rychlost, tím pádem mají řidiči víc času reagovat a nejednají zbrkle, provoz je plynulejší a tím pádem zácpa nevznikne. Ve státech nikoli banánových se tímto způsobem se tímto způsobem řídí doprava, u nás je na to snad připraven Pražský okruh – ale nevím, jestli se to v dnešní době někdo odváží zapnout, když je zde stále uctíváno božstvo rychlé jízdy.
Obávám se, že právě proto, že automatický řidič jedná striktně dle pravidel by se doprava při 100% nasazení automatů ve skutečnosti zastavila.
Jednoduchý příklad: Jednoho řidiče jedoucího cca 8-10 kmh pod dovolenou rychlostí bez překročení limitu prostě nepředjedete.
V praxi tohle 90% lidských řidičů poruší a doprava jde plynule dál.
A takových příkladů kdy je rozumné předpisy malinko porušit (kolikrát i ve prospěch bezpečnosti provozu ) je obrovské množství.
Jenže Google nesponzoroval ani přístroje Google Nexus nebo Chromebooky takže těžko bude sponzorovat něco 1000x krát dražšího.
Osobní vozy se opravdu na rozdíl od náklaďáku jen tak nezaplatí viz elektromobily. A autonomní vozy budou do budoucna vozy né s konvenčním spalovaním banzínu\nafty
To vše o čem jsou články jsou prototypy a technologické demonstrátory u kterých se nepočítá s ostrým nasazením. Jak už sem psal jinde, nepočítejte že tam do budoucna budou pedály, volant nebo joystick.
Ikdyž takový koncep a technologický demonstrátor Mercedes-Benz F 015 ještě volan i má.
Google není charita a snaží se rozvíjet svůj business, už teď vlastní řadu patentů, ale nevydělává na nich a ani se o to (narozdíl od třeba Microsoftu) moc nesnaží. Struktura příjmů google je následující:
Google Websites 69%, Google Network Members’ Websites 21%, Other Revenues 10%.
Případné přijmy za patenty jsou schované v Other Revenues spolu se vším ostatním. Google vydělává prakticky jen na reklamě a troufám si tvrdit, že je to pro ně mnohem perspektivnější oblast než prodej patentových práv.
takže závěr je ten že nevýhody systému vyplývají i z kombinace systémů. Analog s digitálním, Systém s kompletním výpočtem trasy se systémem, který počítá\nepočítá s náhodou.
Zatím se ukazuje, že selhával více lidský faktor a pak ještě automatické dopravní prostředky počítají s i „řízením a inteligenci“ hmyzího roje. Tedy jednotlivé vozidla budou vědět a upravovat svou trasu podle jiných vozidel.
Takže ono „nečekané“ odbočení nebo „nečekané“ zahamtnutí na semaforech nenastane.
11 nehod na 2,5 mil km je docela dost, přijatelné je to tak s polovičním počtem, to by odpovídalo docela slušnému řidiči.
Jinak robotické řízení se asi nejdříve uplatní v americké kamionové dopravě.
Něco jako autopilot u letadel. Řidič vyjede z města na dálnici a přepne na autopilota. Tentokrát opravdu na auto pilota.
Extra dlouhé štreky, nucené přestávky, noclehy řidičů, nudná dálnice, to jsou ideální podmínky na nasazení roboaut.
Proč by auto nemělo poznat, že nebrzdí? Proč by nemohlo vybrat vhodné místo, kam to "opřít"? Proč by dokonce auto svými čidly nemělo poznat, že kapalina uniká, dříve, než člověk to člověk pozná z chování pedálu? Proč by auto, na rozdíl od člověka, v takové situaci nemělo být překvapené a zmatkovat, ale prostě použije ruční brzdu, když ani ta nepomůže, využije podřazení a brzdění motorem?
Nikdo to nepíše o zářných zítřcích. Ale vaše argumenty, že robotické auto v žádném případě nemůže brzdit ruční brzdou, jsou poněkud mimo.
"Ono dneska není problém něco takového vyrobit a spolehlivě. Jenom je to drahé."
Tohle je extrémní naivita. Jako programátor to vidím denně. Počítač dělá co mu člověk řekne a ne to co chceme. Proto žádný počítačový systém nefunguje naprosto spolehlivě, zvlášť v reálném světě, kde nic nefunguje podle předpokladů (nikdo nedokáže najít ani zlomek fatálních problémů kterýma se bude automatický systém muset poprat bez pomoci lidí), a proto lidi přežili tak dlouho, že tyhle chyby dokážou najít, vylepšit a i proti systému opravit. Počítač zatím není (a ještě dlouho nebude, jestli vůbec bude) schopen jakkoliv opravit chyby lidí.
Samozrejme, s tim malym rozdilem, ze clovek svym cidlem pozna ze auto nebrzdi a pouzije rucni brzdu, alternativne si alespon vybere vhodne misto, "kam to oprit". Pricemz alespon trochu uvedomely ridic prijde i na to, ze mu kapalina unika, coz se da pomerne snadno poznat z chovani pedalu. Takze jeste zcela bezpecne zastavi.
Neni nad zarne zitrky, misto problemu vadnych cidel typu "moc/malo to chladi", "moc/malo to topi" budeme resit "jede to stale na plny plyn a nebrzdi to". Upgrade.
Mimochodem, tu prvni cast znam z vlastni (!zarucni, tedy zadne 15 let neudrzovane auto) zkusenosti, tu druhou mam stale jeste jako na elektronice a pocitacich nezavisly system.
Strojvudci ty dvere oteviraji proto, aby se tam neukousali nudou. Jiny duvod to nema. Kolejiste je davno vyreseno, kuprikladu v Parizi je zcela automatickych (a bez obsluhy) linek nekolik, a kolejiste je normalne uzavrene. Vlak zastavuje s presnosti na 2cm pred dvermi a ty se otevrou soucasne s temi ve vlaku. Takze neexistuje zpusob, jak by se nekdo do kolejiste mohl vubec dostat.
Jiste, auto za jizdy opravovat pochopitelne lze. Takze az vam vytece brzdova kapalina, coz pocitac nezjisti, protoze prislusne cidlo uz mesic nefunguje, takze netusi, ze se melo odstavit, zvednete v poklidu telefon a zavolate do servisu, odkud vyslou cernou dodavku se zavesy, aby posbirala co zbylo.
Zrovna to otevírání dveří dělá také automat. A ten systém na C není nic moc, na A je schopnější – minimálně na Dejvické umí automatický obrat, tj. strojvedoucí vystoupí, odešle soupravu na obrat a přejde přes peron ke druhé koleji a tam si vyzvedne soupravu, která mezi tím udělala úvrať za stanicí. Původně se to zkoušelo až s dojezdem k perónu, ale tam byl problém s videodetekcí pádu osoby do kolejiště (každou chvíli planý poplach).
Mícháte dohromady dvě věci. Ty technické prohlídky letadel se dělají proto, že pokud se na letadle něco fyzicky porouchá, nemůžete ho nechat stát tam kde je a zavolat jiné letadlo na odtah. Se způsobem řízení to nemá nic společného.
Dovolim si pak odhadnout, ze za 1/2 tech nehod muze prave to, ze stroj zastavil tam, kde kazdy lidsky ucastnik projede a kazdy jiny s tim pocita. Proto to bourani ze zadu.
Lepší, než to odhadovat, je přečíst si to v článku – „hlavně při zastavení na semaforech“. Což se (alespoň v ČR) děje i když i přední auto řídí člověk. A to, že s něčím takovým počítá, je vždy hloupost toho zadního řidiče.
Na tom pomerne nezalezi, osobne spis predpokladam, ze rucni rizeni zustane vzdy (i u tech letadel zustava, a to presto, ze dobre 80% nehod zavini prave piloti, nikoli porucha techniky).
Jenze jak jsem zminil, letadlo prochazi kontrolou po kazdem letu, piloti reportuji kazdou byt sebemensi zavadu a prochazi pravidelne a povinne mnoha dalsimi kontrolami.
Zkuste majiteli auta rict, ze bude muset po kazde jizde auto prekontrolovat, a rekneme kazdy mesic navstivit servis, kde mu (po celodenni prohlidce) okamzite vymeni (a nechaji zaplatit) i drobne poskozeny komponent. A k tomu bude muset rekneme 1x rocne nechat cele auto rozebrat, aby se prekontrolovala i kabelaz a vsemozna cidla ulozena v dutinach. Zaroven si nedovedu predstavit ani servis, ktery by neco takoveho zvladal, kdyz soudobi mechanici nedokazi odhalit ani primitivni a na prvni pohled zjistitelne zavady.
Presne v takovem rezimu jsou provozovany testovaci vozy google (a dalsich). Kazdodenni analyza, reseni odchylek ... a navic jejich ridici jsou peclive proskoleni a pripraveni na to, ze se neco pokazi a pocitaji s tim. Tedy rezim naprosto mimo realitu bezneho provozu.
Dovolim si pak odhadnout, ze za 1/2 tech nehod muze prave to, ze stroj zastavil tam, kde kazdy lidsky ucastnik projede a kazdy jiny s tim pocita. Proto to bourani ze zadu.
Překážkou k hromadnému nasazení bude zcela jistě taky (nejen) náš buzerační aparát. Když se v rozpočtech obcí zcela normálně počítá s příjmem z pokut, představte si tu hrůzu, kdyby nešlo udělit pokutu, protože všechno budou řídit stroje, které nebudou bourat nebo páchat přestupky. Víte, kolik opicajtů by tím přišlo o zaměstnání? :)
Přiznám se bez mučení, tomu se opravdu divím. Když už to má korektorka za pár minut hotové, proč tedy pár minut nepočkat i s vydáním?
Já když ještě psal pro jeden web (není důležité, který), tak jsme korektora neměli vůbec a každý byl odpovědný za to, jak to sepsal. Dřívejší praxi, kdy jsme si texty kontrolovali navzájem, jsme nakonec zrušili, protože to zdržovalo všechny, přesto nás to vycvičilo v tom, abychom si (vlastní) texty sami kontrolovali a nepouštěli je, dokud jsme si nebyli sami jisti, že jsme udělali pro kontrolu maximum. Šéfredaktor, když měl čas, to před vydáním kontroloval, ale dělat to nemusel (dělal to jen proto, aby web, kde byl jako šéfredaktor uvedený, měl gramaticky slušnou úroveň). Pokud vím, v současné době na to ti lidi tam celkem kálí, šéfredaktor je v jednom kole, takže na tyhle věci nemá čas (prakticky určitě nekontroluje každou věc, která jde ven) a nějaké chyby se tam občas objeví. Obvykle jsou tak dvě na článek, někdy víc, někdy žádná.
Takže ano, mně to překvapuje. Zejména když tu korektorku máte.
To chápem ale psal sem že požadavky a možnosti trhu budou jiné.
Motivace jsou jiné, auto které řídí samo = možnost ho pronajmout prodat i někomu kdo nemá řidičák. Auto řídí samo = nemusí platit řidiče .
U Google bych typoval spíš prodej pronajímání patentů . Přece jen těch reklam na prodeju pizzii je dost málo na to aby financovali i auto. Jen reklamní část a prodej dat od pasažérů to asi neudrží.
Google nevyvíjí robotická auta kvůli tomu, aby je mohl přímo prodávat, takže by vydělával na robo-auto technologiích. O tom jim moc nejde. Google je firma, kterou živí internetový business. Co asi udělá cestou do práce řidič, který řídit nemusí? S velkou pravděpodobností vezme do ruky notebook/tablet/google_auto_palubní_systém a připojí se na internet. Výborná přiležitost vnutit mu nějakou tu reklamu. Když si to vynásobíte počtem aut každý den jezdícím, je to pro google opravdu hodně peněz. A to neuvažuju "advanced" funkce typu: Právě jedete kolem vaší oblíbené pizzerie XY (která platí provizi za reklamu), přejete si online objednat pizzu a zastavit u okénka pro výdej jídla? ANO/NE.
Řekl bych nejen v metru
Při pořizovací ceně technologie , robotické vozy budou nasazovány nejdříve v nákladní dopravě, hromadné osobní dopravě . Někde v uprostřed hádám že bude taxy a jako až poslední budou osobní auta.
Takže myslím, že firmy které vyvíjí autonomní osobní auta z pohledu využitelnosti na trhu začínají z konce... Náklaďák bude důležitější než osobák.
Zas tu kecáte nesmysly. Copak tu někdo tvrdí, že ta auta nebudou mít řidiče? Řidič tam samozřejmě bude, ale nebude se muset věnovat řízení. A robotické řízení bude na autě a jeho elektroinstalaci pravděpodobně dost nezávislé... Ono dneska není problém něco takového vyrobit a spolehlivě. Jenom je to drahé.
Trochu se to plete.... umět přemýšlet a ždibek inteligence není přímá úměra.
Teoreticky, pokud se provoz na veřejných komunikacích řídí "jasně" definovanými pravidly, nemusí myslet vůbec. Pouze upravuje svoje jednání podle jemu daných pravidel. A né podle toho co vymyslí za volantem.
Stav na silnici právě je špatný s mixu těch co se neřídí a těch co se řídí, pravidly. To "dávat pozor " na ostatní není žádný záměr, ale něco co operativně vyplývá z aktuálního stavu.
Dá se čekat že pokud na silnici by byly pouze robotické vozy. Bylo by to bezpečnější než kdyby to byla kombinace robotické vozy + klasické vozy.
Jinak jo rozhodně půjde operátory pro chemičku, atomovku... ....vlak, loď,letadlo nahradit automatem. Ony různé prohlídky, kontroly, školení, dohled nejsou nic jiného než analogie na clustery , redundanci diskových polí, kontrolních součtech atd...
Jak ze to je s temi statistikami?
Tato auta zcela jiste nejsou provozovana jako bezna auta, tudiz uvedena cisla jsou tak maximalne placnuti. Kazdy kdo je majitelem/provozovatelem cehokoli mladsiho 10ti let jiste rad poreferuje jak je to se spolehlivosti predevsim prave te elektronicke casti vozidla.
Pak se bezte podivat, jak se udrzuji letadla ... a i ta padaji. Jenze pravidla udrzby tam jsou nasobne prisnejsi, hromady kontrol ... a presto k zavadam dochazi. Letadel jsou ovsem desitky tisic, kdezto aut miliardy. U letedal se celkem bezne stava, ze pri objeveni nejake zavady jsou z provozu odstaveny stovky stroju. Vyrobce taktez velmi dobre vi, kde ktere jeho letadlo prave je, kdo jej vlastni atd. A pochopitelne si moc dobre uvedomuje, ze pripadna nehoda ho bude stat slusny obulus (a proto take letadla stoji to co stoji).
Uz to vidim jak zive, nejakte to preteceni zasobniku ... a 500 000 aut prestane brzdit.
Každý dobrý řidič má ždibek inteligence, musí umět přemyšlet za ostatní účastníky silničního provozu. Musí umět alespoň trochu předvídat apod. (Guru Huml by nám mohl poreferovat)
Tady řidič není žádný. Nebo mi chcete naznačit že v atomové elektrárně bude také stačit nějaký google operátor.
Normální možná někde v partě amatérů. Publikovat články s chybami (faktickými i gramatickými) s tím, že čtenáři to pak v diskuzích doopraví (popřípadě korektorka, až - jestli vůbec - se k tomu někdy dostane), to je skutečně síla. A výmluva, že sice je to blbě, ale hlavně rychle, je zoufalá. Začínám chápat, že fakt, že jsem Měšec přestal číst úplně, Root prakticky taky a s Lupou to začíná být podobné, není náhoda.