Mícháte dohromady dvě věci. Ty technické prohlídky letadel se dělají proto, že pokud se na letadle něco fyzicky porouchá, nemůžete ho nechat stát tam kde je a zavolat jiné letadlo na odtah. Se způsobem řízení to nemá nic společného.
Dovolim si pak odhadnout, ze za 1/2 tech nehod muze prave to, ze stroj zastavil tam, kde kazdy lidsky ucastnik projede a kazdy jiny s tim pocita. Proto to bourani ze zadu.
Lepší, než to odhadovat, je přečíst si to v článku – „hlavně při zastavení na semaforech“. Což se (alespoň v ČR) děje i když i přední auto řídí člověk. A to, že s něčím takovým počítá, je vždy hloupost toho zadního řidiče.
"Ono dneska není problém něco takového vyrobit a spolehlivě. Jenom je to drahé."
Tohle je extrémní naivita. Jako programátor to vidím denně. Počítač dělá co mu člověk řekne a ne to co chceme. Proto žádný počítačový systém nefunguje naprosto spolehlivě, zvlášť v reálném světě, kde nic nefunguje podle předpokladů (nikdo nedokáže najít ani zlomek fatálních problémů kterýma se bude automatický systém muset poprat bez pomoci lidí), a proto lidi přežili tak dlouho, že tyhle chyby dokážou najít, vylepšit a i proti systému opravit. Počítač zatím není (a ještě dlouho nebude, jestli vůbec bude) schopen jakkoliv opravit chyby lidí.
takže závěr je ten že nevýhody systému vyplývají i z kombinace systémů. Analog s digitálním, Systém s kompletním výpočtem trasy se systémem, který počítá\nepočítá s náhodou.
Zatím se ukazuje, že selhával více lidský faktor a pak ještě automatické dopravní prostředky počítají s i „řízením a inteligenci“ hmyzího roje. Tedy jednotlivé vozidla budou vědět a upravovat svou trasu podle jiných vozidel.
Takže ono „nečekané“ odbočení nebo „nečekané“ zahamtnutí na semaforech nenastane.
Když se to pokazí tak auto nepojede.... ....ona ta vize\koncepce do budoucna počítá ještě se jednou důležitou věcí. Vozidlo bude služba , bude pronajímáno.
To že dnes lidé jezdí s auty které mají nějakoou závadu vyplývá i z toho že závada není pro bezpečnost a plynulost provozu významná a pak z toho že je "donucen" okolnostmi tu věc použít nemá náhradní vozidlo.
V té koncepci se počítá stím že vám přijede vždy opravené vozidlo , v případě závady dorazí operativně náhradní.
Máte pravdu koncept samořiditelných aut je naprosto nesmyslný, protože Vám může ve 130 na dálnici vytéct brzdová kapalina v okamžiku, kdy Vám předtím selhala kontrolka a to všechno těsně přesně před prudkou zatáčkou.
Škoda jen, že se nedá nouzově zastavit pomocí záložního systému...
Zkrátka lidská intuice je nenahraditelná, kam se na ní hrabou nějaké možnosti komunikovat s okolními vozy - předvídat nehodu ještě než se vůbec stala, vědět, že bude auto před vámi brzdit, dřív, než začne spomalovat a takové zbytečnosti.
Když k tomu připočteme abscenci ospalosti, nasranosti, neomalenosti a podobných lidstkých kvalit.. je zřejmé, že lidmi řízené vozy jsou prostě neskonale bezpečnější.
Zas tu kecáte nesmysly. Copak tu někdo tvrdí, že ta auta nebudou mít řidiče? Řidič tam samozřejmě bude, ale nebude se muset věnovat řízení. A robotické řízení bude na autě a jeho elektroinstalaci pravděpodobně dost nezávislé... Ono dneska není problém něco takového vyrobit a spolehlivě. Jenom je to drahé.
Ne, ono nastane jenom to, ze 50+% tech aut nebude neco fungovat. Jednomu cidlo vzdalenosti vpredu, druhemu vzadu, tretimu zboku, dalsimu nebude fungovat GPS, jeste dalsimu cidla ucinosti brzdeni, jinemu cidlo otevreni klapky, hromade z nich nepujde internet ... coz jsou dnes zcela bezne zavady vsech novejsich aut, ale ridici s tim presto zcela bez potizi jezdi. Jenze pocitac bez tech cidel jezdit neumi. Takze budeme montovat cidlo na zjisteni zavady cidla ... a co kdyz se pokazi? No na to potrebujeme cidlo na zjisteni zavady cidla zjistujiciho zavadu cidla.
Jiste, auto za jizdy opravovat pochopitelne lze. Takze az vam vytece brzdova kapalina, coz pocitac nezjisti, protoze prislusne cidlo uz mesic nefunguje, takze netusi, ze se melo odstavit, zvednete v poklidu telefon a zavolate do servisu, odkud vyslou cernou dodavku se zavesy, aby posbirala co zbylo.
Jak ze to je s temi statistikami?
Tato auta zcela jiste nejsou provozovana jako bezna auta, tudiz uvedena cisla jsou tak maximalne placnuti. Kazdy kdo je majitelem/provozovatelem cehokoli mladsiho 10ti let jiste rad poreferuje jak je to se spolehlivosti predevsim prave te elektronicke casti vozidla.
Pak se bezte podivat, jak se udrzuji letadla ... a i ta padaji. Jenze pravidla udrzby tam jsou nasobne prisnejsi, hromady kontrol ... a presto k zavadam dochazi. Letadel jsou ovsem desitky tisic, kdezto aut miliardy. U letedal se celkem bezne stava, ze pri objeveni nejake zavady jsou z provozu odstaveny stovky stroju. Vyrobce taktez velmi dobre vi, kde ktere jeho letadlo prave je, kdo jej vlastni atd. A pochopitelne si moc dobre uvedomuje, ze pripadna nehoda ho bude stat slusny obulus (a proto take letadla stoji to co stoji).
Uz to vidim jak zive, nejakte to preteceni zasobniku ... a 500 000 aut prestane brzdit.
Na tom pomerne nezalezi, osobne spis predpokladam, ze rucni rizeni zustane vzdy (i u tech letadel zustava, a to presto, ze dobre 80% nehod zavini prave piloti, nikoli porucha techniky).
Jenze jak jsem zminil, letadlo prochazi kontrolou po kazdem letu, piloti reportuji kazdou byt sebemensi zavadu a prochazi pravidelne a povinne mnoha dalsimi kontrolami.
Zkuste majiteli auta rict, ze bude muset po kazde jizde auto prekontrolovat, a rekneme kazdy mesic navstivit servis, kde mu (po celodenni prohlidce) okamzite vymeni (a nechaji zaplatit) i drobne poskozeny komponent. A k tomu bude muset rekneme 1x rocne nechat cele auto rozebrat, aby se prekontrolovala i kabelaz a vsemozna cidla ulozena v dutinach. Zaroven si nedovedu predstavit ani servis, ktery by neco takoveho zvladal, kdyz soudobi mechanici nedokazi odhalit ani primitivni a na prvni pohled zjistitelne zavady.
Presne v takovem rezimu jsou provozovany testovaci vozy google (a dalsich). Kazdodenni analyza, reseni odchylek ... a navic jejich ridici jsou peclive proskoleni a pripraveni na to, ze se neco pokazi a pocitaji s tim. Tedy rezim naprosto mimo realitu bezneho provozu.
Dovolim si pak odhadnout, ze za 1/2 tech nehod muze prave to, ze stroj zastavil tam, kde kazdy lidsky ucastnik projede a kazdy jiny s tim pocita. Proto to bourani ze zadu.
Samozrejme, s tim malym rozdilem, ze clovek svym cidlem pozna ze auto nebrzdi a pouzije rucni brzdu, alternativne si alespon vybere vhodne misto, "kam to oprit". Pricemz alespon trochu uvedomely ridic prijde i na to, ze mu kapalina unika, coz se da pomerne snadno poznat z chovani pedalu. Takze jeste zcela bezpecne zastavi.
Neni nad zarne zitrky, misto problemu vadnych cidel typu "moc/malo to chladi", "moc/malo to topi" budeme resit "jede to stale na plny plyn a nebrzdi to". Upgrade.
Mimochodem, tu prvni cast znam z vlastni (!zarucni, tedy zadne 15 let neudrzovane auto) zkusenosti, tu druhou mam stale jeste jako na elektronice a pocitacich nezavisly system.
Proč by auto nemělo poznat, že nebrzdí? Proč by nemohlo vybrat vhodné místo, kam to "opřít"? Proč by dokonce auto svými čidly nemělo poznat, že kapalina uniká, dříve, než člověk to člověk pozná z chování pedálu? Proč by auto, na rozdíl od člověka, v takové situaci nemělo být překvapené a zmatkovat, ale prostě použije ruční brzdu, když ani ta nepomůže, využije podřazení a brzdění motorem?
Nikdo to nepíše o zářných zítřcích. Ale vaše argumenty, že robotické auto v žádném případě nemůže brzdit ruční brzdou, jsou poněkud mimo.