Second Life je ubohá záležitost co se grafiky a zpracování týče. Mizernými animacemi počínaje, nedostatkem realičnosti všeho ostatního konče. Chronicky přetížené servery, desítky sekund lagu a těžkopádné ovládání z toho dělají nepoužitelné monstrum.
Linden Labs vykazuje počty obyvatel v podobě čísla těch co se zaregistrovali a jednou SL vyzkoušeli - ale už je nikdo měsíce neviděl a hned tak neuvidí.
Jediné co se Linden musí nechat je, že dokáží skvěle oblbnout pomocí PR. Tenhle článek je toho důkazem.
Tvá analýza má menší trhlinu: těžko to může být obranná reakce, když ten původní zcestný příspěvek nebyl reakcí na mne, a tudíž se nemusím bránit...
Každopádně mě některé reakce opravdu zaráží. Když na odlehčený příspěvek o scéně z Červeného trpaslíka zareaguje nějaký ...člověk... osobním útokem do "zoufalců", pak mě to přímo nutí k nějaké odpovědi. Ale protože i ten člověk je vpodstatě "mým čtenářem" nechci psát nic ostřejšího. Ale špetku toho sarkasmu mi milý Flasi dopřej. Díky moc :)
Pan Peňaška s naší společností v roce 2007 několik týdnů spolupracoval. Spolupráce byla z naší strany ukončena a od té doby je naše jméno vláčeno desítkami internetových diskuzí a jsme obviňováni ze lží a podvodů. Všechna tato obvinění jsou křivá a jsou motivována pouze osobním zviditelněním se pana Peňašky na úkor úspěšných aktivit naší společnosti. Hledáme veškeré právní cesty, jak se tomuto internetovému pronásledování bránit. Aktuální stav tohoto "sporu" zveřejňujeme na adrese http://secondlife.cz/jaroslav-penaska.
Omlouváme se všem čtenářům za obtěžování. Martin Dvořák, za tým společností BENETA.cz, s.r.o. a beVirtual, s.r.o.
25 tis. lidí online je v jiném náhledu na statistiku 1,099,774 lidí přihlášených za poslední měsíc. Chápu, že se jich značná část už nevrátí, na druhou stranu jich za poslední půl rok přibylo téměř 5 milionů a tempo přírůstku se stále zvetšuje. Možná to jen nespíná vám nebo se nejedná o miliony uživatelů ;)
Second life neni konkurence Half Lifu, Doomu, Quaku a Stalkeru. Jak autor spravne uvedl, neni to hra. Kdyz je to tak ubohe, proc asi neustale roste pocet (online - abys nerek, ze zkreslujou statistiky) uzivatelu a mnozstvi penez, ktere jim protecou? Ja nejse zadny fanda Second Life, ale pripoustim, ze ve svem oboru je to naprosta jednicka. Btw: Nemyslim si, ze tento clanek je PR.
Jenže Second Life není o grafice a není pro hráče pasivně konzumující scénář hry. Second Life je 3D sociální síť, kterou je možné pekelně dobře využít, pokud má člověk chuť aktivně přemýšlet a chápat veškeré souvislosti ;)
No sice není primárně o grafice, ale ta grafika je opravdu mizerná. Myslím, že dneska se dá vytbořit mnohem kvalitnější prostředí, aniž by na to třeba grafická karta s příkonem 150 W. :)
No já nevím, mě se ta grafika opravdu tak příšerná nezdá. Někde tady v diskusi poletují nějaké odkazy, které jsem sem hodil. Další pěkné ukázky jsou kupříkladu zde: http://secondlife.com/showcase/screenshots.php
A tyto příklady bych slovem "mizerná grafika" asi neoznačil :)
Heh, pánové pánové, tak jak to tady čtu, tak mám pocit, že jste nepochopili podstatu Second Life :-). Srovnávat SL s WoWkem je totál zcestná věc. SL je unikátní v tom, že si ho lidé vytvářejí sami. Proto je někde hnusná "grafika a debilní animace :-)", páč je dělal nějakej diletant .-). Jasně že je spousta on-line her, ale jen málo, kde si vy sami můžete prostředí dotvářet svými věcmi.
Že se vám to seká? Nefunguje? Jej, stačí si přece projít základní instrukce na sl.com a nastavit vše podle návodů..a bla bla bla...Je fakt, že SL má nějaký mušky, ale zcela jistě se to časem všechno vychytá. Změnil se ředitel Linden Labs, politika, všechno, takže se máme na co těšit.
Mě SL ba, frčim si tam svůj dizajnek a že má můj avík konečky prstů trochu hranatý mě fakt netankuje :-)
No nevím. Pokud hrajete WoW, tak by nemělo na SL cenu přecházet, ani kdyby tam byla jakákoliv grafika. SL není MMORPG...
No ale na druhou stranu, co se týče samotné grafiky, zas takové rozdíly v tom přeci jen nevidím. I grafiku SL tvoří její uživatelé, takže některé části jsou třeba 'hnusné', a jiné zase krásné. A k těm rozdílům:
Warcraft má vydařenou grafiku, technicky dobře řešenou a nenáročnou na výpočetní výkon. Nějakých sedm osm let dozadu by patřila ke špičce. Ale že by byla zrovna krásná, no...
Hmm, také to nevypadá špatně (škoda že TyTrubka nenabízí vyšší rozlišení) :)
Jak jsem psal, já nejvíce času strávil u Lineage II, graficky se mi to moc líbilo, a když se navíc sešla dobrá partička... ;-)
To každopádně! :) Akorát toho času... to pak uteče pár hodin jako nic. No ale to si člověk nevybere, plno času se dá strávit i u klasický single player hry. Nebo u televize. Nebo u surfování na netu. Nebo u Second Life ;-) Škoda že den nemá víc hodin :)
Lineage II mě taky moc bavilo - spolu s Flyffem se řadí ke hrám, na které mám příjemné vzpomínky, i když mi už z disku dávno zmizely... bohužel pak na onlinovky nebyl čas a když jsem se chtěl asi za rok vrátit, server už byl fuč. To už je stinná stránka soukromých serverů. :-)
Provozujeme portál http://www.secondlife.cz a dali jsme si za cíl šířit povědomí o Second Life po České republice a tak tenhle článek chválíme ;) Škoda jen, že je v něm věnováno tak málo prostoru komerčnímu využití Second Life, to by na Lupě jistě zaujalo.
Ekonomický model jsem zmínil, a ke komerčnímu využití dal jen pár příkladů, aby z toho zase nebyla marketingová masáž :) SL sice není cesta k zaručenému bohatství, ale je dobré vědět, že pár lidem se to povedlo ;-)
Ale stránky to jsou pěkné. Docela by mě zajímalo, kolik lidí z ČR se v SL pohybuje...
To je pravda, že na "masáže" lidé reagují velmi negativně a jak čtu některé názory, tak by stejně asi nevěřili ;) V ČR je vše teprve velmi v začátcích a lidé jsou nedůvěřiví. Já mohu za nás říci, že aktuálně vyděláváme v Second Life několik desitek tisíc korun měsíčně a to jenom díky jednomu jedinému výrobku, který v Second Life prodáváme. Pokud máte nějaký zajímavý podnikatelský záměr v reálném světě, pravděpodobně dojdete k poznání, že ho před vámi realizovalo již několik desítek jiných a tak na něm nevyděláte. Na Second Life je lákavé to, že pokud není váš záměr vyloženě tuctový (vyrábět oblečení, spekulovat s pozemky apod.), tak máte velkou šanci, že jste s nápadem v SL první a že se uchytí. My jsme např. pro Second Life naprogramovali nástroj, který umožňuje avatarům (postavám v SL) mluvit - viz. http://secondlife.cz/hlasy-v-second-life-od-ceske-softwarove-spolecnosti.
Přesný počet Čechů v Second Life je těžké přesně určit, protože provozovatel Linden Lab takové informace neposkytuje. My odhadujeme, že se v tuto chvíli jedná o cca 1-2tis. lidí z ČR, kteří Second Life alespoň zkusili. Pravidelně se jich vrací tak čtvrtina. Naše odhady vychází z velmi dobré znalosti české komunity v Second Life, se kterou komunikujeme prostřednictvím porálu http://www.secondlife.cz/ i v rámci skupiny, kterou přímo v Second Life provozujeme. Nedávno jsme organizovali první oficiální sraz, nabízíme Čechům práci v Second Life apod. Aktuálně jednáme s několika českými firmami o vstupu do Second Life, takže až budu mít povolení zveřejnit bližší informace o tom, kolik českých firem využívá Second Life, dám vědět ;)
Z toho vyplývá cca 0,11% podíl Čechů. Jinak 31% USA, 13% Francie, 11% Německo, ...
Naprosto se přikláním k názoru, že srovnávat SL ke hře je naprosto zbytečné mrhání časem - hra to prostě není, i když si uvnitř pár her zahrát můžete.
V tuto chvíli je to především vizuální chat. A i když jsem chat nikdy aktivně nepoužíval, jsem přesvědčen, že po vyzkoušení SL by každý chatař ihned přesedlal. Jako u každého sociálního systému, roste jeho kvalita s počtem uživatelů. Ale už v současné době (pokud nechcete slyšet češtinu) najdete všude dostatek lidí. Navíc vzhledem k možnosti mnoho věcí si kupovat, neodpovídá ani věkový průměr uživatelů stavu chatů.
Komerční využití SL je do budoucna jasná věc, pokud ekosystém nenarazí na problém typu zahlcení pornem, spamem, ... Jeden příklad za všechny: Právě před dvěma dny se v SL konal HR nábor lidí pro Microsoft, T-Mobile, Verizon, apod. Celý pohovor se odehrával v SL a ještě jste si mohli skočit s padákem.
A k secondlife.cz - nemyslím si, že pro české firmy je v tuto chvíli zajímavé v SL vyvíjet nějakou propagační aktivitu, ale šikovné české mozečky by určitě mohli vymyslet systém, který vytáhne peníze z uživatelů po celém světě (třeba nějaké pěkné letado?). Berte si, že na rozdíl od reálného českého života tam mají dokonce platební nástroj pro placení jedním kliknutím :)
Souhlasím s tím, že SL nemá zatím smysl pro firmy, které působí pouze v ČR, ale neznamená to, že se nehodí pro české firmy ;) Oslovují nás české firmy, které působí na mezinárodních trzích a které si chtějí trochu ohřát "polívčičku" na té mediální vlně, kterou aktuálně SL prochází. Vždyť, mezi námi, stačí vytvořit něco, co SL zase o kousek posune a zmínky v médiích jsou téměř zaručeny. Těžko se podobná věc např. dělá s billboardem nebo TV reklamou ;)
.. a ještě jedna jedna věc, kterou jsem zapoměl uvést. Podařilo se nám kromě jiného do Second Life dostat češtinu, jako jeden z prvních jazyků. Zdarma je možné ji stáhnout na adrese http://secondlife.cz/cestina-pro-second-life.
Inu, za prvé to není hra, za druhé to není recenze, a za třetí, drtivá většina "uživatelů" Second Life nejsou teenageři (průměrný věk je cca 33, další statistiky viz odkaz o kus diskuse výše)...
nejenže jde o hru, ale podle průměrného věku půjde zřejmě o jedince s docela závažnými sociálními problémy a podle všeho i s lehkými sexuálními deviacemi
Coze? to nazyvate statistikou? Kde jste ji vzal? Kdo ji delal? Data overil, kdo?
http://s3.amazonaws.com je officialni zdroj? Cely to beru jako vtip. A mimochodem ten vekovy ukazatel je zcestny.. Jen si porovnejte te vekovy rozdily!
A hra to je. Jestli verite marketingovym blabolum tak prosim.
Ano, nazývám to statistikou. A abych odpověděl na vaše otázky:
Kde jste ji vzal? - Na internetu
Kdo ji dělal? - tvůrci projektu Second Life
Data ověřil? - Nikdo, zatím nezbývá než tvůrcům věřit. (máte-li jiné údaje, rád se poučím) http://... je oficiální zdroj? - Ano.
Jednomu z nás asi neustále něco uniká. Ať je ta webová adresa jakákoliv, tak na tu statistiku odkazují oficiální tvůrci Second Life. A ať si jí vystaví třeba na webzdarma :)
To že není zcela dokonalá je pravda, to ostatně přiznávají i sami tvůrci. Ale jsou to zatím patrně nejpřesnější údaje, které máme k dispozici.
No ale s tím já bohužel nic neudělám. Pokud nemáte k tomu serveru důvěru, i když na to odkazují oficiální představitelé Linden Labu, tak jim třeba napište, ať to uploadují jinam. Třeba na secondlife.com, a pak tomu možná uvěříte. Nebo neuvěříte. Ale to já už nijak neovlivním :)
cituji: Ovšem pro lidi, kteří dokáží potenciál SL využít, se projekt rázem stává nesmírně zajímavým místem, kde se mohou „kreativně vyřádit“ a dělat, co je napadne.
Není to hra (potřetí a naposledy)
Musel jsem to zdůraznit v každé reakci, protože vy jste také neodolal nějakému vnitřnímu pnutí, a zopakoval mi to třikrát.
Nicméně opravdu už nevím, jak vám to mám vysvětlit. Zkrátka to není hra. Je to zcela něco jiného, než ostatní hry. Jak jsem už psal, nejsou zde levely, zkušenosti, questy, herní příběh... není tu nic, co tvoří počítačovou hru...
Prosím? Místo, kde se můžete kreativně vyřádit je pro vás automaticky hra? Hraní a hra je rozdíl. Když si budu pro radost dělat fotomontáže v Photoshopu, tak je Photoshop hra? Když někdo v CADu kreativně tvoří návrh budovy, tak je zmíněný software rázem hra? No ale proti gustu...
Máte pravdu. Samotní tvůrci i drtivá většina uživatelů jsou maniaci, a pouze vy jste odhalil tuto globální konspiraci a zjistil, že to je hra... Gratuluji :)
Abstraktní malba nemá s životem nic společného, takže malíři si hrají hry?
Vám pořád uniká rozdíl mezi "počítačovou hrou" a "hraním si". Hraní je činnost, kterou lidé (a vlastně i další živočichové) praktikují již od nepaměti. Když si spolu hrají dvě štěňata, těžko je budeme podezřívat, že hrají pc hru srovnatelnou s World of Warcraft.
Opět se vracím k původnímu příkladu: Adobe Photoshop je tedy hra, protože občas si v tom programu jen tak hraju, zkouším si efekty a nemá to s životem nic společného... Jen si nejsem jistý, jestli je ten Photoshop spíše střílečka nebo strategie...
Diskusní fóra nebo chaty jsou hra? Protože jaký skutečný problém řeší? Není všechno zlato, co se třpytí; není všechno hra, když tam běhají 3D postavičky. Takto přeci generalizovat nelze...
A co to tedy je? Je to sociální síť. Berte to jako něco mezi zmíněnými chaty, kreativním softwarem (třeba AutoCAD) a portály sdílení (Flicker, YouTube). Tyto věci také nejsou hrou, a přestou slouží k vyplnění času. Nebo sledováním veselého videa na YouTube řešíte nějaký problém?
V Second Life si můžete jen psát, jako ve 3D chatu. Můžete tam tvořit modely, jako v nějakém modelačním softwaru. Můžete programovat a psát skripty. A s nápadem a štěstím můžete i vydělávat.
AutoCAD slouží k vyplnění volného času? To snad jedině pro nějakého rozmařilého multimilionáře, nebo uhrovitého nelegálkopírovače, ale pro všechny ostatní uživatele je to pracovní nástroj sloužící k řešení pracovních problémů a v konečném důsledku k obživě. ;-)
Naproti tomu SL souží pouze k zabíjení volného času.... nebo snad řeší i nějaké skutečné problémy? ;-)
Ach jo, tak znovu a polopaticky. AutoCAD jsem použil, protože je to známá aplikace. Místo toho si dosaďte třeba ten Photoshop. A nebo by stačilo i Malování. Když si v něm čmárám pro zábavu, tak tím zabíjím čas, ale zároveň opravdu neřeším skutečné problémy ani svoji obživu. Když sdílím fotky na Flickru nebo sleduji Stream.cz, tak také zabíjím čas a neřeším skutečné problémy (a přesto si troufám tvrdit, že nehraju hru). Proč máte utkvělou představu, že jakákoliv akce bez striktně daného zásadního cíle je automaticky hra?
Protoze je to hra a vy to nedokazete prijmout. Motate plno veci dohromady.
A podle diskuze jak vsichni to porovnavaji s jinou hrou tak mi to jako socialni sit neprijde. Moc se motate totiz ve vyumelkovanych pojmech, ktery vznikly v nedavne dobe a sem tam je tak nekdo pojmenoval. Nechapu jak tvrdosine se snazite teto hre prirknout status socialni sit.
nebo , ze je to druhy zivot apod. Protoze ten se ubira jinym smerem nez by jste si vy sam jiste pral.
Opakuji, jeslti mate rad jejich PR a markteting o tom, ze to neni hra, ale neco uzasnyho novyho tak prosim. Neberu vam to.
A nebo úplně naopak: i samotní tvůrci tvrdí, že to hra není, ale zrovna vy to nedokážete přijmout a tak tvrdošíjně trváte na označení hra.
Inu, opravdu se mi nechce moc věřit, že jistý neregistrovaný aaa všechno ví mnohem lépe než samotní tvůrci, online komunita, recenze, Wiki a další zdroje... no ale možné to je, svět je zvláštní místo.
Takže souhlasím, a také vám váš názor neberu. A teď mne omluvte, půjdu si odehrát pár levelů v PowerPointu...
Rozhodne se klidnete prosim. Nemam registrovany ucet a tak nemuzu svuj prispevek zpetne editovat. Jestli se vam to nelibi tak je to vase vec. Mne je to ciste jedno
Ano, trochu klidu by to u vás chtělo. Mít čtyři reakce na jeden text není zrovna normální. Třeba si napište nějaký koncept co chcete sdělit, a nebo některé své zásadní teze (typu "je to hra jak vyšitá" - "proč?" - "proto, a tečka.") raději ani nepiště.
Mimochodem zpětnou editaci nemá nikdo, ani registrovaní uživatelé. Přesto nemají s formulacemi svých názorů problémy. Jedno mi to je víceméně také, pouze mějte na paměti, že to je diskuse, nikoliv chat; takže je lepší to shrnout do jednoho textu, spíše než bombardovat ostatní několika výkřiky.
Pokud se nemýlím, tak jste ve svých cca 30 reakcích zatím ani jednou neodpověděl a nevysvětlil, proč je podle vás SL hra. Pouze to neustále opakujete jako mantru. Možná jsem náročný, ale argunemt "Je to hra jako vysita" mi zrovna nestačí. Hezký den.
Second Life jsem si vyzkousel, ale vzdal jsem to. Grafika je neuveritelne hnusna, vsechny postavy jsou nejake hranate. Proc proste nekdo neudela poradny svet typu Diablo 1, Commandos apod? Proc se vsude cpe ta hnusna grafika?
Jako napad se mi to ale zda docela dobre.
No jo, ale tak to je bohužel skoro všude. I již zmiňovaný World of Warcraft je pořádně hranatý (a často i více než SL, proto je také Wow méně náročný na HW)...
Pomiňme grafiku, ale mě se neuvěřitelně kouše, na 2Mbit lince bych čekal normální odezvu. :(
Ztráta paketů je celkem obrovská a občas to spadne celé.
Je to celý nějaký ušitý horkou jehlou.
Když mi PC zvládne v pohodě DoomIII a HalfLife2 a i demo Lost Planet, tak nechápu proč se tohle takhle kouše.
Má to divný kešování nebo co, neustále to dotahuje už jednou stažené části. Postava mi skáče a nedá se prakticky ovládat, do tohohle teda nedám ani cent.
A ten nadšenec co to tady propaguje, mi přijde mírně euforický, než reálně uvažující. :)
Celé to na mě působí jako Beta verze, jak tohle může fungovat, opravdu nechápu... ;)
Ale to, že Vy opravdu nechápete, jak tohle může fungovat neznamená, že to nefunguje ;) Zdá se mi, že výše uvedené statistiky mluví o tom, že to funguje velmi dobře a tak problém bude asi někde jinde ;)
Já si myslím, že největší problém zdejší kritiků spočívá v tom, že to jsou pouze pasivní hráči počítačových her, pro které prostě Second Life není vytvořen. Již mnohokrát zde bylo uvedeno, že Second Life není hra, ale sociální prostředí.
Dovolte malou paralelu. Lidé si tady přečtou článek o vínu a do diskuze stále píší, že to víno nechutná jako pivo a že je v jiné láhvi. Pětkrát se jim řekne, že to není pivo, ale víno a oni pětkrát dotčeně reagují, že takovýhle pivo je hnusný ;)
A na závěr ještě citát z jednoho filmu: "Dal bych si vanilkou zmrzlinu. Vanilková není. Hmm, hmm ... tak mi dejte jeden kopeček čokoládové a jeden vanilkové". No nezabili byste je? ;))
Vy ve své zaslepenosti a sledování pochybných statistik a propagaci svého "portálu" na kterém skoro nic není (čeština za registraci, no fuj), jste nepochopil, že nekritizují systém jako takový, ale technické zpracování.
Tu věc jsem si ověřil a píšu své dojmy, on-line hry nehraju, typu Warcraft. Jen jsme párkrát hrál UT arénu Quake Arénu nebo DoomIII. Ale o tom to není. Jsem spíš na simulátory a tohle se tváří jako simulátor, žít bych v tom ale nechtěl
To je zkrátka děsné. :(
Pokud mi klient vzdáleného serveru dělá to co mi dělá:
- neustále načítá obrovské množství dat, i když postava stojí a hledí jedním směrem
- načítá i tam kde se nepohybuje jiná postava a moje tam už byla
- při použití teleportu mě to hodí někam do Protected area a pak to se mnou hází nahoru a dolů, podle toho kam mě zrovna ten teleport mrsknul, třeba doprostřed budovy apod. nedomyšlená ptákovina!
- při chůzi po povrchu se mi postavička vrací o velký kus zpět, protože asi ztráta paketů, to samé při lítání, občas skončí skokem pod vodou nebo i pod zemí!!
- přehrávání videa, chce to po mě nainstalovat hnus zvaný QuickTime, ne to do mého PC nesmí a jiný formát to asi nepodporuje...
Tohle mě opravdu nemůže bavit. ;)
Nepamatujete si na aféry s podvody v účetnictví, firma papírově vykazovala obrovské zisky a obraty, ale během roku byla v konkurzu...
Ne, já těm číslům nevěřím. :)
Ty statistiky, pokud se v on-line objevují i takhle několikanásobně vytuhlé připojení, tak pak se není čemu divit.
Reálně na mapě rozhodně nebylo 40000 zelených teček, což ukazovalo počet on-line.
V zásadě je myšlenka dobrá, ale realizace je odporná.
Není to přímo děsné, ale chyby to nepochybně má. Kupříkladu ta věc s teleportem byla jednou ze stížností v nedávném otevřeném dopisu tvůrcům...
Ale protože jste alespoň pár her po multiplayeru vyzkoušel, jistě jste se setkal s tím, že to sem tam sekalo (třeba vysoký ping). A to se jednalo o hru, která byla nainstalovaná na Vašem počítači, a po síti jste dostával informace jen o poloze třeba tři protihráčů na malé mapě.
A teď si vemte, že SL načítá pohyb třeba desítek hráč na obrovské herní mapě (respektive v rámci celé konkrétní oblasti, částečně i za hranicí aktuální viditelnosti). Plus musí načítav veštekou grafiku, modely, textury, hudbu, zvuky a případná videa. Nic toho není nainstalované na DVD Second Life, vše se stahuje průběžně. A aby toho nebylo málo, každý kus světa SL je na jiném serveru. Jeden je rychlejší, jiný pomalejší... takže když se to tak vezme, není vůbec divné, že to laguje a není to plynulé jako mulťák na malé herní mapě.
Jinak tato data si kešuje do paměti a na disk, a to není nekonečné. Takže když popojdete jinam, tak tu starou oblast většinou smaže (v options si myslím můžete nastavit, kolik toho chcete ukládat). Takže proto, když se vrátíte do oblasti kde jste už byl, se to načítá znovu.
V tom případě to, ale není určené pro naše sítě v česku. Kde se vyjímečně setkáme s rychlostí linky 4Mbit/s a více.
Tahle aplikace by byla výhodná na lokále, ale ne na internetu.
Navíc specialita našich končin FUP je v této kombinaci smrtící.
To kešování podle mě nefunguje vůbec, na disku mi nikde nic nepřibylo, alespoň textury, obrázky by to mohlo ukládat. :/
Při on-line simulaci, bych si to představoval jako Google Earth, tam jsou také on-line informace - Traffic z USA měst. a jiné.
Takže to jde. A kešování je na mnohem vyšší úrovni, upgrade map probíhá kontinuálně, to jde. V tempu na disku mi narůstá datový soubor do celkem obrovských rozměrů. Disková kapacita není problém, problém je kapacita linek.
No to máte naprostou pravdu, je to bohužel značně "nenažraná" hra na HW i na kapacitu připojení...
Ale to s tím kešováním je divné... myslím že by se to mělo ukládat někam do složky "Data aplikací" nebo tak (C:\Documents and Settings\XXX\Data aplikací\Second Life řekl bych. Ale teď jsem u jiného počítače, takže si nejsem jistý)
Hmmm, vy celou dobu zdůrazňujete, že se nejedná o žádnou hru, ale o cosi ouplně jiného, tajemně závažného a najednou z vás samotného vypadne, že je to "....značně nenažraná hra ...".
Fakt zajímavé! ;-)
Vida, už jsem zblblý z toho, jak to tady asi 20x vysvětluji :) Moje chyba, půjdu se za trest sešvihat kroucenou dvojlinkou ;-)
Tak tedy "značně nenažraná aplikace"... :) Ale nic tajemného to není. Špetka chatování, špetka programování, špetka hraní (třeba minihry, gambling, Tringo) práce s multimédií... zkrátka takový virtuální svět.
"Je to hra" - říká kdo? Vy? Vy jste kapacita ve svém oboru, aby byl váš názor směrodatný? Tak to pardón...
Tak si zahrajeme hru na zdroje. "Není to hra" říkají tvůrci (Linden Labs) a třeba Wikipedie (kterou netvoří jen jeden člověk). Ukažte mi prosím nějaké zdroje, které argumentují ve prospěch hry. Děkuji.
Viz Google? Na prvních pozicích dotazu "Second Life" jsou stránky SL, LindenLabu a Wiki, a tam všude je psáno, že to není hra.
Víte, velryba kupříkladu není ryba. Já si můžu myslet opak (plave to ve vodě a má to ploutve; a dokonce to má "ryba" v názvu!), ale jednoduše tomu tak není. Třeba to je jen PR nějaké skupiny rybářů, ale kdo ví? Ale "ryba" jí říkat můžu, pouze mě tu a tam někdo opraví. A analogicky, klidně říkejte SL "hra", ale patrně vás tu a tam někdo opraví...
Proč myslíš? Podle tebe není Wiki spolehlivý zdroj?
Mimochodem, proč ty tvrdíš, že to je hra? Zkoušel jsi nějaké MMORPG? Zkoušel jsi SL? Myslím že po dvou dnech tady nezazněl žádný argument pro hru, jen nekonečné opakování "je to hra a tečka".
Všechny bohužel ne :-(
Každopádně ty by sis měl zahrát aspoň jednu nebo dvě, abys pochopil, co dělá hru hrou...
Mimochodem, na uncyclopedii o SL také nemluví ani o hře. Bohužel :)
"Second Life is a shiny new internet thing where you get to, you know, do stuff. A thriving online community of people who seek a more fanciful alternative to their First Life, which is usually No Life, bustle about doing, you know, stuff. Second Life is a private dominatrix subscription-fed virtual super-blog..." Takže autoři mají sice smysl pro humor, ale stále mají alespoň soudnoust :)
Samozřejmě nebudu. Proto ani nevěřím vám, když mi tvrdíte, že SL he hra, když není. Zatím jste to asi 17x zopakoval, ale nijak nepodložil. Pouze jsme se od vás dozvěděli, že ostatní jsou zaslepení, tvůrci se snaží ovládnou svět svým PR a já jsem jako církev. Samé nosné myšlenky, leč argument žádný...
Ale zajisté. Já vám už několikrát zopakoval, že tomu klidně hra říkat můžete, protože to je podobné. Stejně jako můžete říkat delfínovi ryba. Je to zhruba podobné zjednodušení.
Jak jsem zmínil, "hráče" užívám ze stejného důvodu zjednodušení. Ale protože toto není pokec v hospodě, ale server o internetu, tak je dobré si to ujasnit (stejně jako na nějakém webzu biologů by si ujasnili delfína). A Second Life, i když hru může připomínat, není hra.
Je to 3D virtuální svět (stejně jako v minulém článku zmiňované Actiwe Worlds). V rámci tohoto světa můžete chatovat (je chat hra?), můžete tvořit objekty (je 3D software hra?), můžete skriptovat (je programování hra?) atd. A v rámci tohoto světa si můžete i hrát. Je to zkrátka jedna z aktivit v tomto světě.
Stejně jako můžete udělat hru ve Flashi; ale Flash přeci není hra, je to aplikace. Second Life tedy berte také jako aplikaci - a v této aplikaci můžete udělat třeba Tringo, což je hra. Ale samotný Second Life, samotné 3D kreativní sociální prostředí, samo o sobě hrou není.
Hraju WoW 2 roky. SL není hra, protože nemá žadný herní koncept, nebo scénář.
Jako uživatel SL jste pouze umístěn do 3D prostředí a to většinu lidí mate. Připočítáme-li v čechách zabydlenou averzi vůči hrám, tak víme jak tento omyl vzniká. Je mi líto, ale asi si budete muset zvyknout, protože SL je začátek nového směru internetu. Podotýkám začátek!!!! Tomu je úměrná i kvalita tohoto projektu.
Ještě si dovolím druhou odpověď, abych reagoval na "hráče" a Bonusweb...
Jak už jsem psal, je to generalizace. Projektů jako SL zatím není tolik, aby to byl etablovaný žánr "kreativních sociálních světů" nebo tak nějak. Je mnohem jednodušší a rychlejší napsat "hra". Je mnohem snazší to zařadit do sekce "Hra", spíše než vymýšlet sekci novou.
Je v pořádku ukázat na skupinu delfínů a zvolat "Hele, támhle jsou ryby", spíše než "podívejte se na ty savce z řádu kytovců". Proč ne. Ale i když delfín jako ryba vypadá, a můžeme mu tak pro zjednodušení říkat, ryba to není. Takže proti zjednodušení opravdu nic nemám, ale je dobré si alespoň občas připomenout, jak je to ve skutečnosti...
Nicméně když už zmiňujete ten Bonusweb: tam to také zjednodušeně označují jako hra (věřte, že psát v jenom odstavci třikrát "virtuální online svět" je děsné, takže zjednodušení na "hru" chápu). Nicméně protože se také snaží i o přesné vyjádření, tak to označení tu a tam upřesní.
http://bonusweb.idnes.cz/pc/novinky/onlinesvety061025.html
"Dlouhou dobu se Second Life ocital v tisku sporadicky. Většinou šlo o zmínky v „odborných médiích“. Do běžných novin se hra, vlastně prostor virtuální reality, dostala pouze v případech, kdy se něco nepovedlo..."
http://bonusweb.idnes.cz/pc/novinky/onlinesvety061108.html
"O Second Life jsme se podrobně bavili v posledních Online světech. Spíše než o hru jde o virtuální realitu, v níž se můžete realizovat třeba vymýšlením nových oblečků, stavěním domů nebo prostitucí..."
Takže ano, používají označení "hra" a "hráči", ale alespoň sem tam pro pořádek zmíní, jak to je doopravdy. Ale nevadí, chtěl jsem vám jen opravit, ale váš názor vám samozřejmě brát nemohu. Máte právo to označovat jak chcete, i když to bude označení velice zjednodušené a nepřesné.
Jistě, stejně jako každý rozumný člověk pochopí rozdíl mezi počítačovou hrou a 3D virtuálním prostředím. Ale ne všichni, tak už to na světě chodí. Nicméně brát mě vážně samozřejmě nemusíte, já si také na jednu stranu říkám, že si děláte jen legraci. A pokud ne, Země se kvůli tomu točit nepřestane.
Takže se mějte překrásně a také vám přeji hezký den. Ať již v realitě, nebo ve světě Second Life. A nebo ve hře...
Uz jen zarazeni tohoto clanku na lupe a taky to co jste se pak ukec o nahorocich teto hry nebo nejznamnejsi server o hrach bonusweb.cz v cr tuto hru taky oznacil jako hru
Taky si myslim. A dale staci i zagooglovat. Proste ta osoba je zainteresovana a zaujata tak moc, ze to neuzna. Ja na to koukam z nestraneho pohledu a rikam: Hra.
Tahle diskuze je opravdu zklamání. Chováte se jako namyšlený fracek a celou dobu jen prudíte, snažíte se o bůhvíco. Nedáváte rozumné argumenty a jak kolega podotknul, jen opakujete, že je to hra. evidentně hry nehrajete a na hráče se díváte svrchu ( z mě neznámých důvodů). kecy typu: Get a life! si strčte za klobouk. Že jste nespokojený v práci, v manželství, že se vám nepostaví, nebo že vám snížili plat, nejsou důvody k tomu, abyste zabil diskuzi pod poměrně zajímavým článkem.
SL evidentně není hra. Ve hře o nic nejde, hraje se. Je tam cíl, pravidla. SL je otevřené prostředí, dají se tam věci vytvářet a prodávat. Což mi přijde jako docela dobrá simulace takové tržnice. Kór když ten prodej proběhne za reálné peníze. Věřím tomu, že lidé v SL vydělávají víc peněz, než vy kdy uvidíte. To vás tak štve?
Každopádně..proč tak zoufale dokazujete, že je to hra? Je hra něco podřadného? není, jen vy už si asi hrát nedokážete, protože přece chcete využít svůj "život" naplno.
Ubožáci vašeho typu jsou k zblití.
Nerozumím dvou nebo třem lidem, kteří do této diskuze neustále zatahují větu "je to hra a basta". O co vám vlastně jde? Chcete mít pocit, jak dokážete být skvěle v opozici? Nebo máte nějaké argumenty, kterými byste své názory dokázali podložit? Zatím nikdo z vás nedokázal vyvrátit ani jeden z argumentů protistrany. To se necítíte trapně za takovýto způsob komunikace? Vždyť se schazujete před všemi, kteří mají zdraví rozum a tuto diskuzi čtou. Flasi dokonce začíná koketovat s osobními útoky, což je zcela neprofesionální. Zkuste prosím v bodech napsat vaše argumenty, ať je mohou čtenáři opravdu objektivně posoudit. Děkuji.
s osobními útoky jsi začal ty.. já pouze vycházím z analýz psychologů a psychiatrů
mé přesvědčení, že jde o hru stavím zejména na
a) nejde o reálnou interakci v reálném prostředí, kde se dělají reálné věci
b) dotyčný člověk se může udělat hezčí, schopnější a já nevím co ještě
c) každá moderní hra umožňuje síťový provoz a vzájemnou interakci a nemusí vždy samozřejmě jít o nějaký deathmatch
každý psycholog a psychiatr vás odkáže na literaturu podrobně analyzující argumenty mé protistrany - mj. únik od reality, fascinace tímto prostředím, snížená schopnost odlišovat realitu od nereality (což je samozřejmě zcela v souladu s definicí hry a nakonec i cíl tvůrců těchto virtuálních herních prostorů a možná budou brzy povinni upozorňovat na tyto úskalí)
mě víc než fakt (potvrzující argumenty lékařů) jestli jde nebo nejde o hru překvapuje spíše s jakou vehemencí se má protistrana snaží dokázat, že podstatnou část svého volného času věnuje této nehře
Opět narážíme problém, kterým je definice hry. Dle Vašeho velmi obecného výkladu se samozřejmě o hru jedná, stejně tak jako si hraji, když např. létám s leteckými modely. Většinu volnočasových aktivit člověka můžeme tedy obecně označit za hru. Pokud se ale zde bavíme o hře v souladu s očekáváním "pasivních" hráčů klasických současných online her, pak v tomto pojetí rozhodně Second Life za hru považovat nemůžeme (již bylo řečeno - není příběh, není cíl, nejsou postupy do dalších levelů apod.).
V podstatě je mi jedno, jak si kdo SL nazývá, nicméně z pohledu nezasvětcené veřejnosti je hloupé říkat SL hra, protože si pod tímto pojmem lidé představují něco jiného, než SL skutečně je.
Proč řada z vás stále zaslepeně tvrdí, že je to hra? Něco se na tom změní? Proč zbytečně lidi plést a nenazývat věci pravými jmény?
ten příklad s modelářstvím je samozřejmě nepřesný, vytváříte reálnou věc reálnou aktivitou = tedy nesouhlasím s Vaším výrokem že Většinu volnočasových aktivit člověka můžeme tedy obecně označit za hru.
Fakt, že není příběh, není cíl, nejsou postupy do dalších levelů není důkazen o nehře, ale spíše jen o snaze vytvořit hru bez daného herního časového omezení.
fakt, že lidé mají nesprávné výklady různých definicí mě neopravňuje k tomu, abych je sám pro sebe takto používal
jak jsem již napsal dříve, označení mě příliš nezajímá, nicméně spojené medicínsko-sociální problémy už ano
promluvte si s gamblerem a zjistíte, že o peníze (nebo odměnu v jiném slova smyslu) tam vůbec nejde
1) A když si děti hrají na schovávanou, tak to není hra? Když dospělí hrají karty, volejbal, staví modely letadel apod., tak to také není hra, nehrají si? Řekněte mi definici hry a pak se můžeme o těchto věcech dohadovat, jinak to naprosto postrádá smysl.
2) Lidé od počítačové hry očekávají scénář, úkoly, sbírání bodů apod. V tomto duchu se zde také bavíme a mluvit tedy o SL jako o hře je velmi hrubá chyba, která řadu lidí uvádí v omyl.
3) gambler a medicínsko-sociální problémy - bohužel nepochytil jsem souvislost a nevím na co reagujete.
a) kde říkám, že není.. jediný kdo tu něco volitelného vyplňujícího volný čas a co není např. připravou na budoucí povolání označuje za nehru jste vy
b) vaše definice je zoufale tendenční. To je Vaše představa, já vám ji neberu ale co vám beru je drzost promítat je na jiné. Počítačová hra je velmi dynamický, měnící se obor a od Pacmana urazil nějakou cestu. Proto, a pořád nedokonale, mluvím spíše o alternativní realitě než sbírání bodů. Ostatně i množství nereálně potenciálně patologické sociální interakce v SL je přeci odměnou ne? SL je hra s vysokou mírou VR.
c) viz bod b) souvislost chápete, ale nechcete to přiznat. SL to nebude, na to je pořád příliš primitivní, ale u tohoto typu her se setkáme s jedinci odmítající pobyt v reálné realitě. I když možná pro velmi "primitivní" jedince bude SL stačit.
a) zkuste si stát chvíli za svým a neměnit názory podle toho, jak se vám to zrovna hodí, aby váš příspěvek byl co nejzajímavější ;)
b) má definice počítačové hry je pouze odrazem skutečného stavu, jak běžní lidé pojem "počítačová hra" vnímají. Proto se domnívám, že není správném jim podsouvat, že Second Life je hra, neboť oni dle své definice poté samozřejmě očekávají něco zcela jiného.
c) když píšu, že nechápu souvislost, tak mám na mysli, že nechápu souvislost a ne že si ji nechci přiznat ;) Děkuji tedy za upřesnění. Ano, na světě existuje řada činností, které způsobují závislost. A tím chcete říci co?
a) fakt, že se vám různé části komplexní definice komplexního jevu zdá pokaždé jiná není možná v tomto případě problém definice ale spíše schopností a nebo (sic!) snaze ji chápat
b) lidé toho neví, znám lidi, kteří tvrdí, že jedna a jedna je jedenáct a protože je to za určitých okolností pravda, není to pravda univerzální.. nejsem fach-idiot skrze definice, ale klidně si poslužte... Pokud budete brát běžné chápání běžných lidí jako etalon, máte DALŠÍ problém
c) že máte možná závislost na obhájení své zavislosti na SL?
1) Takže aby bylo jasno a abyste mi nemusel vysvětlovat, že nedokážu chápat komplexní jevy komplexně, tak vložím pouze vaše citace ze dvou vašich komentářů a) "nesouhlasím s výrokem že většinu volnočasových aktivit člověka můžeme obecně označit za hru" vs. b) "jediný kdo tu něco volitelného vyplňujícího volný čas a co není např. připravou na budoucí povolání označuje za nehru jste vy"
2) Pokud většina lidí říká jablku hruška (když to hodně pro ilustraci přeženu) a já chci komunikovat s většinou, musím mluvit jejich řečí a ne řečí vyumělkovaných definic, kterým tito lidé nerozumí. Proto neříkám, že SL je hra.
3) Nevím z čeho usuzujete, proč bych měl být závislý na SL?
teď jsem to prokoukl :-) mohu skutečně prohlásit, že SL není hra, jde o zcela totální opak hry, kde se sice hraje, ale hra to v žádném případě není. Dokonce jsem nyní přesvědčen, že reálný život stojí za nic a je lepší brát drogy a mezi raušema hrát SL nehru
Ve hře o nic nejde, hraje se. Je tam cíl, pravidla. SL je otevřené prostředí, dají se tam věci vytvářet a prodávat.
No v tom je právě ten problém a příčina té vleklé diskuse pod článkem. Spousta dnešních onlinovek totiž do této definice "o nic nejde, cíl, pravidla" už dávno nespadá. A naopak, standardem už se stávají stále komplexnější výrobní mechanismy, které dávají hráčům možnost vyrábět předměty podle vlastních parametrů. Hráči si vytvářejí vlastní tradice, pořádají akce, setkání, sportovní utkání. Online hry se stávají virtuálním komunitním prostředím.
Mezi Second Life a dnešními RPG onlinovkami je rozdíl především v tom, že v onlinovkách dostáváte za vykonanou činnost zkušenostní body, za které si "nakoupíte" lepší dovednosti a vůbec vylepšíte svou postavu, kdežto v SL svou vykonanou činnost zpeněžujete. V konečném důsledku ale záleží jen a jen na lidech - virtuální prostředí (nebo chcete-li "hra") je jenom nástroj, nic víc. Když osadíte SL populací třináctiletých žáků ZŠ, nestačíte se divit, jakou vám z toho udělají hru...
Nerad bych se dostal do žabomyších válek, na to mám příliš málo času a tak budu reagovat jenom v bodech:
1) Zaslepenost - nevím o jaké zaslepenosti mluvíte a čím bych podle Vás měl být zaslepený?
2) Sledování pochybných statistik - sleduji oficiální statistiky výrobce. Pokud by byly k dispozici auditované statistiky, budu sledovat i je.
3) Propagace našeho portálu, na kterém skoro nic není - ano, hájím zájmy portálu http://www.secondlife.cz, ale ve svém předešlém příspěvku o něm není ani zmínka (teď jste mi pouze nahrál ;)). Jestli na něm něco je nebo není, ať pousoudí jeho návštěvníci. Skutečnost je taková, že se jedná o největší portál o Second Life v českém jazyce, kde jsou desítky článků, stovky uživatelů, stovky příspěvků v diskuzích, návody, triky, poradenství začátečníkům, informace pro firmy apod.
4) čeština za registraci, no fuj - ano, čeština je za registraci nebo byste spíše uvítal, pokud by byla za peníze? Naši lidé strávili na tvorbě češtiny desítky hodin a my ji nabízíme zdarma. Co jste kdy za "registraci" udělal Vy?
5) technické zpracování - já se s Vámi o technickém řešení ale vůbec nebavil, reagoval jsem pouze na některé kometátory, kteří stále píší "je to hra, je to hra". Chtělo by to definovat pojem "hra" a pak by bylo jasno. V každém případě je to ale diskuze zcestná, tak ať si tomu tři z ČR klidé klidně říkají hra, pro ostatní to bude třeba prostředí pro komunikaci, vždyť je to jedno, ne? ;)
Dovolil bych si upozornit na jeden X3D prohlížeč Flux pro procházení virtuálních VRML/X3D světů. Možná to zní jako offtopic, ale X3D bych neodsouval tak uplně na vedlejší kolej. Kvalita grafiky (podobně jako ve většině online světů) je plně závislá na kvalitě modelů a tak pouze na tvůrcích/návštěvnících záleži jak virtuální svět vypadá.
Další VRML/X3D komunita se dá najít napřiklad okolo francouzského vr4all.net . Bohužel X3D stojí a padá s instalací příslušného pluginu :(.
Vidím že se tu pere dost poutavá bitva co je hra a co není. Je výroba flash animací/prezentací bez "účelu zisku" hrou?...
A ješťe k transistoru . Pěkně si užijte pana Buriánka :) ...
Právě, to je problém s VRML / X3D - nejsou standardy a existuje veliké množství pluginů. To je také jedním z důvodů, proč nejsou tak rozšířené. Uživatelé nemají rádi, když si musí neustále něco instalovat... (i zde v souvislosti se SL někomu vadil QuickTime, což je ovšem imho docela slušná věc na streamování videa)
Jinak pana Buriánka jsem si užil už vloni. :) Bylo to docela zajímavé, takové "ohmatání" mocap technologie v praxi.
S tím standardem je to trošku složitější. Právě že VRML/X3D je standardisován. Jeho problém ale je, že různí výrobci pluginů/prohlížečů se od standardu odklánějí, aby přidali vlastní rozšíření. Třeba se to ale zlepší;).
Pokud jde o použité technologie, existuje například Java verze VRML prohlížeče (pokud má uživatel nainstalovanou Javu, nemusí instalovat další plugin), tak snad se někomu (BM:BSC :) podaří udělat podobnou otevřenou věc například v již rozšířeném flashi....
Právě, měl jsem na mysli standardy v pluginech. V tom exceluje třeba právě Flash, který je jednotný a umožňuje přehrát všechno možné (v rámci flashe třeba i video, nebo nějakou interaktivní aplikaci). Takový "jeden plugin vládne všem" ;-)
Jeden čas jsme právě zkoumali a porovnávali různé virtuální prostředí, od 3D chatů po vizualizace, a řada aplikací třeba vyžadovala konkrétně Cortonu, Octagu, Blaxxun... za chvíli měl člověk v počítači pět pluginů, a z toho byly některé jen shareware, takže tam poletovala loga a "register now"... Nedivím se, že to musí řadu lidí zákonitě otrávit.
Jinak flashi také hodně fandím. Zejména se mi líbí, že překročil ten původní koncept vektorových animací, a teď už pracuje s interaktivitou a multimédii. A tvůrci už tak říkajíc "dospěli", takže třeba webové stránky ve flashi vypadají nádherně, ale jsou i přehledné, a často splňují i kritéria přístupnosti (navigace pomocí tabulátoru a pod).
nadhazuji úvahu o pokrytectví, u nás docela rozšířeném jevu.
Opravdu mi přijde zajímavé, kolik lidí dá přednost tomu, že buduje virtuální svět, který je stejnak maximálně po pár letech přestane bavit, místo aby šli s kamarády na badminton, na pivko, pozvali pěknou holku do kina... Chápu ještě střílečky chodičky mlátičky, je to adrenalin a akce, kterou reálný svět nenabídne, ale simulovat běžný život? To je jediným cílem shnít na žídli u compu?
Ale což o to, to se ještě pokrytectví netýká. Pokrytecké mi přijde to, když někdo pilně buduje VR městečko, a pak vyjde ze dveří svého (dejme tomu) panelákového bytu, nevšímá si otlučené špinavé omítky, sjede špinavým vrzajícím výtahem do přízemí s hnusnými kachličkami, jde po rozbitém chodníku, vyhýbajíce se prohlubním plným bláta, do obchodu, kde ho naserou důchodci, co zdržují u rohlíků, koupí si rohlíky a nutelu, naserou ho důchodci, co zdržují pokladny, zavrčí na prodavačku, a pak si opět sedne ke svému max. rok starému počítači, vesele a ochotně buduje městečko a moc ho baví být s lidmi, které si myslí, že zná.
Je to stejný jev jako načinčané slečinky, které mají na sobě hadry za cca 25 tisíc, a na svých jehlových podpadcích rachotí nočním sídlištem na okraji prahy po stejném rozbitém chodníku, kterým prorůstá plevel, na zastávku, kde si zapálí, když pak přijede bus, cigáro hodí kamkoliv, nejlépe tam, kde je jich už hromada, protože tam se ztratí, nasedne do busu s poškrábanými skly a jde se hrozně moc bavit na diskotéku, kde je to fakt prostě holky bomba.
Zkrátka, zdá se mi, že v ČR lidi komunisté uzavřeli do bytů a chalup na několik m2, které ještě s porevoluční bohatší dobou rozšířili o moderní auto, a mimo tyto prostory je nám zcela jedno, jak žijeme, a jsme smířeni s tím, že tak to prostě je.
Proč místo budování 3D města nezasadíte u vašeho domu záhon, nenatřete chodbu, nepopovídáte si se svým dědou / otcem, proč nenapíšete na svůj městský úřad žádost o opravu chodníku místo dotace na další stadion na nějaký sport?
Závěrem bych soudruzi rád dodal, že se živím IT, je mi kolem 25 a hry hraju rád, ale zrovna při spatření tohoto typu zábavy je mi trochu smutno a napadají mě právě výše uvedené myšlenky, protože mi pořád ještě záleží na reálném světě víc, než na jakémkoliv virtuálním.
A teď se do mě pusťte, zejména děcka kolem 12 let prosím o co nejvíce dvouslovných odpovědí.
1) Tim, ze jdes s kamarády na badminton, na pivko, pozves pěknou holku do kina... udelas pro rozbite chodniky stejne houby jako kdyz budujes VR mestecko.
2) Budovat VR mestecko je mnohem snazsi a levnejsi nez budovat to realne a navic je mensi riziko ze ti to nekdo zdemoluje. U panelaku casto ani neni kam zahon dat, tak maximalne do kvetinace v okne, za natreni chodby ti akorat vynadaji, pokud rovnou nebudou chtit abys to seskrabal a zadost o opravu chodniku budou na urade ignorovat, protoze stejne davno vedi ze je rozbity, ale narozdil od noveho stadionu jim to neprida volice ...
Ono totiz tech, co buduji VR mestecko, je zanedbatelne malo. Pokud chcete zmenit stav skutecneho mesta, potrebujete aby neco delalo ne tech par lidi co travi cas u pocitace, ale ta vetsina co travi cas v hospode u piva.