Pane Prchlíku, dosáhnout dobré pozice na nějaké fráze je k ničemu. Důležité je dosáhnout dobré pozice na správné fráze. Nicméně ani to ještě není celé SEO. Druhá věc je, co se ve vyhledavači zobrazí (titulek a úryvek ovlivňují míru prokliku o násobky celých čísel) a třetí věc je, jak vypadá cílová stránka odkazu (mnoho webů příliš nepočítá s přístupy z vyhledavačů).
Pokud jde o váš druhý odstavec, máte naprostou pravdu, že by se o vše mělo či alespoň mohlo postarat webdesignérské studio. Na druhou stranu to nijak nevylučuje variantu, že si buď studio nebo sám zadavatel najme na určité práce specialistu. Pokud se ty práce opravdu musí udělat, je třeba je tak jako tak zaplatit a externí specialista může vyjít levněji.
Konkrétně právě v SEO a třeba i v testování použitelnosti či webovém copywritingu převažuje využívání externích specialistů i ve světě, takže to asi má nějaký důvod. Ostatně i pro automobilky (když už tu byla řeč o autech) bývá efektivnější svěřit některé činnosti (design karosérie či výrobu pneumatik) někomu jinému.
Ještě před pár lety bych se vašemu překvapení vůbec nedivil. Ale poté, co jsem osobně provedl desítky našich SEO rozborů, mi přijde zcela normální, že na stránkách relevantní klíčová slova nebývají.
Před zahájením každého rozboru vždy požádáme klienta, aby nám napsal mj. klíčová slova, která pro svůj web považuje za nejvíce relevantní. Velká část klientů neuspěje už v tomto testu a napíše slova, které ve skutečnosti dostatečně relevantní nejsou. Druhá část sice napíše slova v zásadě správná, ale, světe div se, na stránkách po nich není ani památky.
Stejná situace se pravidelně opakuje, když si na mých školení SEO rozebíráme konkrétní web některého z účastníků. Vždy se zeptám, na které slovo či frázi má bát stránka optimalizována, a pak se podívám, kolikrát to slovo/fráze na stránce je. Není nijak výjimečné, když tam není ani jednou.
Už chápete, proč se mi tento seriál zatím líbí? :-)
Mormegile, zapomínáte na dvě velmi podstatné věci:
Mimochodem, máme asi velmi podobné uvažování. Také jsem ještě poměrně nedávno odpovídal na dobrou polovinu poptávek po SEO tím, ať si nechají za takový zmetek vrátit peníze a pak ať si nechají web udělat od někoho, kdo to umí. Teď se snažím tento radikální přístup mírnit, protože takovými pózami nikomu nepomohu, kdežto prací ano.
Ale Michale, nechce se mi věřit, že ten trik, jak dostat stránku na první pozici výsledků hledání fráze prague apartments, neznáte. Sice chápu, že netopíří ouška se špatně shánějí a při vaření s madragorou se někdy připálí, ale jinak je to přeci triviální. I když je pravda, že jak jsem tuhle poléval zdrojový kód stránky tím odvarem a poskakoval okolo něj pozadu po levé noze, pěkně se mi zamotala hlava a ošklivě jsem si natloukl. Ale co by člověk neudělal pro klienta.
Pokud to ovšem skutečně neznáte, tak tady jsem vám všechny tajné triky SEO sepsal.