Na nádražích to řídí nádražáci. Konkrétně v Brně se tak u některých spojů opravdu chovají. Nechtějí přiznat, že vlak na Prahu ještě nevyjel z Břeclavi, protože by lidé vrátili jízdenky a šli na autobus.
Co se týká panelů pro tramvaje apod., tak to víceméně funguje. Osobně to mám rád, protože má každou chvíli něco zpoždění. A já pak na přestupu vidím, zda mi to už ujelo, nebo zda to má také zpoždění. Protože na jedno místo vede cest několik, tak docela ocením informaci o tom, která z linek pojede první. Obvykle mohu jet více různými spoji přes různá místa (byť každá trasa trvá jinak dlouho), takže mi ty tabule pomáhají. Přiznávám, že v Praze to bylo už před deseti lety vychytanější, tam byla i informace, že tramvaj stojí v zácpě. V Brně zřejmě akorát ví, kdy a ve které stanici ten autobus naposledy byl, takže některé úseky to neměří nejlíp (papírově 1 minuta, skutečnost je 10 minut v koloně).
Omyl, IoT způsobí, že v případě té tramvaje tu budoucnost znát budeme, protože budou k dispozici informace i z jiných tramvají, mapujících provoz jinde, dynamika změn průjezdnosti křižovatek je určitě pomalejší, než frekvence tramvají, takže informace z tramvaje jedoucí před tou sledovanou, jsou relevantní i pro odhad dojezdu naší tramvaje.
Navíc se odhad může učit na datech, která v sobě zahrnují cyklicky opakované hustoty dopravy, v závislosti na denní době a ročním období.
Cílem samozřejmě není zobrazování času, ale dynamické řízení počtu tramvají na trase, kdy nakonec linky budou virtuální a jednotlivé tramvaje budou přizpůsobovat svou trasu aktuálním požadavkům. Například počtu lidí čekajících na zastávce (data mobilních operátorů).
A toto pojetí získávání informací a jejich zpracování, je nová technologická kvalita, jejíž dosah si málo kdo dnes uvědomuje.
Bude možná i komunikace směrem k MHD. Na zastávce na svém mobilu označíte cílovou stanici a systém sám vyhodnotí trasu dané tramvaje tak, aby co nejméně tramvají převezlo co nejrychleji co největší počet pasažérů.
Trasa konkrétní tramvaje bude řízena požadavky lidí co v ní už sedí a požadavky lidí čekajících na zastávkách.
Například 80% tramvají bude jezdit na pravidelných linkách a mezi ně systém zařadí dynamicky posilové tramvaje, které budou mít trasu sestavenou ad hoc.
Například u divadla po představení přijede více tramvají, protože MHD bude vědět, kolik lidí bylo v divadle (data mobilních operátorů). Budete tak žít v inteligentnější MHD, ale ani si toho nevšimnete, prostě tramvaj bude na zastávce tehdy, když budete chtít jet, a ani nebudete přemýšlet o tom, proč tomu tak je. Bude to pro vás samozřejmé.
Pricemz pokud to tam neni, tak se na tom, ze holt nejakou dobu pockate, stejne nic nezmeni. Nehlede na to, ze ta cedule, bez ohledu na to zda je nebo neni nekam pripojena, bude vzdy fungovat spatne. Jen pokazde jinak spatne. Presne stejne, jako vam navigace zcela vzdy spatne spocita dobu jizdy, nebot muze brat v potaz tak maximalne aktualni stav, ale nezna stav za minutu.
Staci se jit podivat na zcela libovolne nadrazi, ty cedule ukazujici zpozdeni uz tam jsou par desitek let, a zcela vzdy to funguje tak, ze tam naskoci 5 minut, po 5 minuchach 10 minut ... a ve finale po 2 - 3 hodinach se klidne muze stat, ze naskoci hlaseni ze spoj nejede, pricemz jste za tu dobu alternativni cestou mohl cile dosahnout jiz nejmene 3x.