Blbost. V první fázi je potřeba počítačová gramotnost. Takže co se do nich musí nalít na základce, je
1. Bezpečnost technická. Proč updatovat, proč se ptát po update, co znamená šifrování, elektronický podpis, práva aplikací na mobilu, typy malware,...
2. Bezpečnost sociální. Co je to spam, jak rozeznat sociální inženýrství, jak bezpečně používat karty na Internetu, co hrozí na sociálních sítích (včetně možných právních následků),...
3. Základy práce s PC. Co je to soubor, zástupce, adresář,...
4. Péče o data. Zlohování, synchronizace zařízení, bezpečný užívání čmoudu.
5. Tvorba textových dokumentů. Proč používat styly a ne barvičky, jak vygenerovat obsah, jak číslovat stránky, jak do dokumentu s listama "na stojato" vložit list "na ležato",...
6. Základní operace se spreadsheetem. Jak sečíst sloupce, jak zamknout buňky, základní výpočty,...
7. Základy topologie sítí. Aby věděli, jaký je rozdíl mezi optikou a metalikou (a nekoupili si PC s optickou LAN místo metaliky), jaký jsou omezení WiFi (počet kanálů vs. počet bytů v paneláku, half duplex). Firewall, NAT, nastavení DHCP,... Aby si doma mohli spravovat vlastní síť, přidávat zařízení apod.
8. UML a myšlenkový mapy. To bych ale nebral jako součást IT, ale jako všeobecnou znalost. Může se to hodit kdekoliv.
9. Time management. Opět mimo IT,...
Myslím, že s tím by si v dnešní době normální člověk měl vystačit. Koho to zajímá víc, ten se to doučí hrou i bez školy, nebo bude pokračovat odpovídajícím oborem na SŠ.
A nějaký HTML, databáze, zápisy algoritmů a podobně BFU stejně nepotřebuje. To je konzument, ne producent. Půjde to jedním uchem tam, druhým ven a v hlavě to nezůstane, ten čas se dá využít smysluplněj...
Nejde o to vymejšlet kolo. Jde o to, že problém je jasně definovanej, jasně pochopitelnej a má několik možných řešení, na kterých je možné ukázat výhody a nevýhody každého z nich. Skvělá učební pomůcka. Každý ví, že "Měla babka 4 jabka a dedeček jen 2" přesto to stále je a bude "učebnicový příklad" pro počty.
Učení sortů je jednoznačně blbost. Učení programování a základů složitosti na příkladu sortů už tak jednoznačně blbost není. Ano za nás v půlce 90. let na gymplu bylo zbytečně přesortováno, asi bych byl tehdy radši, kdyby byl výběr příkladů širší (proč místo 10 sortů nedat jen dva a místo těch zbylých osmi třeba B stromy, kreslení úsečky po bodech nebo Dijkstra?) a kdyby se v informatice kromě algoritmů a samotného jazyka učily i praktičtější věci. Tehdy třeba video módy a dejme tomu myš pod DOSem nebo programování pod Windows 3.x nebo i assebmler. Dneska třeba lamp, JavaSkript nebo programování pro Android. Ona taky dneska je trochu jiná situace, každý má Internet, dobrých návodů zdarma jsou všude tuny... Tehdy jsem fakt musel škemrat u kamaráda, aby mi vysvětlil, jak je to s tou myší...
Zdravím, konečně někdo rozumný, s jehož nászorem se dá bezezbytku souhlasit.
Zareaguji jen na DHCP, protože na něj reaguje pan Honza přede mnou: samozřejmě je nutné, aby lidi alespoň tušili, co krabička, přes kterou jsou připojeni k Internetu dělá a především, jaké má limity. Určitě tu nikdo nežádá, aby si mládež pořizovala dedikovaný počítač pro provozování podnikového DHCP :-))))))
Ale není důvod nezjevit těm, co to jsou schopni pobrat, že když se do ADSL modemu přihlásí, tak si tady dvakrát kliknou a mají tam automatické přidělování adres. Ještě důležitější je pohovořit o bezpečnostních problémech krabiček. Mj. Wifi - ta věc je tak děravá, že Vám běhěm čtvrt dne vleze do vnitřní sítě kdokoli.
Podle mě algoritmy blbost nejsou, ale samozřejmě necpat to všem a samozřejmě ne od 1. třídy a samozřejmě ne x různých sortů, jako jsme to měli my na gymplu. Staří jeden minimax a místo těch 10 dalších třeba přidání do spojoého seznamu, binární vyhledávání nebo klidně třeba lineární spojení n řetězců. Pro těch 50% nadanějších a na druhém stupni. UML mi přijde jako blbost, stejně jako třeba nějak do hloubky OOP. U malých problémů, které můžou děti řešit, tohle smysl nemá.
Jako fór dobrý. Tohle tak na základní školu specializovanou čistě pro budoucí adminy bez schopnosti programovat.
P.S. Dělal jsem MFF UK obor Informatika, živím se docela dobře programováním a Firewall, NAT, nastavení DHCP jsem nikdy v životě nenastavoval a UML považuji z 90% za takovou frikulínskou kravinu.
Učení sortů je především hloupost v tom smyslu, že by se případně mělo učit je použít, rozhodně ne je sestavovat. Tedy nevymejšlet kolo.
Miliony (spíš biliony) algoritmů už jsou vymyšleny, v mnoha různejch programovacích jazycích, stačí je najít a jen je umět případně přizpůsobit svýmu problému.
Nemá cenu učit programování budoucí skladníky nebo prodavačky v Albertu a už vůbec ne od první třídy. Ale přijde mi, že kromě těch řekněme 25% nejtupějších má smysl do nich něco na druhém stupni ZŠ dostat. Quicksortem bych je netrápil, ale třeba jednoduché HTML dejme tomu až na úroveň primitivní kontroly formuláře v javascriptu? Plus volitelně řekněme pro 50% nadanějších i nějaké algoritmy na úrovni minimax sortu a z praktických věcí třeba uložení toho formuláře v phpku do MySQL? Tohle mi přijde jako smysluplná věc.
podle mě je učení algoritmů přesně ten nesmysl co jim programování znechutí. Co mě by se líbilo víc je nějaké obecné modelování problémů - design, schopnost vytvořit abstrakci a popsat problém např něco jako UML a pak si je nechat něco zbastlit aby přišli na to jak to funguje, ne je trápit učením různých druhů sortů.