Rád bych připomněl. že s elektrikou není sranda. Kdo se do ní vrtá, musí o ní něco vědět.
Elektrika může zapálit (zrovna před měsícem jsem slyšel jednu babičku brečet, že jí v noci uhořel kvůli zbastlené elektroinstalaci jedenáctiletý vnuk), fyziologický účinky jsou taky dobře známý. A mimo přímých škod se můžou zařízení ovlivňovat navzájem - rušení apod.
Ze školy vyjde vždycky někdo, kdo nemá praxi a zkušenosti. Školní dílny na deset dní v měsíci to nezachrání. Vyhláška 50 (četl jsi ji vůbec?) deklaruje jenom to, jaké vzdělání a kolik praxe musí mít pracovník na konkrétní činnost. Dokonce i uklízečka, když jde na pohovor a ještě nepracuje, má §3, po bezpečnostrním školení při nástupu §4, a to ani nevrtá do elektriky. Po vyučení máš automaticky §5 a po roce praxe si můžeš udělat §6, absolutně bez problémů.
Navíc pokud se tím chce někdo život, stačí mu nějaký "garant" s příslušným paragrafem a může dělat jenom to, co má v kvalifikaci. Nebo ideálně, pokud elektrice rozumí jak můj pes kvantové fyzice, to má nechat na zaměstnancích a jenom úkolovat.
Navíc je to blbý, ale získat formální vzdělání se dá i za pár týdnů v rekvalifikačním kurzu :( a na praxi stačí čestný prohlášení :(, takže vyhl. 50/1978 Sb. neberu jako překážku.
Pro uvedení na trh je větší překážkou "ES Prohlášení o shodě", to stojí nemálo času a peněz. To je teprve síto, který donutí k zamyšlení, jestli vyrábět nebo ne.
Na elektrika.cz je ale taky mraky obrázků hororových elektro instalací, kde všichni svatí stáli při tom, že se to dalo nafotit ještě před vyhořením či smrťákem.
Padesátka je problém pro OSVČ, protože je nutný §8. Takže ze školy na vlastní nohy nelze. Při dnešní "kvalitě" školství je to snad jedině dobře.
Dále je to trochu problém při uznávání elektro vzdělání u škol, které jsou takové mezioborové (MaR na strojárně, elektro na báňské apod., různá technická lycea apod.).
Souhlasím na půl. Nějaká obdoba "50" je potřeba. Bohužel tak jak je to teď nastavené je to úplně na pytel. Jakmile nemáte správný učňák, SŠ nebo VŠ, tak opravdu nesmíte skoro nic. Nikdy a za nic na světě. Je to paradox, že já, který jsem v minulém tisíciletí maturoval na SPŠ elektro a od té doby to nedělal, dostanu "50" od cesty, zatímco absolvent SPŠ strojní si sice může sám navrhnout a vyrobit nějaký stroj, ale kabel v tom zapojit nesmí.
Chtělo by to prostě procitnout do nové doby a uvědomit si, že dnes lidé v průběhu života chtějí změnit obor a povolání. Souhlasím s vámi v tom, že systém, kdy na vyhlášku "50" musíte vystudovat školu, je svazující. Na kde co jsou rekvalifikační kurzy, na plno věcí musíte skládat zkoušky nebo dokladovat praxi. Jen na "50" to nestačí, tam když si ve 40 vzpomenete, že byste se chtěl živit elektrikou, tak musíte na VŠ. Tedy ještě můžete zkusit učňák nebo střední školu, ale ty jsou skoro všechny jen prezenční formou.
Tady bych tak nadšený nebyl.
Úřední šiml řehtá tak mocně, že někdy bývá problém dostat se na školení "padesátky" i v případě, že jste absolovent Technické kybernetiky z 90. let, kdy jste prokazatelně elektrotechnické vzdělání získal na daleko lepší úrovni než třeba průmyslovák.
Ouřada prostě vidí, že jako středoškolák jste nebyl na průmyslovce a dál nedohlédne. Diplom ho nezajímá.
Není to nepřekonatelné, ale pěkně otrávit to člověka může.
"formální vzdělání se dá i za pár týdnů v rekvalifikačním kurzu"
Nemáte k tomuhle nějaké bližší údaje? Hledali jsme to nedávnou pro kolegu, který udělal tu chybu, že vystudoval kybernetiku na VŠ a proto nesmí ani vyměnit kabel u robota. Podle našeho hledání a dotazů na pár revizních organizací na tohle kurz nestačí. Takže kolega už rok studuje další VŠ, což mu v jeho 40 letech dělá trochu problém. Pokud přeci jen existuje možnost nějakého rekvalifikačního kurzu, kde by nemusel nutně počítat úlohy ze statistiky, byl by asi dost vděčný.
"Ten elektro průmyslovák musí doložit nepřerušenou praxi v oboru."
To není pravda. Za vzdělání mám automaticky 5. Na paragraf 6 pak potřebuji praxi. Koukněte se do přílohy 1, já bych potřeboval rok praxe. Není tam ani slovo o tom, že tu praxi musím vykonávat v mém případě nepřerušeně 25 let od maturity. Jediné co by revizák chtěl, aby na tom potvrzení o praxi bylo nějaké mladší datum. Rok praxe v roce 1993 by mi neuznal.
"zákon má vyšší právní váhu než vyhláška"
Jéé :-) Člověče, tady je řeč o vyhlášce 50, která vůbec nemá oporu v zákoně. Zákonodárcům před dávným časem tak nějak vypadla a právně nemá platnost vůbec žádnou. Ale přesto si na ní revizní technici atd. bazírují. Pro ně je důležitější než zákon. Dokument, který nikdo neaktualizoval od roku 1982. I když alespoň že některé věci už nevyžadují. Dnes se běžně ignoruje kupříkladu paragraf 14 bod 1b (takže vás může přezkoušet externí firma) a paragraf 14 bod 2 (pracovníka ROH už u zkoušky mít nemusíte).
"kamarád se v 45 rozhodl, že se bude živit jako plastický chirurg. "
Tak to si musí udělat to samé co v 18 letech - vystudovat příslušnou VŠ. To bude mít ve 45 letech trochu těžší, ale pořád se na něj nebudou dívat tak blbě jako na 45 letého chlapa, co se snaží vystudovat učňák. Navíc mu to nebude komplikovat "alternativní matematika" a předměty typu dějepis.
Ano, to je spravny nazor, drat jako drat, jestli modry nebo hnedy, co na tom, cerny na kolik, zeleny doprava, modry doleva ... ono to nejak fungovat bude.
Mimochodem, tusite vy vubec ze tu "50tku" musi mit zcela kazdy? Dokonce i deti ve skolach? A samozrejme kazdy jeden zamestnanec? Je to totiz jeden z nekolika predpisu o bezpecnosti prace.
Vsak ten most nebo 30 podlazni dum by taky mohl stavet ten zednik, naco nejaky architekt nebo konstrukter, jen zbytecnost.
Legálně rozhodně ne. Legislativa mluví jasně.
Takže jedině studium. A pokud to má mít i jiný smysl, než občůrat paragrafy, tak (pokud máš maturitu) kombinovaný studium Bc elektro. Co se naučíš, to se ti neztratí (matika, analýza obvodů, digitální zpracování signálů, výrobní technologie,...).
Ostatně, v tomhle oboru se člověk učí furt. Tak proč to nedělat oficiálně s papírem o kvalifikaci? Hodí se to i v životopise...
Naprosto legalne muzete behem nekolika tydnu ziskat vyucni list, pripadne pokud se na to citite, elektrikarskou maturitu. Neni to zadny problem. Normalne si dohodnete s ucilistem/skolou podminky, slozite nejake zkousky a pokud projdete, ziskate co treba. Zcela bezne se to tak dela.
Osobne vim minimalne o dvou stavarich - ing arch., kteri si prave takto kvuli tomu aby mohli pracovat na projektu dodelavali tu maturitu. Udelali rozdilove zkousky do 4 rocniku prumyslovky, napsali par pisemek a pak prisli s bezne denne studujicima na maturitni zkousky.
Já jsem to pár let dělal. A kdo zahořel byli nemamlasové sběrači paragrafů. Myslím že ani jeden neměl pod 7. Nějak rutinu a aroganci to vyšší číslo a posbíráne bumášky nevyřešili.
Normální jelito nemá důvod se hrabat v elektrice a mají z ní strach. A kdo se v ní hrabe, tak si obvykle něco o tom zjistí.
To by jste si to mel precist, za vzdelani rozhodne automaticky §5 nemate.
§ 5 (2) ... Dále je povinna zajistit nejméně jednou za tři roky jejich přezkoušení.
Tudiz pokud kazde 3 roky nejste prezkusovan, tak §5 nemate. Jenze prave tento je vam stejne nanic, protoze ve skutecnosti potrebujete minimalne §6. Ktery samozrejme prezkusovani podleha taktez.
K 50tcesemusí přistupovat zejména vzhledem k době, ve které vznikla. Samozřejmě obecně do ní spadají stále nové a nové technologie. Ale předmětově se dle svého paragrafu zabývá. Ostatní sekundární věci, jako že radar mě může usmažit nespadají pod 50ku, ale je řešeno jinými předpisy. A i již zmiňovaný tepelný následek (sekundární jev) není účinek el. proudu z pohledu 50ky
(1) Předmětem zkoušek a přezkoušení jsou:
a) předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,9)
které souvisí s činností na elektrickém zařízení příslušného
druhu a napětí, kterou má zkoušený pracovník vykonávat,
popřípadě řídit,
b) místní pracovní a technologické postupy, provozní a
bezpečnostní pokyny, příkazy, směrnice a návody k obsluze,
které souvisí s činností na elektrickém zařízení příslušného
druhu a napětí, kterou má zkoušený pracovník vykonávat,
popřípadě řídit,
c) teoretické a praktické znalosti o poskytování první pomoci,
zejména při úrazech elektrickým proudem.
...Ouřada prostě vidí, že jako středoškolák jste nebyl na průmyslovce a dál nedohlédne. Diplom ho nezajímá....
Jaký ouřada? IMHO tohle je věc zaměstnavatele, na jaké školení a přezkoušení vás pošle. Já jsem ze SVVŠ šel na FEL ČVUT a nevzpomínám si, že bych měl se získáním vyšších § (měl jsem §6, 7, 8 a 10) nějaké problémy.
Vybavuje se mi, že jeden můj šéf poslal na školení a přezkoušení dle nějakého vyššího § strojního inženýra, tak toho odtamtud vynesli v zubech.
Nikdo netvrdí, že by nikdo neměl mít žadné znalosti, akorát mi příjde přepotopní naučit např.zedníka jak opravit překopnutý kabel nebo vyměnit zásuvku, naučit svářet, naučit jezdit, naučit obsluhovat nebo opravovat stroj ale k vyučnímu listu jim další nutný papír nedají. Do devadesátých let, mohli plyn dělat jen plynaři. Dnes ho může dělat každý pomalu skoro nevyučený instalatér, který byl zvyklý dělat vodu v olovu a kanalizaci v litině.
Také narážím na způsob získání "50" Jestli někdo chce někam pokročit tak má padinu dělat v rámci vyučení všem a pokud jich chce zachovat tak umožnit si udělat nějakým školením / zkouškou a né jí podmínit pomalu 3-letým vyučením.
Proč mám pocit, že kritici vyhlášky 50 ji nečetli a neví nic o elektrice?
"Jakmile nemáte správný učňák, SŠ nebo VŠ, tak opravdu nesmíte skoro nic."
Protože elektrika je svině, co dokáže zabít, podpálit, ale na rozdíl třeba od plynu, dokáže ovlivňovat věci na kilometry daleko (například rušením, přepětím, ...). Na výtah taky musí být papíry, protože když se to urve, zařve třeba pět lidí v kabince. Ale je to hadra proti situaci, kdy omylem zaruším frekvenci pro ILS a navedu letadlo s 300 lidma kilometr před runway.
"Je to paradox, že já, který jsem v minulém tisíciletí maturoval na SPŠ elektro a od té doby to nedělal, dostanu "50" od cesty, zatímco absolvent SPŠ strojní si sice může sám navrhnout a vyrobit nějaký stroj, ale kabel v tom zapojit nesmí."
Zase to není pravda. Elektro vzdělání je podmínka nutná, ale ne dostačující. Ten elektro průmyslovák musí doložit nepřerušenou praxi v oboru. Pokud elektriku od školy nedělal, má smolíčka.
Navíc na konstrukci stroje platí zase jiný předpisy a rozhodně se do toho nesmí pustit každý, kdo někdy držel v ruce šroubovák.
"Chtělo by to prostě procitnout do nové doby a uvědomit si, že dnes lidé v průběhu života chtějí změnit obor a povolání. Souhlasím s vámi v tom, že systém, kdy na vyhlášku "50" musíte vystudovat školu, je svazující. Na kde co jsou rekvalifikační kurzy, na plno věcí musíte skládat zkoušky nebo dokladovat praxi. Jen na "50" to nestačí, tam když si ve 40 vzpomenete, že byste se chtěl živit elektrikou, tak musíte na VŠ."
Pokud vím, tak ze zákona má doklad o rekvalifikaci stejnou právní váhu, jako výuční list. Zákon má vyšší právní váhu než vyhláška, takže rekvalifikace není právně problém, protože předpis vyšší právní váhy přidal další možnost nabytí vzdělání. Pokud úředník dělá nějaký problém, máš právo se ve správním řízení odvolat.
A jenom tak mimochodem, kamarád se v 45 rozhodl, že se bude živit jako plastický chirurg. Nevíš o nějakým rekvalifikačním kurzu...?
Největší brzda pro všechnu mladež v technických oborech a elektronickém průmyslu a dnešním průmyslu obecně, je "50" Procházel jsem několik webovek učnovských oborů a je jich ještě mnoho, kde vyleze mládež vyučená ale bez "50" Ku-va dnes už potřebuje "50" i zedník. Nebo bude volat elektrikáře na každou volovinu? Běžte na elektrika.cz a divily by jste se, co je tam bolševických revizáků zabržděných minulým režimem, kteří by nejradši aby jste měly na zapojení zásuvky nebo našroubování žárovky, 10 vysokých škol.
Je to zabržděná veledůležitá lobby starých fousatých dědků, proto také plno negramotných dnešních vyučenců.