A vážně bude to kvalitní spolehlivé automatizované testovací zařízení hotové za jedno odpoledne?
Tohle je totiž druhá strana mince - na jedné straně opravdu korporace podobné věci brzdí v principu podobně, jak je v článku (osobní zkušenost), jenže na druhé straně není zas tak neobvyklé, že mají v podstatě pravdu a že by skutečně funkční řešení zde nadhozeného problému reálně nebylo za odpoledne, ale spíš za 1-2 týdny, což už je nákladově "trochu" jinde...
A co se týče dokumentace, tak tady jsou má zkušenosti z "korporací" spíše opačné, totiž že zrovna "papíry" bývají ošetřené poměrně slušně a systematicky (problém je často naopak v tom, že se jim věnuje úsilí až neúměrně moc) a totální absence dokumentace je naopak spíše znakem těch "agilních vývojářů". Optimum je někde mezi, ale to se nepodaří zdaleka vždy.
Připadá mi, že autor článku spíš než typický problém větších korporací popisuje příklad slušně zpackaného projektu s nejasnou perspektivou - to se občas "zadaří" všude :-(
No tak zrovna hlídání blikající LEDky za odpoledne hotové bude. Jinak ale neschopnost realistického ohodnocení časové náročnosti je poměrně běžná na obou stranách - u techniků i u managementu.
Před časem jsem měl zajímavý případ: bylo potřeba cosi naprogramovat do jedné aplikace. Ta část byla zralá na nějaký menší refactoring řekněme zvíci dvou dnů. Po něm by doprogramování trvalo plus minus tři dny. Nebo se dal refactoring odsunout a dalo se to naprogramovat za pět až sedm dnů.
Dohlížející manager tomu nerozuměl, nenechal si to vysvětlit a trval na tom, že se musí dělat právě a jen na té nové funkci, protože takové měl zadání shora. Dopadlo to tak, že vývojáři se na něj vykašlali a za těch celkových pět dnů to udělali i s refactoringem. Zdánlivě happy end, jenže na druhé straně ignorování managementu v projektech, které nejsou one-man-show, taky asi není to pravé ořechové.
Ad "No tak zrovna hlídání blikající LEDky za odpoledne hotové bude." - fakt jste si s tím jistý?
Zaprvé mám jisté pochybnosti o tom, zda bude jen jedna. Především ale tady nejde ani tak o ten vlastní fotosnímač, ale o celý proces vyhodnocení, kdy bliknout má a kdy ne, také si musíte ošetřit z druhého konce vstupy toho mačkání tlačítka či jiné aktivity, kdy má LED bliknout a takto lze pokračovat.
On ten vyhodnocovací systém není právě legrace (dělal jsem) a můj dojem z toho je takový, že když je to smysluplně hotové za odpoledne, tak jde zpravidla o tak jednoduchou a jasnou úlohu, že to v podstatě ani podobný systém nepotřebuje a nestojí to za námahu. Pokud to za práci stojí a úspora času při následných testech je podstatná, tak to už také bývá úměrně složitější a dražší, což se samozřejmě může pořád velmi vyplatit, ale už to zkrátka nebývá trivialita, kterou si udělá kdekdo za chvíli.
V siemensu jsem to hodil stazistovi/brigadnikovi. Muj plat byl nekde jinde a firma resenim, ktere nelze reusnout pro jine reseni neziska nic. Uz jen ze by to nekdo musel vzit a nastudovat je slozitejsi nez to dat nekomu kdo stoji daleko min nez cas ktery bych na tom tenkrat stravil ja.
Ono je to pekne kdyz si doma clovek bastli a zkousi, ale pokud mu za krkem dycha manazer ktery drzi v jedne ruce kolejnici a v druhe pantograf, tak to neni zrovna "atmosfera na hrani".
A pak zapli v menirne napajeni trakce...;)
Za odpoledne bych to mel ve sve firme. Ale ted nepodnikam, jsem v korporatu za slusne penize. A tam to neni o arduinu a fotodiodou. To se musi zdokumentovat podle ISO, testovat to musi nekdo jiny, program musi byt verzovan a musi byt zdokumentovat, atd. V korporatu i trivialita zabere tyden. Vse anglicky a tak aby to pochopil i Cinan v nasi pobocce v Cine nebo Argentinec. Na vsechno mame milion papiru a formularu. Agilne vyvijime :-)
Za ten den bude schéma přípravku, seznam součástek a schválení přímýho nadřízenýho. Když dobře, tak odeslaný požadavek na logistiku. Druhý den, když dobře, to logistika objedná, třetí den dojde balíček od Farnella, ale baba na logistice má dovolenou, takže za dva týdny je fotoodpor na stole a může se začít bastlit...
Zákazník má dostat prototyp za týden. Test je o tom sledovat 12 hodin LEDku (nejde urychlit, stejný by byl i s přípravkem). Vyrobit přípravek v čistým čase by trvalo 12 hodin.
- Je rozumný si s tím 12 hodin hrát, aby se to pak 12 hodin testovalo samo a člověk mohl dělat něco rozumnějšího?
- Pokud jo, bude mít zákazník pochopení pro to, že se testovat začne až dva dny po termínu předání (protože schvalování a logistika)?
- Pokud by se i tak termín stihl, jak vysvětlit šéfovi, že týden sedí a čeká?
- Pokud to během čekání otestuje, jak okecá výrobu něčeho, co už není potřeba?
(Osobně jsem to řešil jako "ladění a prototypování produkčního testeru" s tím, že se něco ve fabrice opravdu použilo)
Občas se setkáte i s dokumentací ve formě lidové slovesnosti, která se ve firmě předává už málem mezi generacemi. Zásadně nemá psanou formu. Je třeba si rozprávět s kolegy napříč kontinenty tak jako naši předkové si vyprávěli s potulnými tovaryši při draní peří.
Takový dýchánek je ovšem třeba uspořádat přesně dle interních směrnic a bezpečnostních zásad.
Také jsem to zažil. I jsem jich pak část zapsal, ale následně raději zatajil. Protože jedna věc je "slyšel jsem, že" a druhá věc je "v dokumentu, co jsem napsal, tvrdím že". Ono se totiž tradovalo plno blbostí :-( A pár si jich člověk přimyslel, když něco špatně pochopil (tichá pošta?) Má kouzelná fráze byla "My observation is ..."
Docela chápu, že u téhle lidové slovesnosti nebývá odvaha to zpětně sepsat. A také vím, že do svých poznámek si to lidé píšou. Ale o tom nikomu neříkejte! :-)
Proto prosazují standartni / standardizaci terminologii a ostré se vyhrazuji pro krcmarove a kakademicke lobby na rootu za české paskvily. Protože vím jak to dopadá ve více jazycích vcetne čínštiny a japonstiny. Právě tak jak popisujes. V případě nestandartni terminologie v docce mít glossary.jako co je to sezení, jižní můstek, předběžne konání instrukcí nebo "kdyz"... znáte z hloupých vs skript...
Tak tak. V technice, pokud se něco dokumentuje, tak slova mají jasně daný význam. Když se člověk podívá do třeba do popisu komunikačního standardu, tak tam má popsány i významy may, must, should... Na začátku projektu se dokonce sepisuje doménový slovník, aby člověk použil korektní výraz místo "kulatý tentononc" a předešlo se nedorozuměním. A ten pak bývá někde na začátku produktové specifikace. Protože sestavit takový slovník a používat korektní výrazy je
1) levnější, než řešit nedorozumění
2) člověk si na termíny ze slovníku zvykne a nemusí přemýšlet, co tím ten druhý myslel
3) takto sepsanou dokumentací se dá zabít právník zákazníka, když má blbý kecy, že to mělo být jinak.
K prvnímu odstavci: jde o spolehlivost. Zlepšovákům se meze nekladou, ale když se stane průser, tak je to zlé. Například se zjistí, že už to pár týdnů nepočítá a nikdo to neumí opravit. Případně že to blbne a ukazuje to čísla o chlup jiná, než by mělo - co s tím, akceptovat chybu? Opravit? Vyhodit...
K druhému odstavci: chybějící dokumentace je věc běžná. Korporace ji chtějí, ale to se jim buď vysvětlí, že na to teď není čas, nebo se jim tvrdí, že dokumentace je. Pak ji nový člověk potřebuje a zjistí, že buď není vůbec, nebo sice je, ale přes tisíce stránek obsahu v ní nic není. Častější je to u malých týmů a prakticky sázkou na jistotu je to u agilních týmů. Agilní metody totiž umožňují to, aby se z toho člověk nezbláznil a udržel si v tom přehled. Jenže dokud v tom má daný člověk přehled, tak je nulový tlak na pořizování dokumentace. To pak narazíte na nedokumentovanou vlastnost, polovina lidí z doby, kdy se to implementovalo, tam už není, a ta druhá polovina si po těch letech nevzpomene proč to tak je (respektive si každý vzpomene, ale každý nějak jinak a neshodnou se). To se vážně někomu nestalo, že by si na standup meetingu chtěl dělat poznámky a dostal za to akorát vynadáno, ať nezdržuje? A to jsem potkal i pár jedinců, kteří nedokumentovali už z principu - chtěli mít know how, kvůli kterému by byli pro firmu nepostradatelní.
Tak tak, korporace dokumentaci chce. Ale lidi jsou líní ji sepsat a manažerům se zdá, že to zdržuje projekt.
Měl jsem jeden čas projekťáka, co záměrně podstřeloval čas projektů a dokumentaci, která byla vyžadovaná, pak řešil tak, že se do systému nahrály za dopoledne prázdný šablony a udělala se fajfka do checklistu, že tam ten dokument je. Pak chtěl člověk za rok použít testovací přípravek, ze kterýho trčelo pět drátů a tři hodiny otravoval ostatní - zjistit autora, zjistit od autora zapojení a jaký napětí použít pro napájení,... V lepším případě, v horším reverse engineering, protože autor odešel/zemřel/byl přeložen jinam.
Empiricky mám zjištěno, že hodina psaní dokumentace ušetřila asi 5h práce v budoucnu.
Hezký povídání na toto téma: https://www.zdrojak.cz/clanky/technicky-dluh/
Kdysi po mně šéf chtěl vědět, jak se dokumentuje a archivuje výroba jistých komponent pro jaderné elektrárny. Ta výroba už běžela nějakou dobu, ti co to zařizovali už dávno ve firmě nebyli a žádný předpis co by se toho týkal jsem nenašel a to se firma honosila a snad dosud honosí vlastnictvím certifikátu ISO 9000.
http://www.mmspektrum.com/clanek/normy-rady-iso-9000-prinos-nebo-hrozba.html
Tak jsem vzal tužku, notes, prošel jsem výrobou, vyptal a zapsal jsem, co a jak sledují, kam to všude píší a kde se to pak silážuje, dal jsem tomu štábní kulturu a šéfovi jsem to předložil. Pak se už nic nedělo.
Když šéf zahnul kramle a my jsme po něm rovnali kancelář, našel jsem emajl jak komusi psal, jestli by nezdokumentoval tu výrobu, že já jsem to udělal moc pečlivě.
„A vážně bude to kvalitní spolehlivé automatizované testovací zařízení hotové za jedno odpoledne?“
No a vážně je to relevantní? Vytvoření automatického testovacího zařízení jim uvolní jednoho pracovníka, což se vyplatí, i kdyby to mělo trvat měsíc, nehledě na to, že to bude přesnější, možná rychlejší, ale hlavně to nebude dělat chyby a vysávat z někoho život. Ale kdyby tohle byl jediný problém co tam mají, tak je to řešitelné, ale z toho popisu je ta pobočka už mrtvá. Teď jí budou ještě chvíli ždímat, dokud ponese profit a pak prostě zavřou bez náhrady.