Protože tady je jiná situace.
1) U dodávky součástek funguje konkurence. Pokud dělám vývoj, potřebuju vyměnit odpálenýho brouka do týdne, protože jinak hrozí 10k pokuta za protažení projektu, RS nebo Farnell to jistí, i když jsou drazí. Když mám vyrobit 1000 kusů, můžu materiál koupit jinde, za levnější cenu, ale můžu si dovolit tři týdny čekat, než nasmlouvám výrobní kapacitu, vyrobí desky,... A k flexibilnímu rozhodnutí potřebuju vědět cenu, MOQ a rychlost dodávky.
2) Součástky mají nějakou svou specifikaci. Třeba u procesoru bývá urgentní nedostatek nožiček, takže na jedné jsou třeba I2C a přijínmací pin UARTu. Bez dokumentace nedokážu říct, jestli tu součástku vůbec použiju, prtože potřebuju 5x UART a 2x I2C a musím tyhle konflikty znát, než se vůbec pro takovou součástku rozhodnu. U mobilního operátora znám parametry služby (technologii, rychlost), licituje se jenom o ceně.
3) S prodejcem součástek se většinou nepodepisuje smlouva na dva roky. Prostě nakoupím, kde to mají atd. I když už jsme párkrát měli rámcovou smlouvu, třeba na dodávku 25k sad součástek/rok s dostupnou zásobou 500 kusů do dvou pracovních dnů. Tam samozřejmě jsou jiný náklady prodejce, jiný rizika pro něj a trochu jiná cena.
Pochopitelně že to bylo to samé, ale protože mnoha lidem dělá dobře že "se vyznají" případně mají něco extra navíc oproti joudům z ulice skrze svého zaměsrnavatele - neboli mají pocit že v tomhle případě tahají za delší konec provazu - tak jsou s tímhle stavem spokojení a nelíbilo by se jim kdyby se měl změnit.
Říká se tomu závist. Já nemám čas/chuť/odvahu si říci o lepší tarif. Tak ať ho ale nemá ani nikdo jiný!
Slovy klasika: pokud chcete být lepší než ostatní, tak máte dvě možnosti. Buď na sobě budete pracovat, nebo ostatním budete házet klacky pod nohy. Nevím proč, češi s oblibou volí tu druhou možnost. Už pár staletí. "Mně ani tak nejde o to, abych taky měl krávu, já jen chci, aby sousedovi chcípla!"