Říká se tomu závist. Já nemám čas/chuť/odvahu si říci o lepší tarif. Tak ať ho ale nemá ani nikdo jiný!
Slovy klasika: pokud chcete být lepší než ostatní, tak máte dvě možnosti. Buď na sobě budete pracovat, nebo ostatním budete házet klacky pod nohy. Nevím proč, češi s oblibou volí tu druhou možnost. Už pár staletí. "Mně ani tak nejde o to, abych taky měl krávu, já jen chci, aby sousedovi chcípla!"
Pochopitelně že to bylo to samé, ale protože mnoha lidem dělá dobře že "se vyznají" případně mají něco extra navíc oproti joudům z ulice skrze svého zaměsrnavatele - neboli mají pocit že v tomhle případě tahají za delší konec provazu - tak jsou s tímhle stavem spokojení a nelíbilo by se jim kdyby se měl změnit.
Protože tady je jiná situace.
1) U dodávky součástek funguje konkurence. Pokud dělám vývoj, potřebuju vyměnit odpálenýho brouka do týdne, protože jinak hrozí 10k pokuta za protažení projektu, RS nebo Farnell to jistí, i když jsou drazí. Když mám vyrobit 1000 kusů, můžu materiál koupit jinde, za levnější cenu, ale můžu si dovolit tři týdny čekat, než nasmlouvám výrobní kapacitu, vyrobí desky,... A k flexibilnímu rozhodnutí potřebuju vědět cenu, MOQ a rychlost dodávky.
2) Součástky mají nějakou svou specifikaci. Třeba u procesoru bývá urgentní nedostatek nožiček, takže na jedné jsou třeba I2C a přijínmací pin UARTu. Bez dokumentace nedokážu říct, jestli tu součástku vůbec použiju, prtože potřebuju 5x UART a 2x I2C a musím tyhle konflikty znát, než se vůbec pro takovou součástku rozhodnu. U mobilního operátora znám parametry služby (technologii, rychlost), licituje se jenom o ceně.
3) S prodejcem součástek se většinou nepodepisuje smlouva na dva roky. Prostě nakoupím, kde to mají atd. I když už jsme párkrát měli rámcovou smlouvu, třeba na dodávku 25k sad součástek/rok s dostupnou zásobou 500 kusů do dvou pracovních dnů. Tam samozřejmě jsou jiný náklady prodejce, jiný rizika pro něj a trochu jiná cena.