Seznam pravděpodobně objevuje strop českého trhu. Jeho tržby sice jako každý rok rostly, ale už jen o 2,7 procenta, čímž se mu nepodařilo naplnit očekávání z loňského června. A to i přesto, že jeho služeb využívá 92,5 procenta tuzemských uživatelů internetu.
Klesl i zisk. Finanční úřad dostane daň jen z 930 milionů, tedy z částky, která je o sedmnáct milionů nižší než loni. Mohou za to především investice do redesignu služeb a mobilních aplikací. Letos by měly přijít i aplikace pro tablety. Čekali jsme to. Kromě služeb jsme investovali i do lidí a tím pádem nám stouply i mzdové náklady,
vysvětluje šéf portálu Pavel Zima.
Firma, která státu na daních a odvodech poslala 400 milionů korun, chce letos dokončit modernizaci svých služeb a pokukuje i po příležitostech za hranicemi. Některé naše služby chceme spustit i globálně. První náznaky by měly přijít ještě letos,
tvrdí Zima s tím, že chtějí investovat řádově desítky miliony korun a navíc by nakonec mohla přijít i úplně nová globální služba. Jakékoli další podrobnosti ale odmítl prozradit.
Minimálně propagační pokusy o průnik do mezinárodního povědomí Seznam podnikl už na loňské konferenci Le Web, kde se firma snažila zaujmout letáky upozorňujícími na její "boj proti monopolu Googlu" ve středu Evropy.
Seznam v Parizi na Le Webu rozdava tuto brozuru s hlaskou, ze v Cesku brani Googlu v monopolu: pic.twitter.com/KtummoOHJ5
— Jan Sedlák (@jansedlak) December 10, 2013
Zima zároveň oznámil novou a zjednodušenou strukturu firmy. Od května zase opustí produkt a bude velet všem ředitelům, což měl dosud na starosti Michal Feix. Ten dostal nově na starosti rozvoj nového byznysu, zatím desetičlenné sekce, pro kterou budou od května shánět nové lidi mimo Seznam. Ve startovní sestavě nechybí dosavadní šéf Marek Nový a přibyl ještě Ivan Mikula, manažer produktového týmu, který měl mimo jiné na starosti Sklik.
Seznam se mění. Už není jen česká firma pro české uživatele. Nebudeme se omezovat jen na Česko, ale půjdeme tam, kam je potřeba,
tvrdí nový šéf byznys developmentu. Mezi šéfy se objevilo i nové jméno. Ředitelem produktu se stává Petr Král.
Největší tahoun je stále Sklik
Největší balík peněz přitekl Seznamu jako tradičně z reklamy ve vyhledávání. Vlastní systém portálu Sklik tak přinesl do kasy smíchovské firmy necelou třetinu. Zhruba čtvrtinu tržeb zařídila bannerová reklama a pětinu ještě stará forma firemního katalogu Firmy.cz.
Neztratila se ani rychle rostoucí reklama mobilní. "V prvních čtyřech měsících generuje mobilní reklama téměř tři a půl milionu korun měsíčně. Patrný je taky posun ve vnímání mobilní reklamy v očích inzerentů, kteří si postupně začínají uvědomovat její důležitost a po počátečních rozpacích ji již běžně zařazují do mediálního mixu," tvrdí David Lorenc ze Seznamu.
V loňském roce tuzemská internetová jednička spustila i nové reklamní možnosti, které zvýšily její příjmy. A to jak behaviorálně cílená reklama, která v tisícovce kampaní přinesla sto milionů korun a retargeting v rámci Skliku, který dnes využívá kolem patnácti procent všech sklikových kampaní. Podle mého osobního odhadu překonal loni internet poprvé v inzerci printový trh,
tvrdí Zima s tím, že Seznam dělá přibližně deset procent celého trhu.

Odhad reklamního trhu podle Pavla Zimy.
Loňská inovační smršť pokračuje
Modernizované služby jsou výrazně lepší než ty původní,
tvrdí Zima. Jako příklad uvádí třeba SBazar.cz nebo VolnáMísta.cz a dodává, že právě zjednodušené služby umožňují velká kouzla s reklamou.
I letošní rok vypadá z pohledu modernizace služeb portálu nadějně. Už během prvního čtvrtletí se firmě podařilo významně inovovat Mapy.cz a kompletně přepracovat komunitní server Lidé.cz nebo firemní katalog Firmy.cz. Poslední dvě jmenované změny se ale setkaly s rozpačitým přijetím. Pevně věřím, že je v průběhu května pustíme do ostrého provozu,
vysvětluje Zima.
Máme celkem 8 tisíc definitivně smazaných účtů a zároveň 50 tisíc nových. Celkově teď na Lidé.cz je asi 280 tisíc profilů, ne všechny jsou samozřejmě aktivní,
tvrdil dva týdny po změně produktový manažer služby Ladislav Veselý. Ze serveru Lidé.cz se nakonec stala v podstatě seznamka a navíc firma mimoděk stvořila i vlastní Messenger. Je to podobné jako při redesignu Streamu. Teď jsme na pomyslném dně, ale začínáme se odrážet,
komentuje Zima.
Seznam posiluje i nabídku svého videoserveru Stream. Ten v podstatě proměnil na televizi, která se letos chce dostat z loňské pětadvacítky na dvojnásobný počet premiér za týden.
Firmu také čeká minimálně dvousetmilionová investice do vlastního datového centra, které má letos postavit v Horních Počernicích. Byznysmodel datacentra vidíme především v úspoře energie. Sami si myslíme, že dokážeme srazit cenu až na polovinu. A vzhledem k tomu, že teď za energii utrácíme 80 mil ročně, tak by to mělo fungovat,
tvrdí Zima.