CHAPS ta data nevytváří - ta data vytváří jednotliví dopravci a dodávají je CHAPSu který je "pouze" konsoliduje. Jistě, integrace dat z mnoha nestabilních zdrojů je jistě nelehký úkol, nikdo ale od CHAPSU nechce aby to dělal zadarmo, že? A nikdo jim také nevyčítá že na tom chtějí vydělat - ten problém je totiž v Ministerstvu Dopravy.
Klidně ať to dělá soukromá firma, ale ať je to stylem "částka za údržbu/rozvoj systému JŘ, integrovaná data ve strojovém formátu jsou k dispozici všem." Aktuálně je to ale tak že ministerstvo dalo CHAPSu jízdní řádky exkluzivně jako pašalík na kterém si vesele podniká, aniž by ostatní subjekty měly možnost s jízdními řády pracovat.
V žádné státní instituci za ten jejich tabulkový plat nebude pracovat nikdo schopný - a nejde jen o IT, ale i o právníky atd.
Takže pokud má alespoň něco fungovat, tak to nějaké firmě zadat musí. Představte si, že by IDOS programovalo přímo ministerstvo. To by byla tragédie.
Samozřejmě to ale mohou udělat tak, že té firmě zaplatí a výsledky práce té firmy a data budou veřejná ...
Vtip je v tom, že i ta data vytváří Chaps (dnes zdarma výměnou za tu exkluzivitu) . Od dopravců přicházejí s různými nekonzistencemi a chybami (v nějakém maloměstském dopravním podniku těžko najdete dobrého IT experta) a sehrávání a údržba toho bordelu je práce, kterou si jistě dokáže představit každý, kdo někdy migroval nějakou reálnou databázi. Navíc je třeba udržovat metadata o přestupních dobách, polohách zastávek, atd.
Takže ministerstvo by nejprve muselo vypsat VŘ na tuto práci a následně výherci za to začít platit (je k tomu politická vůle?). Pak lze data začít zveřejňovat.
Přesně tak. Ministerstvo dopravy totiž jako IT-pracovníky zaměstnává naprosté diletanty, kteří nejsou schopni vůbec nic udělat. I přes urgence nejsou třeba schopni si změnit po řadu let nastavení tak, aby ma Slovensko jejich WWW-server posílal českou stránku a nikoliv anglickou.
Takže dokud si na dopravě neseženou alespoň trochu inteligentní lidi, tak se problémy budou jen kupit a opakovat jako třeba teď u soudu s jízdními řády. Oni na dopravě musí mít na všechno externí firmu, protože tam nikdo ničemu nerozumí. (Konečně ilustrativním příkladem je provoz registru vozidel místo pod vnitrem od loňska pod dopravou.)
Otázkou samozřejmě je, proč může někdo na nějakém ministerstvu zaměstnávat dnes lidi, kteří vůbec nic z IT oblasti neumí. Třeba ale mají "řidičák na počítač" a umějí dobře pracovat s Wordem.
Takže pokud má alespoň něco fungovat, tak to nějaké firmě zadat musí. Představte si, že by IDOS programovalo přímo ministerstvo. To by byla tragédie.
Já myslím, že příkladů, kdy ani zadání soukromé firmě nepomůže, jsme si za vládnutí poslední trojkolky mohli všimnout celé řady - od ministerstva školství až po dopravu. Tam stejně nejdou ty peníze většinou odborníkům, ale často nejvíce jde parazitům a korupčníkům uprostřed. Takže ne nemusí nic zadat soukromé firmě, místo toho klidně může zadat vypracovat návrh na zvýšení těch platů, tak aby mohl zaměstnat ty odborníky. Taky může zadat návrh na odvolatelnost úředníků, politiků, návrh na rozšíření finanční odpovědnosti za způsobené škody, návrh na agenta provokatéra, aby bylo možné testovat korupci a úředníci žili ve strachu korumpovat atd. atd. Je celá řada toho, co se může udělat pro to, aby stát fungoval lépe. Ale to se musí první chtít a ne apriori nechtít.
jízdní řády - data spravovaná státem na základě zákona, neobsahující žádná osobní data občanů
seznam klientů operátora - data vytvářená a spravovaná soukromou společností v rámci jejího podnikání, stát s tím jinak nemá nic společného, navíc data obsahují osobní informace o klientech
Chápete ten rozdíl?