Asi pět procent uživatelů Seznamu se ode dneška má na domovské stránce šanci setkat s novým boxem "Další zajímavé články z českého internetu". Jde o A/B testování novinky, která na stránku českého portálu přináší odkazy i na články serverů, které nepatří do portfolia Seznamu - například i od konkurence typu iHNED.cz, iDNES.cz, českého Forbesu nebo 100+1 zahraničních zajímavostí.
Podle Seznamu jde o to nabídnout uživatelům další zajímavý obsah. "Naším cílem bylo shromáždit všechny zajímavé a důležité informace na jednom místě," vysvětluje důvody na firemním blogu produktový manažer domovské stránky Seznamu Marek Vacek.
Kromě toho tady ovšem existuje ještě jeden důvod. Řada z webů, na které momentálně Seznam v boxu "Z internetu" odkazuje, totiž používá reklamní systém Sklik, který patří právě Seznamu. A více zobrazení znamená vyšší reklamní příjmy.
Že je přítomnost Skliku v článku jedním z kritérií výběru, na dotaz Lupy potvrdil i Vacek: "Hlavní prioritou je pro nás doporučovat atraktivní obsah. K tomu se přidává jen jedno kritérium a sice to, že odkazovaný článek musí obsahovat Sklik. I když teď v testu ještě existují výjimky z tohoto pravidla."
Nenáročné čtení
Nový box se zobrazuje ve spodní části stránky, články se řadí chronologicky podle času vydání a vybírá je ručně redakce, která pro tento účel nově vznikla. Ve výchozím stavu se zobrazuje sedm odkazů, jeden z nich je reklamní. Pod boxem je tlačítko Načíst další články.

Pro provozovatele vybraných webů může být novinka dobrou zprávou, protože odkaz na domovské stránce Seznamu může přivést slušnou návštěvnost. A pokud by se někomu nelíbilo, že Seznam používá jeho obsah (byť na něj odkazuje), má podle firmy prostřednictvím kontaktu v patičce požádat o vyřazení z boxu.
Kromě přítomnosti Skliku o zařazení článku do boxu rozhoduje jen jeho atraktivnost pro čtenáře. Podle Seznamu má jít zpočátku hlavně o "nenáročné magazínové čtení". Pokud budou uživatelé na test reagovat pozitivně, má přijít další rozvoj.
"Rádi bychom i zde aplikovali systém automatického doporučování obsahu, který by články vybíral s ohledem na preference daného zařízení. Tím bychom dokázali komukoli, kdo zavítá na naši domovskou stránku, nabídnout unikátní obsah přímo na míru," vysvětluje Vacek.
Test nového boxu poběží dva měsíce a zobrazí se 300 tisícům uživatelů. Pokud se osvědčí, chce jej Seznam zapnout všem uživatelům.