Dosud šlo o články ze Super.cz a Novinek. A data Seznamu ukazují, že cílené doporučování zvyšuje čtenost a podle výsledků pilotního provozu přináší i vyšší míru sledování videí až do konce. A to v řádech desítek procent.
Ve sledovaném týdnu od 11. do 17. dubna se dokoukanost doporučovaných dílů zvýšila téměř o 20 procent oproti průměru v předchozích týdnech. Zvýšila se i průměrná proklikovost (CTR), která podle Seznamu poskočila z hodnot kolem 1,3 na 2,4.
S doporučováním obsahu na své homepage začal Seznam experimentovat už před rokem. Po půl roce testovacího provozu na vybraném vzorku návštěvníků domovské stránky pak spustil doporučovaný obsah všem uživatelům.
"Konkrétně u zpravodajských článků z Novinky.cz se nám osvědčilo, že nejlepší zážitek se zachováním žánrové vyváženosti lidem poskytujeme tehdy, pokud automatické doporučování obsahu kombinujeme s redakčním výběrem,“ tvrdí na blogu firmy produktový manažer homepage Marek Vacek.
Po tříměsíčním testování se minulý týden balík, ze kterého automat vybírá obsah k doporučení, rozšířil ještě o videa ze Stream.cz. Portál ale experimentuje už i se zobrazováním článků ze světa mimo Seznam.
Jako u cílené reklamy
Seznam pro doporučování obsahu používá podobný mechanismus, jako pro behaviorálně cílenou reklamu. Vychází z kombinace několika faktorů s tím, že u každého ze serverů, jejichž obsah je doporučován, hraje hlavní roli vždy jiný.
„Zajímavost zpravodajských informací musíte posuzovat podle jiných měřítek, než u internetové televize. U obojího je třeba zohledňovat aktuálnost obsahu, nicméně zatímco u prvního vás spíše zajímá oblíbenost konkrétní zprávy v kombinaci s obecnými zájmy čtenáře, u pořadů vás bude víc zajímat to, nakolik je daný pořad diváky preferovaný. Proto sledujeme trochu odlišné metriky. U zpravodajství se zaměřujeme na čtenost článků, která doporučováním vzrostla o desítky procent. U video obsahu se zase zaměřujeme na jednotlivé pořady, které uživatel rád sleduje. Prioritou je pro nás odsledovaný čas, z kterého si můžeme vyvodit kvalitu divácké zkušenosti,“ dodává produktový manažer Ondřej Javornický.