Ano, tak by to mělo být a u rozumného terminálu to tak i funguje. Bohužel je v praxi u obchodníků dost terminálů, které jsou navržené tak špatně, že když banka zamítne transakci kvůli tomu, že je potřeba PIN, tak místo toho, aby si prostě o PIN řekly a pokračovaly, musí se celá platba provést znovu od začátku. A často dokonce nelze platbu do 500 Kč bezkontaktně s PINem provést vůbec a jediná šance je dát kartu do slotu.
Já naposledy teď v pátek v jedné restauraci. Aby nedošlo k nedorozumění: nemluvím o situaci, kdy je PIN vyžadován proto, že částka přesahuje limit 500 Kč; v takovém případě terminál ví předem, že PIN bude vyžadován, a rovnou si o něj řekne. Měl jsem na mysli situaci, kdy terminál původně zahájí bezpinovou platbu (částka do 500 Kč), ale banka ji zamítne s tím, že je potřeba PIN (např. kvůli překročení počtu nebo souhrnné částky bezpinových transakcí). Rozumný terminál v takovém případě prostě požádá o zadání PIN a pak transakci dokončí. Nerozumný zahlásí, že transakce se nepovedla, a musí se platba provést celá znovu (třeba i včetně zadání částky). Úplně nerozumný pak bezkontaktní transakci do 500 Kč s PINem provést nedokáže vůbec a jediná možnost, jak zaplatit podlimitní částku, pokud banka požaduje PIN, je s kartou ve slotu (což je absurdní).
"Na počátku se může stát, že zákazník může narazit na terminál, který jeho platbu bez PIN zamítne, a proto společně s bankami informujeme spotřebitele, aby v takovém případě kartu vložili do terminálu, který si pak požádá o zadání PIN a vše proběhne jak má."
Proč by se měla karta vkládat do terminálu? Je to úplně totéž, jako u bezkontaktních bankomatů. Prostě terminál vyzve k zadání PIN, uživatel ho zadá a potvrdí a hotovo. Ostatně dneska se tak děje u plateb nad 500 Kč a karta se nikam vkládat nemusí.
No to zalezi krome jineho i na nastaveni na strane banky. Pojdme se bavit konkretne: Mastercard od KB mi po prekroceni nejakeho neverejneho limitu zamitala bezkontaktni platby. Zadne oznameni, ze mam pouzit cip. Pak jsem se naucil platbu zkouset znovu s tim, ze rovnou vkladam. Pro obchodnika je to nicmene divna situace, vidim podezrivave pohledy, obchodnik musi transakci na sve strane zadavat znovu. Velmi neprijemne.
Nevím, které terminály jsou navržené tak mizerně, já se zatím s žádným takovým nesetkal a pokud platím kdekoliv např. na benzínce nebo v obchodě, tak to buď projde rovnou, anebo terminál vyzve k zadání PIN. A prakticky všude kartu jenom přiložím, nikam nedávám do čtečky. Jediná výjimka je u nové platební karty, kde se první transakce musí provést s vloženou kartou a zadaným PIN (jak tady už někdo poznamenal).
Na nastavení banky záleží, za jakých okolností (typicky počet nebo součet neautorizovaných transakcí) si PIN vyžádá i u podlimitní platby (někde to záleží i na nastavení konkrétního účtu nebo karty, např. u Airbank si lze nastavit denní limit online bezpinových transakcí, a to třeba i na nulu). Jak na takovou odpověď terminál zareaguje, to záleží na tom, jak je navržený jeho software, s tím banka nic nenadělá (pokud to není "její" terminál).