Na nastavení banky záleží, za jakých okolností (typicky počet nebo součet neautorizovaných transakcí) si PIN vyžádá i u podlimitní platby (někde to záleží i na nastavení konkrétního účtu nebo karty, např. u Airbank si lze nastavit denní limit online bezpinových transakcí, a to třeba i na nulu). Jak na takovou odpověď terminál zareaguje, to záleží na tom, jak je navržený jeho software, s tím banka nic nenadělá (pokud to není "její" terminál).
No to zalezi krome jineho i na nastaveni na strane banky. Pojdme se bavit konkretne: Mastercard od KB mi po prekroceni nejakeho neverejneho limitu zamitala bezkontaktni platby. Zadne oznameni, ze mam pouzit cip. Pak jsem se naucil platbu zkouset znovu s tim, ze rovnou vkladam. Pro obchodnika je to nicmene divna situace, vidim podezrivave pohledy, obchodnik musi transakci na sve strane zadavat znovu. Velmi neprijemne.
Já naposledy teď v pátek v jedné restauraci. Aby nedošlo k nedorozumění: nemluvím o situaci, kdy je PIN vyžadován proto, že částka přesahuje limit 500 Kč; v takovém případě terminál ví předem, že PIN bude vyžadován, a rovnou si o něj řekne. Měl jsem na mysli situaci, kdy terminál původně zahájí bezpinovou platbu (částka do 500 Kč), ale banka ji zamítne s tím, že je potřeba PIN (např. kvůli překročení počtu nebo souhrnné částky bezpinových transakcí). Rozumný terminál v takovém případě prostě požádá o zadání PIN a pak transakci dokončí. Nerozumný zahlásí, že transakce se nepovedla, a musí se platba provést celá znovu (třeba i včetně zadání částky). Úplně nerozumný pak bezkontaktní transakci do 500 Kč s PINem provést nedokáže vůbec a jediná možnost, jak zaplatit podlimitní částku, pokud banka požaduje PIN, je s kartou ve slotu (což je absurdní).
Nevím, které terminály jsou navržené tak mizerně, já se zatím s žádným takovým nesetkal a pokud platím kdekoliv např. na benzínce nebo v obchodě, tak to buď projde rovnou, anebo terminál vyzve k zadání PIN. A prakticky všude kartu jenom přiložím, nikam nedávám do čtečky. Jediná výjimka je u nové platební karty, kde se první transakce musí provést s vloženou kartou a zadaným PIN (jak tady už někdo poznamenal).
Ano, tak by to mělo být a u rozumného terminálu to tak i funguje. Bohužel je v praxi u obchodníků dost terminálů, které jsou navržené tak špatně, že když banka zamítne transakci kvůli tomu, že je potřeba PIN, tak místo toho, aby si prostě o PIN řekly a pokračovaly, musí se celá platba provést znovu od začátku. A často dokonce nelze platbu do 500 Kč bezkontaktně s PINem provést vůbec a jediná šance je dát kartu do slotu.
"Na počátku se může stát, že zákazník může narazit na terminál, který jeho platbu bez PIN zamítne, a proto společně s bankami informujeme spotřebitele, aby v takovém případě kartu vložili do terminálu, který si pak požádá o zadání PIN a vše proběhne jak má."
Proč by se měla karta vkládat do terminálu? Je to úplně totéž, jako u bezkontaktních bankomatů. Prostě terminál vyzve k zadání PIN, uživatel ho zadá a potvrdí a hotovo. Ostatně dneska se tak děje u plateb nad 500 Kč a karta se nikam vkládat nemusí.