Nicmene myslim, ze jakkoliv mohou byt Vas zkusenosti z firmy, ktera provozuje 6.000 pocitacu, uzitecne, v oblasti skol jste vstoupil do jineho prostredi.
Jednak musite pocitat s tim, ze reditele jsou svepravni lide a jednak s tim, ze skoly maji pravni subjektivitu (navic jsou dnes zrizovany ruznymi zrizovateli).
Dle meho nazoru je atomizace vice nez potrebna. Samozrejme se musi nekde zastavit. Ono misto, kde by to melo byt, je:
Pokud se tyce nasazeni a perspektivity terminaloveho provozu, dle meho nazoru jeho nasazenim muze stat (ci zrizovatele) vyznamne usetrit na nakupu pocitacu a investovat do infrastruktury.
Nakonec se domnivam, e cely projekt SIPVZ by NEMEL primarne slouzit vyuce programovani ci "uceni se Wordu". Mel by poskytnout platformu a prostredky pro zapojeni Internetu a cele ICT do vyuky ostatnich predmetu (napriklad dejepis a zemepis jsou k tomu primo predurceny).
Chceme děti naučit dělat s tím, co se nejčastěji používá.
Bohužel se mýlíte. Zavádění ICT do škol má za cíl něco zcela jiného. Prostudujte si, prosím, základní materiál k tématu SIPVZ, kterým je jeho koncepce, viz třeba www.e-gram.cz/koncepce.asp.
Zatím má Linux na desktopech penetraci v řádu jednotek procent, takže je to mimo. Na serverech je to něco jiného, ale zase když je windows zadarmo, tak je lepší mít vše od jednoho. Možná tak udělat možnost přepínání mezi windows a linux, aby se děti naučili používat něco jiného a aby uměli pracovat a "počítačem" a "tabulkovým kalkulátorem" a ne s "windows" a "excelem".
Nejde o penetraci, ale o funkčnost a cenu. Windows nejsou zadarmo, v rámci Indoše jsou sice pro desktopy darem, ale ne pro servery. Navíc se platí ročně MS SA. Děti by se měly také naučit pravopis... ;-)
Úvahy o terminálech jsou taky mimo, stejně jako výše je to simulace jevu používaného v cca. nula procentech instalací a ne běžného stavu a navíc cenový rozdíl mezi počítači pro terminál a normální desktop jsou minimální.
Nóóó... Nový značkový "terminál" a "desktop" stojí jako železo prakticky stejně, ale přečtěte si tu případovku z K12LTSP.org. A jako terminál může být skutečně jen ten šrot.
Troufam si tvrdit, ze Vase zkusenosti se spravou pocitacu z komercni sfery nejsou do kreativniho prostredi skol prenositelne :-)
K tomu dodám,že systém X-Window (tedy to co neznalý nováček pokládá za "linuxové třijedenáctky") vám ve skutečnosti stírá fyzickou strukturu sítě do té míry, že je víceméně jedno, jestli aplikace běží na vašem počítači, na počítači spolužáka, který sedí vedle, či na serveru na druhé straně budovy - všechny tři mohou běžet přímo vedle sebe.
Toto nepřímé učení je efektivnější než přímé, protože se učíte dotyčnou aplikaci používat, aniž k tomu spotřebujete jakýkoliv čas, neboť ten spotřebováváte na tvorbu úkolu a ne na učení aplikace
Toto jako myslíte vážně? Výuka práce s IT je tu od toho aby žák získal pomocný nástroj do ostatních předmětů a vy tu předkládáte pravý opak. Tím si sám de facto protiřečíte. Předně: vámi zmíněný samoucký přístup možná prospěje dovednosti v ovládání Wordu, ale rozhodně neprospěje efektivitě práce do jiných předmětů. Ze zkušenosti totiž vím, že lidé v takovéto situaci jednak ztratí spoustu času pokusy a omyly, jednak to řadu z nich svádí k bezcílnému hraní s formátováním apod. M$ Word a podobné programy jde učit i takovým způsobem, že uživatel je schopen používat jakýkoliv jiný podobný produkt. Totéž platí i u 602 a OpenOffice. Slyšel jste třeba o ECDL? Pokud ne, máte mezery. I na tom Wordu se dá učit dobře, a to, že se děti např. učí manipulaci s panely nástrojů a neučí se třeba základům typografické kultury, takže tiskárny pak chrlí kýčovité typografické zvratky, to je, jak už jsem, jednou psal, chyba mezi tabulí a katedrou.
K vyhledávání na Netu použijí žáci to, co mají k dispozici. U nás mají Netscape a Mozillu a nestěžují si, max. na začátku, kdy někteří hledají Exploder, protože nic jiného neznají. Dále viz výše.
Dále bych vás poprosil, abyste nepapouškoval tu nepravdu, že Windows jsou v Indoši zadarmo. Nejsou a nejsou a po vypršení smlouvy M$MT a GD tu bude několik tisíc škol s nelegálním SW a zřizovatelé, kraje etc. honem se starejte.
S vašim požadavkem jedné firmy souhlasím do té míry, pokud se to týká školy. Samozřejmě je lepší mít 1 dodavatele. Proč by ale měl mít 1 dodavatele celý stát? NB když mu ty školy nepatří?
...Chceme děti naučit dělat s tím, co se nejčastěji používá.
Obávám se že nechceme. Děti chceme vychovat k samostatnosti, nezávislost, adaptabilitě (ale ne konformismu) a schopnosti orientovat se ve světě. Je to toté, jako byte řekl, že v autoškole se nesmí používat jiné auto než škodovka.
co se týče terminálů už jsem na to odpovídal mnohokrát, tak to opakuji. Neušetříte. Šrot jako staré 286 z bazaru na terminálový režim v počtu desetitisíců prostě neseženete. Monitory stejně musí být nové. A i hardware zastarává, větráky atd. by brzo odešly atd. takže je potřeba nový terminál. A rozdíl ve výrobní ceně nejnovějšího compaqu prodávaného bez monitoru za 40 tisíc a terminálu je minimální.
Nejde o 286 z bazaru, ale o Pentia (v ceně stovek Kč) či Pentia II (v ceně doslova pár tisíc) od specializovaných firem, které jich dodají bez problémů stovky a možná i tisíce prakticky identických.. To už stačí, protože to znamená vybavení desítek škol. Při hustotě průmyslovek je pokrytí "vlastními zdroji" z resortu školství nejen možné, ale i vítané pro praktickou přípravu.
V řeči čísel. Ten Compaq je při takovém množství vyrobytelný za cca. 10 tisíc. Ten terminál az 8. Takže minimální rozdíl a přitom na hardware serveru byste pak musel dát více, stejně tak by byl větší tlak na infrastrukturu.
Rozdíl v ceně PC versus terminál můžeme pro zjednodušení redukovat na cenu pevného disku. Při 15 klientech na server to znamená jeho posílení o pár GB paměti a dostatek diskového prostoru. Náklady jsou při nových strojích stejné, při "starých" pak nesrovnatelné.
Ano, musí to být decentralizované, ale už jsem psal že musí být jedna firma která to zastřeší. Spravovat 1000x 1 školu je 500x dražší než spravovat 1x tisíc škol. To že to naši volení zástupci vyřešili tak, že to 100x zdražili aby na tom 99x vydělali a přitom to bylo o 400x levnější je věc jiná.
Nejlepší je naučit spravovat právě žáky. To je lepší, levnější a smysluplnější, než mít "černé skříňky" a 24/7 support. Navíc u terminálového řešení je správa IMHO přeci jen snazší. Řešení svépomocí pochopitelně ve firemní praxi možné není, ale zde nejde o firemní informační systém.
nemýlím se. Jde o zvýšení počítačové gramotnosti a když má někdo v práci a doma windows pak se s nimi bude lépe pracovat učil-li se na stejném počítači.
Nejde jen o zvýšení počítačové gramotnosti. Opět radím, prostudujte si relevantní podklady.
Jde o penetraci, viz. výše. Nevěděl jsem, že máme servery za peníze, když v jiných státech to dávají zadarmo. Pak by opravdu bylo lepší dát na servery Linux, ale na desktopy mají windows smysl. viz. výše.
Nevím o tom, že by někde někdo dával serverové licence MS Windows školám zadarmo.
Zkuste koupit desetisíce stejných šrotů. Nepodaří se vám to. Naprosto nevíte o čem povídáte. Jediné řešení by bylo desetitisíce nových terminálů, ale tam je cenový rozdíl minimální, a funkčnost rozdílná. Náročná práce s velkými objemy dat, práce s grafikou, hry - to je jen příklad aplikací, na které se terminály nehodí a budou využity ve většině škol.
Nepotřebuji kupovat desetitisíce stejných šrotů. Stačí mi shodnost v řádu stovek. Napište mi o té většině škol, kde potřebují náročnou práci s velkými objemy dat (to je ostatně spíše serverová práce, ne?!), práci s grafikou či graficky náročné hry. Které to jsou?
Tohle je dobre z pohledu vyuky studentu a to jeste pouze jich casti. Neni smyslem naucit studenty zdravorni skoly menit procesor, ale naucit se ve Wordu napsat zpravo u stavu pacienta a napriklad pracovat s neakym "nemocnicnim" systemem. Mimoto studenti nemouzu mit praxy, zkusenosti a rozhled cloveka, jenz se spravou zabyva. Rovnez Vam studenti nemuzou delat rohled vyvoje site (v 99.9%). Je potreba si uvedomit, ze spravce site ma vychovavat jen urcity druh skol, ostatni skoly maji vychovavat lidi, jimz je pocitac pomuckou.
Dale si uvedomte, ze na normalni pocitacove siti sevyskytuji take aplikace typu Skolni agenda, kde jsou napriklad osobni udaje a znamky, kam studenti proste mit pristup nemuzou a dale se na sitovych discich nachazeji pisemky. Takze server proste spravovat student nemuze. Rovnez z obdobnych duvodu nemuze spravovat pocitace v kabinetech.
A pak, hlavne musite zajistit funkci pro vyuku. Vy muzete nechat se v tom difnem pocitaci hrabat studenta po cele odpoledne, ale pak ho musite do rana rozbehat. Zde je nejlepsi pouzit image.