Názory k článku Škola onLine

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 9. 2000 13:19

    Vít Ožana (neregistrovaný)
    Výuku ořezanou na 2 hodiny týdně prosazují jen učitelky starých dob. Ty mladší se snaží je využít i při výuce cizího jazyka či fyziky.

    Co by jste chtěl na školách při dnešním vybavení (HW i SW) víc naučit. Nic víc než ovládání Windows 9x a nějakého kancalářského SW zdarma si nedokážu představit. Ještě se dá probrat vnitřek PC. Nic praktičtějšího se nedá vyučovat. Chcete snad učit všechny programovat Pascal?

    V praxi možná budou mít místo Windows 9x verzi Windows 2001, ale už se v tom budou umět trochu pohybovat.

    Základy textového editoru (Word, 602Text, StarOffice) jsou přece stejné. Ty využijí v jakémkoli editoru blízké budoucnosti.

    Souhlasím, že plné využití Internetu na všech školách by zlepšilo schopnost žáků pracovat s informací. Částečně by to šlo nahradit prací s nějakou elektronickou encyklopedií, ta však taky něco stojí.

    Edukabilní obsah budou muset vytvářet sami učitelé. Pochybuji, že by to někdo udělal za ně.
  • 12. 9. 2000 15:24

    Jan Pazdziora (neregistrovaný)
    Cilem je umoznit zakum, aby se k Internetu dostali. A aby ho zacali pouzivat ve svem volnem case, aby si sami nasli, o cem to vlastne je, aby k nemu privedli sve rodice a kamarady. Cim mene jim do toho budou ucitele mluvit, tim lepe. Nechtejme svazovat snahu po poznavani predpisy a osnovami. Aby mel Internet pro skolu nejaky smysl, meli by se s nim zaci seznamovat nejvice mimo organizovanou vyuku predmetu. Coz neznamena odizolovani do vyuky "Pocitacu", ale zcela volny pristup.

    Technicka stranka veci je nejdulezitejsi proto, ze da stejnou sanci detem z vesnic jako detem v Praze. Bez pripojeni bychom sice mozna meli obsah a osnovy, ale zase pouze pro 50 procent zaku (ktere uz pripojeni i rozumne poucene ucitele stejne maji).

    Domnivam se dale, ze zde primarne nejde o to pritahnout Internet do skol jako zazracne medium vyuky, ale jako prostredek kazdodenni potreby. Internet natesenym zakum nabidne prave to, co nabizi natesenym uzivatelum starsiho veku. Pokud zde existuje nedostatek zdroju pro deti, nema cenu doufat, ze se vyresi pripojenim skol nebo nejakou organizovanou akci rizenou shora. Vyresi se, az bude mit nekdo pocit, ze je dobry napad dalsi vytvorit/pridat. Ten projekt pamatuje i na motivaci tvurcu takovych serveru/zdroju, ale zcela v duchu vyvoje Internetu.

    A co se tyce jazykove bariery -- neni prave potreba precist si zajimavost nebo potrebnou informaci v cizim jazyce tou nejlepsi motivaci k tomu ucit se cizi jazyky?
  • 12. 9. 2000 16:27

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    Nejdřív se musím omluvit za tu hrubku, holt shoda podmětu s přísudkem :-/

    Vím, že na školách jsou někdy počítačové učebny vytíženy i mimo hodiny výpočetní techniky. Pokud skutečně takové učitelky znáte, pak bych se s nimi rád znal.

    HW a SW zastarává a mění se. Není vhodné učit děti Pascal stejně jako není vhodné učit je T602 nebo taktovací frekvence processorů. Je potřeba jim vysvětlit, že programovací jazyky existují, jak fungují, co je algoritmu, jak ho využít mimo počítač (mám jít nejdřív na nákup, nebo nejdřív na poštu?), že existuje textový editor a jaké funkce obvykle nabízí atd.

    Měl jsem asi ohromné štěstí, že jsem byl na škole ušetřen výuce textových editorů, protože teď nemám problém použít jakýkoli editor.

    Včera jsem procházel fakultou a v podkroví jsem zaslechl z nějakého kurzu pro postgraduály sladký hlas lektorky, která říkala, najeďte myší nahoru na textové menu, pod Úpravy vyberte Kopírovat... To je přeci naprostý nesmysl! Když takhle někomu vysvětlíte aplikaci, máte z něj cvičenou opici, ale když někoho naučíte, že předposlední položka jsou View, a tam najde další paletky, a pak ten člověk změní platformu, a najednou to není View, ale Window a není předposlední ale třetí, co si chudák počne (hovořím o GoLive verzích Mac a Win). Navíc se ty paletky nechovají na obou platformách stejně...

    Netvrdím, že žáci se mají učit pouze s Internetem a nikdy jinak. Chci jen říci, že zatímco jste před deseti lety museli s třídou navštívit Národní knihovnu a složitě vysvětlovat výpůjční protokol, teď s nimi totéž zvládnete, aniž byste tím zabili celý den, protože mohou knihy objednávat pomocí Internetu.

    Edukabilní obsah budou muset vytvořit učitelé, ale ti zase vytvoří jen učebnice. My ostatní můžeme vytvořit zajímavý odborný server s populárním obsahem. Můžeme taky za nějakým tím učitelem dojít a zeptat se ho, co by na tom serveru mělo být, a spolupracovat s ním na jeho obsahu i formě.

    Mimochodem, podívejte se na tohle: Zpráva o českém Internetu.

  • 12. 9. 2000 16:36

    Martin Kalenda (neregistrovaný)
    Kopto ty kretene, okamzite mi zavolej nebo spatne dopadnes, nechapu te :(clvoek ti chce pomoct a ty mu vrazis nuz do zad uz realne zvazuju obvolat vsechny kopty a konptove v praze a zajet na ohradni ... to bude opravdu hur ver mi ! :) radeji zacni pracovat a ne sedet jak kripl a delat ze nejses !!! mas zvlastni uchylku konferencomanie ci co ...z klidem si tu pises o vsem mozne ale ze jsi nedodelal praci pro minimalne 50 zakazek to te nechava klidnym .. styd se
  • 12. 9. 2000 17:18

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    :( Nechapu, neruzumim souvislostem.

    Mozna, kdybys mi to vysvetlil e-mailem. Třeba prave ted zrovna pracuju, proto jsem u pocitace a obcas nekde realizuju svoji konferomanii :) protoze vim, ze zase jako vcera vytuhnu u pocitace az do rana.
  • 12. 9. 2000 22:12

    Petr Vostry (neregistrovaný)
    I kdyz jsem studentem /a stredni skolu si jeste pamatuji/ , tak souhlasim s nazorem p. Netusila. Take jsem drive mival vize, jak by se melo ucit praci na PC /v podstate identicke jako p. Kopta/, ale ono to v realu bohuzel vypada jinak. Mozna to i souvisi se stylem vyuky v jinych predmetech - kdyz je clovek nucen myslet urcitym zpusobem v klasickych predmetech, tak se to snazi naroubovat i na pocitace.

    Dle meho soudu by stalo otevrit diskusi na tohle tema v ponekud rozsahlejsim meritku - do skolstvi se ted bude mohutne "investovat" a jen v nasem zajmu, jak dobre bude s penezi danovych poplatniku nalozeno. A to nejde jen o internet...
  • 13. 9. 2000 3:33

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    -- Ony existuji nejake diskuse na @cesnetu i pri @pedf.cuni.cz, ale tam se probiraji zalezitosti jako: nefunguje mi tiskarna, nevite nekdo, kde sehnat fonty...
  • 12. 9. 2000 16:44

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    ---> Vim, ekologie se také na školách učí, aby to děti doma vysvětlily rodičům :))

    ---> Nerad bych, aby to vyznělo tak, že si myslím, že Internet může vyřešit problémy s učením. Myslím, že při běžném používání Internetu ve škole může dítě snáze pochopit, že to není jen místo, kde najde návod na výrobu vodíkové bomby a obrázek prsaté krasavice. Důležité je, aby se naučilo pracovat s informacemi. Mnoho samouků neumí úspěšně vyhledávat, neumí rozpoznat kvalitní zdroj od nekvalitního, neumí informace porovnávat, hodnit a zpracovat. S počítačem je to snazší, protože nemusíte mít spoustu kartoték a poznámek na lístečcích. Ale na druhou stranu najdete hodně informací a pokud s nimi neumíte zacházet, co na tom, že máte na HDD staženy megabajty informací, když je nikdy k ničemu nepoužijete. Tohle by měla škola naučit a s počítačem připojeným k Internetu to bude mít snazší.

    ---> Nejdřív musí člověk získat stratovací body. Teprve s počáteční motivací získá důvod, proč se naučit další jazyk. V mém případě to funguje docela spolehlivě. Takovým startovacím bodem je i škola. Dostanete základy, ale co se skutečně naučíte, to už je na vás.
  • 12. 9. 2000 21:53

    Pavel Netusil (neregistrovaný)
    Panove,
    jestli jsem dobre pochopil, pak p. Kopta studuje a u ostatnich nevim jestli uci a co uci. Ucim fyziku a pocitace, pocitace patym rokem. K tomu textovemu editoru. Chtel bych pana Koptu videt jak neco ukazuje deckam, ktery v zivote na pocitaci nic nedelaly. Navic dneska, kdy snad vsude je to menu v podstate stejne, si nemyslim, ze kdyz se "nauci" ci spis seznami s blbym wordpadem, tak napise a ulozi cokoliv v cemkoliv, pokud nechceme treba diplomku.
    Algoritmizovat sice muzete, ale kdyz zjistite, ze nekterym v devate tride dela problemy vynasobit dve cisla, asi Vas to brzo prejde. Nemluvim o sedmickach, kde je u nekterych vrcholem pri zavirani programu se vyporadat s hlaskou "ulozit soubor ?", v lepsim pripade cesky.
    Samozrejme souhlasim, aby deti mely pristup k internetu, ale v praxi je to casto dost slozite.
    A jeste k tem vzdelavacim servrum. Na to, aby se neco vytvorilo jsou potreba lide a prostredky. Zadarmo se toho moc nevytvori a pokud to bude zase jen na ucitelich, aby si neco vytvorili, tak to nevidim nejlip. Ucitele informatiky totiz za to co by meli aspon castecne znat a za cas venovany vzdelavani sama sebe a udrzbe uceben maji v podstate kulovy.
  • 13. 9. 2000 15:57

    MK (neregistrovaný)
    Clovece, vy jste tu koncepci asi necetl, ze? Pokud ano, jak muzete rict, ze se zameruje vyhradne na pripojeni?

    Z 10 programu jsou na nakup pocitacu a konektivity dedikovany dva. O cem myslite, ze je zbytek? Doporucuji tu koncepci nejdrive precit, k dispozici napriklad na adresehttp://www.msmt.cz/pdf/kestazeni/SIPveVZ.doc.

  • 14. 9. 2000 7:31

    Martin Kalenda (neregistrovaný)
    sorry nemel jsem to sem tahat ale uz me vazne stvet btw emailu jsme ti poslal tak 100 nevim kde se stracej to uz dopatrej ty .. MK telefon znas
  • 14. 9. 2000 11:02

    regine (neregistrovaný)
    1. Skoly jsou zaplneny pomuckami (videa, pocitace, ucebnice, video kazety), jenze nejsou vyuzivany (snad az na fotokopirky, kde ucitele nesystemove ofocuji sva temata studentum, aby "doplnili ucebnici" a pritom studenti jim na to kaslou -- mam dva syny VS+SŠ a vim o cem mluvim).

    2. Zasadni odpor ucitelu/profesoru k vyuziti techniky.
    Duvod: nejednotne ovladani techniky (umite si doma nastavit video, aby vam nahralo urcity porad, umite ovladat automaticky fotoaparat, umite vyuzit vsecny funkce pracky, mikrovlnky, CD prehravace ....???).

    3. Nezajem zaku/studentu o studium (az na par vyjimek). Pohodlny zivot jim financne zajistuji rodice.

    4. Z pruzkumu ve vyspelych zemi vyplynulo, ze Internet nepodpori jejich uroven znalosti. Studenti radeji brouzdaji po on-line hrach, stahuji MP3....(no a samozrejme sex), pripadne rozbouraji system pocitace. Ale to povazuji za prinos, aspon jsou aktivni a dokazi nam, ze nejsou hloupi. Naopak technicke systemy jsou nekvalitni. Jenze chudak ucitel/profesor potom o pocitacich nechce ani slyset.

    5. Ale vzdyt to vsichni vime a jen se vymlouvame (dnes na internet, predtim na ucebnice bez barevnych obrazku, povinnost vyuky rustiny ....) a problem lezi hodne vedle.

    6. Plat pedagogu? Musi odrazet TRH nabidky a poptavky v oborech u cele ekonomiky a ne nejaka funkcni zarazeni. Kdyz je pozadavek po zamestnancich se znalosti anglictiny na vysi 20 000 mesicne, tak musi byt takovy i ve skolstvi. (Priklad - automobilka. Sefkonstrukter ma treba 2x vetsi plat nez reditel.)

    7. Uz nemam cas dal pokracovat, hezky den ....
    P.S. Hazeni hrachu ....
  • 15. 9. 2000 0:40

    Martina Kopty (neregistrovaný)
    Kdybych vedel, ze je na Internetu, tak jsem se o ni v dubnu netahal v knihovne :(

    Ale diky za tip. Nevedel jsem , ze se wordy daji tahat z /pdf :) Zda se, ze to na MSMT jde precijen spravnym smerem.

    (Na Vasi narazku -- anotaci jsem nepsal ja, v clanku pisu: "kolegyně Čechová (se) zamýšlí nad proklamovaným vládním záměrem" a "poněkud znepokojivé je dění, které s ním bezprostředně souvisí". Tedy ja se nedotykam toho zameru, ale deni kolem nej.)

    Jinak dekuji za diskusni prispevky od ucitelu. Mnozi ucitele se totiz boji o cemkoli hovorit :(
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).