FINANCE.czFINANCE.cz

Skypicker vylétá z šedé zóny. Na podzim chce vyrazit do Ameriky

4. 6. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Brněnský startup se vypracoval mezi nejvýnosnější projekty nové generace tuzemské scény. Začíná se měnit ve firmu a žen ve vedení společnosti přibývá.

V květnu v levných letenkách protočili sto milionů korun a od začátku roku tak už systémem brněnského Skypickeru proteklo 350 milionů. „Rosteme rychle, momentálně nabíráme čtyři lidi týdně. Museli jsme se přestěhovat do většího a teď hledáme zkušeného šéfa marketingu,“ vysvětluje zakladatel firmy Oliver Dlouhý

S růstem musela k Lucii Brešové, která do Skypickeru přešla loni z Jihomoravského inovačního centra, přijít další posila. Brešová se posunula na pozici finanční ředitelky a křeslo provozní šéfky po ní převzala Dana Holušová, která do startupu přišla z byznysu cestovních kanceláří. 

Dnes osmdesátičlenný tým připravuje expanzi do Spojených států a Kanady, kam by chtěl během podzimu proniknout prostřednictvím partnerské sítě. Přímo se svou firmou se ale Dlouhý do Silicon Valley nechystá. „Řekli jsme si, že se nebudeme nikdy stěhovat o víc než kilometr. A do Ameriky vlastně ani moc nepotřebujeme,“ tvrdí s tím, že nové sídlo je jen pár ulic od toho současného, ve kterém vydrželi přibližně půl roku.

S rychlým růstem už musel Skypicker začít pracovat na přesunu do oficiálních vod. „Čím dál tím víc se snažíme domlouvat se s aerolinkami na spolupráci. Prostě už trochu vylézáme z šedé zóny, kdy jsme tahali data rovnou z jejich stránek. Přes 95 % našich dat je dnes už se smlouvou a se vším všudy,“ tvrdí Dlouhý s tím, že momentálně monitorují 130 nízkonákladových aerolinek a až tisícovku klasických leteckých společností včetně těch nejmenších. 

Data o svých letech a kombinacích už dokázali využít. „Prodáváme je velkým firmám, ale nemůžu říct kterým, protože jsme vázáni mlčenlivostí. Není to ale až tak moc o prodeji dat, ale spíš o tom, abychom s těmi firmami mohli dělat jiný byznys, který se bude týkat našeho hlavního byznysu. A tím je prodej letenek,“ naznačuje Dlouhý. 

Další investory nepotřebujeme

Skypicker získal letos v únoru do sbírky dalšího investora. Ondřej Tomek si pořídil deset procent firmy za pětadvacet milionů korun a zařadil se vedle Jiřího Hlavenku a kapitál od Touzimsky Airlines. Celkem už tak investoři drží ve firmě přibližně 66 procent. 

A zatím se investorům vyplácí. Zatímco loňský rok končila firma s měsíčními tržbami kolem 40 milionů korun, v květnu už pokořila hranici stovky milionů. „Investoři krouží kolem, ale teď je nepotřebujeme. Už jsme ziskoví a vývoj si platíme ze svého,“ tvrdí Dlouhý s tím, že už testují nový model, který by měl přinést nové tržby. 

„Budeme spouštět kombinace klasických aerolinek s nízkonákladovými. Pro představu – když člověk letí z Prahy do Bangkoku třeba s KLM, tak my to pak dokážeme propojit ještě třeba s Air Asia,“ popisuje novinku Dlouhý s tím, že tím dokáží výrazně snížit cenu výsledného letu. 

Podle Dlouhého má propojení letů dvou zatím nespolupracujících aerolinek možná větší potenciál než jejich základní služba – tedy vytváření nových spojů kombinací levných letenek. 

CIF25

Rusové už moc nelétají

Zatímco ještě loni na podzim Dlouhý mluvil o tom, jak Skypicker naučil Rusy létat do Evropy, letos už to tak žhavé není. „Rusko už není náš nejdůležitější trh. Vyrostly nám nové. Třeba Skandinávie a jihovýchodní Asie. Díky tomu, že jsme pustili nové kombinace, tak se nám trochu rozjela Evropa. Typicky lety Londýn – Bangkok, na které my umíme napojit Air Asia,“ tvrdí. 

Na trhu se podle Dlouhého ani nijak výrazně neprojevily makroekonomické vlivy, jako byl pokles ceny ropy a naopak posílení dolaru. Jsou ale rozdíly v solventnosti zákazníků. „Průměrný nákupní košík je ve Skandinávii 500 eur, střední Evropa má pod 200 eur,“ prozrazuje Dlouhý. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).