Byl jsem zde v článku coby old man :) zmíněn, tak zareaguju (disclaimer: jsem podílník Skypickeru):
Tržby Skypickeru: pokud laskaví diskutující skutečně četli článek, pak si dovedou spočítat, že tržby jsou anualizovaně nad miliardou korun ročně. Protože rosteme o cca 30% měsíčně, celkem průběžně od začátku, tak nemá moc smysl počítat loňské kalendářní tržby. Jestli jsme v květnu udělali 100 mil. Kč, tak například současné denní tržby jsou okolo 250 000 EUR, tj. zhruba 6 mil. Kč, anualizovaně přes 2 miliardy Kč.
Klidně se mnou polemizujte, ale skutečně nevím o jiné české technologické firmě, která během zhruba roku a půl vyrostla ze skoro nulových firem na tyto hodnoty.
Reakce lidí, kteří říkají, že Skypicker je špatný, protože nenabízí nejlevnější letenku z Prahy do Bangoku (atd.) ukazují, že zde zřejmě nikdo nepochopil princip našeho byznysu. Ale to může být i naše chyba, protože jej dostatečně nevysvětlujeme... na druhou stranu, proč by to měl každý vědět, v čem je ta finta, že? :)
Pokud by Skypicker uměl nabízet nejlepší cenu na JAKÝKOLI let, který kdokoli z diskutujících zadá, tak bychom zřejmě byli kouzelníci a už dnes bychom byli větší firma než Apple, Google a IBM dohromady, protože bychom kompletně ovládli celovětový trh s letenkami (cca 1 000 mld USD ročně).
Skypicker tím, že kompletně mapuje a neustále aktualizuje prakticky veškeré možné kombinace letů a cen, nalézá v principu "semtam" levnější ceny či výhodnější (rychlejší atd.) propojení než ostatní. "Semtam" je poměrně malé procento ze všech letů - jednotky procent, možná to dotáhneme nad deset, patnáct procent, to je právě ještě ta práce, co je před námi - ale tam jsme pak výhodnější. Fór je v tom, že i to malé procento, i to "semtam" znamená, že z toho gigantického trhu jsme schopni urvat tržby, která z nás dělají onu miliardovou firmu. (Věřím že to tak do roka dotáhneme na 10 miliard korun - což bychom byli už asi o kus nad ČSA, když zůstanem v branži :).
Ono českých firem, které by dokázaly uspět na světovém internetovém trhu (a dosud se neprodaly, jsou pořád české), zase tak moc není - myslím bych to spočítal na prstech jedné ruky. Takže myslím to, že o nich Lupa jednou za pár měsíců napíše, zejména když tam je pořád nějaký zajímavý vývoj, je logické.
Tak beru zpět: https://cz.skypicker.com/content/about .... fakt nízkonákladovky.
Jiri, myslim, ze komentare tady, ale treba i na airways jaksi ta cisla nepotvrzuji :-)
Me vlastne jenom zajima, jak jsi dosel k te vysi marze. Protoze pokud jednou prodavas letenky za 300 EUR a jednou za 2 EUR, tak se vyse (ale i procento) marze bude "malinko" menit.
Ale rozumim, ze jen placas hausnumera, coz jsi potvrdil a vlastne nic dalsiho nepotrebuju. Zlaty prach se prozatim nedostavil. Ale to neva, treba se dostavi casem.
Michale, je to s tebou dřina a jenom nevěřícně kroutím hlavou. Nevím, jestli to místo tebe nepíše jiný člověk, znám tě z minula jako člověka s jakousi ingelitencí.
K výši marže jsem přišel tak, že ji znám. Že si ji mohu denně ověřit, a že mě denně chodí v reportu do mailu, s podrobným rozpadem na partnery atd. Že vím, jak děláme cenotvorbu: nákup + markup = finální cena. Markup je zásadně v procentech, ne v absolutní hodnotě. Markup (marže) drobně kolísá, protože máme zanalyzováno, jak velký markup si kde můžeme dát, abychom byli ještě zajímaví, konkurencechopní.
Pokud mě tady obviňuješ, že "plácám hausnumera", tak musím jednoduše a prostě prohlásit, že jsi hlupák. Je mně líto. Na rozdíl od tebe v té firmě jsem, vidím do všeho počítání, diskutujeme to. Ty nevíš nic - ve firmě nejsi a nevidíš do ní, neznáš jediné čísílko. Můžu ti říct marži za kterýkoli měsíc, kterýkoli týden, kterýkoli den - přesně, na eurocent, vytáhnout z finanční analytiky. Myslíš, že jsem blázen, abych si v tom vymýšlel? Proč bych to prosimtě dělal?
Pravdepodobne do Kahiry a do Petrohradu moc low costu nelita :-)
Je dulezite si uvedomit, ze prakticky kazde zbozi ma sveho kupce. Ja napriklad nechapu zadani "chci nekam letet na vikend, je mi jedno kam, ale nesmi to byt drahe" a presto je pomerne hodne lidi, kteri timto zpusobem letenky nakupuji.
A pokud ma Skypicker mesicni obrat v radu stovek milionu korun, tak je to na celosvetove urovni porad plivnuti v Ticheho oceanu.
Co se klientu tyce, tak vime prd o tom, kdo jsou jejich klienti - pokud jim pulku obratu dela nejakej cinskej vyhledavac a druhou pulku nekdo z Malajsie, tak je uplne jedno, jake maji ceny z Vidne do Kahiry.
Ja tam sice take zadny zlaty prasek s napisem "MAGIC" nevidim, ale to neznamena, ze tam neni a ze treba budou mit exit smerem k nekomu, kdo by chtel konkurovat GDS.
Jiri duvodu, proc bys to delal, je docela dost, ale asi nema cenu je vyjmenovavat :-) Ale nebudu te urazet tim, ze bych je vyjmenovaval.
Prave proto, ze vystrelis jedno cislo, ktere neni kde overit a informace o firme nejsou zverejnene, tak to jaksi budi (alespon moji) zvedavost.
Podobne je zajimave, ze vam Ondrej Tomek nasypal 25M za dalsich 10% firmy, pricemz to je mesicni marze z prodeje (pravda o pul roku pozdeji).
Nicmene chapu, ze vic informaci z kuchyne nechces/nemuzes poskytnout a respektuju to.
Klidně je zkus vyjmenovat - aspoň ukážeš, že ti funguje fantazie. Myslím to vážně - ukaž, že na to máš.
Marže samozřejmě není zisk: náklady firmy jsou rovněž velké. Před pár týdny jsme rozšiřovali farmu o 200 serverů, například, a nabíráme průměrně čtyři lidi měsíčně, stěhujeme se do většího. A Skypicker prudce roste - což by ses mohl dočíst, kdybys projevil vůli - takže tržby firmy v době, kdy jsme potřebovali investici právě na tento rozvoj, byly možná desetinové oproti tomu, co děláme dnes (odhaduji). Navíc nás brzdí "cash na cestě", což byla ostatně hlavní potřeba investice od Ondry Tomka.
Ještě něco z kuchyně chceš vědět? Rád poskytnu.
Z čeho tak usuzujete, že má miliardové tržby? Když na na justici:
https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-firma?subjektId=676098
není za celou dobu existence firmy zveřejněno její hospodaření, čímž si o způsobu fungování můžeme myslet, že to asi bude naleštění houno :-)
ps - Moje firmy hospodaření v rejstříku přiznávají.
Rovněž nechápu úspěch Skypickeru. Kdo to používá?! V posledních měsících jsem hledal cca 3x letenky a vždycky mi tam byly nabídnuty markantně horší nabídky než jinde. I obyčejný Pelikán nebo Student Agency nabídl lepší letenky...
Zrovna včera jsem hledal Vídeň (začátek července) - Káhira (půlka srpna). No zkuste si to...
Jiri tuhle hru zkuste hrat s nejakymi prvoletci, kteri chteji letet na vikend nekam z vidlakova nekam do poli se dvema prestupy za co nejmene penez - a kteri Vam to zbasti.
Ryanair (dosadte libovolny lowcost) Vam zcela jiste nedava 15% z ceny letenky, divil bych se, kdyby vam daval alespon neco. Takze koupite dve letenky za 100 EUR (to mame dve ste EUR) k tomu prihodime neznamy naklad "pojisteni", prodame to s marzi 15%?
To je zajimave, protoze takove pojisteni by melo stat plus minus stejne, zatimco Ryanair (dosadte libovolny lowcost) prodava letenky za ruzne penize (a to az o rady).
Takze budto tam zadne pojisteni neni a spolehate na to, ze aerolinky letaji plusminus na cas a cestaci to stihaji, nebo jste si to cislo vycucal z prstu - pripadne chtene ci nechtene zamlcel nejaky parametr :-) Nicmene at je to cislo jakekoliv, zcela jiste Skypickeru preju uspech.
Ajtaci a vyzkumnici jsou v zasade bez fantazie, takze clovek kopiruje to, co videl leckdy leckde okolo (napriklad v KITD). V zasade je treba povzbudit apetit potencialnich investoru ci obchodnich partneru. To muzes udelat mnoha zpusoby, z nichz nektere jsi predvedl.
- Uvedes, jaka je marze, aniz bys rekl, jak takova marze ve vasem obchodnim modelu funguje (jiste se shodneme na tom, ze pokud budes proti tem zpozdenejm/uletelejm letum pojistenej, bude tvoje rozvaha vypadat jinak - nez kdyz Ti tam buou strasit nejaka zajisteni)
- Rikas ze firma dramaticky roste a dokladujes to nejakym hezkym cislem (napriklad 10x za mesic)
- Odkazujes na preprodejce bez detailu
- Informace o hospodareni firmy nezverejnujes
- operujes stovkama serveru
- a ted jeste penezi na ceste
Co se tyce "neceho z kuchyne", snad bych jenom poukazal na zakonne povinnosti :-)
Levnýma letenkama a jejich vyhledáváním se zabývám denně. Abych tuhle práci ulehčil i mnoha lidem, napsal jsem o tom článek:
http://topdestinace.cz/levne-letenky/
O skypickeru tam není ani zmínka ne proto, že bych o něm nevěděl, ale proto, že mi nikdy nedokázal najít nejlevnější spoj.
Me taky Skypicker vubec neoslovil, at sem hledal co s hleda, tak slabota. Teda abych nelhal, tak jednou me zaujala sluzba ma garantovani prestupu u nizkonakladovek, uz sem to skoro chtel vyuzit a pak jsem zjistil, ze mi to nabidlo nejltratsi prestup s 12 hod cekanim, lol. A jestli je hlavni obchodni model preprodavat letenky nizkonakladovek a prihazovat si na tom 500 kc, tak se nedivim, ze se tim nechlubite. Fakt perspektivni obchodni model. Ale co, hlavne ze jsou investori spokojeny, co?
Michale, my si našich zákazníků vážíme a neříkáme jim prvoletci z vidlákova. Jsou lidé, kteří chtějí ušetřit - když standardní legacy carrier cena je 800 eur a u nás 300 eur, například, a to není žádná výjimka - a nevadí jim, že to mají s jedním přestupem.
No a jestli jsme my schopní sehnat letenky za 250 eur, a zákazníkovi je prodáme za 300 eur, takže on ušetří 500 a my vyděláme 50.... to jsou těžký počty, že?
Ono kdybys namísto trávení času na fóru Lupy si prolítl obchodní podmínky Skypickeru (kde popisujeme, jak to děláme, abychom byli vůči klientům transparentní), tak bys tohle věděl už ze začátku a nemusel ses tady trochu hloupě blamovat.
Na to zveřejnění výsledků zareaguju, protože to je naše chyba, což přiznávám - prostě jsme na tom v tom kalupu zapomněli, ale kolegy jsem poprosil, aby to napravili. Takže se brzy výsledků za 2014 na OR dočkáte. Starší roky byly v podstatě nulové v příjmech, tam není co - první letenky jsme začali prodávat někdy na přelomu 2013/14.
Nicméně rok 2014 nikomu moc nic neřekne, protože celé jeho výsledky (v tržbách) odpovídají dnes zhruba jednomu měsíci roku 2015. Ale souhlasím s tím, že to je zákonná povinnost a tu dodržíme.
K potenciálním investorům: já vím, že se někdy dělá to, že se startup "vyhypuje", nafoukne, aby se pak dobře prodal nebo spíš aby získal další investory. To se dělá ale zejména tam, kde nejsou příjmy a obchodní model, tak se aspoň tvoří ten hype o "value". My jsme ale v podstatě prostý eshop - prodáváme letenky. U nás žádná hype být nemůže, pokud ji nepodložíme čísly - počty prodaných letenek, tržbami, ziskem. A tohle ví i každý, kdo by chtěl jednou Skypicker koupit: bude se sice koukat na technologii, ale nejvíce ho bude zajímat, jak se přetváří v praxi do byznysu. Pečlivě si čísla ověří a FAKT ho nebude zajímat, co visí na obchodním rejstříku, ale pošle do firmy svoje finančníky.
Jinak je možné, že Lupu čtou domácí investoři, ale spíše v té relaci angel-early stages, a spíše se zaměřením na domácí produkty. Skypicker je globální společnost - tím nechci říct, že jsme "globálně velcí", ale prodáváme rovnoměrně po světě, Česko z prodejů činí procento. Pokud se tedy nyní bavíme - či spíše nás aktivně oslovují - investoři z řad velkých fondů, jsou to už pouze a jenom zahraniční, či spíše globální hráči. Ani pro nějaké možné strategické zájemce z ČR nejsme vhodní a zajímaví, to dává smysl jen pro někoho, kdo obchoduje celosvětově. A ten opravdu tyhle diskuse nečte :)
Pane Hlavenko, konečně! Konečně někdo aspoň naznačil podstatu Skypickeru. Zřejmě jste ji opravdu nedostatečně vysvětlovali, ale spíše to vidím jako neschopnost novinářů, v těch mnoha článcích o Skypickeru, zeptat se na střeva pudla :-/ Pak tu opravdu zcela pochopitelně vzniklo jakési kroucení hlavou nad tím, proč vlastně ten Skypicker je jako tak zázračná firma...
Marně přemýšlím, čím si tenhle projekt vysloužil už nevím kolikátý článek na Lupě, že by to bylo podle poskytovaného výkonu dost pochybuji. Letenky kupuji a vyhledávám dost často, když ale porovnám tento vyhledávač s ostatními, tak z toho vypadávají při stejných parametrech vyhledávání mnohem dražší letenky, případně to ani nic použitelného nenajde. Takže moc nechápu účel tohoto projektu: prohnat tím co nejvíc peněz a pak slavně doletět, nebo najít cílovou skupinu, které nebude vadit si připlatit pár tisíc za letenku nalezenou na "cool" vyhledávači? Že to je zaměřeno spíš na idioty dává tušit i ty výkřiky "Cheap flights" na záložce prohlížeče nebo "Fly Czech Republic - Bangkok (BKK) for a few bucks!" (při vyhledávání BKK) - přitom ceny začínají na 600+ EUR, levné se dají přitom najít za 400-500.
Nic proti Skypickeru, ale pro mě v tuto chvíli také nepochopitelně vystrkované nahoru - ceny letenek většinou podstatně dražší, než když si dám Skyscanner či Kayak, navíc toho najde podstatně méně. Asi také nejsem úplně cílovka, protože do Bangkoku poletím raději přímou linkou z PRG/VIE, než se klepat, jestli mi to u Air Asia uletí (nebo krachne předprodejce po cestě a máte po levné letence i dovolené).
mne to teda taky nikdy nic zajimavyho nenaslo, kdyz si zajdu nekam na textovej web typu akcniletenky.com, tak tam toho najdu vic i do destinaci ktery me zajimaji. Zrejme Praha a okoli neni opravdu stred sveta, tak to Skypickeru prejme!
Jinak trzby jsou sice fajn, pri 6mio denne a rekneme 8k cene letenky to vychazi na 750 prodanych letenek denne, ale obrat je jedna vec a marze druha, nevim kolik % je realnych. Zase zamestnavaji 80 lidi, to mi prijde docela dost, na to ze to je "startup".
Tak to mohl polopatisticky v tom PR článku někdo vysvětlit. Takhle to vypadá, že si z lidí dělají blázny, když to najde jen zlomek letenek co ostatní systémy, zato ty za podstatně vyšší cenu. Možná si tam někdo to svoje najde. Já si s tím párkrát hrál a nic rozumnýho ani výhodnýho nevypadlo.
Myslím si, můj osobní dojem a pocit z celé "vaší firmy" - a nechci to poddávat tak, že jsem slízl všechnu moudrost a rozumím hospodaření vaší firmy lépe než vy.. je to jen subjektivní "pocit"..
spočívá v tom, že váš SkyPicker je od začátku směřován jen k tomu, aby na vrcholu všeho toho veškerého hype byl prodán s tučným ziskem nějakému investorskému fondu - a obdobně jako třeba v případě prodej atlas.cz či centrum.cz ten fond posléze zjistí, že vlastně koupil něco "ve zlaté kleci", co naprosto očividně tu hodnotu nemá..
vaše čísla o tom, jak prodáváte letenky za 6 mega denně asi mají lidi uchvátit.. mají si sednout bez dechu na zadek a začít áchat, jak úžasný business to máte.. ale při 80 zaměstnancích? (pro upřesnění: v článku se nemluví o "smluvních partnerech typu IČ podpora, ale o zaměstnancích - navíc podáváno tak, že to má působit na full time job).. no tak počítejme, kolik stojí jen samotné platy těchto 60 lidí při průměrné mzdě .. no .. min. aspon 20.000 kč hrubého.. 60x 20k = 1.6 mil.., lépe placených 20 manažerů v průměru 40k měsíčně (20x 40) odvody velmi zhruba tak třetinu.. to máte dalších 400k + 260k.. prostor / pronájem / služby pro ubytování 80 lidí také musí zdolat min. 150k měsíčně, další věci typu provoz firemních vozidel, telefony, kuchynka, kancelářské potřeby atd.. hádám také aspon 150k - ne-li více! .. takže velmi opravdu ZVENKU viděným laickým odhadem by parta 80 zaměstnanců generovala nejméně 3,5 - 4 mil Kč měsíčně.. a i kdybyste prodávali letenky za (v průměru) každý z 30 dní v měsíci za 5 milionů (celkem 150 mil měsíčně obrat), tak mám jaksi problém věřit tomu, že marže v takovém objemu je 2 procenta na jakémkoliv ticketu.. tam se musí jednat o desetiny procent podobně jako v high-frequency trading na burzách.. :/
Odpověď je prostá, podílníkem je jistý pan Hlavenka http://www.lupa.cz/autori/jiri-hlavenka/