Pro tuzemské slevové portály končí rok, kdy se lámal chleba. Jejich počet klesl z dřívějších stovek na přibližně čtyřicítku. "Vytvořila se velká propast mezi jedničkou a zbytkem trhu. Portály se začaly profilovat jen v určitých segmentech namísto toho, aby rozšiřovaly svůj záběr," tvrdí šéfka Slevomatu Marie Chytilová s tím, že proto je tuzemská slevová scéna výrazně zaměřena především na cestování a zboží.
"V meziročním srovnání je rozhodně větší zájem o cestování do zahraničí. Dále vidíme velmi vysoké prodeje fotoproduktů, a to včetně fotoknih, fotodek nebo fotokalendářů," komentuje ředitel portálu Pepa.cz Petr Sýkora.
"V roce 2014 bylo zřejmé, že po 4 letech velmi agresivního růstu, investic do marketingu a rozvoje začaly servery více počítat a zvažovat, kam budou investovat. To se také projevilo i na pestrosti nabídek, kdy se začalo více sázet na osvědčené hotely, restaurace a méně se experimentuje s novými nápady," dodává šéf agregátoru Skrz.cz Petr Kováčik.
Zájem o slevy ale neopadá, spíš naopak. Podle studie E-commerce Survey Czech republic 2014, kterou pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) dala dohromady agentura Mediaresearch, se vouchery pohybují stále na čtvrtém místě mezi nejčastěji prodávanými komoditami na tuzemském internetu.
Minimálně jednou ročně slevové portály využije až 46 procent nakupujících. "Mírně vzrostl počet lidí, kteří za poslední rok nakoupili slevový voucher, obvykle ho využívají 2x až 4x za rok a při mediánu útraty 500 korun," tvrdí výzkum pro APEK.
Skrz.cz také letos ukončil svůj slevový affiliate projekt Rival, který propojoval slevové portály a agregátory. "Platformu Rival jsme před pár dny ukončili a spustili novou platformu muj.skrz.cz, která bude již jen pro účely inzerce na Skrz.cz," dodává Kováčik.
Utahování pravidel a běžný byznys
Po divokých letech by se měla příští rok scéna ubírat směrem k vyšší profesionalitě. "Hodláme se zaměřit na výrazné zpřísnění pravidel pro spolupráci s našimi dodavateli. Už teď můžeme prozradit, že s některými obchodními partnery už do roku 2015 nevstoupíme – a nebude se jednat o zanedbatelné procento těchto subjektů. Rovněž se hodláme zaměřit více na regiony, což se odrazí na vyšším počtu nabídek z oblasti gastronomie a kosmetických salonů," tvrdí Sýkora.
Regiony slibuje i Slevomat, který se letos soustředil především na to, jak často jeho zákazníci nakupují. "Hlavní cíle pro příští rok jsou lokální nabídky, rozšíření nabídky i mimo krajská města a zadávání nabídek pro partnery tak, abychom byli schopni spouštět nabídky, které budou moci zákazníci rychlou koupit a uplatnit z mobilního telefonu," vysvětluje Chytilová.
Kováčik zase vidí budoucnost svého portálu především v inzertní platformě. "Inzerentům dáme do rukou možnosti detailního nastavení propagace vlastních nabídek s real-time vyhodnocením výsledků. Očekáváme, že tato forma inzerce přitáhne další zákazníky z řad eshopů či retailů, a počet těch, kteří s námi začali spolupracovat v letošním roce se v příštím roce minimálně zdvojnásobí," vysvětluje.