Náš i francouzský SECAM byly v podstatě stejné. Lišil se ale způsob jejich záznamu na VHS. MESECAM byl způsob, jak na VHS zaznamenávat SECAM pomocí PAL signálové cesty, což značně zjednodušovalo obounormové řešení. Francouzi používali složitější způsob. Takže VHS kazeta z Francie by na naší VHS běžela černobíle.
Ano, zpočátku TV vysílání neexistoval elektronický záznam. V 50. letech ho vyvinuli u Ampexu, ale na dovoz k nám bylo až do poloviny 60. let embargo. Zaznamenávalo se takzvaným telerecordingem, což byla filmová kamera synchronně snímající TV obrazovku. Pořady pro vysílání se vyráběly klasickým filmovým postupem a odbavovaly z filmového snímače.
U běžných diváků je to jiná věc. Ale ve fóru sám vychvaluješ ruské programy. Takže to asi bereš podle toho, jestli jsou slovanské. Protože ruština není taky zrovna dvakrát srozumitelná dokonce i pro lidi, kteří se jí za komunismu učili ve škole.
Téma: Telecafe, Muzika, Vremya a Dom Kino nekódovaně z Eutelsatu 9 (Přečteno 1581 krát)
Jen pro zajimavost. Pamatuju kdyz v analogu RTL5 startovala. Fascinovala me podoba loga stanice ve forme naklonene rimske V.
Ten vecer od 20:00 zahajovali filmem Dead Poets Society http://www.csfd.cz/film/9558-spolecnost-mrtvych-basniku/. Nekde na nejaky stary VHS bych to urcite nasel, ale obavam se,ze leta nepouzivany pristroj uz by to asi nezvlad ;-) Tusim nejak,z e se pak hned zacalo kodovat necim jako byval svycarsky Teleclub. Anebo to byl uz Nagravision-Syster?
Jo ale tenkrat treba vysilalo hodne Tureckejch Canal+ a TRT osi, uz si to vybavuju minimalne, ale obcas sem tenkrat antenu pretacel, pro zajimavost Byla u nas tenkrat pekelna nouze a to co nabizely komercni televize se dalo sledovat jen chvili a dneska uz je to uplne o nicem. Jaskmile si clovek cuchnul k lepsi nabidce uz neni navratu, neni duvod a tak je to se vsim :-)
Na start RTL5 si Martine také dobře pamatuji, v té době to pro všechny se satelitem na 19.2 byl dokonce příval nových stanic. Pamatuju si, jak téměř ve stejné době (říjen byl vždy nejrušnější měsíc pro změny a nové stanice) člověk užíval též příchodu Discovery a "klasického" Brava či CMT Europe a engliš verze Nickelodeonu právě na Astru. Vzpomínám, že RTL5 zpočátku vysílala nějak od 17 do 02 hodin a prvním programem byl vždy po té sedmnácté Nick Slaughter. :-)
Jee vidis diky, uplne sem zapomel na ten nazev, Luxcrypt. Pamatuju vzdycky jak se rozjel obraz a bylo po ptakach. Ano byly to zajimavy casy. Samozrejme start britskych kanalu posleze sjednocenych do balicku Multichannels (nam vsem k nelibosti) byl pro me velkou ztratou. Nejdnomu kanalu vdecim za svoji jazykovou vybavu a i to je jeden z duvodu proc na tyhle nabidky do dneska nedam dopustit ;-)
Ještě u našich, díky jejich dobrému známému (hospodský), který nás zásoboval dekodéry, tak jsem si v pubertě (koncem osmdesátek a v první polovině devadesátek) užíval programů jako UK Gold, SkyMovies, SkySports, TheMovieChannel, švýcarský TeleClub jsem zbožňoval. Holandské RTL4 a Pětky (po zakódování) jsem bohužel také tehdy neužil. Stejně tak další severské programy jako TV1000, FilmNet atd. Vždy mě nejvíc štvala nepřístupnost německé Premiere. Tam běžel volně pouze Zapping, Making Of a od úplného začátku Simpsonovi - tehdy naprostá funglovka. Ale z těch pay tv jsem byl tehdy spokojen za ty Sky-ka a TeleClub, Hlavně ty filmové kanály mi tehdy také hodně pomohly v anglině a vždy jsem měl inspiraci, jaký film si následně přitáhnout z půjčovny (když šel i zde do distribuce). Vzpomínám, že díky TeleClubu jsem si musel následně sehnat filmy (už v češtině) jako My Girl či Mermaids s Bobem Hoskinsem a Cher, které do dnes můžu vidět kdykoliv. Velké pohodovky.
Usmivam se pri cteni tech radku, prokecat bysme mohli asi hodiny. Ja si ted jeste vzpominam jak jsem vzdycky rano o vikendu vstaval brzo abych si uzil tu snad pulhodinu ci to byla hodina? odkodovanyho Sky Movie Channel kde bezel porad Sky Showcase s upoutavkama na filmy a take Top Ten v kinech. Tenkrat naprosty zjeveni. Pak si vzpominam, ze jeden cas bezel Sky Movies Gold odkodovan docela dlouho a tam sem videl nadherny stary bijaky, ty vypravny veci typu Lawrence apod. Moje laska k filmu nikdy neprestala, dneska je to desnej paradox, nabidky je tolik, ze se neda stihat :-) Zrovna vcera sem mel jit na klubovku do kina, ale museli jsme to prelozit.
Ještě než jsem užíval těchto tehdy parádních programů (to mohlo být tak kolem roku 91,2) tak jsem si tehdy užíval (kolem té revoluce) hlavně volných německých programů - RTLplus, SAT.1, Tele5, ale v té době pro mne nejlepší PRO7. Takové kvanta (na jeden den) filmů a seriálů v pestrém složení, jako byl tehdy na Sedmičce, jsem od té doby nikde neviděl. No jo... To jsem se zase rozjel, ale jsem rád, že jsem si s tebou mohl příjemně zavzpomínat. Díkec.
Jasně. To byl Sky Movies - ten byl hlavní. Druhý filmový kanál Sky se jmenoval The Movie Channel (neměl to Sky v názvu) The Movie Channel vysílal filmy non-stop. Sky Movies také, krom tebou zmíněné (nebyla to tedy půlhodinka) dokonce dvouhodinovky Showcase s upoutávky. Šlo to od sedmé do deváté ranní. Potom si jistě vzpomeneš i na další filmový kanál od Sky, který se jmenoval Sky Movies Gold- Tam šla parádní klasika. To už je let, to je hrůza... :-(
Omlouvám se, že jsem přehlédl ten Gold u Sky Movies. To si asi z mé reakce pochopil. Jinak to máme naprosto stejný. Mimochodem, představ si, že mi nedávno taťka říkal, že Lawrence z Arábie viděl poprvé. Z několika tisíců filmů zmíníš jeden, o kterém se hned můžu zmínit v této souvislosti. Pánečku... :-)
Já tenkrát sledoval Canal+ France a Ciné Cinema v D2MAC. Spadá to někam na začátek 90. let, pamatuju si na premiéru filmu Army of Darkness. Takže v televizi mohl být v roce 1993. Tenkrát se na to prodávaly v Praze nelegální karty, který dokonce zvládaly i autoupdate a chodilo to relativně dobře. Dobře znamená déle než rok. Nevím kdy odstartovalo české HBO, ale tenkrát tohle byla maximální možná kvalita.
Upoutávky na vybrané filmy Ciné Cinema tehdy v hudebním programu MCM každý den. Pamatuju také na francouzský kulturní program La Sept, který zanikl, aby se místo něho narodilo "tehdy nové" Arte. To už bylo daleko multikultůrnější. Samotné La Sept bylo dle mého moc vážné, asi jako dnes ČT Art.
To byla takzvaná východní a západní zvuková norma. U nás 6,5 MHz, na západě 5,5 MHz. A aby to nebylo málo, tak angličani měli 6,0 MHz a NTSC 4,5 MHz.
Teslácké TV od konce 60. let uměly obě normy bez přepínání, ruské jen tu východní a některé dovezené ze západu zas jen tu západní a východní se musela dodělat. To samé platilo pro VHS.
V ČR neviem... Ale pokiaľ ste si nevšimli, tak SKYLINK NIE JE ČESKÁ platforma. Ak o tom, neviete, tak vysiela aj na území SR a tu majú okolo 500 000 potencionálnych zákazníkov. A tí si kvôli HU programom miesto Skylimku v minulosti radšej aktivovali Digi Slovakia, freesat, alebo magioSat, pretože všade tam mali dostupné HU programy. Česko nie je pupok sveta, aby na neho niekto bral ohľady.
Na RTL5 se nezapomíná poněvadž jestli se nepletu tak byla na 10,935/V což byla nejvyšší frekvence nové Astry 1D která vysílala na takto nízkých frekvencích a z příjmem které měli některé tehdejší přijímače s rozsahem 950 -1750 MHz utrum. Musel se k nim dokupovat jakýsi převodník, už ani nevím jak se to jmenovalo. Můj tehdejší Strong SRT99 ale zchroustnul alespoň ty holanďany i bez něj. Jo kde jsou ty doby kdy tato značka měla ještě zvuk.
Je to způsob, jak k analogové monofonní TV přidat stereo nebo duální zvuk. Přenášel se na speciální subnosné (5,85MHz) a používal digitální ztrátovou komprese: http://en.wikipedia.org/wiki/NICAM
Důležité je, že u nás se ve vysílání nepoužíval. My jsme používali upravený německý čistě analogový systém, kdy se k mono kanálu na původní nosné 6,5MHz (v Německu 5,5MHz) přidal druhý kanál na nosné 6,26MHz (v Německu 5,74MHz).
Mel sem Nokii s D2MACem, to byl muj druhej receiver, uzasnej pristroj, co severanu sme na nem nakoukali! ;-) A jako lahudku sem jeste vlastnil stand-alone externi dekoder Videocrypt na britskou Sky.
Ovsem muj uplne prvni analogovej sat, byl tenhle nadhernej muzejni kousek, mel padesat predvoleb, povazte ! ;-)
http://www.scheida.at/scheida/Satelliten_Receiver_Museum/Alba_SAT_Receiver_Museum.htm
Já jsem měl ty normy (díky tomu, že taťka v té době mimo práci opravoval veškerou elektroniku a často mi o těchto věcech povídal) měl tak nějak zafixovaný. My, Polsko a Východní Němci Secam - Západní Německo PAL - věděl jsem, že američani a japonci ntsc, ale o francouzích jsem žil v domnění, že se zde vysílalo v MESECAMU. Já těm normách zase až tolik nerozumím, takže možná je to obdobné.
Na Nově klasika. Jak je to dlouho (2 roky?), co jsem to tu s někým rozebíral. Barrandov mi byl od začátku sympatický, že drtivá většina starších filmů tam běžela v 16:9 nebo v kinoformátu. Na Nově se i po té dlouhé době stále (alespoň, co jsem zaregistroval) jede ve 4:3. Už i před těma 2.roky jsem si říkal, že i Prima nabízela spoustu starších filmů v 16:9. Dnes je pro změnu jejich filmová knihovna na dně.
Díky Honzo. Vyčerpávající. Ještě mě napadá, když jsme u těch rozdílů, tak si vzpomínám, že nám (cca. v roce 90) naši z Německa dovezli televizi do dětského pokoje, televize Panasonic National a tam bylo dokonce manuální přepínání - Pal, Secam a dvě NTSC. Ale o tom jsem ani nechtěl... Co mě tenkrát zarazilo, když jsem na tu televizi tenkrát jako první naladil video, tak mi nešel zvuk, jen šum. Za chvilku jsem přišel, že to video chtělo přepnout zvuk na 5,5 MHz, což se u té televize dalo také manuálně přepínat. Dále si pamatuji, že české i polské terest. programy to chtělo na 6,5 a Němci a video zmíněných 5.5. To já jen, když se tu dnes tak příjemně vzpomíná. :-)