"Všetko je v grafe, ktorý není vymyslený," okomentoval zástupce šéfredaktora slovenského deníku SME Konštantín Čikovský údaje, které publikoval na svém facebookovém profilu.
Dotyčný graf ukazuje, jak se v posledních měsících vyvíjí počet uživatelů přihlášených do služby Piano, kteří aspoň jednou týdně přišli na web SME.sk. Po velmi mírném růstu v loňském roce je na začátku toho letošního vidět změna trendu - jen za poslední tři měsíce se počet týdenních platících čtenářů zvedl skoro o více než třetinu na dnešních přibližně 18 tisíc.
Podle Čikovského jde o důsledek zpřísnění paywallu deníku SME. "Začali sme zamykať prakticky všetok obsah, ktorý pripravuje redakcia SME (zvačša ide o texty, ktoré sú publikované v denníku). Nezamykáme a ani nebudeme zamykať aktuálne správy bez oh'ladu na to, či ich preberáme z agentúr alebo ich píšeme my," popisuje.
Zpřísnění paywallu přitom podle něj nemělo vliv na celkovou návštěvnost webu: "Keďže v doležitých spravodajských textoch nechávame odomknutú približně prvú tretinu textu, nevidíme žiaden pokles návštěvnosti. Nestrácame podiel na trhu. Takto zamknuté texty sú bežně najčitanějšie na našom webe," dodává.
Je jasné, že provoz na webu mohly ovlivnit aktuální události - zejména prezidentské volby, které v březnu na Slovensku proběhly. Podle Čikovského ale šla vyšší návštěvnost webu s nárůstem počtu platících čtenářů ruku v ruce: "V marci, keď sme predali najviac digitálneho predoplatného v histórii, sme mali aj najvyššiu návštěvnosť webu aj jeho spravodajskej časti v histórii. Stále sa nám darí zvysovať príjmy z Piana bez toho, aby to akokol'vek ovplyvňovalo inzertné príjmy," říká.
Zapojení do systému Piano podle něj deníku SME vydělá řádově stovky tisíc eur za rok. Další zpřísňování paywallu ale redakce nechystá: "Skor je pravděpodobné, že rastúce príjmy z digitálneho predplatného nás pritlačia k tomu, aby sme vyrábali viac exkluzivného obsahu ako doteraz, pretože by to už mohlo byť rentabilné samo osebe," říká Čikovský.