Všechny věci, které uvádíte, SVG pochopitelně umí. Maximálně je neumějí interpretovat SVG pluginy některých obskurních webových prohlížečů. Neumí, pokud vím (a mohu se mýlit) zařídit, aby na uživatele vybafla nějaká skřehotající potvora.
Druhá věc je, zda je vůbec žádoucí, aby tyhle věci prohlížeč vůbec uměl, protože agresívní reklama uživatele stále více irituje a vede k jejímu paušálnímu blokování.
Podľa mňa autor nepozná možnosti Flash-u a aktuálne možnosti HTML5.
Som programátor (od 2001), programujem aj Flash a aj HTML, takže poznám možnosti daných technológií, v prípade Flash-u aj "hraničné" možnosti. Osobne mi je ľúto, že Flash umiera, lebo súčasný stav HTML5 + všetky možné technológie nedokážu plne nahradiť túto jednu veľmi starú technológiu.
To čo dokázal Flash pre vyše 10 rokmi (Macromedia Flash Player 6.x, AS1), to doteraz nedokážu implementovať výrobcovia prehliadačov na 100%. Mám teraz na mysli, že SVG, VIDEO, ..., áno, dokážu akože nahradiť jednoduchý Flash, ale keď by som chcel urobiť to, čo dokázal starý Flash (niečo zložitejšie), tak sa zapotím. A to ešte nemám záruku, že mi to každý prehliadač zobrazí správne (napr. SVG a jeho implementácia v IE).
Pri Flash som mal vysoké % pravdepodobnosti, že sa mi na desktope zobrazí všetko tak, ako som to zamýšlal a dokonca to aj pobeží. Pri dnešnom zrýchlenom cykle vydávania nových verzií môžem každých 6 týždňov tŕpnuť, akú vec Google programátori domrvili.
Vyťaženie CPU: no to je bohužial dnešná generácia "programátorov". Vyťažiť CPU dokážu aj v Javascripte, takže Flash dokáže iba tak vyťažiť CPU, ako mu to programátor povie. Dnes je "in" povedať, že potrebuješ modernejší hardware, optimalizácia už dnes veľmi nefrčí.
Spomenuté HTML5 video: je pravdou, že dnes stačí na server uložiť jeden video súbor (MP4) a prehrá ho každý prehliadač aj mobil. Ale pred vyše rokom to ešte tak nebolo, pretože Firefox, IE a Chrome nepodporovali "jeden" spoločný formát a musel som kódovať minimálne dva súbory (FF nemal H264, musel som ísť tuším do OGG). To že to dnes funguje ale zatieňuje skutočnosť, o ktorej sa veľmi nehovorí. Keď sa Mozilla (alebo Goole) rozhodne, že nebude podporovať napr. H264 (licenčné poplatky a pod.), tak dodávateľ obsahu má zrazu problém, pretože bude musieť dodať svoje H264 v inom podporovanom formáte.
Ako jeden z najväčších failov IT považujem postup Adobe po odkúpení Macromedie. Mali vyše 95% penetráciu s Flashom a svoju šancu pekne zahodili.
Tá aféra, keď vyše 7 rokov ignorovali Apple a rýchlosť Flash Playeru na OS (OSX) a na najrýchlejších MAC-och išiel Flash player ako na pomalom Windows počítadle, to bola pekná ukážka Adobe vývoja.
Až keď Steve Jobs otvorene oznámil, že Flash nechce vo svojich zariadeniach (bezpečnosť, rýchlosť), tak do 3. týždňov zrazu uvolnil pre OSX novú verziu Playera, ktorý išiel konečne rýchlo. To čo 7 rokov ignorovali, to dokázali do 3 týždňov naprogramovať. Zjavne neskoro.
PS: počkajte, keď sa výroba reklám na 100% rozbehne iba pre HTML5, nebude stačiť AdBlock, IP filter a podobné blokovacie technológie :) Internetový svet až teraz čaká ten skutočný príval agresívnej neblokovateľnej reklamy :)
Ale jo, je to jedno. Jen flash má každý měsíc bezpečnostní update a ve win nejde instalovat automaticky bez zásahu uživatele. Ani jako managed application - jednou to neprojde korektně a pak už nikdy. Na uživatelích se to nechat nedá, jednak by úplně všichni museli mít admin práva a pak by to museli vždycky správně odklikat a nenechat si přitom nainstalovat žádný crapware.
SWF je uzavřený a obskurní formát, udělaný tak, aby se nedal vytvářet / editovat jinak než na draze placených SW nástrojích. Pokud by jeho specifikace byla volná, exitovaly by desítky (možná stovky) jeho editorů a některé z nich by byly i použitelné. A pravděpodobně by výsledkem jejich činnosti nebyl kód, vedoucí k zatuhnutí počítače.
Trochu jste přestřelil, ne? Malé prográmky pro tvorbu SWF bannerů existují dávno, stejně jako přehrávače, dokonce včetně implementací v čistém Javascriptu (plus SVG nebo Canvas).
Tyhle části formátu jsou dávno otevřené. Uzavřené jsou součásti pro tvorbu velkých her jako je real-time P2P komunikace přes TCP nebo UDP (mimochodem nikdy pořádně nedoceněná věc, s různými formami multicastu), ale o tom řeč není, že ne?
Jo a ještě k těm vašim "draze placeným nástrojům".... To myslíte free open source Flex SDK, které si můžete integrovat s vaším oblíbeným IDE? Třeba já (když jsem se živil vývojem flashových her), jsem používal IntelliJ IDEA, které má parádní podporu pro Flash. Adobe ze mě celé roky nemělo ani dolar. A obávám se, že stejné to je s drtivou většinou herních vývojářů.
Ne, ani tohle už neplatilo, do přehrávačů SWF se pustil kdekdo (včetně třeba Mozilly - http://mozilla.github.io/shumway/), ale zas tak moc velká motivace pro to nebyla.
Mimochodem, my jsme se teď pro mobilní vývoj přeorientovali na Unity. Skvělá technologie s velkou komunitou. Nebudí žádné emoce jako Flash. A přitom je to v porovnání s Flashem totálně uzavřený svět. Flash je pro mobilní vývoj (iOS i Android) zadarmo a dokonce pro 2D hry je výkonnější než Unity.
Takže keď je to deravé, podla vás to treba zrušiť, zakázať, vymyslieť niečo nové. A to že to nové nebude dosahovať možnosti toho starého, deravého, to je akože OK?
Podla môjho názoru sa mala skôr odstrániť deravosť.
PDF je rovnako deravé ako SFW (žeby Adobe), popri tom PDF je ako jeden z celosvetových štandardov pre výmenu dokumentov (Portable Document Format), dokonca je schválený ako formát pre komunikáciu s úradmi SR. To znamená, že zrušíme PDF a vymyslíme nové?
to ze nieco vo flashi slo lepsie a lahsie nez ide teraz v html5 je uplne irelevantne. V minulosti sa tiez popravovalo a justicia sla obecne rychlejsie ako dnes - to vsak neznamena ze to bolo lepsie.
Flash mal, ma a bude mat zasadne problemy v bezpecnosti. Bodka (tecka). Nic viac ma ako uzivatela nezaujima. Nechcem mat nainstalovane nic navyse co moze kompromitovat bezpecnost mojho PC.
Ak to programator chapete tak, ze kvoli mojej bezpecnosti mate robotu navyse, tak je to vas pokriveny pohlad na realitu. Vy vytvarate veci pre mna ako uzivatela, nie opacne. A Vasou pracou je robit to dobre a vy dostavate za tuto pracu zaplatene.
html5 nie je dokonale, ale je to iny pristup ktory ma sancu vyriesit vacsinu problemov ktore mal flash
deravost sa 20 rokov nepodarilo odstranit ... tak co s tym? Cakat dalsich 20 rokov a dufat?
to ze nieco je v bananovej republike akou je SR nieco schvalene ako standard na komunikaciu uradov s obcanmi (a nie opacne), este to neznamena ze je to ten najlepsi format. Donedavna boli este schvalene (a mozno este stale su) komponenty v activex a tiz to neznamena ze to je najlepsi system na komunikaciu urad-obcan
Mám samé staré PC a všeude mi běhá lépe flash než html5. A Opera, chromium umí flash objekty aktivovat jen když se na něj klepne (ideální). Firefox to uměl dřív taky i načíst všechno na vyžádání ale nějak to překombinoval a zapnout flash který je ve výchozím nastavení vyplý je ve firefoxu na dlouho.
Reklamy řeším ublockem a tím klepáním :)
Flash používám na spouštění videí a nebo zvuku.
Na youtube budu používat flash jak to půjde kvůli tomu výkonu.
Prostě je to smutné ale dávám přednost použitelnosti (hold historické železo) před otevřeností :)
to snad ale nebudeme brat ako ospravedlnenie deraveho flashu, nie? Je to len dalsi dokaz toho ze uzavrety sw = kostlivec v skrini. Nikdy presne nevies kedy na teba vypadne a ci danu chybu uz nezneuziva bud nejaka trojpismenkova agentura alebo hackeri
Otvoreny SW nie je ziadne terno - chyb je tam tiez plno, ale aspon je nejaka aspon teoreticka sanca na opravu. U closed source je clovek odkazany na vydavatela a ked ten povie ze zaplatu vyda treti utorok v mesiaci ak den vychadza na parne cislo a velka noc v tom roku pripada na marec, inak sa to presuva na dalsi mesiac (okrem prestupnych rokov) tak cloveku nezostava nic ine cakat a supat nohami. Alebo ano, taky SW nepouzivat.
Mne povodne slo hlavne o argumentaciu - mne ako programatorovi flash neskutocne ulahcuje pracu, nemusim nic optimalizovat, len to tam napraskam a uzivatel nech si trhne nohou. Ano, uzivatel si trhol nohou a prestal flash pouzivat. Programator place ze hlupak user nechce pouzivat tak dokonaly setric jeho prace ako programatora... proste nonsens
Tak žijeme v tržní ekonomice, že jo? Pokud mi nějaká technologie ušetří čas, tak díky tomu vyprodukuju víc zajímavých věcí, což nasytí nějakou poptávku uživatelů. Kolik miliard dolarů se otočilo při boomu flashových her na Facebooku? A kolik by to bylo, kdyby se používalo HTML? Proč uživatelé 20 let používali děravou technologii? Tak zřejmě jim to zas tolik nevadilo a důsledky těch děr neměly tragický dopad na jejich život... popravdě řečeno asi si o nich leda četli na Lupě.
no ved - nebola alternativa, ludia pouzivali deravy flash lebo nebolo nic ine. Normalna spolocnost by investovala do zdokonalenia produktu aby neprisla o trzny podiel. Nic take sa nedialo, prisla alternativa a ludia presli na nu.
Znova - programator nema plakat nad tym ze nieco co mu setrilo cas ludia nechcu. Presne spominana trhova ekonomika - dopyt po problematickom flashi upadol, alternativy existuju a ludia ich chcu.
Znova sa ale odklaname od povodnej temy. Coder nema co plakat nad tym ze flash ludia/klienti uz nechcu. Ma sa prisposobit dopytu alebo dufat ze prezije na opustanej technologii
IT není trh s ovocem, kde si lidé vyberou šťavnatější. Příběh bolestivého nahrazování Flashe technologiemi rodiny HTML vůbec není příběhem jednoduchých tržních sil. Koncovému uživateli je úplně fuk, v čem mu ta hra na Facebooku jede. Žádné bezpečnostní díry nevnímají, ty vnímáte pouze vy a omezený počet poučených uživatelů, kteří ovšem běh dějin nezvrátí. Proto také opakovaně vycházejí články na téma "Proč ten Flash ne a ne umřít, když víme, že je špatný" - no protože je to pořád v některých oblastech nejlepší volba, podíváme-li se na to globálně ekonomicky, ne jen technicky.
Myslím, že žádný programátor nenadává na uživatele. Flashaři nadávali na despotického Jobse, na špatně reagující Adobe, na líné W3C, na hloupé novináře... ale těžko na uživatele, kteří o těchto věcech nemají ani páru.
Jiste je vyhodnejsi jim nainstalovat firefox nebo chome, aby jim ten crapware dodaval s kazdou dalsi verzi. Viz kuprikladu social api, hello a dalsi (podotykam, ze pro HTML5 WebSockets existuji cele eony zpusobu jak je zneuzit).
Ad vykon, jednoznacne plati, ze video prehravane ve flashi funguje mnohem lepe a spotrebuje radove mene CPU nez totez v html5.
Na druhou stranu, tem co si pochvaluji jak je flash uzasna platforma doporucuji nainstalovat world of tanks. Osahuje neco kolem 300MB flashe. Je jedno jak vykonne CPU mate, 100% zatez jednoho jadra je jistotou.
=> nevyberete si.
Jinak si nedokazu predstavit, jaktoze o nem 7 let ctu, jak je mrtvy.
Dane, najdete si, co je Flash Platform a zjistite, proc mrtvy neni a nikdy nebude. Nastroj Flash Pro uz nekolik let umi jako target HTML5 canvas. Ted nove i WebGL. Blaboly o narocnosti na HW komentovat snad ani nema smysl.
SVG neřeší všechny oblasti co může jeden .SWF soubor. Ostatně SWF je (a byl) takový "prohlížeč v prohlížeči" s vlastními rozšířeními ( a zárověn ve vlastním DOM), které až teď řeší HTML5 (a ještě ne všechna). Z pohledu banneru to jsou vektory, bitmapové obrázky, jejich pohyby v čase i na myš a plochy s proklikem. Až HTML5 v celé šířce vlastností může nahradit desítky (2) let starý SWF formát. Problém, mimo podmínky prostředí s prohlížečem HTML5 (ne nějakým pseudo IE html5), je to skutečně "slepit" do stejného vizuálního výsledku jako bylo u flashí, kterou zvládl vyrobit grafik po pár tutoriálech nebo jednodenním školení.
1. Specifikace obskurních formátů jsou vždy obskurní
2. Pokud je mi známo, tak se musí ti vývojáři, kteří se seznámí s tímto obskurním formátem, zavázat, že nebudou nikdy pracovat na něčem, co by pro něho mohlo být konkurencí. Takže spousta lidí tohle odmítá a nějak ten kód prosté splácá.
3. Uzavřený formát znamená mj. i riziko, že za pár let příslušný soubor nic nepřehraje (zkuste dneska otevřít soubor z nějakého obskurního editoru z počátku 90. let), takže nikdo rozumný v něm věci méně efemérní než reklamy na nyní nový a za pár let totálně zapomenutý druh dámských vložek (apod.) nedělá. Vědecké animace a interaktivní grafika (kde se předpokládá delší životnost) se dělají buď v javě nebo SVG, tedy v jakž takž kvalitně dokumentovaných formátech.
4. Faktem je, že vektorové formáty a animace pro web mají smůlu: Gif se stal bezcenným po poněkud podrazáckém zapatentování, jeho alternativa, mng, není podporovaná snad žádným prohlížečem a z vektorů se neujalo prakticky nic, právě proto, že to blokovalo bastlení ve flashi. Nebýt tohoto bastlu, byl by tu zřejmě vžitý a široce používaný standard pro webovou vektorovou grafiku víc než deset let.
Já myslím, že panu Dočekalovi zas tak nevadí, pokud se bannery budou nadále tvořit v programu "Adobe Flash", pije mu krev ten plugin v prohlížeči.
Já už v tom oboru naštěstí nedělám, ale asi tuším, proč HTML reklamy exportované z Flashe pořád ještě nejsou běžnou praxí - problémy s kompatibilitou, výkonem, omezená funkčnost (fakt pojedou třeba zvuky všude bez problémů), spolupráce s reklamními systémy (dodám jim jeden kompaktní soubor?), zavedené standardy ("clickTag" nebo "clickthru" nebo jak se to jmenovalo), atd.
autor clanku o flashi a html5 moc nevi, kdyz pise ze flash je hardwarove narocny. Kdo si zkusil udelat stejnou animaci ve flashi a html5 tak hned vidi ze v html5 to bude jeste vetsi "peklo" nez to bylo, jak hardwarove, tak s dodrzenim standartu v prohlizecich a prehlednejsi kod to taky neprinese. Vyhoda toho noveho pekla je otevrenost
V době, kdy se Jobs rozhodl Flash zničit (slavným - a řekněme narovinu, že demagogickým - "otevřeným dopisem"), měl Flash dobře našlápnuto k tomu, aby se z něj stala kvalitní (a otevřená) technologie, stačilo víc otevřenosti a vstřícnosti na všech stranách. Ono to nebylo konstatní zlo od začátku do konce, jak má neustále v hlavě zafixováno pan Dočekal. Vystřídalo se na něm spousta lidí a týmů. Ještě dnes je to jedna z nejlepších alternativ pro crossplatformní vývoj her na mobily (výkonnostně lepší než třeba Unity, na kterou jsem i já přesedlal). Ale když holt další vývoj předáte hrstce Indů, tak to už se žádné zázraky čekat nedají.
Pochybuju, že armáda stárnoucích tvůrců bannerů v reklamkách bude mít energii se přeškolit. I přes snahu Adobe (jejíž akcie paradoxně po odpískání Flashe raketově vystřelily nahoru) na poli editorů. A noví moc nepřijdou, protože je dnes víc zajímavějších pracovních příležitostí. Takže si ještě užijeme. Kéž by rakovina slinivky postupovala tak pomalu jako smrt Flashe.
V tom roce 2010 kdy Jobs ohlasil, že Flash do iOS nepustí se šuškalo, že měl jiné důvody než to co tvrdil. V tý době se usazovalo HTML5, takže každá inovace/odlišnost měla šanci se prosadit do stanardů. Jobs chtěl mít pod kontrolou hardware i software a pro animace měl v plánu vlastní technologii (na bázi html5 ale to není podstatný, hlavně "made by Apple" a s vývojovým nástrojem prodávaným/vlastněným Applem). Firmě Adobe, která nejen Photoshopem udělala z Applu Macintoshu svatý grál digitální grafiky, a s kterou v 90 letech Apple spolupracoval, nemohl zapomenout, že od roku 99 se zasekly nové Adobe verze pro MacOS; byly vydávány se zpožděním a kvalitou/zájmem na druhé koleji oproti Win verzím- ten úprk grafiků z MacOS byl obrovský.
Ad "Armáda starých tvůrců bannerů": Ono by jim to bylo jedno, kdyby jim dal do pracek někdo podobný nástroj, nejlépe stejný. Kde nemusí řešit co to vyplivne a jak si poradí s tím co natahali myší v projektu. Flash pro běžné práce není vnitřně zas tak rozdílná oproti HTML-CSS-Javascript balíku (export do html5 to má ale není to ono - výsledek 1:1). Tak jako Photoshop umí s každou verzí nový exportní formát, tak by Adobe Flash mohl elegantně přeskočit ten úbytek penetrace. Jen chtít.
Adobe Flash samozřejmě do HTML/JS exportuje, jak nejlíp umí. Jenže je tam pořád velký opruz okolo toho, což zatím brání masovému nasazení pro ty reklamy.
Samozřejmě to je mýtus, že Jobs bojoval proti Flashi kvůli jeho kvalitě. Nedopustil by žádné běhové prostředí ve svých krabičkách, i kdyby bylo sebekvalitnější. Jsem si naprosto jistý, že kdyby iOS přišel o 10-15 let dřív, tak by bojoval proti WWW - web by byl prezentován jako podobně nepřátelská a nepřívětivá věc jako Flash, torrent nebo bitcoin.