Telefonní operátoři nemají vymáhat smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy po dědicích zemřelého klienta. Tvrdí to Český telekomunikační úřad, který tuto problematiku řešil spolu s úřadem veřejného ochránce práv. Právě na úřad ombudsmana se obrátila žena, která se po smrti svého otce rozhodla ukončit smlouvu s telefonním operátorem v minulosti uzavřenou právě s jejím otcem, ale operátor trval na uhrazení smluvní pokuty. Podobný případ se probíral i v diskuzí zde na Lupě.
Na základě několika správních řízení vedených v podobných případech vyslovil Český telekomunikační úřad závěr, že účastnický smluvní vztah mezi telefonním operátorem a účastníkem zaniká smrtí účastníka, bez ohledu na to, zda je to jakkoli upraveno v podmínkách smlouvy. Český telekomunikační úřad vychází z názoru, že práva a povinnosti účastníka vyplývající z takového smluvního vztahu jsou osobní a vztahují se jen k osobě účastníka. V případě smrti proto nepřecházejí na další osobu. Podle zástupkyně ochránce i Českého telekomunikačního úřadu tedy dnem smrti zaniká smluvní vztah, ale nejsou tím dotčena práva a povinnosti dědiců, kteří se musejí vypořádat s případnými dluhy zemřelého vzniklými do dne jeho smrti,
píše se ve zprávě na webu veřejného ochránce práv.