Vycházíš z mylného předpokladu, že všichni muzikanti to dělají prvoplánovitě kvůli deskám. Za prvé - muzika a muzikanti nevznikli jako odpověď na vynález nějakého hudebního nosiče. Za druhé, i za komančů (tedy již v době CD) na deskách vycházel jen mainstream a přesto tu bylo jinejch různejch (a kvalitních) kapel požehnaně.
A jaké máte zkušenosti s vydáváním CD? My máme... no, ne ani kapelu, spíš takovou "bandu" lidí, která dělá velmi, velmi specifickou hudbu. Přesto jsme vydali CD. V počtu 500 kusů nás vyšlo nahrání a vydání CD na nějakých 25.000 Kč (50 Kč za kus). A to bylo normální studio, žádné samo-domo, CD je lisované, je hezky ve "standardní" CD krabičce, má osmistránkový booklet. Kdyby bylo pálené, v pošetce atp., tak je to ještě levnější.
Takže řeči, že "prodej ani zlomkem nepokryhe náklady" je blbost, CD se dnes dá vyprodukovat opravdu velmi levně a to i při hodně malém nákladu a slušné kvalitě.
Ano možná zabíjí, ale jakou? Právě takovou která by sama o sobě nepřežila a potřebuje ke svému fungování zlodějské organizace jako OSA... Tito "umělci" by si jinak ani nevrzli. Proč ti kvalitní nemají se stahováním jejich hudby problém? např. Nohavica - on chce aby si lidi jeho písničky stahovali a přehrávali když se jim líbí, protože ví, že za ním příjdou na koncert, kterej vždy vyprodá. Kdykoliv se v našem městě ukáže Nohavica, tak tam půjdu opakovaně. Kdybych třeba při nákupech v obchoďáku slyšel zpívat Csákovou, tak projdu kolem bez zájmu. Nejsem nějakej tvrdej zastánce warezu, ale stahování hudby je prostě podle mě v pořádku.
No věc se má tak, že vydavatelé jsou v dobách internetu zbyteční. Každý autor svá díla může prodávat sám. Stačí zřídit jen nějaký 'music market' a je to. Když z prodeje hudby nebude mít dostatečný příjem, bude se živit něčím jiným. Autorská práva zkrátit na 30 let. A je po problému. Nahrávací společnosti skončí. Jejich byznys je technologicky překonán. Hudebníky budou živit jejich fanoušci, kteří si koupí jejich skladbu a nebo živé koncerty.
cena, kvalita dnešních interpretů. Bude-li mp3 album stát euro, věřím, že nebude nutnost nic stahovat, ale v momentě kdy mp3 album bez bookletu, bez média, bezevšech těchto maličkostí stojí v onlie shopu stejně jako v kamenném, pak veškerá motivace kupovat digitální data padá. Navíc hlavním zdrojem příjmů pro hudebníky by měl být zážitek fanoušků na koncertu a vše další je jen doplacené plus. Nemám problém zaplatit vstupné na koncert. No a další věcí je kvalita dnešních interpretů, ale to je otázka sama pro sebe ;-)
Samo domo by vyšlo ještě mnohem levněji, ale tím, že jste se obešli bez vydavatelských parazitů, jste se dopustili dvou ,,strašných zločinů"! 1/ ošidili jste vydavatele o výdělek, což je velice na pováženou a 2/ dokázali jste, že když se chce, tak to jde a dokonce snáz! A to už je ,,zločin do nebe volající"!
Jako vlastník několika set CD nosičů (koupených) si osvojuji morální právo alespoň něco přičinit do této diskuze. S některými myšlenkami bych nesouhlasil, ale to je na větší debatu, to sem tahat nebudu. Tedy pouze doplním:
Inflace hudby se projevuje i jinak:
Politika vydavatelství:
Mohl bych pokračovat dále, ale to by asi přesáhlo délku původního článku :-)
V devadesátých letech jako teenager jsem denně poslouchal rádio, chodil na koncerty a kupoval cdčka za tisíce ročně, což bylo výrazné procento výdajů. Teď miluji ticho, pouštím si pár oblíbených alb, raději klasiku a přes obrovský nárůst příjmů se mi cd za více než stovku zdá předražené. Hudbu jsem nikdy nestahoval.
soudruhu kapitalisto, systém už to umožňuje dávno, viz E-shopy. Že s nimi autoři neumějí zacházet, je jeich problém. Co autorovi, nebo interpretovi brání, aby své dílo prodal přímo vhodnému E-shopu někde na Kajmanech a pod pseudonymem, čímž se zbaví nutnosti platit OSE a podobným zlodějům? Pokud bude takový E-shop umět prodávat hudbu v CD kvalitě, bez ochran a za cenu jedna písnička = 1 Kč a to anonymě a bez registrace, získá zákazník kvalitní produkt za přiměřenou cenu, autor mnohem víc peněz, než by dostal za spolupráci s nakladatelstvím a OSA nic! (A to poslední bude asi největší problém).
davat do suvisu chcipnutie hudobneho , filmoveho alebo knizneho priemyslu s vycistenim od komercie je fakt uchylne.
To je ako keby gurman zacal brojit proti lacnym fastfoodom alebo bufetom, pretoze su komercne a neprinasaju prau kvalitu pozitku z jedla.
Komercia ma svojich fansikov a preto tu existuje.
Není to úchylné, ale reálné; je to stejné, jako s politiky! V momentě, kdy jim nějaký osvícený diktátor všechny výhody a prebendy sebere a udělá z politické funkce funkci čestnou, tak všichni škůdci okamžitě utečou a zbudou jen ti, kteří budou dělat politiku jako poslání. A s kulturou je to přesně o tom samém, stejně jako o každé lidské činnosti.
Kdyby dnešní strany byly k pláči, jistě by se naše mimořádně uvědomělá mládež již dávno zorganizovala a házela na politiky vajíčka nebo i něco horšího. Politiky v důchodovém věku by pak přetáhla ranou do hlavy, alespoň zezadu, a to navzdory věkové převaze protivníka.
K organizování protestů proti takovým politikům by mládež vyžila i spontálních iniciativ a to zejména na facebooku, který udržuje pro takové případy v rámci podpory rozvoje demokracie na pokyn americké armády na 10.000 falešných profilů k dispozici, okamžitě schopných se stát fanoušky skupiny jakéhokoliv demokratického násilí v libovolném jazyce a tím k sobě přitáhnout i skutečné - existující - mladé muže a ženy kolektivního činu.
V případě krize by byly povolány, tak jako v Libyi, vojska přátel demokratického násilí SAS, které mají díky pokrokům ve vojenském výzkumu od konce roku 2010 zavedenu novou schopnost zasahovat v místě konfliktu ještě dříve než konflikt vypukne a tím předběhnou i mandát OSN, což je zvláště v časech úspor výrazná inovace, která zaslouží uznání zadluženého demokratického světa. Případně pomohou i členové ORDO-LUMEN-TEMPLI a také naši vojáci v čele s Landou milující svoji vlast a chránící ji od veškerého neřádu už na tisíce kilometrů vzdáleného a dále členové dělnické strany, kterým vděčíme za to, že nejhorší zločiny, které násdnes v ČR trápí jsou jen krádeže kabelových rozvodů, deklů z kanálů apod. Né vždy tomu tak však bylo: znali jsme miliardové zlodějny celých podniků, snahy vytunelovat zdravotnický nebo důchodový systém, vykradené investiční fondy, arbitráže, ale kde ty časy, Nečasi, kde jen jsou. To vše díky akcím dělnické strany je již jen ve vzpomínkách pamětníků.
Bárta, Dobeš, Kočí, John, Nečas, Kalousek i Klaus jsou vesměs správní lidé na správných místech a když na to přijde, tak se navzájem i vystřídají. Důkazem správného našeho směřování je i samotný kníže, který by s nikým nečestným ve vládě ani být nemohl. Kníže je totiž ten, který korumpoval jen jednou (což je v ČR politická rarita), aby získal miliardové majetky v restitucích a pak už s tím fakt přestal a navíc je to promlčené, protože si promlčení nechali v parlamentu schválit, čímž je také zaručeno, že ta čestnost mu zůstane až na do smrti a pokud smrtka nevyleze zavčas ze sudu v orlíku tak i po smrti.
Vpomeňme také, jak si najal na Čunka nejdražší detektivy až z té ameriky, aby mu prověřili jednu účtenku v jakémsi podivném šifrování (tzv. češtině) a když se zjistilo, že situace i po překladu do anglického jazyka je dále nečitelná, tak kníže sám ochotně a bez přemlouvání čestně obětoval svojí pověst a ve vládě z lásky k vlasti a zodpovědnosti dobrovolně zůstal.
Proto moje přesvědčení zůstává pevné a za vládou si dál stojím. Věřím,. že mladí by nic takového o čem vy mluvíte nedovolili.
:) právě že právě v právním smyslu :) a protože jsou to rozdílné věci, mohou existovat vedle sebe a týkat se stejné věci :)
http://davoae.wikispaces.com/%C2%A7+105+-+Soub%C4%9Bh+ochrany
jinak doporučuji kolegovu klasiku 1989; Růžička, M. Ochranná známka a autorské dílo.
Jako vzdy jde jen o snadno okradene lidi, kteri jsou natolik hloupi, ze sve vydelane penize dobrovolne odevzdaji do rukou lidi, kteri jen nekam prisli, podmazli ty spravne posty a nastavili si prostredi vhodne na odcerpavani penez od mas. Nic vic nic mene v tom nehledejte.
To co tady ted vidime je jen doprovodny jev odtrhavani tech lidi od jejich koryt.
Drzi se jich zuby nehty, kvici a kvici. Driv nebo pozdeji ji ale povoli i ten nejposlednejsi prsticek.
Je to na delší povídání, ale aspoň stručně: zpráva/správa, zleva/sleva - jde o čtyři zcela různá slova, čili žádné pravidlo (nabiflovat!). V některých případech lze mezi s/z rozhodnout podle vyjadřovaného směru: shora dolů, ale zdola nahoru. Kdo s koho - jde o ustálené spojení (ve významu "kdo vyhraje"), resp. dědictví starobylé češtiny, 4. pád (nabiflovat).
Ještě bych přidal slova slezl/zlezl. Opět jde o dvě různá slova; první je bezproblémové, druhé je spíše knižní a znamená "zdolal", třeba "zlezl horu".
Jinak nemějte komplexy, současná česká mládež je v češtině zoufale tupá, troufám si tvrdit, že výše uvedené věci by nejednoho adepta maturity zaskočily.
Na takovéto věci je nejlepší výkladový slovník, blond dlouhovlasý, říkávali arabští studenti.
Podle celkem věrohodných studií utrácí lidé za kulturu pořád stejnou část svých luxusních příjmů (příjmů bez nákladů na nezbytné výdaje jako ubytování a stravu) už někdy od počátku 20. století (a dost pravděpodobně i předtím), což ale znamená, že každým rokem utrácejí stále více (životní úroveň roste). Jediné, co se mění, je, že lidé přestávají kupovat placky, protože ty jsou nyní uměle předražené, a raději jsou do kina, na koncert nebo do divadla.
Stahování AV děl z internetu je u nás legální, takže o nějaké pirátství v žádném případě nejde. Zakázáno je pouze sdílení, i když: Pokud si z TV vysílání stáhne, zcela legálně film X lidí, je to v pořádku, jenže když těch X lidí totéž dílo nasdílí, je to špatně! Mohl by mi někdo vysvětlit, v čem je rozdíl? Z praktického hlediska totiž žádný nevidím; X lidí se rozhodne, že si film stáhne a X lidí to prostě udělá, ať tak či onak a X lidí bude ten film také mít.
Nekdo radsi toleruje drogy, jiny zas radsi podporuje mafii (viz treba http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mafia_during_Prohibition).
http://www.piratskenoviny.cz/?c_id=32633
Kde jinde naž na pirátských novinách? :-)
No vydavateľstvá v modernej dobe aj tak strácajú zmysel. Spisovateľovi stačí ovládať materinský jazyk, a na základnej úrovni ovládať textový editor a knihu si môže vydať sám. Sú stránky ako napríklad scribd, kde si človek nahrá dokument (alebo knihu), určí si cenu, určí si spôsob zobrazenia - a teda to či si človek knihu môže stiahnuť, ak áno, tak v akom formáte, ak nie, má ju v integrovanom flash playeri. Alebo sú iné stránky, špeciálne pre spisovateľov, kde si taktiež spisovateľ určí cenu, potom mu z nej ide povedzme 80-90% a má vydanú knihu.
Proste vydavateľstvá sú v čase e-kníh úplná zbytočnosť.
Pretože v čase kupovania celých albumov bol človek "nútený" kúpiť si celý album, aj keď sa mu páčilo len pár pesničiek. Dnes, ak sa mi páči pár pesničiek, tak si ich kúpim, a "vatu" nekúpim. A tak namiesto povedzme 15-20 euro za album zaplatím cca 5 euro za pár pesničiek čo sa mi z albumu páči. A ak to takto urobí 1 000 000 ľudí, tak to dáva slušné čísla.
Mali by zapracovať skôr na skvalitnení hudobnej produkcie - pretože ak by sa mi páčili všetky pesničky, tak si ich kúpim. Ak by na albume nebola vata, ale len kvalita, tak dostanú tých 15-20 euro, a nie len cca 5 za pár kvalitných kúskov.
najprv by som pochvalil autora za clanok. nieco take v slovencine al. cestine som uz dlho necital.
mp3jky nie su drahe. ale za cenu mp3 formatu by sa malo predavat cd s moznostou zdarma si stianut mp3 daneho albumu. to by mozno zmenilo myslenie ludi.
porovnanie s knihami bol velmi dobry postreh. pri knihach nastupuju (v zahranici) vo velkom ebooky. na amazone sa objavuje (je to aj v dosledku rozhodnuti nakladatelov) fenomen, ked paperback stoji o trochu menej ako ebook!!!!!!.
momentalne hudobnici ziju hlavne z merch (plati minimalne pre rock/metal), naklady na tricko s potlacou mozu byt tak do 6 eur (fruit of the loom premium stoji 5 eur, ked sa kupuje 1 kus, potlac je len odhad, urcite je mnozstevna zlava). a aj ked si ludia stahuju mp3 a nekupuju cd, tak len predsa si kupia tricko za 15 az 20 eur, max. 25 eur (ide najme o zahranicne, vyznamnejsie kapely). takze o krachu by som velmi nehovoril v ziadnom pripade :-).
Ale z hudby vysílané (politiky kontrolovanými) médii mu toho asi sype mnohem více ne ? Možná i proto se do politiky vložil. Né snad proto, že by ho dříve nepouštěli, ale oni mohli zařídit, aby ho nepouštěli v budoucnu.. jiný důvod proč se k takovým vyjádřením snížil mě nenapadá..
Ta poslední věta je dobrá perla, kterou jste zabil celé to předchozí, co jste napsal.. Nebo snad máte pocit, že kdyby byla nedostupná technika, že spoléhání se na to, co nám ti, kterým dostupná je, dovolí znát, by bylo lepší ?
Mě spíše fascinuje počet lidí, kteří si zde stěžují na kvalitu "dnešní" hudby, ale zároveň přiznávají že jsou liní či neschopni ji najít a jejich záběr se omezuje defakto jen na znalost z rádií apod.
Ted jsem cetl v par tydnu starem slovenskem tydeniku Plus 7 dni, jak stalo CDcko jednoho ze superstaristu - blondaka Jarose jeden milion korun, jak mu dalo vydavatelstvi 200 tisic a na zbytek si sel pujcit do banky, ze by to rad za 5 let splatil a je mu jedno, jestli to cd na sebe vydela. By mne zajimalo, proc to tolik stoji, kdo si bere takove penize, aby to nakonec muselo stat mega za ztezi prodejny a uz vubec nerikam, ze vydelecny pocin...
Loudness war je docela vážný problém . Nevěřil jsem na něj ale postupěm času se v tom jen utvrzuji, A ač jsem některé gramodesky vyhodil (díky tomu že tam jsou "prskance" a šum a každým přehráním degradují) tak tak ještě dlouho neučiním, neb mi budou sloužit s kvalitním gramo snad ještě dlouho. a že zvuk není sterilní? Nemusí být, když je kvalitní.
Je ovšem třeba podotknout, že kdybyste se hudbou chtěli živit, rozpis nákladů by vypadal trochu jinak. Byl by třeba větší náklad, při kterém by výroba jednoho CD vyšla určitě podstatně levněji, na druhou stranu by bylo třeba započítat "živobytí" všech členů vaší kapely (aspoň do další desky), marketing (i kdyby jen v podobě lidí, kteří obcházejí rádia, udržují a propagují webové stránky, domlouvají koncerty apod.) a provoz (nákup a údržba nástrojů a techniky, doprava na koncerty...). Ale to se jen tak zamýšlím, žádná konfrontace...
Pokud si tohle neuvedomi tak umrou. Nejak jsem si nevsiml, ze by nektera kapela z tech co posloucham umřela hlady. Nebyt kopirovani (prece nedam x stovek Kč za neco co jsem v zivote neslysel) tak neposloucham zadnou z tech kapel. Kdybych je neznam a neposlouchal tak jsem nikdy neprisel na jejich koncert. Nekoupil si zadny jejich CD. Nekoupil si zadny tricko apod. Pak by teprve chcipli hladem. Nastesti kapely ktery posloucham tak nejsou zadny superstar co to delaj jenom kvuli prachum, snobskym vecirkum apod. Slusny lidi se umi uzivit i jinak a hrat pro radost (treba z Visacu je "profik" jen Hony).
Punk's not dead, vy volové!
Bravurní článek. Patrickovi patří dík. A to nejen za jednu ze stěžejních myšlenek, tedy že hudby je moc. Ano, hudby je opravdu moc. Nelze si totiž nevšimnou významných rozdílů v kvalitě jednotlivých songů v popových albech (rnb a hiphop nevyjímaje, protože to už je dneska v podstatě taky pop). Jeden, dva stěžejní hity a zbytek neposlouchatelná vata. Proč tedy kupovat celé alba. Proč vůbec tuto muziku chtít mít doma, když ty dva hity z každého alba se hrají dokola v radiu?
Ti co dělají kvalitní hudbu se nemusí bát... Fanoušci si koupí originál a hlavně je podporují návštěvou na koncertech, nákupem hadrů apod. Ti co provozují "hudební" sračky tak samozřejmě skomírají, ale je do dáno především jejich neschopností. Honba dnešních "umělců" za momonem je odporná, a jejich kvikot a nářky na kopírování je ubohé...
Já si vždy nejdříve album stáhnu a podle toho jestli se mi líbí ho pak koupím nebo ne, protože prostě chci mít doma originál pokud je kvalitní. Přeci nebudu kupovat zajíce v pytli, který mi pak bude doma zapáchat, protože byl zkažený...
dovolím si pár otázek protože nedokážu pochopit,že pár obchodníků za pomoci podpůrných spolků(osa a.p) tvoří a vykládá zákon a právo.a proč mají podporu zákonodárství a médií?jak je možné že si někdo uzurpuje právo soudit bez soudu a vstupovat do práv jiných občanů (odpojení od sítě)? "hudební průmysl" zemře na aroganci(zpoplatněním každého kopíráku stvořil 10mil předplacených pirátů),pýchu a nepotřebnost.hudebníci si uvědomí že zdílení je výborná reklama a mp3 není konkurence.dvě naděje:radiohead dali poslední album ke stažení s tím ať každý zaplatí kolik chce.vydělali víc než by dostali od "hp".
druhá je zde: http://www.diit.cz/clanek/nine-inch-nails-takto-ma-vypadat-distribuce-hudby/23887/
No, pokud vezmete v uvahu, v jak velkych kvantech se delaji hudebni CDcka, jak se ty nahravky cpou pod tlakem do vsech medii, tak cena za exkluzivitu zde bude vskutku smesna = stejnou pisnicku co je na tom CDcku si koupily uz tisice lidi, hrnou ji na me z radia, televize, v cekarne i kdyz si jdu koupit brambory. To, ze ji krome me bude moct poslouchat jeste jeden dalsi clovek jeji hodnotu pro me nesnizi ani v nejmensim.
Tak jeste zalezi na tom, jake auto. Pokud se jen potrebuje dopravit z bodu A do bodu B, tak si zkopiruje Feldu a jede. Pokud ale ma na mysli auto sportovniho razeni, ktere bude mit motor s jim konkretne pozadovanou charakteristikou, osmistupnovou prevodovku, originalne vyresene zavesy kol, karoserii modelovanou tak, aby lichotila jeho oku i aerodynamice a barvou vhodne doplnovala oblibenou kolekci jeho pritelkyne, s nestandardnim zavazadlovym prostorem a mnoha dalsimi specialitami ciste jen pro nej a jeho vkus, pak milion za navrh takoveho vozu i ve svete, kde jdou auta kopirovat zdarma, nemusi byt vubec moc.
Ostatne v tomto svete jdou programy kopirovat zdarma (a u mnohych je to i legalni) a prece se najdou firmy, co zainvestujou miliony do vyvoje programu presne jim na miru a nevadi jim, ze ten program je pod GPL.
Díky za skvělý článek;rozkrytí všech souvislostí tady chybělo. Ano,už před 25 lety se kopírovalo na MGF kazety a ještě předtím se nahrávalo z vinylu na kotoučáky..obojí jsem měl tu možnost zažít. A že to byl tenkrát problém sehnat "zápaďáckou" desku :-) Jak autor nanznačuje, s érou vinylu skončily rituály (čístění speciálním antistatickým uboruskem desky a jehly před začátkem poslechu) a z hudby se nezadržitelně začalo stávat spotřební zboží. Oceňuji také autora za poznatek o současné hudební "smogové situaci", před kterou již není téměř úniku.Zpátky ke kopírování. Dávat 300-400 Kč za CD je zkrátka hodně. Přemýšlím nad paradoxem: proč má skupina Kabát sice malé,ale dlouhodobě největší prodeje v ČR? Je to skalními fanoušky, kteří se na srazech šermují originálními "plackami"? Nebo tím, že na vesnicích je pořád pomalý internet? (btw: jejich poslední album je velmi povedené) Již dlouho uvažuji o tom,proč hudební společnosti neudělají dobrovolný paušál registrovanému uživateli? Při 100Kč měsíčně bych za muziku utratil ročně 1200Kč - oproti současnosti max 200Kč za "klasiku" z výprodeje za rok. No hlavně, ať se do toho nepustí zákonodárci :-) Mějte se prima, Petr
Mily hudebni filmovy prumysle,
dam ti dobrou radu a zadarmo. Doprej lidem pausal, rekneme 2-3 litry za rok, za ktery jim nabidnes stazeni jakoliv hudby, filmu, serialu, porna a nevim ceho vseho - v kvalite ktera se jim libi. Lide te za to budou mit radi a nebudou "zabijet hudbu". Do te doby se se jdi vycpat a nediv se ze si clovek radsi koupi za par stovek ucet na rapidsharu a naprosto legalne stahuje odtamtud.
howk, domluvil jsem
mam pro vas navrh. slibime vam, ze vas nikdo nebude nutit nikam jezdit, nikdo vas nebude nutit vyplaznout nekolik set, nikdo vas nebude nutit pracnet hledat po obchodech, jestli maji to, co vas zajima.
vy naoplatku slibite pouze to, ze nebude stahovat obsah z internetu. souhlasite?
Nakupovat sva oblibena CD a DVD v Albertu budete moci i nadale, slibujeme!
ve skutecnosti se pletete. kvalitni hudba ci literatura nijak nezarucuje masovou podporu fanousku, nerikam populisticky, ze je to presne naopak, ale vase rovnice take neplate.
to, ze neco vy nejak delate, nelze brat za bernou minci. vetsina lidi se popsanym zpusobem nechova.
kdyz kupujete maso v samoobsluze, take vzdy chcete nejdriv kousek ochutnat, nez si neco koupite? jak to delate napriklad se zajezdem? nechate se na pul dne odvest do Egypta a pak premyslite, jestli se vam investice do 10denniho zajezdu libi?
jazyk odpusten, nazro vsak mate mylny ... totiz - vaseho uvaha je zcela na hlavu polozena. Vydavatele NETRATI na sr*ackach, protoze ty si stejne nikdo NESTAHUJE (chapte to? je to sracka, lidem se to nelibi, tey by to ani nekoupili, a ani to nestahuji - nebo si snad myslite, ze jsou masichisticti stahovaci, kteri dobrovolne stahuji sr*acky?? svata prostoto).
Tedy Vydavatetle trati na tom, co si lide STAHUJI,ve velkem. a to jsou veci, ktere by si jinak KOUPILI. protoze se jim LIBI.
mozna ze vy a vam podobni stahujete hnusnou hudnu jen tak, abyste vytizil linku. ale to je pouze vase uchylka, verte mi :)
Pracoval jsem v 90. letech v "gramofirmě" (PolyGram, dnes Universal). Obraty - tedy marže, tedy zisky - byly významnou měrou postaveny na distribuci fyzických nosičů. Základní položkou kalkulace produktu byl např. rozsah a kvalita bookletu. To dnes odpadá. Mizí 25% marže distributora, 20% podíl výrobce nosiče, 20% marže kamenné prodejny... Zůstává DPH, autor, interpret a ten, do investoval kdo nahrání díla, dříve major label, dnes kdokoliv (zkuste kickstarter.com).
Je dobré si uvědomit, že hudební byznys je asi 9mld dolarů ročního obratu. Celý si ho můžou koupit zakladatelé Googlu za své soukromé peníze. Proto na ně také Google dneska kašle a nabízí od včerejška novou službu bez jediné smlouvy s vydavateli. Nazdar.
Já osobně jsem tuhle blbost obešel a udělal si iTunes účet na UK Store - nakupuju muziky mnohem víc, než dykoliv předtím, utrácím cca 500Kč měsíčně. To se mi nikdy nestalo.
Přes iTunes se prodalo 10 miliard písní. Z těch měl někdo příjem, ne?:)
Všechny ty skladby jsou zkatalogizované, některé se hrají míň, případně to nějaký ansámbl vyhrabe jako kuriozitu. Jinak, Mozart byl šoumen, který promoakce nezanedbával. Nakonec umřel v relativně mladém věku na nějakou banální chorobu zhoršenou přepracováním (takže vlastně něco podobného, jako dneska na drogách).
... jste vsichni zapomneli na jednu malinkou drobnost obriho vyznamu: za praci se plati. Jestli nekdo vymysli pisen, sebepitomejsi pisen, byla to prace. Autor ci autori tudiz maji narok na odmenu. Je naprosto spravne, kdyz se vyse odmeny ridi prodejem: cim vice prodanych nosicu, at uz jakychkoliv, tim lepsi vyplata.
Dokud se tohle nestane zakladem Vaseho mysleni, budete behat kolem dokola, ale reseni nenaleznete. Kradez (prebirani neci prace bez zaplaceni je kradez) zustane kradezi, a zpusob mysleni, ze hudebni podnikatele uz takhle vydelavaji zbytecne mnoho neprilis prijemne pripomina socialismus. Clovek by si byval byl myslel, ze v zemi, kde uz jste ten zpusob spolecnosti zazili, byste se chovali opatrneji.
A na uplny okraj: autor by zaslouzil povoleni k navratu do prvni tridy zakladni skoly, aby se naucil cesky a nesnazil se oslnovat (hudebni labely! Vy zertujete!) znalosti cizich slov. To uz nemluvim o takovych zpotvoreninach cestiny jako rozporovat. Ale dejme tomu, rec se vyviji. Ovsem to porad jeste neznamena, ze naprosto nesmyslna smes cestiny s anglictinou patri mezi slusne lidi.
Dekuji Vam za pozornost.
Jen doplnim k tem grafum. Scitani probiha v USA kazdych deset let. Jedno probehlo loni. Za poslednich deset let, pribylo v USA 30 milonu lidi, tj. 10%.
To je docela slusny rozpinani trhu. Pokud budeme extrapolovat ze to podbne bylo i v minulosti, tak s tim samozrejme rostly i prijmy z prodeju desek. V C(S)R naopak. :0)
V roce 1945 ubytek 3 miliony. V roce 1993 5 milionu.
Jinak si zvpominam ze kolem roku 1992 stala deska 44 korun. Singl stal 12. Samozrejma na Vinylu.
No jak pak prisly CD, a lidi nechteli vynyly, tak se dalo sehnat strasny mnozstvi skvlejech alb za korunu nebo za 5 kc.
Taky mam dodneska doma kolem 120 Vinylu...
To byla jina cena za album nez na iTunes :)
Ne nutne za milion, ale treba vpodstate Fabie za Audi cenu - Audi A2. Milovnici znacky prominou. Totez treba dnes uz nevyrabeny New Beetle.
A ono ostatne i kdyz ti cinani zacnou sekat 1:1 (nerozeznatelnou) kopie te fabie, tak ojete fabie pujdou dolu (nevim, jestli je to origos nebo cina).
Přesně toto jsem měl na mysli. Za pouštění hudby v rádiu platí šílené peníze provozovatel stanice, ve kterém jsou již obsaženy poplatky za počet lidí, které je poslochá. Ten počet lidí je poměrně dobře znám, řídí se podle něj též ceny za reklamu...
Takže jak blázni tu platíme za všechno 3x nebo kolikrát...
A ještě je to v našem absurdistánu schváleno zákony!
Pokud to autorům nestačí, nezbyde, než nahradit kvantitu kvalitou...
Otázka je zda za stojí aspoň za těch několik miliard - obávám se, že jejich obchodní potenciál se postupem času blíží k nule, a bude lepší nechat je zemřít bez nacpávání dalšími penězi. Lepší by bylo koupit organizaci typu OSA - ty jsou snad jediné, které vybírají výpalné garantované zákonem...
No, rekl bych, ze tomu tak neni. To, ze jsem nedocetl z meho pohledu zprzneny text, neni moje chyba, ale primarne je to chyba autora puvodniho prispevku.
Z diskuzi jsem zvykly na ledasco, nad cim mavnu rukou, ale to, ze nekdo vcelku pravidelne vynechava pismena, pripadne do slova napise jina, nez tam maji byt, je uz hodne za hranici srozumitelnosti textu. Ano, je mozne ho prelouskat, ale neni mozne ho normalne precist.
S tím vřele souhlasím. Do kamenného obchodu musím jít (jet), šance, že budou mít to, o co mám zájem je jedna ku miliardě a pokud to čirou náhodou mít budou, vypláznu několik set! Z internetu si totéž stáhnu během několika minut zdarma, nějaké ochrany... hehehe, jaký byly! A nemusím se nikam vláčet. A CD a DVD za 27 Kč už jsem v Albertu viděl také.
tak to asi nemůžete volit, vždyť většina (zejména levicových stran) na svých předvolebních mítincích drogy rozdává zdarma nebo za mírný poplatek (většinou ve formě pivo + gulášek) to nemluvím o masívní konzumaci drog (nejčastěji káva ale i nikotin) na většině stranických schůzí, prostě 99% politiků jsou narkomani...
jinak drogy lidi konzumovali, konzumují a budou konzumovat a to, zda je nějaká vláda zakáže jen umožní, že zisky z prodeje této drogy půjdou na účty mafie namísto státu (z ilegální distribuce se daně neodvádějí) a jak ukázala prohibice v USA, když něco zakážete, tak se konzumace této drogy ještě zvýší...
Pan x to odhadl správně - cca 10k nás stála výroba CD (firma, tuším, v Čelákovicích) a 15k studio. V něm jsme strávili 4 dny nahrávání plus asi den masteringu. Je pravda, že to byla docela přátelská cena a studio bylo mimo Prahu, takže úplně správně bychom měli připočíst ještě něco za dopravu. Ale je to reálné.
A proč by se k tomu měli vracet?! Prostě hudbu dělat nebudou (budou dělat něco jiného, a noví muzikanti budou vznikat ojediněle), ta potažmo takto (coby obživa) vymře, a bude nahrazena kníkáním mobilního zvonění, protože dalším generacím, které postupně přestanou mít schopnost rozumět významu textu (na diskuzích už je to patrné), a u hudby to bude podobné, to bude stačit. Hudbu budou dělat z nadšení - tedy amatérsky - akorát postadolescenti, kteří na to ještě budou mít čas, protože je vyživuje maminka, ale až je odchytí povinnosti života (vydělávat, rodina, atp.), tak to zabalí. Problém je, že povětšinou kvalita jejich hudby nestačí překročit nějakou regionální úroveň, protože než by se to trošku vypracovalo, skončí tlakem jiných povinností. To je typický průběh dnes již běžný (vypozorováno na mnoha kapelách a hudebnících).
Proc by se meli k tomu vracet? Protoze to je to co by delat meli. Umelec by se mel zivit predvadenim sveho umenim. Pro me jsou cd, radio, tv marketingove kanaly, kterymi umelec ukazuje, co umi. Vydelava pak tim, ze sve umeni predvadi zive. Ono vlastne kolik procent jde z prodaneho cd umelci? Pochybuju, ze se jedna o dvoucifernou hodnotu.
Přesně o tom to celé je! Přenositelná "majetková" autorská práva, neboli tzv. "duševní vlastnictví", neboli copyright - exkluzivní právo na distribuci, DISTRIBUČNÍ MONOPOL.
Majetková autorská práva ale ve skutečnosti nejsou rozšířením běžných majetkových práv k fyzickému majetku - právě naopak - jsou s nimi často v KONFLIKTU, protože oprávněné majitele médií (CD, DVD, HDD, atp.) omezují v jejich právech nakládat se svým majetkem podle svého... nemůžou je dál sdílet, půjčovat, veřejně přehrávat....
Něco úplně jiného je ochrana tzv. "osobnostních" autorských práv. Ochraňovat AUTORSTVÍ, integritu díla, a bojovat proti plagiátorům - zlodějům autorství - je správné. Ale nevidím jediný důvod, proč zákonem podporovat distribuční monopolismus.
Tyhle dvě oblasti ovšem vydavatelé ÚČELOVĚ motají dohromady, protože většina lidí přirozeně podporuje ochranu autorství. Co si lidi myslí o tzv. "majektových" autorských právech, je myslím zřejmé... Spotřebitelé se monopolům brání.. komunistickým i kapitalistickým. ;-)
Klube! ;-) Viz RedHat a podobné firmy, orientované na open source, kde primární zisk nepřichází z restriktivních licencí/patentů/monopolů, ale z poskytování služeb - podpora zákazníků, vývoj, zajišťování kvality a bezpečnosti software, produktizace komunitních projektů...
Podobně by to mělo být i s hudbou a hudebním/zábavním "průmyslem". Zisk by měl být za poskytování služeb (za užitečnou práci), ne za předraženou monopolistickou distribuci...
Jenže ono je taky vydat a "vydat". Kvalitní studio se pohybuje od ca 350 kč do cca 800 kč za hodinu. Při projektu, který trvá víc než týden se dají domluvit velmi slušné ceny, ale i tak je to od určité cenové hladiny. Neplatíš totiž jenom za vybavení, ale taky za ruce co nahrávají. Další peníze sebere producent, který pravda není nejpotřebnější, ale pro vyvážený názor nezbytný. Nemluví o dalších postprodukčních věcech a samozřejmě mastering, který samotný vyjde min. za 10 000. Takže tvrdit vydali jsem CD za 25 tis Kč je asi takový jako říct postavil jsem si auto za 25 tis kč..prostě nikdy to nebude lamborghini.. Pořád tady platí že cena=výkon. Můžu jít do studia za 10 tis a můžu stejný čas strávit ve studiu za 60 tis..a je jasný že na kvalitě nahrávky se to setsakramentsky podepíše.. nehledě na to že jsou tady další vlivy jako např styl natáčení, anolg vs digitál, počet tracků, nástrojů atd... těch proměnných je prostě příliš mnoho než takhle obecně tvrdit vydání si udělá každý blbec..ano udělá ale kvalita tomu bude odpovídat..osobně spíš vidím cestu EP..nižší náklady než při natáčení plnohodnotného alba a s tím souvisí i nižší pořizovací cena, což je pro návštěvníka koncertů asi to nejdůležitější..
jak tu výroční zprávu amerických labelů před lety někdo důkladně rozpitval, když si stěžovali, že výnos z prodeje klesá - a zjistil, že celkové výnosy skutečně klesly, ale zároveň oproti předchozímu roku klesl počet prodaných CD, takže ve skutečnosti výnosy/zisky na 1 prodané CD stouply ...
Před několika "málo" lety si hudebníci prakticky vydělávali jen hraním na koncertech. Když začala nastupovat technika, tak se najednou přišlo na to, že vlastně nemusí se nikde naživo snažit, že stačí pobýt chvíli ve studiu ... a co horšího - zvukaři dokážou opravdová kouzla, takže na vydané desce zní zpěvák hoooodně jinak, než ve skutečnosti - a proto nemá koncerty.
Druhak i na koncertech zpěváci občas lidi podvádějí - takové ty různé poloblejbeky apod. - a lidi si nechají na hlavu někdy dost dlouho ... ale ne napořád - vždyť si stačí najít opravdu naživo zpívanou Britney, tu naši "klučičí" kapelu.
A jsou zpěváci (Nohavica), kteří to chápu a vrací se ke kořenům - vydělávají jen na koncertech.
BTW - poslech US internetového radia mne "donutil" poměrně pracně u nás shánět CD skupiny Skillet - které bych si jinak nekoupil. Takže bych to úplně tak neviděl, že internet zaíjí hudbu ...
Nemyslím si, že je pre nové talenty najlepšia doba. K tomu aby sa dostali do povedomia, potrebujú zaujať médiá. A to sa nedá tým, že zavesím svoju hudbu youtube/bandzone/... Na koncerty neznámych kapiel chodí minimum ľudí. Z tých novších českých 'objavov' ešte nedávno hral Xindl X dvojkoncerty s kapelami ako Barevný nátěr v podstate za pivo (<30 platiacich); Tomáš Klus robil predkapely. Hrajú to isté, ale vďaka tomu že sú v médiach, tak na ich koncert už príde rozumné množstvo ľudí a dá sa fungovať aspoň poloprofesionálne.
Coz o to, v zasade s vami souhlasim (bezne nechavam chyby plavat), ale i forma je dulezita - ja proste nebyl ten prispevek schopny docist, protoze tu chybelo jedno dve pismena, tamhle jste nejaka pismena zamenil, takze bylo potreba lustit, co jste vlastne chtel rict. K tomu jeste zajimave novotvary a je vymalovano.
Kdybyste psal slovensky, tak bych tomu rozumel asi lip. Kazdopadne i kdyz pisete v rychlosti, vyplati se davat si pozor..
V některých pasážích až brilantní článek.
Celý problém je, že hudba už prostě není takový business jako dřív. A labely křičí, že za to můžou piráti. A ze všech stran se ozývá, že piráti jsou minoritní faktor, a hlavní důvod je pomalý zánik poptávky. Jako v mnoha jiných oborech dříve produkujících něco, co dnes nikdo nechce.
Na sobě pozoruji, a nejsem sám, že aktuální hudba mě neoslovuje natolik, abych si ji kupoval na CD/jinak. Je jí všude okolo dost. Když si chci něco poslechnout, bohatě si vystačím se sbírkou CD z dob mého otce (hudba 70. 80. 90. let). Vše v dostatečné kvalitě v podstatě už navždy. Takže proč něco kupovat?
pri pozadavku na jedno album rocne by kvalitu nezajistil ani Mozart? Mozart produkoval rocne neuveritelne mnozstvi hudby a v dobach Beatles byvala bezna dve alba za rok! ano, v delce cca polovicni vuci cd ale i tak to vychazi 1:1. tohle proste pravda nebude
jinak jsem fanousek hudby 60-70 let. hudby ktera se uz davno davno zaplatila. tak proc stoji stejne nebo vice nez novinky?
s clankem plne souhlasim, a vypichl bych onu skutecnost ze vydavatelstvi s prechodem na cd donutila zakazniky koupit si stejne album znovu: placenim za obsah se pak nemohou ohanet ani omylem.
vydavatelstvi zkratka doplaceji na to ze se zamilovala do sve schopnosti vnutit uzivatelum kdejakou sracku, kde i ty ktere to zajima bavi tak ta jedna dve pisnicky z alba a moc dobre vedi ze koncert takove umelotiny nestoji za navstevu... (zatimco stones nebo waters budou koncertne atraktivni dokud budou existovat)
Ano, trošku to ještě formuluju po svém: hudby je opravdu dramaticky více, opravdu ji spustu konzumujeme "pod tlakem" (kvanta rádií, veřejný prostor), tvoří ji více lidí.
A ještě něco: má větší konkurenci - nekupujeme tolik hudbu a knihy, za co tedy ty peníze utrácíme? Před 10-15 lety jsme neutráceli tolik za mobily, mp3 přehrávače, tablety, kamery, media přehrávače, netbooky, gpsky atd.
Také není čas na vývoj celého obchodního modelu - když se vynalezlo rádio, poslouchalo se zadarmo a během postupného rozšiřování se postavil i model zpoplatnění (trvalo to léta). Dneska vyleze Jobs s novým zařízením, za měsíc ji prodá milión a za půl roku je trh zavalen jeho variantami a klony.
Jj, ani ta budoucnost už není co bývala...
Nezlikviduje. Jsou primitivní vodoznaky co zmizí při první manipulaci, ale jsou i odolné vodoznaky (Spread spectrum audio watermarking), co vydží i celkem značnou redukci kvality (např. downsamplování na 11 Khz), případně jiné manipulace - přidání šumu, převod do analogu a zpět na digitální formu, komprese do MP3, průchod ekvalizérem, atd ....
Viz např. http://www.mediateam.oulu.fi/publications/pdf/465.pdf
Co v tom autorům a interpretům brání? Smlouvy s vydavateli, které to zakazují. Ta "úžasná" exkluzivní smlouva je totiž exkluzivní v tom, že autorovi/interpretovi zakazuje distribuovat tvorbu jinou cestou než přes toho distributora. A celkem běžně zůstávají distributorovi výhradní práva k veškeré jím vydané tvorbě i po vypršení smlouvy, takže autor může jinde vydávat jen zcela novou tvorbu, ne tu starou.
že vy neznáme žádnou dobrou moderní kapelu neznamená, že takové neexistují (to je jako s tím Bohem a bobrem v Kurva hoši...), jen díky tomu, že na Nově a v klasických rádiích (mimo Radio 1) vysílají stále dokola jen Vondráčkovou ale stačí hledat a nebudete věřit vlastním uším, poradím vám takový jeden šikovný webík: http://www.last.fm/music/Ulver?ac=Ulver a navíc díky rozšíření internetu a webům jako je youtube, last.fm nebo blogspot není posluchač odkázaný jen na českou a angloamerickou scénu ale může poslouchat klidně japonské, korejské, malajské, mexické nebo brazilské interprety... viz http://bandcamp.com/tags a na tomto webíku je vidět, že hudba jde prodávat i tak aby byl posluchač spokojený a necítil se podvedený
A kromě těch pár úplně nejlepších v podstatě k žebrotě.
Autoři knížek (a knížky vůbec) dopadnou ještě o něco hůř, protože knížky se nedají veřejně provozovat.
Ale nakonec - "průměrný spotřebitel" se bez literatury (a vlastně i bez pořádné gramotnosti) docela dobře obejde.
ackoliv se hudbou zabyvam, byl pro me hodne poucny,
a jinak velky vydavatelstvi at bouchnou, je to zlo, ktery se snazi znicit veskerou kreativitu. Z jedinecnosti delaji prumer, hlavne at se to vsem libi a at si to vsichni koupi. Jak tady urcite spousta lidi napsala:
-diky internetu se hudba rozviji dal. Pokud je nekdo opravdu umelec, tak musi mit radost z toho, ze da skladbu na net a za pet minut muze cist prvni odezvy od lidi co si to poslechli.
-naklady na nahrani jedne skladby nebo alba jsou dnes tak minimalni, maximalne pronajem studia neco stoji, ale jediny co se musi opravdu zaplatit jsou ty urednici v tech vydavatelstvich a jejich bossove.
Dobre o tom mluvi tenhle pan, je to sice hiphop, nicmene na mtv na nej rozhodne nenarazite. Sam si vydava svy veci a rika, ze vydela daleko vic nez u labelu a jeste z toho stavi skolu v Kabulu a sponzoruje detska na Haity. A je to i s titulkama aby tomu kazdy rozumel:
http://www.youtube.com/watch?v=WCYbZZTEwiM
co ma spolecneho gramotnost s tim jestli nekdo dokaze odrikat ty nejmensi podrobnosti z trilogie zikmunda wintera mistr kampanus ktera ma asi gazilion stranek? nebo chcete rict, ze napriklad vedecky pracovnik ktery cte jen odborne texty je oproti knihovnici s peti tridami zvlastni skoly negramotny protoze nema nacteno tolik cervene knihovny jako ona?
Až budou piráti v parlamentu, tak to určitě nebudou ti, kdo se za piráty vydávají dnes v rámci tzv. pirátské strany a obecně tohoto celosvětově koordinovaného hnutí (páchne to CIA a Sorosem na sto honů), které má pravděpodobně za cíl se této komunity zmocnit a zadupat ji do země metodou vnitřního rozvratu. A i kdyby se vám tam někoho náhodou propašovat podařilo, jakože je to i s ohledem na poměrně výrazný volební propad v posledních volbách do senátu dosti nepravděpodobné, tak tam určitě tento jedináček neprosadí vůbec nic a nám ostatním nezbývá než doufat, že katastrofální politiku ČR zvrátí až probuzená EU, jejíhož soudního dvoru jeden rozsudek je první vlaštovkou sic zatím bojující i s tlaky opačnými.
Netuším proč pořád někdo předpokládá, že když někdo dělá umění (jakékoliv!) je jeho primárním cílem vydělávat. Co to je za prapodivně deformovaný názor.
Naopak když se člověk koukne trochu do historie zjistí že mnoho těch nejlepší nejúžasnějších a nejgeniálnějších umělců žilo a zemřelo v naprosté chudobě.
Z toho je myslím dost jasné to, že když se dělá umění jde vždy pro většinu umělců na prvním místě umění. To, že umění nevydělává není důvod umění neprovozovat.
Ale jiste, kdyz dam za obraz milion, tak proc bych nenechal talentovaneho malire ten obraz okopirovat? Mne nic neubude a on tim nic neziska, protoze to nebude original :)
A to je prave ten problem hudby i filmu - to, ze mam neco na originalnim nosici temer nijak nezvysuje hodnotu dila. Respektive pro bezne vyuziti, kdy to povazuji za spotrebni zbozi, mi je jedno, jestli je to stazene z netu a vypalene nebo koupeny original (a obcas jsou s tim originalem vetsi problemy).
Vyznam originalek je jen z hlediska sberatelskeho (jsem fanousek nejake skupiny, tak si koupim originalku) a jako darku (tezko budu nekomu davat jako darek k Vanocum vypalene CD).
Politika vydavatelství bod 1: Přesně tak ano jsem součástí této generace a nikdy jsem si nekoupil CD za takový prachy v té době jsme provozovali půjčovnu CD a fungovalo to parádně.
Ještě předtím se prodávali normální kazety a jel i ve velkém warez na tržnicích, tam těch kazet bylo mraky. V naší době bylo nemyslitelné si pak koupit CD za 600,-
Pamatuju si jakoby to bylo dnes, když mi kamarád ukazoval poprvé formát MP3 byla to velká změna od velkých wav souborů a přehrávat se tenkrát MP3 dali jen v pořítači MP3 přehrávače přišli o dost později.
No, já bych to tak černě neviděl. Už dnes platíme dost šílené palby za autorské poplatky na kdečem: tiskárny, počítače, média, disky, paměti, Flashky, i když se domnívám, že ve valné většině případů neoprávněně, jen proto že "by se to dalo na kopírování zneužít".
Ve firmách je hromada tiskáren, počítačů, flashek a jiných paměťových médií, které slouží pro pracovní věci - žádné kopírování autorských děl, přesto se musely tisíce peněz uhradit na autorských poplatcích. Jedinými autorskými díly jsou vlastní práce zaměstnanců, ale to jim výběrčí neuhradí!
U kolegů v Německu jsem se ptal na tyhle poplatky, zrovna tak v hospodách, obchodech a jiných podobných zařízeních, kde hraje muzika pro návštěvníky a hosty, žádné speciální poplatky za provozování hudby neplatí.
Co z toho vyplývá? Jestli jsem si už předem autorům zaplatil za kopírování, tak holt kopírovat budu. (Sám to téměř nedělám - fakt si nepamatuji, kdy jsem naposledy něco zkopíroval) Z logiky věci tohle přeci vyplývá: Zaplatil jsem si v ceně techniky a médií autorské poplatky? Zaplatil: ve vypalovačce, v HDD, ve Flashce, v CD-R či DVD-R, v MP3 přehrávači zkrátka ve všem... Tak co ještě po mně chtějí dalšího? Mám platit za něco dvakrát - tedy znova?
Tohle je přesně ten zastaralý způsob myšlení, který způsobuje, že nahrávací společnosti mají problémy.
Samozřejmě že je potřeba zaujmout média, jenže média už dnes dávno nejsou jen massmédia, jak tomu bylo ještě donedávna, a nahrávací společnosti nejsou nutným prostředníkem - mocným médiem jsou sociální sítě, viz třea Justin Bieber - není to sice můj šálek čaje, ale finančně je megaúspěšný a dostal se k tomu tak, že sám nahrál svoje věci na YouTube a prostě dokázal zaujmout.
A samozřejmě že nestačí jen hudbu pověsit na YouTube a čekat na zadku až úspěch sám přijde, jestli si to někdo myslí tak absolutně nechápe o čem nová média jsou... to člověk musí být kreativní, nebo hodně dobrý, a nebo taky hodně špatný, viz Rebecca Black, o jejíž kvalitách si můžeme myslet cokoliv, ale v každém případě nepotřebovala nahrávací společnost k tomu, aby se stala globálně známou s možností to i patřičně zpeněžit. Samozřejmě že internet vám úspěch nezaručí, ale máte zatraceně víc možností než dřív, kdy nějakou šanci na profi kariéru mělo jen to minimum umělců, kteří se zalíbili nahrávacím společnostem.
Celý systém autorských práv je totálně pochroumaný, neodpovídá vůbec současnosti, a je to velkou revizi.
Na úrovni CD pro osobní potřebu to ještě jde, ale zkuste si dát rádio nebo televizi do kavárny nebo obchodu. V takový okamžik musíte uzavřít smlouvy podle počtu reproduktorů s kolektivními správci, kteří Vás dále kasírují a peníze dále přerozdělují podle klíče, který vůbec nereflektuje, co (resp.koho) pouštíte.
Jde to do takové absurdity, že třeba máte prodejnu s obuví a jako kulisu pouštíte hudbu, musíte proto platit mistrům zvuku (zvukařům), protože zjistili, že se mohou podle autorského práva posdružovat (http://www.oaza.eu) a kasírovat za veškerou "veřejnou" hudební produkci!
Pro představu kromě zvukařů je těch správců hned několik dalších, smlouva musí být uzavřená s každým a každému se musí platit zvlášť.
OSA (www.osa.cz), zastupující autory hudebních děl s textem nebo bez textu, tj. hudební skladatele a textaře.
INTERGRAM (www.intergram.cz), zastupující výkonné umělce, tj. hudebníky, zpěváky, tanečníky atd., a výrobce zvukových a zvukově obrazových záznamů.
OOA-S (www.ooas.cz), zastupující autory výtvarných děl, tj. děl malířských, grafických, sochařských, fotografických a děl vyjádřených postupem obdobným fotografii, děl architektonických, včetně děl urbanistických, a dále výtvarné autory obrazové složky audiovizuálních děl, tj. kameramany, architekty, scénografy a ostatní výtvarníky audiovizuálních děl.
DILIA (www.dilia.cz), zastupující autory děl literárních, dramatických, hudebně dramatických, choreografických a pantomimických, dále autory scénické hudby zvlášť vytvořené pro užití v díle dramatickém, choreografickém a pantomimickém a dále dabingové režiséry.
OAZA ( www.oaza.eu), zastupující zvukaře – autory, tj. mistry zvuku.
Co by za to nakonec ta kapela dala? mít těch 100000 fanoušků :) http://www.diit.cz/clanek/kterak-kapela-behem-chvilky-prisla-o-sto-tisic-piratskych-fanousku/38058/ a vo tom to je....Když budou umělci vnímat CD a Mp3 už jen jako reklamu na sebe bude jim hej
1) Od roku 2000 je technická kvalita většiny vydaných CD tak mizerná, že by si je koupil jenom hluchej. (loudness war)
2) V grafech jsou jen výnosy. Kdyby se zohlednily náklady, jako se zohlednila inflace, možná bychom viděli, že jim zisky stále rostou.
Hudbu nezabíjí kopírování. Hudbu zabíjejí vydavatelé!
No já bych byl velmi opatrný v tom přístupu že co je nezištné je dobré a naopak. Extrémním případem té nezištnosti je samozřejmě Hitler, na straně druhé stojí například Baťa, Edison či Ford.
Konec konců i u současné politické representace není největší problém to, že politici si mastí vlastní kapsy - to jsou v podstatě drobné. Horší je když pomáhají spřáteleným firmám dojit daňové poplatníky, ale ze všeho nejhorší je, když se upřímně pokoušejí páchat dobro.
... rád si koupím originál něčeho, co mě zaujme - třeba gold edition Metal Opery mám hrdě na poličce. Jenže jsou tu dva problémy... málokdy se mi líbí celé album a pak, nakupování hudby v digitálním formátu je u nás defacto nelegální (viz itunes). Vyhovoval by mi e-shop, kde bych si mohl do vlastního adresáře natáhnout třeba Anything for love od Meat Loafa, k tomu November rain od GNR a k tomu Hotel California od Eagles, prosím zabalit a dodat ke stáhnutí, rád zaplatím... s tím, že si to můžu vypálit na CD do auta, protože jsem se zakoupením těch skladeb stal jejich majitelem s možností s nimi nakládat (ne je sdílet nebo jinak šířit)
Nakupovat není kde, takže proč cpát peníze někomu, kdo je evidentně nechce, když lze ten samý produkt získat zcela legálně jinde zdarma? Proč kupovat kvůli dvěma až (max) pěti písničkám celé CD, když mohu zcela bez problémů a naprosto legálně stáhnout z netu zdarma prakticky cokoli a to CD do auta si z toho udělat sám? Přesně tohle je to, co kapitánům zábavního průmyslu stále ne a ne dojít, takže místo aby se přizpůsobili vývoji techniky, vyhazují peníze za vývoj nefunkčních ochran a podmazávají politiky, aby vymýšleli stále blbější a nevymahatelnější zákony!
Ano, je to přesně tak. 1. Všechny skladby, které jsem si kdysi koupil na MC a CD jsou nyní volně dostupné na YouTube. Jsou tam společně s těmi, které byly na MP3.COM a které byly odjakživa zadarmo. Vyvozuji z toho, že je možné je zcela v klidu sdílet na netu.
2. Mě osobně můžou klidně políbit, já si klidně vystačím do konce života s těmi audiokazetama. Když si myslí, že na ACTA vydělají, tak ať si to myslí. Já jsem s nákupem hudby už definitvně skončil před lety a už nikdy si od NICH nic nekoupím.
Nestihl jsem pročíst všechny komentáře, ale článek se mi velmi líbí. Dodal bych snad jedinou věc:
Je potřeba si uvědomit, že " internetové pirátství" v neposlední řadě také hodně výrazně přispělo k popularizaci celé řady umělců z celého světa. Tím pádem jim defakto pomohlo, třeba tak, že jejich posluchači přišli na koncert a zaplatili za vstupné či jinak podobně podpořili svého oblíbeného umělce (koupí merchandise či zpětně nějakého CD). Tímto způsobem se, dle mého názoru (ale nemám názor podložený čísly), výrazně navýšilo i celkové množství umělců, kapel atd. Ta jednoduchost nahrání - vydání - popularizace po celé světě nahrává všem, kteří se hudbou chtějí zabývat. Asi těžko by se dalo toto zpochybnit... Ta popularizace je navíc raketově rychlá, když vyjde něco opravdu dobrého někde na druhé straně světa, tak je otázkou dní, než se to dostane k posluchačům po celém světě, tím pádem umělec se díky internetu může neskutečně rychle prosadit...
Takže můj názor je takový, že internet každopádně hudebnímu průmyslu pomáhá. Je ovšem otázka, jestli se náhodou s tou výše popsanou relativní jednoduchostí úspěchu trošku nesnižuje celková kvalita hudební produkce...
při vší úctě, tvrzení, že se extrémně nestaje ani zadarmo by bylo třeba asi doložit - a kvalitní věci stále vznikají, v rádiech je uslyšíte zřídka, tam se hraje předem domluvený shit z mnoha důvodů - on takovej skutečnej umělec by totiž mohl i nehezky kecat do světového i lokálního dění, proto je lepší tam pro mocné skupiny média vlastnící držet ovladatelné děvky, šlápky a feťáky a ty ostatní velmi vděčné za kariéru ač naprosto netalentovaní..
Moderní taneční skladby - tedy ty, které hrají mainstreamová komerční rádia - jsou často tak neuvěřitelně idiotské, že se až nechce věřit, že je opravdu dal dohromady (napsat "složil" by bylo nesmírným eufeminismem) člověk. Musel je vyprodukovat nějaký hodně jednoduchý algoritmus. A opravdu za ně nemůže nikdo soudný platit.
Článek ovšem není zdaleka vyčerpávající a demagogický rozměr mu také není cizí. Například mezi řádky připouští, že se dnes produkuje daleko větší objem nahrané, distribuovatelné a distribuované hudby. Nezmiňuje, že to je faktor působící PROTI poklesu obratu. Nebo měl by být, pokud by se ona nadbytečná, povětšině nezávislá, hudba distribuovala za peníze.
Prostě je to jen nadnesení tématu, v žádném případě ne vyčerpávající analýza.
Jako hlavní faktor vidím toto - a odpusťte uvolněný jazyk:
Kvalitní populární hudba, které je více, než kdykoliv dříve, se distribuuje zadarmo nebo za režijní náklady, případně zní na koncertech. Velké značky chtějí peníze za... sračky.
No to bude zalezet, kolik z te ceny je za exkluzivitu... Pokud se to vyjimecne auto stane masovym artiklem, takhle cast jeho ceny zmizi (za predpokladu, ze se ho budu chtit nekdy zbavit, ale jinak to nema cenu resit). Pokud to byla vicemene "realna" cena, tak mu samozrejme zustane.
Tak tak. Proč kupovat a zoufale shánět ,,profi" CD, když si je můžu z vinylů, nebo magnetofonových nahrávek pohodlně vyrobit sám. A když placka odejde, no problem; data jsou na HDD, nebo flashce, takže do vypalovačky se vrazí nová placka a za minutu není co řešit. Volá kámoš: nemáš náhodou Ententýky dva špalíky s Hurvajs boys? Mám, zapni Skype chat a jedeme. Za deset minut má celé CD. Takže na co se trmácet po kamenných obchodech a platit znovu za něco, co už jsem řádně koupil kdysi dávno? Jednou jsem se spletl a koupil CD, vyrobené ,,profesionálně" z původně analogové nahrávky. Když jsem si ho pustil, nestačil jsem zírat, jaký paskvil z původního vinylu vznikl! Takže placka šla do koše a do krabičky putoval vlastní výtvor; vinylový originál jsem naštěstí u známého sehnal.
Ja jsem Slovak, takze z tohoto uhlu pohledu je muj cestin luxusni, protoze to je jediny problem, kde vy cpete z, tam se v slovenstine pouziva s a obracene, tu vasi srandu s y/i nemame vubec, takze sem tam je to ok, protoze sem tam delaji v psanem texte, hlavne delsim chyby vsichni. Nemel jsem to cas po sobe cist, takz je mozne, ze se nekde neco nedokoncilo. Jde o obsah, ne formu.
Co má, proboha, tahle paní společného s hudbou???? Čím jsem starší, tím mám radši ticho. Většina produkce, která se na nás valí ze všech stran, je pro mne neposlouchatelná. Vždycky jsem platil za nahrávky, které jsem chtěl vlastnit, ovšem dnes už si téměř nemám co kupovat. Mimo to, stejně si pak ty nahrávky ripnu do MP3, protože když to chci mít s sebou, tak v co nejmenším zařízení. Nejčastěji si ale do MP3 přehrávače dávám mluvené slovo, nahrávám si rozhlasové hry... Milá RIAA, já si ty předražené zajíce v pytli kupovat už nikdy nebudu, ať děláš, co děláš. Zajímá-li mne něco, zajdu na koncert, ale platit pětikilo za CD prostě nebudu...
například Universal a další zmizely z povrchu zemského. Nevím co tam dělá za lidi, ale nelíbí se mi, když se najde dobrá kapela, která má už nějakou fanouškovskou základnu, podepíší smlouvu s velkým vydavatelstvím a oni jim pak mluví do jejich tvorby a nutí je předělávat, aby se to líbilo masám lidí. Většina těch "hitů" je brak, který nemá žádnou uměleckou hodnotu. śtve mě, že nám podstrkují sra..y zabalené v drahém obalu. Radši budu podporovat malé Indie labely, které většinou (nemůsí být pravidlem) hledí na muziku jako na umění a ne jako prostředek k vidělávání miliónů. Myslím, že represe kopírování hudby je k ničemu, protože tu byla, je a bude vždy. kopírování určitě nezabíjí hudbu, ale jen ty vydavatelství. Když si něco stáhnu a líbí se mi to, autora velmi rád podpořím. Nehledě na to, že spousta zahraniční muziky u nás je k dostání pouze tímto způsobem, jelikož něco jako iTunes tu nefunguje. Hudbu zabíjí především dostunost technologií spojená s nahráváním a produkováním muziky, protože dnes "hudbu" může dělat opravdu každý a ne všichni mají soudnost k tomu co tvoří.
Myslíš si, že hudba je v krizi?
Naopak, podle mě zažíváme skvělé časy. Nezáleží na tom v jakém stavu je průmysl, muzikanti pořád dělají skvělou hudbu. Padla všechna pravidla a každý si dělá, co chce. To, že vydavatelé nejsou schopní prodávat hudbu, omezuje jejich moc, ale muzikantům to naopak dává skvělé možnosti. Software k dělání hudby je tak levný, že si ho může dovolit úplně každý. Je to trochu jako kdyby v hudbě peníze úplně ztratily smysl.
(z rozhovoru s kapelou Architecture in Helsinki)
http://aktualne.centrum.cz/kultura/hudba/clanek.phtml?id=697521
Krucinál fagot, já tady vysmolím dlouhý příspěvek a při odeslání to spadne....
Tak ve stručnosti - naprostý souhlas, dle mého byla nejlepší hudba v oblasti klasický rock/metal nahraná v 60. - 80. letech. Všechny desky, co jsem měl kdysi na kazetách už mám na CD a novinky mě neoslovují. Je mi 44, asi už jsem stár, vrstevníci mají většinou podobný názor, z nás už hudební průmysl moc nevyrazí.
samozřejmě i auto obsahuje duševní vlastnictví.. i auto je autorským dílem...
potíž hudebního průmyslu je, že zapomněli, že duševní vlastnictví je "přidaná hodnota" k tomu, co si zákazník kupuje... zpívat umí každý, za to nikdo nezaplatí, musí tam být něco navíc, výjimečného, co si člověk zaplatí.. .... ale jejich business už dávno stojí jen na prodeji té "přidané hodnoty" a nedošlo jim, že ta původní hodnota, ke které přidávají, už zmizela a exkluzivita se ztratila... člověk se nemůže ani v klidu dojít vy*.. aby na něj nevybafla lady gaga nebo leoš mareš :)))
Odmitam si kupovat cd beatles abbey road za 679 kc kdyz jsem se pred 6 lety ptal v jednom storu proc je ta kdrahe bylo řečeno ze se musi zaplatit studio Beatles nahrali album v roce 1969!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! netreba dal psat zhebnete darmozrouti paraziti na nahravkach
Sem se lehce rozhlid po netu a cena nahravaciho studia nekde mezi 200 - 500Kc/hod. Neprijde mi pak nijak nerealny to za 25k nahrat. Vylisovani 500ks placek prijde na cca 20Kc/ks(vcetne potisku) => 10k a 15k na studio, to je pri sazbe 500/hod (do ktery se to leckde vejde i se supportem) 30 hodin, a za tuhle dobu nahrat cca hodinovej zaznam musi preci kazdej slusnej muzikant zvladnout levou zadni.
"...Ono totiž mít elektronické vydání knihy je sice pohodlné, ale když to hodně přeženu - přijde situace, kdy nebude možnost si "nabít" baterie a el. knihu ani neotevřete. A za papírové vydání budete rádi..."
Jestli taková doba přijde, tak jediné na co se bude používat 99% knih bude topení :).
Elektronické knihy jsou jednoznačně budoucnost a u učebnic by to měla být dokonce co nejrychleji i povinnost. Kopírovací práva u učebnic ve státních školách jsou navíc IMHO zvrhlost.
Myslím, že doba kdy děti nebudou tahat do školy tuny papírového marastu a učebnice budou stále aktuální přijde ještě před koncem tohoto desetiletí. Tak teď jsem to napsal "na internet", tak se mi pak případně můžete vysmát, že jsem se plet :). Ale nebojím se, protože pokud se pletu, tak si to už nikdo nepřečte :)
V dnešní době chybějí kapely, které by člověk poslouchal více let. Žádné Depeche mode, žádná Metallica. Připadá mi, že jsou to všechno takové rychlokvašky, jednohubky, natočit hit, ten se hraje v rádiích do omrzení, pak ještě jeden, dva a za rok už nikdo neví, kdo to byl.
A pak jsou tam vykopávky - Metallica, Michal David, Olympic, kteří mají svá nejlepší léta za sebou a stejně se poslouchá několik jejich dvacet let starých nahrávek, které má člověk dávno doma.
Proč bych měl kupovat desky? O od koho?
Na zacatku 90tych let stalo cd na Slovensku 595 KCS, potom SK, kdo vlastnil CD a kupoval si mesicne dve tri nove, byl borec, ktery byl uznavan, protoze kupoval opravdu jenom na jistotu, ne jenom tak z pleziru. Ja na to prachy nemel, ani chut brigadovat tyden nebo dva na jedno CD, tak jsem se k hudbne dostal prepujcovanim jako prostrednik, mel jsem kamose, co meli hudbu a navzajem jsem jim pujcoval hudbu od druhych lidi a kdyz jsem ji chvili mel ja, tak jsem si ji nahral, akorat byla otrava porad kupovat kazety. Posledni 3 roky hudbu jenom sosam. Cokoliv, na co si vzpomenu a jsem to schopen najit, jak novinky mych oblibenych kapel, tak kapel, ktere jsem znal, ale neposlouchal, tak novinek neznamych kapel nebo kapel, ktere bych neposlouchal, ani kdyby mi dali to cd zadarmo. Ted nemam problem kombinovat progresivni rock s Britney Spears trebas. Proste si to vyslechnu, pres app si u toho prectu i texty, at vim vic a potom vymazu. V mobilu mam 32GB prostor, spunty do usi z DX. Pred tim jsem resil, jestli pul cm tluste kabely z medi do repraku a jaky predzosilovat na jakych antivibracnich nozickach, ted mi je to uzadele, napichnu mp3ku do veze z bazaru za 400 KC a hraje supr uz 4 roky. Prave rozprodavam svoji CD zbirku, resp. jeji cast, asi 200CD. UZ k nim nemam vztah. Jsou jako nove a malokdy za ni dostanu vice nez tretinu porizovani ceny, ale je mi to jedno.Kdyz si je prehravam, hra to mnohem lepe nez mp3, je to dynamictejsi a hutnejsi, ale kaslu na to, moje usi chteji porad nove futrovani, takze abych si ozivil sedivy den, kazdy vecer si neco ztahnu. Penize dam jedine za konzert, ted jsem byl na Megadeth & Slayer a nebylo mi lito dat 1290 KC, protoze vim, ze jsou to jenom 2-3 ceda v puvodnich cenach. Ztahovanim kde coho jsem poznal hromadu kapel, na ktere bych nevahal jit, kdyby tady hraly, co by se v minulosti nestalo. To jsem mel moznost si naposlouchat dve-tri cd s neznamymima novinkama v prodejne cd, kde jsem z par minutoveho poslechu musel zjistit, ze to cd je dobre a rozhodnout se ke koupe. Bullshit. Sice mi chybi listovani novym bookletem a ctenim zajimavosti, ale jak je to ted, tak mi to vyhovuje. Zapnu si jamendo.com a najdu si neco zajimaveho neznameho a ztahnu do mobilu a ficim. Kdo si zacne jako desetilety ztahovat hudbu, tak se s prvni vyplatou zadnou hudbu kupovat uz nebude.
To já se i přiznám, že jsem něco stahoval, ale v poslední době pozoruji, že už vlastně hudbu ani "nekradu" - prostě nějak nemám důvod a nic moc mě z produkce neoslovuje. Když o tom tak přemýšlím, tak jsem za 4 měsíce roku 2011 stáhl snad jen jedno album (a kdoví, jestli to nebylo už v loňském roce) - prostě nezájem. Hodně z novinek přiloženě slyším v rádiu či TV, ale k zájmu o alba jako celek mě to motivuje jen výjimečně...
Co slyším kolem sebe, tak to nebude až tak neobvyklé a tady bude zakopaný pes (ostatně zmíněný v článku) - k čemu je vlastně dobrý boj proti pirátům, když chybí poptávka jako taková, tedy že se nějak extrémně nestahují ani věci "zadarmo"?
Nedávno mě pobavil příspěvěk v diskusi na techdirt.com, že Google a spol. by měli koupit hudební průmysl (http://t.co/6xNMRW0).
Ve zkratce - Warner Music Group (WMG) je na $1.1 mld a dala by se koupit za cenu kolem $2.5 mld. Společnosti EMI, SME a UMG by se pravděpodobně daly koupit za cenu kolem miliardy za každou.
Google má tržní kapitalizaci $184 mld, Apple $306 mld, Amazon $81 mld a Microsoft $215 mld. Všechny tyto společnosti čelí vážným problémům v souvislosti s ACTA a dalšími pokusy nahrávacích společností degradovat možnosti, které internet poskytuje běžným uživatelům.
Neustále se zdůrazňuje, jak kopírování na internetu atp. údajně poškozuje hudbu, ale málo se mluví o tom, co to naopak přináší např. mladým začínajícím kapelám.
Dřív jejich jedinou šancí, jak dostat svou hudbu k lidem jinak než na koncertech pro pár lidí, byla smlouva s nahrávací společností a vydání alba - a každý kdo ty smlouvy trochu zná ví jak bývaly výhodné pro nahrávací společnost a nevýhodné pro umělce. Dnes je díky torrentům umožnujícím distribuci za nulové náklady, YouTube a sociálním sítím umožňujícím dát o sobě vědět a dalším digitálním nástrojům mnohem snadnější dostat svou hudbu k lidem... a vydělávat o to víc na koncertech, případně vsadit na svou kreativitu a najít si další obchodní modely.
Pro nezávislé a kreativní talenty to nikdy nebylo lepší než dnes... a pro mě oni jsou skutečná "hudba", ne ty marketingové mašiny na peníze.
Podle me je to racionalni strategie. Proste brzdit pokrok je v jejich zajmu. Predstava, ze tedy zacnou dotovat mlade odvetvi s tim, ze se lidi preorientuji na knihy za 2 eura a ani v roce 2015 nebo 2020 nebudou diky tomu kopirovat, protoze si reknou "oh, ti byli 2011 tak hodni a vizionarsti, ze si to nezaslouzi", mi prijde absurdni.
Kdybych mel nakladatelstvi, tak to delam taky tak. Holt skonci vydavatelstvi, skonci nakladatelstvi. Mezi umelci bude mene top hvezd pro main stream a vice undergroundu. To je proste vyvoj. Holt kdyz melo lidstvo 5 miliard lidi, tak se tu uzivilo 50K umelcu, az jich tu bude 8 miliard, tak se jich neuzivi 80K, ale 800. Ostatni pujdou delat do call center nebo programatory.
Zakladni vlastnost intelektuialnich prav je jejich vynutitelnost. Pokud byly driv vynutitelne skrz technicke faktory jako je nosic tak prave diky tomu a nedelitene kvuli tomu existovaly. Pokud dnes nosice zmizely diky inovacim, tak to s sebou vzalo i informace. Na tom neni co resit.
Az za 50let 3d tiskarna spojena s generatorem hmoty zacne vyrabet banany, tak jiste prijdou rovnikove staty s zalobou, ze to bylo intelektualni vlastnictvi jejich zeme a ze vlastne po staleti prodavaly licence s nejakym tim uhlikem, vodikem, kyslikem a dusikem, kterezto prvky jsou uplne vsude, takze to, co na bananu ma value je know-how, ktere jim ukradli geneticti inzenyri ze severu. A uplne stejne jako hudebni prumysl v 2he dekade 21. stoleti neuspeji.
Nechápu jak můžete spojovat knižní a hudební průmysl? Domnívám se, že situace je zcela odlišná. Zatímco hudbu může dělat takřska každý neumětel doma na koleně a rozdávat jí v okruhu svých kamarádů, tak s knihou to v žádném případě takhle masově dělat nejde. To za prvé.
Za druhé, knihy jsou primárně určeny nikoli pro masovou zábavu, ale ke vzdělání. Možná to bude taky důvod, že v různých formách přetrvali několik stovek let a myslím že jako základní prvek vzdělanosti lidí budou sloužit dál. Ono totiž mít elektronické vydání knihy je sice pohodlné, ale když to hodně přeženu - přijde situace, kdy nebude možnost si "nabít" baterie a el. knihu ani neotevřete. A za papírové vydání budete rádi.
Vysledek je zcela zrejmy uz dnes - labely proste nemuzou vyhrat, naopak svym postojem vuci zakaznikum svuj konec maximalne urychluji. A plati to stejne o filmu i knihach.
Jednoduse nevidim duvod, proc bych neco, co sem sam ziskal od nekoho zdarma nemel poskytovat stejne zdarma dal. Navic je to tisice let stary princip - lide si jednoduse vzajemne veci pujcuji, a pokud to poskytovatele one veci nic nestoji a dokonce o nic nemuze prijit (nemusi resit vraceni CD/knihy/...) tak jeho ochota poskytnout neco takoveho razantne vzrusta.
Klidne nekomu necham okopirovat i vec, za kterou jsem sam dal milion. Nevadi mi to, protoze mi nic neubude.
Hudbu nezabíjí kopírování. Hudbu zabíjí arogance? A jak jsme vůbec přišli na to, že hudbu něco zabíjí? Pár odstavců o tom, jak hudby je dnes moc, a na závěr tvrzení o zabíjení hudby?
To je jen propaganda tradičních gatekeepers, kteří se snaží předstírat, že oni jsou hudba. Ve skutečnosti je to tak, že vzniká více hudby než kdy dříve, vynořují se nové obchodní modely umožňující hudebníkům vydělávat i bez pomoci tradičních nahrávacích společností, které nejsou schopné se přizpůsobit tomu, že dnes díky ztrátě monopolu na distribuci už nemůžou fungovat jako gatekeepers a aby byli profitabilní, museli by fungovat jako enablers.
Místo toho se snaží vrátit čas zpátky do doby kdy "hudební průmysl" se rovnalo "prodej plastikových placek".
Hudba stárnutím také ztrácí na hodnotě :)))) a to mnohonásobně více než auto.
Ostatně jakmile písničku jednou zahrají v rádiu nebo film v televizi, má hodnotu přesně 0+cena reklamy, kterou jsou ochotni posluchači a diváci okolo přetrpět... ani o halíř více...
Navíc labely z hudby jakožto umění udělaly hudbo jakožto balicí papír okolo reklamy v rádiu a v televizi... jsem snad blbej abych dokola a extra platil za balicí papír, který mi ke každému výrobku cpou zdarma???
Upravil jsem si jezevčíka s nefunkčním CD. Udělal jsem nová střeva k magnetofonu, rychlost posuvu pásku zvedl na dvojnásobek, takže 9,5 cm/sec, a vesele analogově nahrávám. Díky zvýšení rychlosti je kvalita nahrávek více než dostačující a nějaké ochrany jsou mi zcela u zadku! Nahranou kazetu můžu buď pouštět přímo, nebo ji přehraji zpátky do počítadla, vyfiltruji, zdigitalizuji a nikdo nemá šanci poznat, odkud jsem nahrávku získal a zda byla někdy chráněna, nebo ne; během digitalizace se zlikviduje i tzv. vodoznak.
Soudruhu, to jako ze si za tech par korun z prodaneho CDcka tady v Cechach nekdo koupi vilu? Hudebnici maji penize z zivych akci a od sponzoru. Tak to je uz dlouho a jeste dlouho to tak bude. Ver ze hodne z nich by radi prodavali CD za 30 kacek, kdyby to system umoznoval. Places na hrobe nespravneho tridniho nepritele.
Hudba je zábava. Výdaje na zábavu jsou plus mínus stabilní. Dřív byla jediná forma zábavy koupě CD a poslouchání doma v křesle. Masová média tvořila trendy a celebrity.
Dnes se díky internetu dozvíte o způsobech zábavy, o jakých se naším rodičům ani nesnilo. Když měl někdo nějaké hodně minoritní zájmy, tak se nikdy nedozvěděl o stejně postižených lidech a chudák si myslel, že je takový na světě sám. Dnes najde podobných lidí na internetu tisíce a společně se můžou věnovat té své libůstce.
Chcete jet na lanparty? Chcete běhat nahý po lese? Chcete skupinový sex na opuštěném ostrově? Chcete bojovat ve virtuálním světě? Najděte si stovky kamarádů a dělejte to!
Peníze utracené jedním způsobem pak chybí jinde. Hudba nemusí zajímat všechny, ač by to některé firmy chtěly nařídit povinně.
A co nasi ubozi umelci? Co snima bude? To uz si nebudou moct jako koupit novou vilu za x mega nebo hausbotek na Slapech? Je to banda nenazrancu ktere stejne jako jejich chlebodarcum (vydavatelum) ujel vlak. Kdysi to byla "smira" a byla ostuda kdyz se nejake z deti zapletlo s komediantem. Dnes si to hraje na jakesi VIP? To uz jsou totalne v pr... vsechny hodnoty, ktere za neco stoji? Pardon, sem se nejak rozsoup. Jinak SUPER clanek bravo.
"Mezi umelci bude mene top hvezd pro main stream a vice undergroundu."
Omyl. Pro ty undergroundové interprety už nebude motivace do nákladu vkládat peníze, když prodej CD je mizerný a ani zlomkem nepokryje náklady vynaložené na nahrávání, mix, master, výrobu CD's, promo... Časem se na to muzikanti vykašlou, bude nejspíš jen ten mainstream, kde interpret nežije jen z prodeje hudby a budou si za to lidi moci sami. Průměrný Čech si nekoupí ani CD své oblíbené kapely...