Podle me je to racionalni strategie. Proste brzdit pokrok je v jejich zajmu. Predstava, ze tedy zacnou dotovat mlade odvetvi s tim, ze se lidi preorientuji na knihy za 2 eura a ani v roce 2015 nebo 2020 nebudou diky tomu kopirovat, protoze si reknou "oh, ti byli 2011 tak hodni a vizionarsti, ze si to nezaslouzi", mi prijde absurdni.
Kdybych mel nakladatelstvi, tak to delam taky tak. Holt skonci vydavatelstvi, skonci nakladatelstvi. Mezi umelci bude mene top hvezd pro main stream a vice undergroundu. To je proste vyvoj. Holt kdyz melo lidstvo 5 miliard lidi, tak se tu uzivilo 50K umelcu, az jich tu bude 8 miliard, tak se jich neuzivi 80K, ale 800. Ostatni pujdou delat do call center nebo programatory.
Zakladni vlastnost intelektuialnich prav je jejich vynutitelnost. Pokud byly driv vynutitelne skrz technicke faktory jako je nosic tak prave diky tomu a nedelitene kvuli tomu existovaly. Pokud dnes nosice zmizely diky inovacim, tak to s sebou vzalo i informace. Na tom neni co resit.
Az za 50let 3d tiskarna spojena s generatorem hmoty zacne vyrabet banany, tak jiste prijdou rovnikove staty s zalobou, ze to bylo intelektualni vlastnictvi jejich zeme a ze vlastne po staleti prodavaly licence s nejakym tim uhlikem, vodikem, kyslikem a dusikem, kterezto prvky jsou uplne vsude, takze to, co na bananu ma value je know-how, ktere jim ukradli geneticti inzenyri ze severu. A uplne stejne jako hudebni prumysl v 2he dekade 21. stoleti neuspeji.
"Mezi umelci bude mene top hvezd pro main stream a vice undergroundu."
Omyl. Pro ty undergroundové interprety už nebude motivace do nákladu vkládat peníze, když prodej CD je mizerný a ani zlomkem nepokryje náklady vynaložené na nahrávání, mix, master, výrobu CD's, promo... Časem se na to muzikanti vykašlou, bude nejspíš jen ten mainstream, kde interpret nežije jen z prodeje hudby a budou si za to lidi moci sami. Průměrný Čech si nekoupí ani CD své oblíbené kapely...
Vycházíš z mylného předpokladu, že všichni muzikanti to dělají prvoplánovitě kvůli deskám. Za prvé - muzika a muzikanti nevznikli jako odpověď na vynález nějakého hudebního nosiče. Za druhé, i za komančů (tedy již v době CD) na deskách vycházel jen mainstream a přesto tu bylo jinejch různejch (a kvalitních) kapel požehnaně.
A jaké máte zkušenosti s vydáváním CD? My máme... no, ne ani kapelu, spíš takovou "bandu" lidí, která dělá velmi, velmi specifickou hudbu. Přesto jsme vydali CD. V počtu 500 kusů nás vyšlo nahrání a vydání CD na nějakých 25.000 Kč (50 Kč za kus). A to bylo normální studio, žádné samo-domo, CD je lisované, je hezky ve "standardní" CD krabičce, má osmistránkový booklet. Kdyby bylo pálené, v pošetce atp., tak je to ještě levnější.
Takže řeči, že "prodej ani zlomkem nepokryhe náklady" je blbost, CD se dnes dá vyprodukovat opravdu velmi levně a to i při hodně malém nákladu a slušné kvalitě.
Samo domo by vyšlo ještě mnohem levněji, ale tím, že jste se obešli bez vydavatelských parazitů, jste se dopustili dvou ,,strašných zločinů"! 1/ ošidili jste vydavatele o výdělek, což je velice na pováženou a 2/ dokázali jste, že když se chce, tak to jde a dokonce snáz! A to už je ,,zločin do nebe volající"!
Sem se lehce rozhlid po netu a cena nahravaciho studia nekde mezi 200 - 500Kc/hod. Neprijde mi pak nijak nerealny to za 25k nahrat. Vylisovani 500ks placek prijde na cca 20Kc/ks(vcetne potisku) => 10k a 15k na studio, to je pri sazbe 500/hod (do ktery se to leckde vejde i se supportem) 30 hodin, a za tuhle dobu nahrat cca hodinovej zaznam musi preci kazdej slusnej muzikant zvladnout levou zadni.
Pan x to odhadl správně - cca 10k nás stála výroba CD (firma, tuším, v Čelákovicích) a 15k studio. V něm jsme strávili 4 dny nahrávání plus asi den masteringu. Je pravda, že to byla docela přátelská cena a studio bylo mimo Prahu, takže úplně správně bychom měli připočíst ještě něco za dopravu. Ale je to reálné.
Je ovšem třeba podotknout, že kdybyste se hudbou chtěli živit, rozpis nákladů by vypadal trochu jinak. Byl by třeba větší náklad, při kterém by výroba jednoho CD vyšla určitě podstatně levněji, na druhou stranu by bylo třeba započítat "živobytí" všech členů vaší kapely (aspoň do další desky), marketing (i kdyby jen v podobě lidí, kteří obcházejí rádia, udržují a propagují webové stránky, domlouvají koncerty apod.) a provoz (nákup a údržba nástrojů a techniky, doprava na koncerty...). Ale to se jen tak zamýšlím, žádná konfrontace...
Netuším proč pořád někdo předpokládá, že když někdo dělá umění (jakékoliv!) je jeho primárním cílem vydělávat. Co to je za prapodivně deformovaný názor.
Naopak když se člověk koukne trochu do historie zjistí že mnoho těch nejlepší nejúžasnějších a nejgeniálnějších umělců žilo a zemřelo v naprosté chudobě.
Z toho je myslím dost jasné to, že když se dělá umění jde vždy pro většinu umělců na prvním místě umění. To, že umění nevydělává není důvod umění neprovozovat.
Jenže ono je taky vydat a "vydat". Kvalitní studio se pohybuje od ca 350 kč do cca 800 kč za hodinu. Při projektu, který trvá víc než týden se dají domluvit velmi slušné ceny, ale i tak je to od určité cenové hladiny. Neplatíš totiž jenom za vybavení, ale taky za ruce co nahrávají. Další peníze sebere producent, který pravda není nejpotřebnější, ale pro vyvážený názor nezbytný. Nemluví o dalších postprodukčních věcech a samozřejmě mastering, který samotný vyjde min. za 10 000. Takže tvrdit vydali jsem CD za 25 tis Kč je asi takový jako říct postavil jsem si auto za 25 tis kč..prostě nikdy to nebude lamborghini.. Pořád tady platí že cena=výkon. Můžu jít do studia za 10 tis a můžu stejný čas strávit ve studiu za 60 tis..a je jasný že na kvalitě nahrávky se to setsakramentsky podepíše.. nehledě na to že jsou tady další vlivy jako např styl natáčení, anolg vs digitál, počet tracků, nástrojů atd... těch proměnných je prostě příliš mnoho než takhle obecně tvrdit vydání si udělá každý blbec..ano udělá ale kvalita tomu bude odpovídat..osobně spíš vidím cestu EP..nižší náklady než při natáčení plnohodnotného alba a s tím souvisí i nižší pořizovací cena, což je pro návštěvníka koncertů asi to nejdůležitější..
davat do suvisu chcipnutie hudobneho , filmoveho alebo knizneho priemyslu s vycistenim od komercie je fakt uchylne.
To je ako keby gurman zacal brojit proti lacnym fastfoodom alebo bufetom, pretoze su komercne a neprinasaju prau kvalitu pozitku z jedla.
Komercia ma svojich fansikov a preto tu existuje.
Není to úchylné, ale reálné; je to stejné, jako s politiky! V momentě, kdy jim nějaký osvícený diktátor všechny výhody a prebendy sebere a udělá z politické funkce funkci čestnou, tak všichni škůdci okamžitě utečou a zbudou jen ti, kteří budou dělat politiku jako poslání. A s kulturou je to přesně o tom samém, stejně jako o každé lidské činnosti.
No já bych byl velmi opatrný v tom přístupu že co je nezištné je dobré a naopak. Extrémním případem té nezištnosti je samozřejmě Hitler, na straně druhé stojí například Baťa, Edison či Ford.
Konec konců i u současné politické representace není největší problém to, že politici si mastí vlastní kapsy - to jsou v podstatě drobné. Horší je když pomáhají spřáteleným firmám dojit daňové poplatníky, ale ze všeho nejhorší je, když se upřímně pokoušejí páchat dobro.
No vydavateľstvá v modernej dobe aj tak strácajú zmysel. Spisovateľovi stačí ovládať materinský jazyk, a na základnej úrovni ovládať textový editor a knihu si môže vydať sám. Sú stránky ako napríklad scribd, kde si človek nahrá dokument (alebo knihu), určí si cenu, určí si spôsob zobrazenia - a teda to či si človek knihu môže stiahnuť, ak áno, tak v akom formáte, ak nie, má ju v integrovanom flash playeri. Alebo sú iné stránky, špeciálne pre spisovateľov, kde si taktiež spisovateľ určí cenu, potom mu z nej ide povedzme 80-90% a má vydanú knihu.
Proste vydavateľstvá sú v čase e-kníh úplná zbytočnosť.
Nechápu jak můžete spojovat knižní a hudební průmysl? Domnívám se, že situace je zcela odlišná. Zatímco hudbu může dělat takřska každý neumětel doma na koleně a rozdávat jí v okruhu svých kamarádů, tak s knihou to v žádném případě takhle masově dělat nejde. To za prvé.
Za druhé, knihy jsou primárně určeny nikoli pro masovou zábavu, ale ke vzdělání. Možná to bude taky důvod, že v různých formách přetrvali několik stovek let a myslím že jako základní prvek vzdělanosti lidí budou sloužit dál. Ono totiž mít elektronické vydání knihy je sice pohodlné, ale když to hodně přeženu - přijde situace, kdy nebude možnost si "nabít" baterie a el. knihu ani neotevřete. A za papírové vydání budete rádi.
"...Ono totiž mít elektronické vydání knihy je sice pohodlné, ale když to hodně přeženu - přijde situace, kdy nebude možnost si "nabít" baterie a el. knihu ani neotevřete. A za papírové vydání budete rádi..."
Jestli taková doba přijde, tak jediné na co se bude používat 99% knih bude topení :).
Elektronické knihy jsou jednoznačně budoucnost a u učebnic by to měla být dokonce co nejrychleji i povinnost. Kopírovací práva u učebnic ve státních školách jsou navíc IMHO zvrhlost.
Myslím, že doba kdy děti nebudou tahat do školy tuny papírového marastu a učebnice budou stále aktuální přijde ještě před koncem tohoto desetiletí. Tak teď jsem to napsal "na internet", tak se mi pak případně můžete vysmát, že jsem se plet :). Ale nebojím se, protože pokud se pletu, tak si to už nikdo nepřečte :)