:) právě že právě v právním smyslu :) a protože jsou to rozdílné věci, mohou existovat vedle sebe a týkat se stejné věci :)
http://davoae.wikispaces.com/%C2%A7+105+-+Soub%C4%9Bh+ochrany
jinak doporučuji kolegovu klasiku 1989; Růžička, M. Ochranná známka a autorské dílo.
No, pokud vezmete v uvahu, v jak velkych kvantech se delaji hudebni CDcka, jak se ty nahravky cpou pod tlakem do vsech medii, tak cena za exkluzivitu zde bude vskutku smesna = stejnou pisnicku co je na tom CDcku si koupily uz tisice lidi, hrnou ji na me z radia, televize, v cekarne i kdyz si jdu koupit brambory. To, ze ji krome me bude moct poslouchat jeste jeden dalsi clovek jeji hodnotu pro me nesnizi ani v nejmensim.
Tak jeste zalezi na tom, jake auto. Pokud se jen potrebuje dopravit z bodu A do bodu B, tak si zkopiruje Feldu a jede. Pokud ale ma na mysli auto sportovniho razeni, ktere bude mit motor s jim konkretne pozadovanou charakteristikou, osmistupnovou prevodovku, originalne vyresene zavesy kol, karoserii modelovanou tak, aby lichotila jeho oku i aerodynamice a barvou vhodne doplnovala oblibenou kolekci jeho pritelkyne, s nestandardnim zavazadlovym prostorem a mnoha dalsimi specialitami ciste jen pro nej a jeho vkus, pak milion za navrh takoveho vozu i ve svete, kde jdou auta kopirovat zdarma, nemusi byt vubec moc.
Ostatne v tomto svete jdou programy kopirovat zdarma (a u mnohych je to i legalni) a prece se najdou firmy, co zainvestujou miliony do vyvoje programu presne jim na miru a nevadi jim, ze ten program je pod GPL.
Ne nutne za milion, ale treba vpodstate Fabie za Audi cenu - Audi A2. Milovnici znacky prominou. Totez treba dnes uz nevyrabeny New Beetle.
A ono ostatne i kdyz ti cinani zacnou sekat 1:1 (nerozeznatelnou) kopie te fabie, tak ojete fabie pujdou dolu (nevim, jestli je to origos nebo cina).
Ale jiste, kdyz dam za obraz milion, tak proc bych nenechal talentovaneho malire ten obraz okopirovat? Mne nic neubude a on tim nic neziska, protoze to nebude original :)
A to je prave ten problem hudby i filmu - to, ze mam neco na originalnim nosici temer nijak nezvysuje hodnotu dila. Respektive pro bezne vyuziti, kdy to povazuji za spotrebni zbozi, mi je jedno, jestli je to stazene z netu a vypalene nebo koupeny original (a obcas jsou s tim originalem vetsi problemy).
Vyznam originalek je jen z hlediska sberatelskeho (jsem fanousek nejake skupiny, tak si koupim originalku) a jako darku (tezko budu nekomu davat jako darek k Vanocum vypalene CD).
No to bude zalezet, kolik z te ceny je za exkluzivitu... Pokud se to vyjimecne auto stane masovym artiklem, takhle cast jeho ceny zmizi (za predpokladu, ze se ho budu chtit nekdy zbavit, ale jinak to nema cenu resit). Pokud to byla vicemene "realna" cena, tak mu samozrejme zustane.
samozřejmě i auto obsahuje duševní vlastnictví.. i auto je autorským dílem...
potíž hudebního průmyslu je, že zapomněli, že duševní vlastnictví je "přidaná hodnota" k tomu, co si zákazník kupuje... zpívat umí každý, za to nikdo nezaplatí, musí tam být něco navíc, výjimečného, co si člověk zaplatí.. .... ale jejich business už dávno stojí jen na prodeji té "přidané hodnoty" a nedošlo jim, že ta původní hodnota, ke které přidávají, už zmizela a exkluzivita se ztratila... člověk se nemůže ani v klidu dojít vy*.. aby na něj nevybafla lady gaga nebo leoš mareš :)))
Vysledek je zcela zrejmy uz dnes - labely proste nemuzou vyhrat, naopak svym postojem vuci zakaznikum svuj konec maximalne urychluji. A plati to stejne o filmu i knihach.
Jednoduse nevidim duvod, proc bych neco, co sem sam ziskal od nekoho zdarma nemel poskytovat stejne zdarma dal. Navic je to tisice let stary princip - lide si jednoduse vzajemne veci pujcuji, a pokud to poskytovatele one veci nic nestoji a dokonce o nic nemuze prijit (nemusi resit vraceni CD/knihy/...) tak jeho ochota poskytnout neco takoveho razantne vzrusta.
Klidne nekomu necham okopirovat i vec, za kterou jsem sam dal milion. Nevadi mi to, protoze mi nic neubude.
Hudba stárnutím také ztrácí na hodnotě :)))) a to mnohonásobně více než auto.
Ostatně jakmile písničku jednou zahrají v rádiu nebo film v televizi, má hodnotu přesně 0+cena reklamy, kterou jsou ochotni posluchači a diváci okolo přetrpět... ani o halíř více...
Navíc labely z hudby jakožto umění udělaly hudbo jakožto balicí papír okolo reklamy v rádiu a v televizi... jsem snad blbej abych dokola a extra platil za balicí papír, který mi ke každému výrobku cpou zdarma???