Zprava o jednani rady je na strankach odpurcu upatentu (nadace pro svobodnou informacni infrastrukuru - FFII).
http://wiki.ffii.org/Cons050307En
Je tam i odkaz na zvukovy zazam z jednani.
Leckdo asi ocekaval, ze smernice bude prijata. Ale okolnosti, za jakych k tomu doslo mi prijdou docela desive.
Napr. podle FFII doslo k tomu, ze zadost Danska a Polska o zarazeni bodu jako B polozka byla odmitnuta prezidiem rady ministru, coz odporuje pravidlum jedni rady, nebot takovato zadost muze byt zamitnuta az vetsinou ve vlastni rade ministru.
Rikam si, zda vubec bude nejake druhe cteni a schvalovani parlamentem, nebot pravidel jednani organu EU uz bylo poruseno tolik, ze uz bych se nedivil nicemu.
Opravdu je treba prijmout ustavu EU, aby organy jmenovanych uredniku, ktere nelze snadno odvoalt nebo jinak potrestat dostaly nove a vetsi pravomoce ? EU se kdysi vydala nejakym smerem. Zda se ze ne uplne spravnym. Narodni parlamenty a z nich vzesle vlady (a Evropsky parlament) mohou byt diky obcasnym volbam zkorigovany. Ale co urednici ? Zda se, ze si ziji svym vlastnim, na volicich neprilis zavislym zivotem.
Clovek se o tuto smernici zajima, nebot se ho tak trochu tyka. Ale co smernice, ktere nesleduje ? Taky to byva takova nechutnost ?
Volene organy nejsou dulezite, jakmile totiz slozitost rozhodovacich procesu prekroci jistou mez, jedini kdo pak maji opravdovou moc jsou byrokrate. Voleni politici jsou v EU urceni k tomu aby vydavali politicke proklamace a vypadali pekne v mediich, ale realna rozhodovaci moc se presouva uplne jinam. Vsechny rozhodovaci systemy na zaklade volenych zastupcu trpi problemem nedostatecne kontroly prijimanych rozhodnuti (zavislost na "nizsich" clancich), ale jak narusta komplexnost rozhodnuti a velikost rozhodovaciho organu je uz kontrola zcela nemozna.
No právě tohle je argument pro přijetí EUS, která posílí demokratické prvky (větší role Parlamentu na úkor Rady) a kontrolní mechanismy v Unii (byť to jestli to udělá v dostatečné míře je věc druhá).
Každopádně si ale nemůžeme ani moc stěžovat, když jsme sami hlasovali pro přijetí.
Jinak pokud by byl porušen proces přijímání směrnice, může ji kterýkoliv stát napadnout u Evropského soudního dvora. Bude jen na nich (včetně Polska), pokud to udělají.
"Napr. podle FFII doslo k tomu, ze zadost Danska a Polska o zarazeni bodu jako B polozka byla odmitnuta prezidiem rady ministru, coz odporuje pravidlum jedni rady, nebot takovato zadost muze byt zamitnuta az vetsinou ve vlastni rade ministru."
nevi nekdo jestli se pripravuje nejake zpochybneni schvaleni na zaklade teto chyby?
imho by snad slo pouzit i urad ombudsmana
http://www.euroskop.cz/cze/article.asp?lng=cz&id=39852