Vlákno názorů k článku Spamování - kouzlo kreativity od Tomáš Misárek - Dobrý den, přečetl jsem si Váš diskusní příspěvek a...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 8. 2004 16:07

    Tomáš Misárek (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    přečetl jsem si Váš diskusní příspěvek a napadla mě taková myšlenka.

    Předem podotýkám že i já se potýkám s cca 300 spamy denně, a znám také problémy poskytovatelů serverů které spam způsobuje, ale k věci.

    Uvážím-li, že spamy obvykle chodí z "hluchých" schránek, tedy těch zřízených jednoůčelově, a vy na ně přesto odpovídáte, domnívám se že to nebude mít valného efektu.

    Co mě Však zarazilo je, že předáváte pokud jsem to dobře pochopil tak vlastně přeposíláte mail který je nevyžádaný jak pro Vás tak pro policii. Domnívám se že našim strážcům klidného spánku mnoho nepomůžete. V principu se jedná o to samé, jako když vyndáte reklamní letáčky ze schránky, a vhodíte je do poštovní schránky České pošty = bez efektu, snad až na to že se i Vaše adresa (která nebyla určena k rozesílání spamu) brzy ocitne na nějakém antispamlistu. (samozřejmě nepočítám že policie něco takového dělá). Pravda, kdyby to takhle fungovalo jenom někam přeposlat někomu kdo se o to postará, bylo by to zajímavé.

    Asi si o mě teď myslíte že jsem blázen, když zde uvádím takovýto postup. Použil jsem jej jednou když mi na úplně novou doménu, která ještě ani nebyla uvedena a stránky vytvořeny (zřídil jsem jenom cvičně několik mailových schránek) přišla nabídka cizojazyčného slovníku a multimediálního CDROMu s jazykem který se neučím a pro děti školního věku (které zatím nemám) (oboje z Hotmailu s nutností odpovědět skrze jakýsi formulář (objednat) s nabídkou že pokud nechci dostávat další maily musím se odhlásit. Naštval jsem se, ale znalý problémů jsem mail pasivně hodil do koše a celou věc nechal plavat. Nicméně další den se celá událost opakovala, stějně jako následující dny, což mě v ten den kdy jsem měl dost starostí jiných skutečně dopálilo. Pochopím odhlášení ceníků nebo vyžádané nabídky. Ale abych se odhlašoval z něčeho kam mě nějaký robot svévolně zapíše, a to ještě s pochybným výsledkem... ...prostě jsem se dožral.

    Odpověděl jsem na formulář a dožadoval se vysvětlení, jak získali danou adresu když je dva dny stará a není nikde evidována. Neopoměl jsem podotknout že pokud budou dělat mrtvého brouka a neodpoví mi, předám celou věc k prošetření ÚOOU.

    Samozřejmě - bez odpovědi. (ne že bych ji očekával)

    Zapsal jsem si datum do outlooku a vzhledem k tomu že ani po týdnu nic nepřišlo, vyhledal jsem si tedy v registru domén majitele předmětné domény, a následně jej kontaktoval na mail uvedený v kontaktních údajích.

    Samozřejmě - bez odpovědi... (tady už jsem začínal prskat jak sodovka)

    Vyhledal jsem si tedy firmu dle IČO v OR, a zjistil si jednatele který byl shodný s vlastníkem domény (jak neobvyklé)a následně zavolal do uvedené firmy (po vyhledání telefonu v běžném seznamu), kde mě uvítala jakási paní/slečna (pravděpodobně asistentka) a ptala se mě na můj problém. Řekl jsem jí že potřebuji mluvit s panem jednatelem, na což přšla klasická odpověď že není k dispozici a že vyřídí vzkaz. Řekl jsem tedy dotyčné že je to trochu problém protože pravděpodobně teď jede do mojí "firmy" něco převzít a já zrovna musím jinam a potřeboval bych s ním danou schůzku přeložit a zrovna nemám diář s jeho mobilem. Slečna chápavě vyslechla můj "fiktivní" problém, a nakonec jsem z ní vyloudil číslo mobilu (osudová chyba... :o)

    Zaradoval jsem se že teď dotyčného škodolibě "sjedu jak hada" ovšem mé rozčilení po několika dnech vyprchalo a tak jsem už nebyl v tom správném rozpoložení.

    Párkrát jsem se dovolal do schránky ale nakonec jsem pana jednatele zastihl. Nepředstavil se (jak neobvyklé) a řekl jsem mu že jsem Misárek a že jsem mu před čtrnácti dny, a vzhledem k tomu že neodpověděl tak i před týdnem (odstup od druhého mailu) posílal e-mail jestli si na něj pamatuje - ano, skutečně si nepamatoval.

    Připoměl jsem mu tedy, že jsem se ho dotazoval jak přišel na mou e-mailovou adresu, a že se mi prostě nelíbí že mě obtěžuje svými nabídkami.

    Nejdřív byl zaskočený a ptal se mě jak jsem ho našel, a jak jsem získal jeho soukromý mobil (že by mu už někdo vyhrožoval?). Řekl jsem mu že to není podstatné, podstatné je ovšem jeho rozesílání nevyžádané pošty. Na což mi odpověděl že to on nic to kolega z propagace. Tak jsem mu odpověděl, že je mi jedno kdo a co, a že on je jednatel který odpovídá za firmu a její chod a že "jaký si to udělá, takový to má" a že jedinou podstatnou věcí je, že jestli mi ještě jednou přijde nabídka od jeho společnosti že to budu řešit (ÚOOÚ) a že k tomu jako bombónek přidám registraci jeho soukromé adresy do jistých kruhů. :o) neetické ale dle rčení na (hrubý pytel...) a koneckonců nebyl bych to já kdo by rozesílal spam na jeho adresu že :o)

    Resume:
    Začal na mě řvát že nějak firmu propagovat musí, a že to není nezákoné (bohužel v tomhle měl částečně pravdu, ale je to sporné) a že to s tou újmou zase nebude tak hrozné, a že ty adresy třeba koupily, pak zase začal blekotat že to zadal nějaké reklamní agentuře a že za všechno můžou oni, když jsem chtěl znát jméno agentury tak že mi do toho zase nic není a bla bla bla, prostě kecy v kleci. Také jsem si vyslechl že mi na nějaký úřad ser*, a na mě taky... čímž náš rozhovor více - méně skončil.

    Stížnost ÚOOÚ jsem nepodal, nechtělo se mi tím strácet další čas, bohužel maily chodily dál a s čím dál tím pitomějšími nabídkami (nějaká kuchařka či co) :o) a tak jsem jednou s kámoškou udělal takový vtípek.

    Zavolali jsme nebohému panu jednateli znovu, tentokrát volal ženský a dost ostrý hlas úřednice z banky, ovšem to nikdo nepozná že není z úřadu. A z pana jednatele jsme si "vystřelili" tím způsobem, že ona je úřednice pro kontrolu dodržování etických pravidel reklamy (nic takového samozřejmě neexistuje) (alespoň doufám) a že na jeho společnost bylo podáno několik oznámení ohledně nevyžádaných nabídek a že se podatelé dožadují odpovědí a že by s panem jednatelem ráda mluvila osobně, aby celou věc prošetřili. A že získala jeho číslo od jednoho stěžovatele ( :o) koho asi? ) a že si s ním chche prostě dohodnout schůzku. Chalpík ihned otočil o 180st. s tím že zrovna je moc vytížený a že samozřejmě souhlasí ale že teď zrovna odjíždí někam na dovolenou a že až se vrátí tak že si určitě nějaký termín dohodnou. Když dostal otázku na konkrétní datum schůzky tak nebyl schpenk dát "konkrétní odpověď" protože tak daleko on neplánuje a že se opravdu skutečně ozve jak se vrátí...

    No, tak se dohodlia tři měsíce v pryč a nevolá nikdo, ticho po pěšince. Zajímavé ovšem je, že dva dny po tomto záludném telefonátu, přestaly chodit všechny maily od této "firmy" a kupodivu už je to asi tři měsíce a je klid.

    CHápu že tohle je trochu extrém, a dělat to asi tak 300x a ještě tohle řešit v zahraničí, naprosto nemožné.

    nevadí mi že mě osloví česká firma se smysluplnou nabídkou stejně jako obchodním dopisem, který má alespoň do jisté míry souvislost s tím co dělám (IT, Reklama + grafika + marketing) co mi ovšem skutečně Vadí jsou spamy cizí.

    Jsem ochoten akceptovat "žádosti o zaslání nabídky" která byla v tomto článku zmiňována, protože při mé reakci na tento dotaz (CHtěl jsem zaslat informace) jsem dotyčného "pochválil" za to že se alespoň zeptá, a dotyčný skutečně odpověděl i s poděkováním. Jak říkám, jsem ochoten přijímat nabídky od firem, se kterými se dá normálně mluvit. To jsou pravidla běžného obchodního styku, kdy e-mail slouží jako komunikační médium.

    Snahu o oslovení potencionálních zákazníků nelze vždy kvalifikovat jako spam.

    Pravda, nabídky viagry pochybné kvality a různých někdy velice zajímavých instrumentů na prodlužování určitých částí můžského těla obzvláště zaslaného ženám je vskutku interesantní, ovšem v počtu několika desítek kusů měsíčně značně nudná.

    Podle mě by obchodní mail měl obsahovat následující:

    Identifikaci obou stran rozesílajícího / přijímajícího včetně obchodních údajů. Tím by se alespoň na čas omezily "hromadné" nabídky. Ovšem známe databáze a direct marketing.

    Tu a tam jsou to opravdu perly, př.

    Vážená paní Misárek... ...byly bychom rádi když i se svým manželem.... ? ech.

    Efektivní by mohlo do jisté míry být kdyby hlavička mailu by musela obsahovat kupříkladu:
    Obchodní mail a následně IČO subjektu. Tak by se dal veškerý spam vymítit prostým filtrováním maiů se subjektem "obchodní mail" a v případě že by jste měli zájem o konkrétní nabídky stačilo by udělat ve filtru Vyjímku na konkrétní IČO. Trošku kostrbaté, ale efektivní. No, a v případě nedodržení podmínek (formy "obchodního" emailu) jednoduše pokutu 1 000 Kč za každý e-mail mimo "formát" na který by byla podána stížnost. Samozřejmě tohle můžeme praktikovat na české poměry nebo to zavést na celém světě ale to je trošku utopická představa že. Ovšm, ne nereálna. Asi nejjednodušší volbou je házet všechno do koše, a nastavit pouze vyjímky na adresy přátel - prosté - jednoduché - efektivní s tím, že musíte jednou týdně kontrolovat jestli Vám nepíše někdo z jiného mailu nebo jste omylem nevyhodili něco co čekáte. Ale při troše "ladění" se to dá zvládnout v malém.

    Ve velkých společnostech s mnoha sty / tisíci zákazníky nepoužitelné. A už vůbec tento postup neřeší problémy na mail hostingových serverech.

    Tuším že existovala společnost která měla pro své partnery registrační formulář, do kterého zadali adresu ze které chtěli s firmou komunikovat, a následně jejich mail byl doručen. Těm, kteří na seznamu nebyli byl při pokusu zaslat mail navrácen s odpovědí, aby se laskavě "registrovali" do seznamu a následně svůj mail poslali znovu. Což je pravda trošku kostrbaté, ale v poměru 2:1 jak říká spamová studie. Docela efektivní proti automatům, robotům a jiné verbeži.

    Ježkovy oči, koukám že je ze mě pěknej grafoman :o)

    Tak hezkej den, já jdu kontrolovat spamy :o)

    S pozdravem všem bojovníkům proti spamu.

    Tomáš Misárek
  • 2. 3. 2004 15:05

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Předpokládat, že adresa odesílatele je pravá, je možná logické, ale naprosto nereálné. Takové spamy jsou ve skutečnosti velmi vzácné.
  • 2. 3. 2004 14:26

    Matus UHLAR - fantomas (neregistrovaný)
    Myslim ze ako druhotny spam sa to povazovat neda. Totizto je podla mna logicke implicitne predpokladat, ze odosielatel je skutocny, ak samozrejme dotycna e-mail adresa existuje.

    Ak ta adresa neexistuje, nikomu sa staznost nedostane.
    V opacnom pripade moze obet zazalovat skutocneho spammera za falsovanie identity (v zakone to bude skor poskodzovanie obchodneho mena resp trestny cin podvodu) co zakony posudzuju dost ostro...
  • 1. 3. 2004 10:01

    pajout (neregistrovaný)
    Chovate se jako druhotny spammer. Ony totiz ty adresy odesilatele nemusi byt prave. Docela bych Vam pral, abyste i Vy dostal nejaky ten vyhruzny spam, ve kterem se kdosi ohrazuje proti tomu, ze mu posilate spam. Pak byste si vzajemne mohli spamovat.
    Podle meho nazoru je dnes jedina obrana mlceni+necojakoSpamAssassin+necojakoMozilla.
  • 27. 2. 2004 10:13

    Josef Aujezdský (neregistrovaný)
    Ne vše, co je protiprávní, je i trestné. Trestné jsou pouze činy uvedené v trestním zákoně (s jednou výjimkou).
  • 27. 2. 2004 8:44

    Stanislav Tockstein (neregistrovaný)
    Spam je opravdu problem, skoro vsechny emailove servery museli nakoupit a aplikovat ucinne protispamove programy(v posledni rade konecne i Email.cz), protoze zaplava (prevazne zahranicniho spamu) byla obrovska a stale narustala. Domaciho spamu sice neni tolik, ale preci se stale a trvale vyskytuje. Domaci spam resim zpusobem, ze odpovim odesilateli spamu a kopii Skupine pro odhalovani informacni kriminality(sik@mvcr.cz) timto textem:

    Toto je SPAM a toto je od 1.6.2002 TRESTNE!!! Od 1.6.2002 je v platnosti zákon 138/2002 Sb. ze dne 15. 3. 2002, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy a za spam (nevyžádanou reklamu v e-mailu) může být udělena pokuta až 2.000.000 Kč.

    Zda to nejak pomaha, nevim(zadna reakce), ale ze zakona by se tim policie mela zabyvat. Pokud policie takovych zprav bude dostavat vice a vice jiste tento problem resit bude muset.

    Jiny ucinejsi(nez-li upozornovani) zpusob proti domacimu spamu neznam....

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).