<CITE>Na druhé straně je potřeba si uvědomit, že mluvíme o lidech, kteří vám s vážnou tváří budou tvrdit, že CD hraje lépe, když ho předtím strčíte do mrazáku ... </CITE>
No, s timto mam jistou zkusenost ... nektere CD kdyz nejde precist - a to jak v CD-ROM tak zvukove v prehravaci - kdyz vytahnete a date "zmrznout" tak potom je opravdu prectete (aspon jednou, do okamziku, nez se opet zahreje). Mam to z vlastni zkusenosti a uz nekolik CD sem takto zachranil, verte nebo ne.
A nejen s linearnimi motory, ale taky a litinovym jak se to nazyva unasecem/koutoucem, protoze kdyz to vazi 20 kg tak po roztoceni otacky prece mene kolisaji (diky setrvacnosti) - a proto se musi vyplatit mit CD ne z plastu, ale z platiny (tzv. Platinum edition) :-)))
Skoda, ze jim nikdo nerekl, ze rychlost prehravaji dat se odviji z krystaloveho oscilatoru a ne z rychlosti otaceni CD.
OK, ale to ma dva zakladni aspekty:
- je to meritelne (muzete mit konkretni CD v konkretni mechanice, zmerit jeho teplotu a detekovat pocet chyb)
- muze to mit dost jednoduche fyzikalni vysvetleni (treba ze pri nizsi teplote atomy media mene kmitaji, takze se pri cteni chytne, ale nejsem fyzik, takze ciste tipuji)
Problem je v tom, ze jsou opravdu lide, kteri Vas budou presvedcovat, ze slysi rozdily mezi MP3 prehravanymi na stejne zvukovce z CD a disku.
Myslim ze vysvetleni je spise chemicke nez fyzikalni. Povedlo se mi takhle zachranit data z nekolika smejd medii Multidisk - pri opakovanem pokusu o precteni uz ale zadne zmrazeni nepomohlo, barvivo se nejspis odebralo definitivne na vecnost.
Je také možné, že ochlazením se zmenší rozteč drážek v záznamové spirále a ta pak lépe ,,sedne´´ do kroků čtecí hlavy; opakuji: MOŽNÉ, hádat se nechci.
Hmmm, a co si takhle precist, o cem mluvim? Ja nic nezapisuju. Ja jsem psal o precteni necitelneho jiz vypaleneho (!!!) media (vadne barvivo, nikoliv mechanicky poskozene) tim, ze ho strcim do mrazaku a nasledne v mechanice prectu. Pri dalsim pokusu to u toho sameho media ale jaksi uz nefungovalo. Vyzkouseno na nekolika ruznych kusech DVD-R smejdu firmy Eximpo.
A co takhle vice premyslet a mene psat... co se asi tim zmrazenim na minus 18-25 stupnu Celsia stane? To je pro mne ten "zapis"... Nemam pocit, ze by se v teto hladine pohybovaly skladovaci ci nedej boze provozni podminky bezne dostupne IT techniky...
Ze by dalsi tepelna deformace? A vzhledem k tomu, ze to predchozi zmrazeni napachalo nevratne zmeny, tak to opetovne roztazeni je "jine" nez puvodni a tudiz opetovne zmrazeni dostava disk do jineho stavu nez pri predchozim... to je tak tezke na pochopeni?
Uz davno se nerozhoduju zda si clanek prectu jen podle jeho nazvu. S temi dela redakce prilis velke "podvody". Nejdriv koukam na autora. U nekterych me pak vlastne nazev ani nezajima. Pan Satrapa je zaruka, ze pravdepodobnost, ze clanek stoji za precteni je vysoka (nebyt toho, ze je autor on, asi bych zrovna tento clanek neotevrel - titulek mi totiz zni jako nadpis radoby vedecke uvahy z bulvarniho platku). U jine tridy autoru se na titulek podivam a rozhodnu se pak. No a u dalsich - u tech se znovu uz ani na titulek nedivam - at ho redakce dokaze vymyslet sebelakavejsi, clanek s vysokou pravdepodobnosti nebude stat za nic ...
Mozna by mel Pavel pouzivat mene nadsazky. Sice jeho clanky nebudou tak vtipne, ale zase nebude riskovat kritiku nekoho, kdo tu nadsazku nepochopil :-)
Ja bych rekl, ze presne vystihl tu podstatu... Navic my vsichni, kdo jsme odkojeni (a s oblibou poslouchali) elektronickou pocitacovou hudbou z beepaku (i polyfonne na 1 bitu - co treba 12 kanalu) az po ty super X-kanalove (X je prtave cislo) syntetizatory (Wave synteza neexistovala v normalnich podminkach), je to stejne na nic.... Dneska kazdej nad CD ohrne nos, ale at si zamete pred tim, co poslouchal v mladi (a vzpomene treba i na kotoucak)...:-)
No jestli to byla reakce na pomalovani CD zelenym fixem, tak me nic neprekvapi, protoze skalni hifiste jsou mimoradne militantni. To jsem dukladne vyzkousel, kdyz jsem se na webu Stereo a video byl ochoten pohadat na tema "poslechovy test minidiskovych medii". A to se tam autor nestydel ohanet titulem z VUT. Moc jsme se tehdy nasmali.
S timto nemam zadne zkusenosti. Je v principu mozne, ze timto zpusobem dokazete precist CD, ktere by jinak bylo necitelne. Mozna je to blbost, ale je to v principu mozne.
Schlazenim se mozna nektere oblasti necitelne stanou citelnymi (tedy v mire kdy jiz zafunguji opravne mechanizmy).
Jde o to, ze rozdil mezi studenym a teplym CD potom bude v tom, ze to prvni prectete normalne a to druhe spatne.
V pripade datoveho CD bude to bude znamenat rozdil, mezi spravne prectenym binarnim souborem a chybou cteni znamenajici, ze nemate nic.
V pripade zvukoveho CD to bude znamenat rozdil mezi spravne znejici hudbou a hudbou s praskanim a preskakovanim.
Jenze existuji audiofilove, kteri tvrdi, ze i kdyz teple CD prectete normalne (tedy bez praskani a preskakovani), tak jej za studena muzete precist jeste lepe. Tony budou sytejsi a vysky duraznejsi, prostorove podani bude na lepsi urovni - tohle vsechno budou rikat.
A budou si na pomoc volat nejruznejsi pojmy digitalni techniky jako treba jitter, nebo budou mluvit o nahrazovani chybejicich dat interpolaci apod.
Ja nejsem dost zbehly v digitalni technice a CDDA norme abych dokazal vsechny tyhle veci vyvratit. A on se o to ani nikdo moc nesnazi, protoze je to veliky byznys. Resp. mnozi se snazi, ale neni duvod jejich snahy nejak prosazovat.
Nejlepsi gramce byly ty s kvalitnimi linearnimi motory, takze proc si nepriplatit za drahou CD mechaniku s kvalitnim linearnim motorem, ze :-).