Myslim ze hlavnim problemem je cena, ktera mela byt 0kc pokud volam IP->IP a nizka cena pokud volam IP->PSTN. Jenze... 0kc mame pouze v siti operatora, vsechno ven se plati a je jedno kam je hovor smerovan...
Někteří VoIP operátoři v ČR poskytují "IP-IP" volání za 0 kč ve vlastní síti i do sítí (VoIP) partnerů.
Ale ani v případě, kdy budou všichni operátoři "peerovat" po IP není reálné očekávat nulovou cenu za službu.
Protoze tu a tam narazite na nekoho, kdo nebude mit sve zarizeni idealne nastavene. Mne nezajima, ze neni schopen prijmout me RTP proudy. Ja nejsem tester, ja rad volam. Operatori zajisti, ze to fungovat bude.
Prominte, ale co je toto "Problémem e164.org domény může být způsob registrace čísla. Pro zadané telefonní číslo a jemu přiřazený identifikátor v Internetu (například SIP URI) je ověřován pouze přiřazený identifikátor. Může tak docházet k odcizení identity, které je nutné po odhalení napadnout u provozovatele domény." za hloupost?
Pokud pridavate tel. cislo do e164.org, projdete autentizaci. Tj. na cislo Vam zavola automat, precte Vam kod a ten pak opisete k dokonceni registrace. Jinak cislo nepridate.
Problém také je, že VoIP sítě operátorů jsou uzavřené, takže pokud někdo má telefon zaregistrovaný u operátora, jediná možnost*, jak se na tento telefon dovolat, je přes jeho operátora. Čímž se VoIP síť stává klasickou uzavřenou PSTN sítí. Rozdíl je jen v technologii.
* Neuvažuji případ, kdy je telefon zaregistrován paralelně na dalším veřejném serveru.
V tom nemáte pravdu. Registrace koncového zařízení k jedné sipproxy (uvažuji s nejčastěji používaným protokolem) v žádném případě neznamená, že se na toto koncové zařízení již jinak nedovoláte. Tedy pokud Vy sám neblokujete příchozí hovory z jiných adres. Já používám naprosto běžně svou "Sipuru", registrovanou k operátorovi blokujícímu ENUM, na příjem hovorů jak přes ENUM, tak třeba přes ISN. Jen musíte samozřejmě zajistit, aby bylo to zařízení z Internetu viditelné a aby byla na DNS v NAPTR záznamu pro ENUM či ISN jeho správná adresa.
Cena 0,- Kč, pokud voláte IP->IP vždy a za všech okolností je problematická, pokud by se nezavedly paušály, kterým se zatím VoIP operátoři většinou dost brání. Ona totiž i ta IP ústředna, pokud to není Asterisk pro 100 lidí na vyřazeném Pentiu II. :-), "něco" stojí jak na pořízení, tak na provoz. A to "něco" jsou u větších českých VoIP operátorů v součtu (mnoha)milionové částky. A i VoIP operátoři musí z něčeho žít. Další věc je, že na té 0,- Kč za minutu se musí dohodnout originující i terminující operátor (tj. operátor volající a volané strany). A to není vždy schůdné, pokud jedna ze stran trvá na tom, že za hovory ukončené v její síti bude operátor, z jehož sítě hovor přichází, platit. Za takových okolností se pak dá jedině dohodnout to, že částka bude menší než při průchodu přes PSTN, ale i to je někdy problém a k peeringové dohodě prostě nedojde.
To opravdu není reálné, protože i při "IP-IP" mají operátoři v provozu ústředny, které bylo nutno koupit, nastavit, někam za nájemné umístit, připojit do elektrické a datové sítě a trvale udržovat... Vývoj se bude patrně ubírat tou cestou, že současné peeringy za nulovou cenu u větších operátorů sice zůstanou ale nové již budou vytvářeny jako placené, ovšem za za zvýhodněnou cenu, v porovnání se spojením přes PSTN. Alternativou k tomu je nějaký malý měsíční paušál při zachování IP-IP hovorů "zdarma". Ale to nevidím moc schůdně, protože většina českých VoIP služeb marketingově staví právě na tom, že u nich žádný měsíční paušál (a často ani minimální plnění) není.
Váše praxe platí jen pokud se kontaktní adresa vašeho zařízení nemění. Pokud se mění, musí NAPTR záznam ukazovat na registar, kde se zařízení pravidelně registruje.
A právě tady je problém. Operátoři přístup k těmto serverům obvykle blokují, protože by jinak přišli o terminační poplatky.
Ach ano, samozřejmě. Předpokládal jsem, že je řeč o zařízení s plnohodnotným připojením k internetu. Dynamická IP adresa, či zařízení za NATem, je ale nepochybně drobný problém ;-). Nikoli ovšem primárně způsobený tím, že je zařízení někam registrováno. Když se vám podaří tu IP adresu (případně URI) zjistit, respektive v NATu otevřít příslušné porty, dovoláte se. Těch cest jak to udělat je více. Jinak operátor má podle mne celkem zřejmé právo určit, kdo a za jakých podmínek bude jeho infrastrukturu využívat. Čili nedivme se, že může mít výhrady k tomu, aby kdokoli používal nekontrolovaně služby jeho ústředny, nota bene zdarma. (Jen na okraj - formulace "Operátoři přístup k těmto serverům obvykle blokují..." nemusí být vždy věcně správná. Blokování znamená, že něco schválně znemožním. Ale třeba u ústředen PhoNet i některých jiných byste musel přímé SIP hovory implicitně povolit a ústřednu pro to nakonfigurovat. Čili mnohdy stačí, když to prostě operátor jen "neřeší"...)
Ne, o zkripleném připojení do vnitřní sítě, která umí za určitých podmínek dopravit paket i zpět, jsem nepsal.
Zcela překvapivě SIP UA nemusí být jen hardwarový telefon ležící celý rok na stole, ale může to být přenosné zařízení. Třeba aplikace v notebooku nebo mobilní telefon. Nebo prostě jsem přes den v práci, večer doma a o víkendu na chatě a stále chci být k zastižení pod stejnou identitou.
Aha. Takže "nomadické" použití. Tam by se sice neměla používat "pevnolinková" geografická veřejná telefonní čísla, ale když odhlédneme o této drobnosti, nebo když se použijí čísla z rozsahu k tomu určenému (910), tak třeba s SW klientem na notebooku je to snadno zvládnutelné přes nějakou "DynDNS" službu, která umí přiřadit URI aktuální IP adrese. Ale u jiných zařízení, jako je mobilní telefon s VoIP klientem a podobně, je toto zatím, pravda, trochu problém, neboť pro ně není běžně dostupný klient pro DynDNS služby. Já tuto "drobnost" osobně řeším SIP PBX v kanceláři, která umí přijmout ENUM hovor. "Cestovní" telefon si k ní přihlásím jako pobočku a nejsem tedy závislý na registračních serverech operátorů, ale na svém vlastním.... Ověřené mám i "veřejné PBX" služby, jako je Voxalot či PBXes. Fungovat by mohla i MySipSwitch (netestoval jsem).
Napada mě, sestra volá mámě na pevnou O2 z USA. Hovory jsou v poslení době ve velmi mizerné kvalitě, je to takové "houpavé" :) část slova je slyšet slabě druhá část velice silně. Napadá mě, jestli přes VPF (následně enum) se nevybere zacpaná datová linka, způsobuje špatnou kvalitu hovoru. Enum je jenom databaze, další problémy neřeší :(
Máte přece možnost volby, zda chcete volat přes operátora či P2P s využitím ENUM. Tedy je-li volané koncové zařízení z Internetu viditelné, a je-li schopné (s ohledem na používaný protokol a kodek) P2P hovor přijmout a zpracovat.
Pokud se týká českých VoIP operátorů, je u nich podstatné to, že vesměs nabízejí "veřejnou telefonní službu", která musí mít nějaké ty "zaručené" kvalitativní parametry :-). A toho lze dosáhnout s dostatečnou jistotou jen tehdy, když mají operátoři celou hovorovou trasu pod kontrolou, nebo ji alespoň mají dostatečně prověřenou. V praxi se u "tradičního" peeringu tuzemských operátorů obvykle projevuje kombinace obou variant, kdy spoj operátor -> klient je "prověřený" na základě nějaké dlouhodobější zkušenosti a spoje mezi peerujícími operátory jsou "kontrolované". Důležité je, že ta hovorová trasa je pro každé jednotlivé volání obvykle předem známá a pokud se na ní začnou vyskytovat nějaké problémy, velmi brzy jsou zjištěny, identifikovány a zpravidla ve spolupráci operátorů, zákazníků a ISP také odstraněny.
Pokud ale používáte zákaznický ENUM, trasa každého jednotlivého hovoru je sestavována "ad hoc" podle cílové adresy zadané do ENUM "příjemcem" hovoru a po datových cestách, o nichž nikdo nic neví. Volajícímu užívajícímu ENUM pak nezbývá nic jiného než věřit, že DNS včas odpoví, že mezi ním a volaným je krátký a kvalitní spoj, a že zařízení volaného je schopno hovor přijmout a zpracovat. Jenže tak tomu v praxi bohužel často není, a to "často" je poměrně významné. Samozřejmě to neznamená, že je ENUM nepoužitelný. Nicméně, za současného stavu to jsou řádově jednotky procent (cca kolem 5%) ENUM hovorů na náhodná (avšak existující) v ENUM zařazená čísla, ukončených s nějakou chybou. Ovšem čeští VoIP operátoři mají vesměs při klasickém SIP peeringu reálně dosahované parametry o jeden až dva řády lepší... Něco jiného je samozřejmě například P2P volání mezi účastníky, kteří se "znají" a po odladěné trase. Tedy třeba mezi pobočkovými ústřednami jedné společnosti. Ale pak je tam mnohdy zákaznický ENUM zbytečný mezičlánek, který zpravidla jen prodlužuje dobu sestavení spojení.....
Ale abych to shrnul - podle mého názoru, tam, kde si můžete dovolit to, že hovor bude "koktat", že se nebudete slyšet, či že po vytočení čísla třeba ke spojení vůbec nedojde, a kde vy můžete protistraně říci třeba "promiň Pepo, dnes to nějak koktá, já ti zavolám na mobil", tam je ENUM bez problémů. Pokud ale záleží na jistotě spojení a na nějaké přiměřené kvalitě, tam velmi doporučuji mít spolehlivého operátora... ;-).