Však už teď jsou hlasové paušály do všech sítí :-)) Všichni operátoři u většiny tarifů v rámci napálkování cen "sjednotili" volání ve vlastní a cizí síti. Přitom vědí, že ve vlastní síti probíhá většina volání jeho zákazníků. Sjednocení umožní zdražit hovory ve vlastní síti, za které ani terminaci operátor neplatí a vydělá na tom nehorázně :-)))
--
Proto dnes už dávno neplatí, že aby bylo volání nejlevnější, je potřeba mít stejnou síť - je to jeden z nejzákladnějších a přežitých omylů!
Z naší rodiny mají rodiče a bratr O2, přítelkyně má Vodafone, nejlepší kámoš má taky O2 - to jsou lidi s kterými vedu 99% hovorů ze soukromého telefonu. Takže z toho logicky vyplývá, že jsem si pořídil jakou síť, abych to měl nejlevnější?!
T-Mobile! A ano, je to tak - z toho T-Mobilu mám 100% hovorů do jiné sítě (hovor do vlastní sítě jsem z něho ještě neměl).
Mám tam tarif "Přátelé síť nesíť" - na 5 čísel z jakékoli sítě v ČR mám NEOMEZENE volání i SMS a každé z čísel můžu jednou za měsíc změnit. Tarif je za 500,- a protože jsem si ho objednal přes eshop, tak na prvního půl roku ho mám za 400,- a je to BEZ ZAVAZKU, takže kdyby se mi to přestalo líbit, můžu ho kdykoli zrušit. Provolám tak zhruba mezi 500-1200 minutami + pošlu zhruba 200 SMS. Kdybych měl cokoli jiného a chtěl to používat stejně, tak by ta cena šla do tisíců :-((
--
Jinak u telefonování vidím budoucnost jedině v neomezených službách. Cena tarifu se pak může odvíjet podle toho jak moc velké to "neomezené" bude. (Na x čísel, na určitou síť, na určitou oblast atd.)
--
Neomezené volání ve stylu O2 - kdy je to vymezené určitým časem (např. vikendy a mimo špičku) neberu jako neomezené. Protože, když s někým potřebuju něco důležitého probrat ve dvacetiminutovém hovoru a právě něco řeším, tak říct mu "počkej teď je ráno, za 10 hodin bude sedum večer a probereme to" :-DDDD To neberu jako moc efektivní využití telefonu.
Jediný dobrý je NEON XXL s neomezeným voláním kamkoli po ČR a dá se pořídit už za cenu kolem 2000,- Kč (v akci nebo jako retenční nabídka) - jenom nechápu, proč k němu operátor nepřibalil i neomezené SMS :-((
Podobný tarif prý existuje u Vodafonu (taky za 2000,- a neomezeně po ČR), ale nabízí ho jenom v retenčních nabídkách a nebo větším firmám :-((
Snížení propojovacích poplatků se projevilo. Např. já volám se svým VoIP operátorem do mobilních sítí za 3,20 Kč/min, účtováno 1+1. A to nemám nejvýhodnější tarif.
Je pravděpodobné, že cen mobilního volání se snížení ceny mobilní terminace příliš nedotkne. Avšak, já většinou na mobily volám prostřednictvím VoIP, což pro mne již dnes znamená téměř 50% úspory. Pokud by cena terminace klesla na 30 haléřů, tak bych předpokládám volal na mobilní telefony za cenu pod korunu. Takže by pro mne volání na mobily bylo oproti dnešku tří a čtyřnásobně levnější.
Pokud by byl terminační poplatek nulový tak si dokážu představit že někdo z VoIP operátorů by nabídl za řekněme 100kč neomezené volání v rámci ČR
Pak by mi v mobilu stačila neomezená data která už teď kde kdo má a hovory bych pak vedl jen přes VoIP.
Hezká představa, ale dost nereálná v dohledné době.
Ta výše terminačních poplatků není jen účetní položka, je to naopak strašně důležitý pro ostatní pevný a VoIP sítě.
Operátoři si opravdu klidně mohou zákazníkům účtovat okolo 6 Kč za minutu (a to i ve vlastní síti), ale když si vezmete VoIP, tak tam je cena více méně odrazem terminačních poplatků. Jak je ta úroveň v ČR nesmyslná (díky ČTÚ) dokazuje následující: když volám na mobil např. do Číny (a můžete si tam dosadit jakoukoli jinou zemi, skoro všechny jsou lacinější než ČR), stojí mě minuta s českým VoIP operátorem 28 haléřů. Stejný hovor do české mobilní sítě stojí cca 10x tolik. Není to nějaký divný?
Ty český ceny jsou i jinak naprosto nehorázný, v zahraničí není výjimkou, když si koupíte předplacenku a v daný zemi voláte do všech sítí za 0,50 Kč. Paušály mají podmínky ještě lepší. A nakonec i ta čínská síť má mnohem lepší pokrytí, kvalitu hovoru a nic se nepřerušuje narozdíl např. od českého VF (hlavně že poslal miliardy matce).
Já se nebojím, jen nemám rád neplodné diskuse, které se pak rozvinou. Každý si může porovnat operátory a jejich ceníky na xphonet.cz. Konkrétně tedy teď volám s operátorem Ipvox, kam postupně přecházím od Vox802.
1. Někdy je dobré brát v úvahu, že SOUČASNÝ ČTÚ, funguje od účinnosti ZoEK, tedy od 1.5.2005. Ten stejnojmenný "předchozí" úřad byl de jure zrušen. Práva a povinnosti současného ČTÚ jsou přitom, v souladu s unijní legislativou, poměrně výrazně odlišné od předchozího stavu. Například regulační zásah "ex ante" je výrazně složitější. Musí proběhnout analýza trhu, veřejná diskuze, vypořádání připomínek, detailní zdůvodnění toho či onoho kroku, či následné vyhodnocení... Na jednu stranu je to v pořádku z hlediska průhlednosti, na druhou to poněkud zdržuje. Čili "do jisté míry" rozumím tomu, že regulační zásahy vykazují jakousi kampaňovitost či cykličnost, protože cyklické jsou i ty analýzy... Tím nechci Úřad zrovna hájit, ale může to být dobré pro pochopení některých jeho kroků...
2. Neuplatnění ex ante regulace vůči MobilKomu vnímám, stejně jako pan Peterka, jako zcela správné, neboť ex ante regulace má být krajním a posledním možným regulačním opatřením. Pro operátora je to poměrně zatěžující záležitost a podíl MobilKomu na trhu ani jeho chování nesignalizují potřebu takového kroku. "Obavy" EK o to, že by například U:fon začal terminovat hovory za nepřiměřené ceny, nebo přestal hovory do své sítě terminovat úplně (jak stálo ve zdůvodnění kritiky ze strany EK), jsou zcela nesmyslné, neb ČTÚ zde může přijmout (pokud by se U:fon rozhodl spáchat sebevraždu, a něco takového udělal) okamžitá ex post opatření (rozhodnutí o ceně, rozhodnutí o propojení).
3. Pokud se týká vysoké a v mnohém radikální regulační aktivity EK v současné době, celkem nepochybuji o tom, že Viviane Reging by ráda setrvala na svém postu. A jak známo, za měsíc končí funkční období současné EK, takže je potřeba vykázat činnost ;-). Otázka je, jak to bude všechno vypadat třeba za rok...
4. Jinak samozřejmě nelze očekávat, že při snížení propojovacích poplatků dojde zejména u mobilních operátorů k okamžitému a výraznému snížení cen pro účastníky. To by spíš umožnil regulační zásah typu "direktivního" zpřístupnění mobilních sítí virtuálním oparátorům, zejména současným "pevnolinkovým". Je totiž nepochybné, že zatímco mobilní operátoři bez potíží poskytují i služby v pevných sítích, což jim přináší nezanedbatelné konkurenční výhody, ti alternativní pevnolinkoví se nějak v ČR do mobilních sítí sítí stále nemohou dostat. Zde totiž, ač je to podle zákona teoreticky bez problémů možné, evidentně trh nefunguje...
Netvrdil jsem, že Redingová je aktivní jen nyní. Slyšet je o ní poměrně hodně tak dva roky, čili cca po druhou polovinu jejího funkčního období, to je pravda. Ale letos je její útvar až hyperaktivní, a to občas až poněkud populisticky a na úkor kvality řešení a věcnosti. Mne zaujalo zejména to volání po ex ante regulaci i u MobilKomu. A to především proto, že jsem zcela totožný požadavek/připomínku vůči ČTÚ slyšel od zástupců TO2 a T-mobile :-) Osobně se nedomnívám, že vysoká regulace za každou cenu je tou jedinou správnou cestou. A regulace direktivně stanovenou cenou jednoho parametru = poplatku za terminaci, což je věc, ve které se EK mám pocit nyní trochu zhlédla, je opravdu to, co by mělo přijít až nakonec.
U internetu ale také nikdo negarantuje jaké rychlosti budete do různých sítí dosahovat, zatímco u hovoru je třeba vždy garantovat doručení celého hovoru, tedy nároky na garanci pásma jsou větší.
A navíc u skutečně garantovaných linek se zatraceně na ceně pozná zda kupujete 100 Mbps do NIXu, DeCIX, AMSIX nebo ještě dále, takže ani u internetu není vše za jednotný paušál.
Já osobně jsem taky proti regulaci, ale to by museli fungovat konkurenční mechanismy. Na trhu, kde prakticky 3 operátoři drží basu konkurence de facto neexistuje, takže nakonec nic jiného než regulace nezbývá. (Jinou cestou by bylo přikázání k otevření sítí za nediskriminačních podmínek pro virtuální operátory, a to by ještě bylo mnohem složitější.) Pokud je stanoven max. poplatek za terminaci, domnívám se, že je správný, aby se týkal i Mobilkomu - je to prostě obecné regulační nařízení, nevidím důvod pro výjimky.
U telefonu vam taky nikdo negarantuje ze se dovolate. Pretizena sit je u mobilu celkem bezna vec (pak se nikdo nedovola ani vam). Nevim jak je to s VoIP operatory (nejspis nijak) ale co se "oficialnich" linek tyce, tak je garance stanovena jako nejake % ze spickoveho provozu, ale 100% to neni.
U internetu je pak vetsinou rychlost tranzitni site dimenzovana tak, ze jeji omezeni nijak nepocitite aniz by jste za to musel priplacet neco extra. Pravda, nikdo vam to negarantuje, ale kdyby to nefungovalo, tak by neexistoval internet. Proc tomu tak je u internetu a ne u telefonu ?
Stejne tak vzajemne propojeni se resi bud dvoustranou dohodou "za cenu zeleza" nebo nejakym sdruzenim, pripadne propojovaci bod provozuje treti osoba, ale vzajemne si provozovatele nic neplati. Propojeni je totiz v jejich vlastnim zajmu. Nedostupna sit konkurence = nebudou klienti.
Schválně si zkuste změřit rychlost do různých lokalit např. na http://speedtest.net/ . Vsadím se, že vám to rozhodně neukáže stejnou rychlost do celého světa stejnou. A není třeba hledat nějakou zapadlou díru. Např. do Japonska vám to i na připojení s desítkami Mbps do ČR do Nixu vám to dá jen několik jednotek Mbps, pokud to vůbec přeleze 1 Mbps.
Propojení "za cenu železa" funguje v rámci nějakého *IX, ale rozhodně nejsou všichni ISP ve všech *IX a tak zahraniční konektivitu nakupují od velkých tranzitních operátorů. A Tam vzhledem k ceně za 1 Mbps kupují ISP spíše desítky a stovky Mbps i když do NIXu mají jednotky Gbps. Cena je totiž velmi rozdílná ( ještě záleží zda kupujete jen Evropu nebo celý svět).
Ale právě to stanovení maximální výše terminačního poplatku je výjimka z pravidla, že cena má být tržní :-). A logicky je odůvodnitelná pouze tam, kde ten který operátor má nějakou výhodu, tzv. "významnou tržní sílu", která mu reálně umožňuje diktovat jiné než tržní ceny tak, že ovlivní situaci na trhu. A takovou významnu tržní sílu MobilKom nemá. Ono ne, že by neměl žádnou. Z podstaty věci plyne, že ve své vlastní síti má na terminaci každý operátor monopol. Ale u minoritních sítí a při existenci konkurentů na trhu zpravidla stačí, když se menším operátorům uloží opatření podle § 81 a 82 ZoEK (tedy hlavně dodržnování zásady nediskriminace a ostatních operátorů a zásady transparence).
Naprostý souhlas. Od doby co používám VoIP je můj účet za mobil v desetikorunách (a rozhodně nepatřím mezi šťastlivce co mají cenu volání na mobilu 1kč/min)
Jak se píše v článku, při velkých objemech jde jen o účetní operace, takže by klidně mohly být i nulové a nic by se nezměnilo. Možná by to umožňilo začít provozovat hlasové služby za paušály do všech sítí.
Jen bych se Redingové zastal, naštěstí nevyvíjí činnost jen poslední měsíce funkčního období. Z druhý strany to nemá jednoduché, pár nadnárodních operátorů si udělalo ze zemí EU dojnou krávu a jakémukoli narovnání podmínek, aby aspoň trochu připomínaly konkurenční, se zuby nehty brání.