Vlákno názorů k článku Stalo se: kauza mobilní terminace od Roman Vithous - Jen pár poznámek (bez ladu a skladu) 1. Někdy...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 9. 2009 12:21

    Roman Vithous (neregistrovaný)
    Jen pár poznámek (bez ladu a skladu)

    1. Někdy je dobré brát v úvahu, že SOUČASNÝ ČTÚ, funguje od účinnosti ZoEK, tedy od 1.5.2005. Ten stejnojmenný "předchozí" úřad byl de jure zrušen. Práva a povinnosti současného ČTÚ jsou přitom, v souladu s unijní legislativou, poměrně výrazně odlišné od předchozího stavu. Například regulační zásah "ex ante" je výrazně složitější. Musí proběhnout analýza trhu, veřejná diskuze, vypořádání připomínek, detailní zdůvodnění toho či onoho kroku, či následné vyhodnocení... Na jednu stranu je to v pořádku z hlediska průhlednosti, na druhou to poněkud zdržuje. Čili "do jisté míry" rozumím tomu, že regulační zásahy vykazují jakousi kampaňovitost či cykličnost, protože cyklické jsou i ty analýzy... Tím nechci Úřad zrovna hájit, ale může to být dobré pro pochopení některých jeho kroků...

    2. Neuplatnění ex ante regulace vůči MobilKomu vnímám, stejně jako pan Peterka, jako zcela správné, neboť ex ante regulace má být krajním a posledním možným regulačním opatřením. Pro operátora je to poměrně zatěžující záležitost a podíl MobilKomu na trhu ani jeho chování nesignalizují potřebu takového kroku. "Obavy" EK o to, že by například U:fon začal terminovat hovory za nepřiměřené ceny, nebo přestal hovory do své sítě terminovat úplně (jak stálo ve zdůvodnění kritiky ze strany EK), jsou zcela nesmyslné, neb ČTÚ zde může přijmout (pokud by se U:fon rozhodl spáchat sebevraždu, a něco takového udělal) okamžitá ex post opatření (rozhodnutí o ceně, rozhodnutí o propojení).

    3. Pokud se týká vysoké a v mnohém radikální regulační aktivity EK v současné době, celkem nepochybuji o tom, že Viviane Reging by ráda setrvala na svém postu. A jak známo, za měsíc končí funkční období současné EK, takže je potřeba vykázat činnost ;-). Otázka je, jak to bude všechno vypadat třeba za rok...

    4. Jinak samozřejmě nelze očekávat, že při snížení propojovacích poplatků dojde zejména u mobilních operátorů k okamžitému a výraznému snížení cen pro účastníky. To by spíš umožnil regulační zásah typu "direktivního" zpřístupnění mobilních sítí virtuálním oparátorům, zejména současným "pevnolinkovým". Je totiž nepochybné, že zatímco mobilní operátoři bez potíží poskytují i služby v pevných sítích, což jim přináší nezanedbatelné konkurenční výhody, ti alternativní pevnolinkoví se nějak v ČR do mobilních sítí sítí stále nemohou dostat. Zde totiž, ač je to podle zákona teoreticky bez problémů možné, evidentně trh nefunguje...
  • 29. 9. 2009 14:16

    Roman Vithous (neregistrovaný)
    Netvrdil jsem, že Redingová je aktivní jen nyní. Slyšet je o ní poměrně hodně tak dva roky, čili cca po druhou polovinu jejího funkčního období, to je pravda. Ale letos je její útvar až hyperaktivní, a to občas až poněkud populisticky a na úkor kvality řešení a věcnosti. Mne zaujalo zejména to volání po ex ante regulaci i u MobilKomu. A to především proto, že jsem zcela totožný požadavek/připomínku vůči ČTÚ slyšel od zástupců TO2 a T-mobile :-) Osobně se nedomnívám, že vysoká regulace za každou cenu je tou jedinou správnou cestou. A regulace direktivně stanovenou cenou jednoho parametru = poplatku za terminaci, což je věc, ve které se EK mám pocit nyní trochu zhlédla, je opravdu to, co by mělo přijít až nakonec.
  • 29. 9. 2009 16:05

    Pet (neregistrovaný)
    Já osobně jsem taky proti regulaci, ale to by museli fungovat konkurenční mechanismy. Na trhu, kde prakticky 3 operátoři drží basu konkurence de facto neexistuje, takže nakonec nic jiného než regulace nezbývá. (Jinou cestou by bylo přikázání k otevření sítí za nediskriminačních podmínek pro virtuální operátory, a to by ještě bylo mnohem složitější.) Pokud je stanoven max. poplatek za terminaci, domnívám se, že je správný, aby se týkal i Mobilkomu - je to prostě obecné regulační nařízení, nevidím důvod pro výjimky.
  • 30. 9. 2009 0:37

    Roman Vithous (neregistrovaný)
    Ale právě to stanovení maximální výše terminačního poplatku je výjimka z pravidla, že cena má být tržní :-). A logicky je odůvodnitelná pouze tam, kde ten který operátor má nějakou výhodu, tzv. "významnou tržní sílu", která mu reálně umožňuje diktovat jiné než tržní ceny tak, že ovlivní situaci na trhu. A takovou významnu tržní sílu MobilKom nemá. Ono ne, že by neměl žádnou. Z podstaty věci plyne, že ve své vlastní síti má na terminaci každý operátor monopol. Ale u minoritních sítí a při existenci konkurentů na trhu zpravidla stačí, když se menším operátorům uloží opatření podle § 81 a 82 ZoEK (tedy hlavně dodržnování zásady nediskriminace a ostatních operátorů a zásady transparence).
  • 29. 9. 2009 12:46

    Pet (neregistrovaný)
    Jen bych se Redingové zastal, naštěstí nevyvíjí činnost jen poslední měsíce funkčního období. Z druhý strany to nemá jednoduché, pár nadnárodních operátorů si udělalo ze zemí EU dojnou krávu a jakémukoli narovnání podmínek, aby aspoň trochu připomínaly konkurenční, se zuby nehty brání.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).