Prijde mi, ze to jsou zase jen takove "graficke" upravy, aby se nereklo..
Porad nechapu, proc CTU neprikaze pristup na bazi bitstreamu.
Razem by se nemuselo dohadovat o agregacich, datovych limitech, proste o velkoobchodnich nabidkach jako takovych....
Jen by mne zajimalo, co ja jako obcan mohu udelat (krome voleb), aby CTU (ktere platim ze svych dani) poslechlo rady EU a prikazalo pristup na bazi bitstreamu.
Poslal jsem na podatelnu ČTÚ následující dotaz a mnyní už více než 14 dní čekám na odpověď:
"Zajímalo by mne, zda a jak může ČTÚ prošetřit, proč firma Telefónica O2 nabízí nejlevnější variantu ADSL s telefonní linkou za vyšší cenu, než konkurence.
Jak je možné, že ČRa dokáží žít z linky 1 Mbps bez omezení dat včetně telefonu za 649 Kč (bez DPH) a TO2 nabízí linku 512 kbps s nesmyslným FUP 1 GB (bez možnosti navýšení limitu) plus telefon za 399 + 299 = 698 Kč (také bez DPH).
Služba s nesrovnatelně horšími parametry (pomalejší internet s limitem a telefon s vysokými sazbami a ještě poplatkem 5 Kč (bez DPH) za každý hovor) je dokonce dražší, než mnohem lepší nabídka.
Současně ČTÚ žádám, aby přepracoval systém tvorby statistik tak, aby se mezi vysokorychlostní přípojky počítaly pouze ty, které parametr „vysokorychlostní“ splní i po aplikaci FUP. Myslím, že se ukáže, že český trh za světem zaostává o mnoho let."
Moc nechápu, jak může být uživatel zpoplatňován nebo trestán snížením rychlosti za něco, co může ovlivnit jen částečně a někdy vůbec.
1. Existují data, která uživatel/odběratel služby nikdy nemůže ovlivnit, nevyžádal je a ani je nepotřebuje, přesto mu jsou doručována.
2. Je dokonce možné, aby poskytovatel služby sám "zákazníkovi" natočil určité množství přenesených dat.
3. Mnohdy ani když uživatel sám a z vlastní vůle vznese požadavek, neví kolik dat z druhé strany dostane dat.
Pokud tedy poskytovatel chce účtovat dodaná data, měl by vždy před požadavkem informovat zákazníka o tom, kolik dat mu pošle. A až se to poskytovatel naučí, ať laskavě tak službu poskytuje. Je to stejné jako bych volal někam, ale nevěděl za kolik volám a pak mi to operátor naúčtoval.
Jak se vůbec ČTÚ může na takovéto podivné služby dívat? Problém je pochopitelně operátor zvaný OO (O2), ostatní jenom přeprodávají.
Se vší úctou se domnívám, že váš dotaz není validní.
Odpověď by totiž mohla znít, že na základě regulace a dostupné velkobchodní nabídky zde je zdravá a prospěšná konkurence. Nemůžete přece O2 vyčítat, že má větší maloobchodní ceny a že nakupujete u konkurence. To je přece v zásadě správné a za to by mohl ČTU Telefonicu i vás pochválit...
A mezi námi: CRA to nabízí levně, protože chce nabrat nové zákazníky v očekávání opětovného snížení regulovaných velkoobchodních cen. (mimochodem: podrobnějším zkoumáním ceníků také zjistíte, že CRA vám telefonní linku prostě levněji než O2 nenabídnou
Problém je přece jiný a to opačný. Že maloobchodně (v některých případech) nabízí něco a velkoobchodní ekvivalent nabízí dráž.
Tj.
1) Velkoobchodní ceny adsl neumožňují postavit stejnou nabídku za srovnatelnou cenu alternativci.
2) Cena pronájmu LLU je vyšší než maloobchodní cena za telefonní linku
Plus:
U ADSL mimo LLU aplikuje O2 příplatek ve formě povinného dražšího telefonního paušálu
Bohuzel asi nebude nikdo, kdo by reguloval podminky u LLU. Konkretne prave tento vikend jsem se presvedcil, ze CTc ma zakazniky na LLU docela na haku, bez ohledu na to, jaka sluzba je na tom provozovana (pravda, oni dostanou vzdy bez ohledu na slulzbu jen tech svych asi 400 voci). Konkretne mame SHDSL pres Skynet na LLU GTS (drive Telenor Networks). Pripojeni vypadlo v patek v 18, zaclo fungovat v pondeli v 9. Jelikoz na tom mame pripojeny firemni shop (ktery musi jet primo nad IS, tzn. ani hosting by nepomohl), tak i vikendovy yvpadek dost nas... Kazdopadne jsem se dozvedel ze technici pracuji po-patek 8-18 a sobota 8-12. Ze nemaji na reseni poruch nejaky nonstop team me dost sebralo. takze bohuzel i kdyz se daji na LLU delat pekne sluzby i pro firmy, diky tomu "drobnemu handicapu" se opet budu rozlizet po sluzbe, ve ktere nema ani castecne prsty Telekomika
Bohuzel pokud jste na pripojeni takto velmi zavisli, pak
jste si vybrali spatnou sluzbu. Sluzba zavisi minimalne
na 3 operatorech SKYNET -> GTS -> O2 (Telecom). Vetsinou
bohuzel byva uzke misto prave na O2.
Existuji samozdrejmne sluzby s garantovanou dobou opravy a
se SLA, ats. To by ale uzivatele nesmeli byt
setrilci a trosku zvazit pomer cena/vypadek a podle toho
se zaridit a zvolit sluzbu ktera jimy vypadky minimalizuje.
proboha jak si mužete postavit firemní eshop závislý na ADSL? Porad nechápu lidi, kterí si porídí službu jako je ADSL, která svými parametry a zacílením odpovídá hodně ojeté felicii a nakonec se hrozne divi, ze ono to opravdu taky jako felicie jezdi, kazi se to jako felicie,a ze oni by nejradeji za stejne penize mercedesa...
Myslel jsem si to taky, takže jsem byl dost překvapený, že mi to v neděli někdo zvednul. Kolísal signál, takže chvilku šlo a chvilku nešlo (což jsem ale nevěděl) a když jsem mu volal, tak to samozřejmě zrovna šlo. Ještě víc mě překvapilo, když mi po 5 minutách zavolal zpátky, že tam je kolísání signálu a posílají techniky. Před nějakou dobou věc nevídaná, ještě zrušit FUP a začnu být opravdu spokojený :-)
racte si vsimnout, ze byla rec o SHDSL coz je linka za cca 6000 mesicne agregovana 1:2 a pro firemni pouziti se hodi nebo pro koho je podle Vas linka za 6 tisic mesicne urcena ? do domacnosti?!
přiznám se, že mi uniká smysl vašeho názoru... co to je za pitomost, že uživatel neví kolik dat mu přiteče? přece tolik o kolik si "požádá" - až už staženim atd...
existuje přece tolik měřičů dat...
osobně mi váš názor přijde jako pitomost, ale tim samozřejmě neřikám že limity pro FUP jsou správný/dostačující atd
Souhlasím, ondyno mi vypadl net od UPC v neděli odpoledne, namluvil jsem vzkaz na záznamník a během půl hoďky mi volal zpátky technik na mobil a domluvil návštěvu hned na pondělí. Závada byla v jejich zamčené skříni, kdybych k ní měl přístup, tak si tam tím kabelem půjdu zacloumat sám :-)
Dekuji tem diskutujicim, kteri pochopili o JAKE SLUZBE je rec, tem co blaboli o ADSL, Wifi a podobne nedekuji.
Je to 1:1 SHDSL, 2 MBit tam i zpet. Takze skutecne to zadne ADSL neni, pokud nekdo netusi rozdil mezi ADSL od O2 a SHDSL sluzbama, ktere lze nad LLU postavit, at si o tom neco precte :)
Bohuzel to s tim O2 je mozna pravda pro JEJICH datove sluzby. z hlediska O2 je linka pronajata na LLU jako libovolna jina telefonni linka a na to strucne recenou se*ou. Cely vikend jsem travil burcovanim na vsechny strany a primo u Telekomiku jsem si overil, ze pro tyto sluzby jejich technici pracuji pondeli-patek 8-18, so 8-12.
Jinak na sluzbe je samozrejme i SLA (99,5, my jsme se dostali na asi 91,7), takze nejake penize dostaneme zpet. Ale bohuzel SLA neresi garanci opravy.
Kazdopadne pravdu ma samozrejme ten, kdo rika, ze zainteresovanost tri firem je problem, bohuzel nejvetsi problem je prave O2 :/. Tohle byl druhy zaznamenany vypadek za asi 9 mesicu funkcnosti, pri prvnim se nejak originalne pos*al port na DSLAMu (i po restartu se jevil jako funkcni, ale v praxi fcni nebyl, to pro zmenu objevili az panove z CTc, kdyz vyrazili na trasu, tehdy jsme byli down asi 7 hodin).
Strucne receno - SHDSL byla krasna sluzba pro male a stredni firmy, kdyby to tak trochu neposiral CTc tim, ze ma takovyhle response time :/.
No, tohle byl asi worst case scenario - vypadek od patecni vecera do pondelniho rana, pricemz z 63 hodin vypadku se s tim 62 hodin nikdo v O2 nezabyval. resp. 2nd. 1st je vyhorela ustredna na trase :)).
Jsem zvědav, jak bude vypadat velkoobchodní nabídka a jak bude možné se vypořádat s tím, pokud alternativní operátor bude chtít nabídnout IPTV přes přeprodávané ADSL za srovnatelných parametrů a cen, jako O2.
O IPTV není v článku vůbec zmínka, přesto podle mého názoru lze rozhodnutí ČTU aplikovat i na tento typ služeb.
No jestli to extelecom nedela taky umyslne. Mam na mysli jestli umyslne neposila ihned ty techniky, protoze se mu spise vyplati zaplatit nejake male penale.
Vy treba vite proc mate tuhle sluzbu, ale taky jsou firmy kde jim to prijde nabidnout obchodak z telecomu a sef na tom akorat stahuje porno. Ale ma holt korporejtni solusn. A kdyby jim to jelo klidne jenom na 80 tak si nikdo nevsimne. Takze taky je mozny ze to na vas jen tak zkousi a priste si daji bacha.
Ted by me zajimalo, jak by jste to chtel udelat??? To jako kdyz kliknete na nejaky odkaz a nebo zadate nejakou stranku Vam ma vyskocit hlaseni "ted k Vam bude preneseno 168KB dat" a bude cekat az odkliknete panel ANO NE?? To se mi zda trosku ujete.
Co treba priplatit a nesockovat na nejlevnejsich tarifech!!!
Jsem spokojený uživatel vysokorychlostního O2 Internet EXPRES IMPULS 512Mb/128Mb. Na tento internet jsem čekal 3 roky, neboť v naší venkovské lokalitě není žádný jiný signál mobilních operátorů ani WiFi. Rychlost tohoto internetu je opravdu obrovská oproti Dial-Up, který jsem měl dříve. Cena je velmi dobrá - platím cca 850,- Kč měsíčně, za Dial-up jsem platil 2.000,- až 3.500,- Kč měsíčně, akorát FUP bych uvítal místo 1Gb - raději 2Gb.
ČTU je typický paroubkovsky paternalistický úřad. Místo aby zavedl bitstream accses, aby se mohly firmy na trhu třeba sežrat, opět vymýšlí krávoviny typu, jak komu nadávkovat agregaci a množství dat. Je to trapné a divím se, že s tím ten hrdina Langer nic nedělá.
No a? Ono rozhodnutí, a prečtěte si ho také, je dle mého názoru "službově" neutrální, neříká že se týká pouze internetu. ČTÚ se rozhodl nepožadovat po Telecomu nabídnout i přístup ke svým síťovým prvkům, a proto je zde pouze povinnost nabídnout něco jako "IP bitstream". Těch "mnoho dalších zařízení" tedy není třeba.
Taky by mne zajímalo, kde byl problém, protože pokud nebyla porucha na oné LLU (tedy přerušená metalika), tak je tady O2 špiněn zcela neoprávněně. Ještě před skoro čtyřmi lety jsem dělal technika na datových službách a mohu říct, že alternativci zásadně jakoukoliv poruchu přehazovali okamžitě k nám aniž prověřili svoji část. Nezřídka jsme pak zjistili, že jen alternatici umřel router, že mají zavirovaný počítač v síti, který dokázal shodit router, nebo jen prostě nejde proud v celé ulici....
IPTV O2 nebezi pres PVC pro internet, ma vlastni PVC mezi modemem a DSLAM .. a na to musi navazovat u DSLAM dalsi mnoho zarizeni .. neni to tak easy jako bezny inet ..
V porovnání s produkty Telekomiky jsme mnohem levnější a lepší. A své služby nabízíme především domácnostem a drobným podnikatelům, kteří se spokojí s max. 10 MB.
Tak tenhle problém jsme za tři roky fungování ještě nezaznamenali. Nepracujeme totiž s plošným pokrýváním, ale s provozem typu point to point a výhradně v pásmu 5 GHz.